Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Så trist at foreldre gruer seg til å ha ferie med sine egne barn. Det sier mye om folk og om samfunnet generelt kanskje, når foreldre heller vil at barna skal oppbevares i institusjon enn å være sammen med dem selv. 

Anonymkode: 2e926...82d

Sånn snakker folk som ikke har barn med spesielle behov 

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Folk er altfor LITE sammen med egne barn når de gruer seg til ferie. Det betyr jo at man ikke har en familiedynamikk der alle trives, at man ikke har lagt ned nok innsats og tid i å oppdra barna.

Anonymkode: 4ee81...d0c

Hva har det med saken å si...vi er kjempe mye sammen med barna våre...og hva du legger i grue er opp til deg...

Vi "gruer" oss til å stå opp tidlig vær dag..eller at noen dager kan bli kaotisk...noen dager kan bli kjempe morsom...men uansett kan en hjemme ferie også bli dyrt...

Du kan jo ikke sammenligne det å grue seg til å ha ferie som at man ikke oppdrar barn...du er jo bare en av de som elsker å tråkke på andre.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2024 at 7:59 PM, AnonymBruker said:

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Det er en fase i livet....som går over. Jeg gruet meg litt da mine to tette barn var små. Jeg skulle pakke, ta med alt, kjøre flere timer dit vi skal. Alt dreiet seg om bleier, mat, amming av den andre, hva de skalnog ikke gjøre, soveregime, forskjellige faser osv. Det var tøft men selvsagt så verdt det. Nå er de straks 14 og 13 år, og vi har fått en til som er 7 år. Ferie er helt annerledes nå. Vi reiser og besøker mer. Det er bare en fase i livet, det med småbarns logistikk.

Anonymkode: be7c2...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man

Vi gruer oss litt for hun er en håndfull. ;) 

"Mamma!! Pappa!! Kom!!!! Kom!!!!" Hele tiden.......  😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Nå har jeg tre barn, to av de i barneskolealder og en tenåring.

Jeg har vel aldri grudd meg, men det er nok fordi vi har hytte og har brukt å ta en tur til syden eller Danmark i tillegg til hytta. Det gjør jo ferien mye hyggeligere enn om vi bare hadde vært hjemme. Jeg forstår godt at de som skal være hjemme hele eller mesteparten av ferien kan grue seg.

Du har kun et barn, det er piece of cake i forhold til en, to eller tre til!

Anonymkode: 0294e...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God sommer alle sammen! Husk å bruk tiden din på å dømme alle andre foreldre 😃

Screenshot2024-06-23114156.png.8090e61dd85941610dee0ab5259510c8.png

9b8520f757ff770b07af4bf314b20bba.jpg.ed680aec2de9aa394c932df23588806d.jpg

20a17cfe0b86aabd6dcc4a0c0b241984.jpg.d1130ad426c6a93d703468f020acdb07.jpg

MjAxMy0zMDFmNDc4YjU3YjE3NTA1.png.105a0aa40442263a3677eaf42a0591ed.png

Anonymkode: 36370...dc6

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gruer meg til ferien, og hver helg i året gleder jeg meg litt til mandag. Har et barn med autisme. Hun liker ikke ferier, det sier hun rett ut, og teller dager til hun kan gå på skolen og alt er "vanlig" igjen. I ferier blir hun rastløs, aggressiv, deprimert osv osv. Kan knuse ting i huset av ren frustrasjon, når hun ikke har kontroll på hverdagen. Vi kan ikke reise bort, fordi det blir for mange inntrykk og når vi har prøvd, blir det et h&%/ete og hun MÅ reise hjem med EN GANG.... Hun har ikke venner utenom de klassekameratene hun omgås på skolen, i løpet av den vanlige skolehverdagen, så hun er alltid alene hele ferien.

Så vi er en familie som liker hverdagene best. :)

Anonymkode: 84828...8e3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

God sommer alle sammen! Husk å bruk tiden din på å dømme alle andre foreldre 😃

Screenshot2024-06-23114156.png.8090e61dd85941610dee0ab5259510c8.png

9b8520f757ff770b07af4bf314b20bba.jpg.ed680aec2de9aa394c932df23588806d.jpg

20a17cfe0b86aabd6dcc4a0c0b241984.jpg.d1130ad426c6a93d703468f020acdb07.jpg

MjAxMy0zMDFmNDc4YjU3YjE3NTA1.png.105a0aa40442263a3677eaf42a0591ed.png

Anonymkode: 36370...dc6

🤣🤣🤣🤣🤣Jepp...dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner foreldrene godt jeg. Barna plasseres i barnehagen hver dag hvor de har ubegrenset med lekekamerater, lek, aktivisering, pedagogiske utfordringer, fysisk aktivitet. Så skal de, over natta, være hjemme med voksne og søsken i 3-4 uker.

 

Man kan mase så mye man vil om at dette er godt nok for en 4-5-åring, men svært mange av oss har barn som er helt avhengig av lek og aktivitet med andre barn. På akkurat samme måte som at de fleste voksne trenger voksenkontakt.

 

For de foreldrene som ikke har noe annet valg enn å være hjemme i ferien så er det svært utfordrende når ungene da begynner å utagere. Man kan være så påskudd og til stede man bare vil, man kommer aldri til å klare å kompensere. I tillegg får man trass og frustrasjonsanfall og sutring og grining og alt det barna ikke viser til noe annet enn omsorgspersonene. 

 

Noen mennesker har det best i hverdag. Både voksne og barn. Sånn er det bare.

Anonymkode: 59d51...00d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen familier har det best i hverdagen med rutiner og forutsigbarhet. 
 

Jeg husker tilbake til da barna var små og jeg gruet meg til ferie. Jeg gruet meg ikke til å være med barna egentlig, jeg gruet meg til å ikke leve opp til andres forventninger av meg. 

I ferien skal man liksom finne på en masse greier, være en lykkelig og uthvilt mamma med all verdens tid til alt mulig spennende. Man skal bare være super lykkelige hele tiden. 

Men jeg var så sliten av jobb, plikter og alt at når ferien kom så ville jeg bare sove og slappe av, utslitt som jeg var. Så fikk jeg dårlig samvittighet for det. 

Jeg gruet meg mest til følelsen av å ikke strekke til. Det handlet aldri om at jeg gruet meg til å være mer med barna.

Anonymkode: b9489...70a

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Hvorfor blander du deg?

Du må gjerne synes det er trist ,fælt og totalt sjokkerende hva andre velger😅🙈🙊,men det er ikke ditt bord!

Du virker som et veldig firkantet menneske som tror at alle skal tenke likt som deg bare fordi du koser deg med en 4åring😅 Tror pipa de hadde fått en annen lyd om du la og si var 100% alenemor for 3 barn under 6 år osv!

Mine barn er store,men jeg sendte de fulle dager i barnehagen hver ferie😍👏🏽👏🏽

Anonymkode: dc69a...2a5

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie er å gjøre noe annet, sies det. Man trenger jo ikke slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste for å få en fin ferie er at man ikke utelukkende tar hensyn til barnas behov og ønsker. Ferien er for alle. Når vi er med i dyrehagen og i lekeland, får barna tåle noe vi vil også. 

Tror også de som gruer seg mest er de som løper etter ungene hele tiden. Man skal selvsagt passe på barna sine, men når de leker i hagen må ikke foreldrene leke med de. Da kan man slappe av på terrassen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mommyaka skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å si...vi er kjempe mye sammen med barna våre...og hva du legger i grue er opp til deg...

Vi "gruer" oss til å stå opp tidlig vær dag..eller at noen dager kan bli kaotisk...noen dager kan bli kjempe morsom...men uansett kan en hjemme ferie også bli dyrt...

Du kan jo ikke sammenligne det å grue seg til å ha ferie som at man ikke oppdrar barn...du er jo bare en av de som elsker å tråkke på andre.

 

Jeg har null forståelse for at folk gruer seg til ferien FORDI da må de være sammen med sine egne barn, ja. Virkelig.

Enten er man en bortskjemt latsabb eller så er man av typen som fokuserer på alt det negative. Det er som å si at jeg gruer meg til i morgen, for da må jeg stå opp, dusje, handle, lage mat og alt det er så kjeeeedelig!  

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss har feriene vært de beste ukene i året sammen med ungene(4 stk). 
 

Men vi hsr aldri hatt noe smbisjonsnivå på alt vi må rekke. Vi har roet helt ned. Noen år bsre kost oss hjemme. Noen år med leid hus i varmere strøk.

Vi liker å gå turer og har hatt med oss ungene fra de var dmå, og det har gitt mye glede.

Synes det er trist å grue seg. 
Tiden flyr og før man vet ordet av det er de ute av rexet.

Senk skuldrene la ungene «styre» det meste av dagene( i form av at vi tilpasser aldersnivå)

Alt for mange har for store forventninger til ferien, og alt for ambisiøse planer.

For ungene er som oftest det enkle best.

Anonymkode: 77884...c90

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enebarn, som av noen fremmes som løsningen her. Likevel er jeg litt nervøs for ferien, for jeg er redd barnet vil kjede seg mye uten andre barn å leke med. Det er ulemper med alt, reiser er enklere med enebarn når de er små, men ikke nødvendigvis når de begynner å bli større og ikke er like fornøyde med bare voksne til selskap. 

Vil ikke si jeg gruer meg da, det vil være å overdrive.

Anonymkode: ea454...b9a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Nøkkel ord her; EN 4 åring og VI (Og jeg antar at du mener da du OG far) 

Antar også at du og far har det godt sammen❤️

Og venneparene du nevner ser jeg du skriver; 

UngeNE, altså de har mer enn ett barn som er i barnehagealder..

Jeg dømmer INGEN, og ja, jeg har også vært hjemmeværende gressenke med mine 3 tette veldig aktive gutter i noen år😂 Og ja, jeg har vært i full jobb med 2 små, mens jeg var gravid.

Skjønner de foreldrene som blir litt trist når de hører at andre foreldre kan grue seg til ferie med barna og trenger en ekstra uke alene.

Og jeg skjønner også de som trenger eller ønsker den uken alene! 
Jeg tror det sjeldent handler bare om at barna er ‘’slitsomme’’,eller at foreldre ikke vil være sammen med barna sine.. 
Det er like mange grunner som det er familier! 

Ferie med flere barn er som oftes ikke det samme som ferie med ett barn og to involverte foreldre som har det godt sammen❤️

Når jeg var i full jobb og forholdet med far ikke var så bra, så trengte jeg også ferie alene etter ferien🤭 Og det handlet om meg! Men jeg sa jo ikke det til folk🤷‍♀️

Jeg sa heller ikke sannheten til noen da jeg valgte gå hjemme med alle, jeg sa det var for at jeg ville ha mer tid med barna, sannheten var at mannen plutselig arvet ett stort beløp og han byttet jobb, og vi trengte å jobbe med forholdet😔 

Så jeg tenker at når foreldre sier de trenger ferie etter ferien med barn, så handler det egentlig sjeldent om barna❤️ 

Jeg dømmer uansett ingen, jeg antar at jeg aner ikke hva som skjer i andres hjem, og jeg har heller ingenting med det! Så lenge jeg ikke er bekymret for omsorgsevnen dems❤️

 

 

 

Anonymkode: 3304e...b5b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig kjenner jeg på lite overskudd og en voksende omsorgstretthet. Ett av barna krever ekstra oppfølging og tilrettelegging- hver dag, året igjennom. I ferien er det ingen pauser fra dette. Det er "mye styr" med oss, så vi drar ikke på ferie med venner eller andre grupper.

Jeg er uendelig glad i barnet mitt og ville ikke byttet det ut for alt i verden, men det krever veldig veldig mye av oss. 

Grue seg er ett rart ord å bruke, men en har kanskje ikke forventinger om at det blir en god tid. Dette er heller ikke noe jeg formidler til andre for en er redd for reaksjoner som man har lest om i denne tråden. 

Dere som ikke gruer dere; nyt tiden med familien. Og ikke fordøm de som ikke har en like god ferietid.

Dere som gruer dere; du er ikke alene og prøv å finne øyeblikkene som gir glede både alene og sammen med familien. Jeg heier på dere! 

Anonymkode: 4793e...92c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Jeg tror det viktigste for å få en fin ferie er at man ikke utelukkende tar hensyn til barnas behov og ønsker. Ferien er for alle. Når vi er med i dyrehagen og i lekeland, får barna tåle noe vi vil også. 

Tror også de som gruer seg mest er de som løper etter ungene hele tiden. Man skal selvsagt passe på barna sine, men når de leker i hagen må ikke foreldrene leke med de. Da kan man slappe av på terrassen.

Du antar mye du

Anonymkode: 88aa2...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har null forståelse for at folk gruer seg til ferien FORDI da må de være sammen med sine egne barn, ja. Virkelig.

Enten er man en bortskjemt latsabb eller så er man av typen som fokuserer på alt det negative. Det er som å si at jeg gruer meg til i morgen, for da må jeg stå opp, dusje, handle, lage mat og alt det er så kjeeeedelig!  

Anonymkode: 4ee81...d0c

Sjarmerende ! 

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...