Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Syns det er kjempe spesialist. Jeg har alltid gledet meg til ferie med barna, nå er de 1, 5 og 7. Det er så godt å få masse ut av dagene sammen, ikke bare den stressende hverdagen og de korte helgene. 

Anonymkode: 2e8a2...a2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du antar mye du

Anonymkode: 88aa2...b46

Dette er egenerfaring. Fungerer utmerket for oss. Man legger jo også merke til hvem i vennegjengen som stresser mest og slapper minst av. Det er påfallende sammenheng mellom stress og ikke få slappe av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Dette er egenerfaring. Fungerer utmerket for oss. Man legger jo også merke til hvem i vennegjengen som stresser mest og slapper minst av. Det er påfallende sammenheng mellom stress og ikke få slappe av.

Å alle barn er selvsagt like som dine 🙄

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har null forståelse for at folk gruer seg til ferien FORDI da må de være sammen med sine egne barn, ja. Virkelig.

Enten er man en bortskjemt latsabb eller så er man av typen som fokuserer på alt det negative. Det er som å si at jeg gruer meg til i morgen, for da må jeg stå opp, dusje, handle, lage mat og alt det er så kjeeeedelig!  

Anonymkode: 4ee81...d0c

Da håper jeg du skaffer deg mer forståelse...det handler ikke om at vi må være med barna...det handler om hverdagen. 

Jeg har også en kronisk sykdom som gjør at jeg heller ikke har helt energi til å finne på noe hele tiden og dermed blir ikke ferien slik som din perfekte ferie. 

Ja jeg kan fortelle deg at det finnes mennesker som gruer seg til å dusje..stå opp om morgenen eller gå i butikkene...du bør seriøst begynne å se lenger en din egen perfekte nese ...

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Da håper jeg du skaffer deg mer forståelse...det handler ikke om at vi må være med barna...det handler om hverdagen. 

Jeg har også en kronisk sykdom som gjør at jeg heller ikke har helt energi til å finne på noe hele tiden og dermed blir ikke ferien slik som din perfekte ferie. 

Ja jeg kan fortelle deg at det finnes mennesker som gruer seg til å dusje..stå opp om morgenen eller gå i butikkene...du bør seriøst begynne å se lenger en din egen perfekte nese ...

Nei, det er vel akkurat det det IKKE handler om- hverdagen altså. Det handler om ferien og folk som ikke klarer å kose seg med egne barn.

Trist at ikke barnehager og sfo er åpne hver dag hele året - ja aller helst ettermiddag, kveld og natt også. For man kunne jo risikere å bli litt sliten, skrekk O gru. Best at andre tar seg av barna.

(Ja, så må selvsagt noen komme trekkende med sine multihandicappede barn eller egen alvorlige psykiske sykdom, men det gjelder jo ikke flertallet av alle sutrepavene).

Dere får vel leie inn en barnevakt, da, hvis det er så ille.
 

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleferien er altfor lang! Barna blir gående på tomgang og man må strekke ut moroa og det er alltid sorg over at «alle andre» har så mye mer planer i ferien. Vi har som regel hatt to ukers sydentur og barna har hatt en uke på hyttetur med mine foreldre, så det er jo faktisk tre uker med «bortreist» men allikevel er da over halve ferien igjen!

vi har vært innmari heldige som har mine foreldre som fast har hatt barna en uke på hytta i en annen landsdel hvert år siden de var tre år. Det at vi voksne har en uke med «fri etter jobb» har vært gull for å hente oss inn og lade litt før vi har ferie med barna våre 💕

Anonymkode: 70f30...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei, det er vel akkurat det det IKKE handler om- hverdagen altså. Det handler om ferien og folk som ikke klarer å kose seg med egne barn.

Trist at ikke barnehager og sfo er åpne hver dag hele året - ja aller helst ettermiddag, kveld og natt også. For man kunne jo risikere å bli litt sliten, skrekk O gru. Best at andre tar seg av barna.

(Ja, så må selvsagt noen komme trekkende med sine multihandicappede barn eller egen alvorlige psykiske sykdom, men det gjelder jo ikke flertallet av alle sutrepavene).

Dere får vel leie inn en barnevakt, da, hvis det er så ille.
 

Anonymkode: 4ee81...d0c

Ok mem de fleste klarer å kose oss med barn selv om ferien kan være lang og kaotisk innimellom .

Nei jeg er glad sfo etc er stengt...og jeg er en av de som har levert seint og hente tidligere i barnehagen en dr fleste. 

Nei for jeg er en mor selv om jeg er kronisk syk...mem les hvordan dr angriper meg nå ..jeg sier bare hvordan ting kan være og du angriper meh som at jeg hater mine barn og helst ville kvittet meg med de. 

Det er helt greit om du elsker p være med dube barn 24 timer i døgnet... elsker å være 5 uker med dine barn der du aldri har noe stress..noe problem..noe ting som skjer. Da misunner jeg deg.

Mrm ingen er like...og slike som deg er ofte grunner til at faktisk mange gruer seg til ferie...for vi MÅ elske alt og elske å ha ferie og ikke synes det er stress og masse innimellom...for om vi faktisk sier det høyt.. kommer slike mennesker som deg frem og sier at vi ikke klarer elsker våre barn.... hvorfor fikk vi barn om vi ikke vil ha ferie... at vi må nyte vært eneste sekund av ferien ..og om vi stresset eller gjør ting feil...ja da er er dårlig foreldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg. Gruer meg til 4 timers netter uten mulighet for å hente meg inn. Gruer meg til krangling og slossing. Til å måtte lage alle måltider (hater å lage mat), og til å leve i et bombet hus fordi barna mine på magisk vis klarer det på ti minutter. 
Nei, vi trives best i hverdager. Å være alene med to små barn er slitsomt, og det må det være lov å si. Men jeg skjønner at folk som faktisk får slappe av i ferien gleder seg, vi kommer dit om noen få år :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men er det egoistisk også? Valget å ikke få flere enn ett barn? Kanskje, så lenge man har et valg i hvertfall. Jeg har venninner som er enebarn, som har mistet begge foreldrene i ulykke i ung alder, det har vært veldig ensomt for henne, tross for annen familie rundt så blir det ikke det samme som et søsken. Jeg har også en kusine som har skilte foreldre, enebarn hos begge, nå er far alvorlig psykisk syk, og hun er alene i ung alder som hovedpårørende, det er klart vi kan hjelpe henne, men det blir aldri som et søsken. Så når du bevisst tar et valg om å kun få et barn fordi det er mest komfortabelt for deg, så er det et veldig egoistisk valg, du tenker åpenbart mest på deg selv og din egen komfort, så kanskje du skal droppe den frekke tonen, og ikke dømme dem som kanskje ytrer at de gruer seg til ferie, for du vet ikke hva som ligger bak. Det er ikke nødvendigvis det å være sammen med barna, men har du større barn førskolebarn og skolebarn så må man faktisk finne på noe, jeg har i hvertfall ikke samvittighet til å være hjemme hele ferien når du vet at et flertall av andre barn har masse å fortelle om når de kommer tilbake fra ferie. Kanskje har man hatt en del uforutsette utgifter som gjør at man må være ekstra kreativ for å få til noe, selvom det er gode venner av deg så har ikke du full innsikt i alle deres problemer og særlig ikke det som omhandler økonomi. Så vær glad for at du i hvertfall kan glede deg til ferie og familietid, og slutt å døm dem som av en eller annen grunn ikke klarer det.

Anonymkode: 46aae...9b0

Det å få flere barn fordi de skal ta vare på foreldrene når de blir gamle, er i hvertfall egoistisk. Barn blir ikke født for foreldrenes skyld, de blir født for sin egen skyld.

Så jeg stoppet på ett barn med veldig god samvittighet. Jeg vet at jeg ikke hadde taklet en hel haug med unger, og orker ikke å jobbe hardt i mange år og dermed være en for sliten og for dårlig forelder, bare for å ha mange rundt meg som gammel. Man må se sine egne begrensninger. 

Livet er uansett her og nå, det går så fort og det skal nytes, i hverdag og ferie ☺️

Anonymkode: 71a53...495

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (6 minutter siden):

Ok mem de fleste klarer å kose oss med barn selv om ferien kan være lang og kaotisk innimellom .

Nei jeg er glad sfo etc er stengt...og jeg er en av de som har levert seint og hente tidligere i barnehagen en dr fleste. 

Nei for jeg er en mor selv om jeg er kronisk syk...mem les hvordan dr angriper meg nå ..jeg sier bare hvordan ting kan være og du angriper meh som at jeg hater mine barn og helst ville kvittet meg med de. 

Det er helt greit om du elsker p være med dube barn 24 timer i døgnet... elsker å være 5 uker med dine barn der du aldri har noe stress..noe problem..noe ting som skjer. Da misunner jeg deg.

Mrm ingen er like...og slike som deg er ofte grunner til at faktisk mange gruer seg til ferie...for vi MÅ elske alt og elske å ha ferie og ikke synes det er stress og masse innimellom...for om vi faktisk sier det høyt.. kommer slike mennesker som deg frem og sier at vi ikke klarer elsker våre barn.... hvorfor fikk vi barn om vi ikke vil ha ferie... at vi må nyte vært eneste sekund av ferien ..og om vi stresset eller gjør ting feil...ja da er er dårlig foreldre.

 

Her er det vel forventningene dine/deres som er helt skrudd. Alternativet til å grue seg er da ikke å «elske hvert eneste sekund», ærlig talt. Gruer du deg til alt som ikke er en dans på roser? Hva slags hverdager er det du har egentlig? Eller har du sett for mye på reklamefilmer? 
Livet er det det er, både med og uten barn. Hvis man ikke skjønner noe så grunnleggende som at både hverdager og ferier, selv den mest spennende ferien, OGSÅ består av en del trivielle gjøremål og tørk av tårer, myggstikk, kuttskader, små krangler, litt frustrasjoner osv. - ja da må man bare lure.

Jeg har da aldri anklaget noen for å ikke elske barna sine. Men det er veldig merkelig at flere gruer seg til å ha fri med sine egne barn. Da tenker jeg at man trenger å jobbe litt med familiedynamikken.

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her er det vel forventningene dine/deres som er helt skrudd. Alternativet til å grue seg er da ikke å «elske hvert eneste sekund», ærlig talt. Gruer du deg til alt som ikke er en dans på roser? Hva slags hverdager er det du har egentlig? Eller har du sett for mye på reklamefilmer? 
Livet er det det er, både med og uten barn. Hvis man ikke skjønner noe så grunnleggende som at både hverdager og ferier, selv den mest spennende ferien, OGSÅ består av en del trivielle gjøremål og tørk av tårer, myggstikk, kuttskader, små krangler, litt frustrasjoner osv. - ja da må man bare lure.

Jeg har da aldri anklaget noen for å ikke elske barna sine. Men det er veldig merkelig at flere gruer seg til å ha fri med sine egne barn. Da tenker jeg at man trenger å jobbe litt med familiedynamikken.

Anonymkode: 4ee81...d0c

Du får jobbe litt med deg selv.. så får du lese igjennom alle innleggene her inne hvorfor mange gruer seg til ferie.  Så kan du komme tilbake.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men har ingen problemer med å forstå at folk kan grue seg til ferie. Har vært der selv. I år er faktisk første året jeg ikke direkte gruer meg, yngste er blitt over 4 år. Når søvn er mangelvare uansett hva du gjør, og du har trøtte og slitne turbounger som ikke kan sitte stille ett sekund og kontant roper MAMMA eller SEE PÅ MEG, da er det faktisk ganske tøft. Nå sover begge to de fleste netter, overskuddet er for det meste tilbake, og de kan snakkes til og er mer fornuftige. Da kan vi snakke ferie. 

Anonymkode: 087bd...f58

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er vel akkurat det det IKKE handler om- hverdagen altså. Det handler om ferien og folk som ikke klarer å kose seg med egne barn.

Trist at ikke barnehager og sfo er åpne hver dag hele året - ja aller helst ettermiddag, kveld og natt også. For man kunne jo risikere å bli litt sliten, skrekk O gru. Best at andre tar seg av barna.

(Ja, så må selvsagt noen komme trekkende med sine multihandicappede barn eller egen alvorlige psykiske sykdom, men det gjelder jo ikke flertallet av alle sutrepavene).

Dere får vel leie inn en barnevakt, da, hvis det er så ille.
 

Anonymkode: 4ee81...d0c

Det er jo mulig å syns det er slitsomt og stress, selv om man koser seg med barna sine. Alt er ikke helt svart hvitt.

Anonymkode: 36370...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har alltid vært alene med mine 2, og elsker å være sammen med mine ungdommer, og vi har det heldigvis veldig fint sammen. 
Alltid vært sånn og har aldri gruet meg til ferie med dem noen gang. 
Bortsett fra de siste 2 årene… 

Jeg fikk kreft for 2 år siden og etter det har økonomi og helse gått rett vest. 
Så nå gruer jeg meg fordi jeg ikke orker å finne på så mye med dem selv om jeg vil. 
Konstant dårlig samvittighet hele ferien og puster lettet ut når skolen begynner t høsten for da vet jeg at de blir opptatt med sine liv og skole igjen. 
Trist at det har blitt sånn, for jeg har alltid elsket tiden m dem. 
Jobbet redusert da de var små og hadde dem hjemme fra bnh så mye som mulig ❤️

Anonymkode: f7643...397

Men de har vel en far? Verre for dem som ikke har en far og litr nettverk.

Anonymkode: dc69a...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (På 21.6.2024 den 21.20):

Vi grugleder oss. Vi har ett barn, det vil si; jeg har en stesønn. Og min stesønn er fantastisk og herlig, jeg elsker han veldig høyt, men det er utfordrende fordi han har mange ulike diagnoser, og det ikke blir avlastning med f.eks spesialbarnehage eller spesialskole (som han begynner på til høsten) i sommerferien. Det er første gang vi har han i sommerferien og over lenger enn én uke av gangen, så det blir spesielt for oss. I tillegg er det første gang vi reiser til utlandet (Danmark). Selv om det ikke er så langt, er det klart det blir brudd på rutiner osv, så det gjør at vi er veldig spente på hvordan det blir.

Den store utfordringen er at min stesønn må passes nøye på 24/7, han er ekstremt aktiv, samtidig som han ikke har de kognitive evnene som et normalt barn på 6 år har. Vi må planlegge nøye og godt i forkant, spesielt når det gjelder medisinering, soving og rutiner. Det gjør det utfordrende med lite søvn (som selvfølgelig er ganske normalt), men det kommer selvfølgelig i tillegg til mange andre helseutfordringer. Det blir spennende å se hvordan det blir, og jeg tror nok vi er ganske utslitte når ferien er over.

Det blir lærerikt, spennende, gøy, krevende, slitsomt og utfordrende. Alt på en gang.

Aldri hatt barnet til mannen din mer enn 1 uke i strekk? Og du klager? Hvorfor har ikke faren hans sønnen mer?? Er det moren som har han mest? Altså hadde dere hatt gutten 100% ,men du gruer deg til 1 uke?

Anonymkode: dc69a...2a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Du er kanskje heldig og ha partner hjemme. Noen av oss må jobbe ca hele sommeren. Utfordrende for dem som er hjemme alene med barna da 

Anonymkode: e1e0e...8e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er vel akkurat det det IKKE handler om- hverdagen altså. Det handler om ferien og folk som ikke klarer å kose seg med egne barn.

Trist at ikke barnehager og sfo er åpne hver dag hele året - ja aller helst ettermiddag, kveld og natt også. For man kunne jo risikere å bli litt sliten, skrekk O gru. Best at andre tar seg av barna.

(Ja, så må selvsagt noen komme trekkende med sine multihandicappede barn eller egen alvorlige psykiske sykdom, men det gjelder jo ikke flertallet av alle sutrepavene).

Dere får vel leie inn en barnevakt, da, hvis det er så ille.
 

Anonymkode: 4ee81...d0c

For et fjernt svar. Ikke alle har råd til det særlig i disse tider 

Anonymkode: e1e0e...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For et fjernt svar. Ikke alle har råd til det særlig i disse tider 

Anonymkode: e1e0e...8e2

Jo, for da kan man jo jobbe i ferien da!

Anonymkode: 4ee81...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, for da kan man jo jobbe i ferien da!

Anonymkode: 4ee81...d0c

Men om man jobber i ferien får man jo ikke vært med barna...eller tatt ferie. Så man skal jobbe i ferien..for å tjene penger..til en ferie man ikke får tatt med barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Men om man jobber i ferien får man jo ikke vært med barna...eller tatt ferie. Så man skal jobbe i ferien..for å tjene penger..til en ferie man ikke får tatt med barna...

Handler ikke denne tråden nettopp om at folk IKKE orker ferie med barna da?

Så da kan man jo jobbe og ha barnevakt i steden.

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...