Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må jo ikke det

Anonymkode: 88aa2...b46

Med min må det det, ellers går han bananas. 

Anonymkode: c1a08...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gleder meg, og har alltid gledet meg veldig til ferie med barna. Jeg syns at med en gang vi har fri sammen over mer enn en helg, så minsker kaoset og alt blir mer rolig og harmonisk. 

Men jeg syns det er viktig å understreke at jeg ikke syns det er verken rart eller trist at noen gruer seg, eller at noen tar en uke ferie mens barna er i barnehagen. Om noe, opplever jeg kanskje at det er en litt trist utvikling, at folk er så slitne at de ender med å grue seg til ferie eller at det ikke er en selvfølge at hele familien har fri sammen. Men årsakene til det er så mange. Og å grue seg til ferie med barna betyr ikke at en er en dårlig forelder. Jeg kjenner flere som sier det gjør det. Flotte folk. Og jeg er så glad jeg ikke har det sånn. 

Jeg har barn uten noen spesielle utfordringer pr. nå. Søvn har aldri vært veldig trøblete, men i den grad det har vært trøblete så blir det bedre i ferien hvor vi kan velge å ha rolige dager når søvnmangelen tynger. Og jeg jobber i barnehage, og trives veldig godt med å være sammen med småbarn. Det er jo veldig flaks for meg i familielivet. Jeg er glad folk som trives i alle mulige slags andre yrker også får barn, selv om de ikke er så glad i å være sammen med småbarn at de velger det som karrierevei. Det går an å synes det er slitsomt, og tøft, og å være omsorgsfull samtidig. 

Anonymkode: a5fd3...1b3

  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Jeg gleder meg til ferie med barna. Fikk barn for å være med de. De trenger ferie og! egoister noen!

Anonymkode: 209f1...2b9

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg i år, men nå er de blitt 5 og 8. nå er de bestevenner med masse felles interesser. da de var 1 og 4 var det et lite mareritt. Jeg ig mannen var kun et arbeidslag som jobbet og jobbet😅 

Anonymkode: de3ac...d64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to tette. De første par årene var slitsomme, men det var alltid hverdagen som var mest slitsom. Frihelger og ferier var en glede. Fra de var to og tre har det vært lettere med to enn en, og egentlig ikke slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Det som er trist er mennesker som dømmer andre uten å egentlig vite hva som foregår i andres liv.

Anonymkode: 98bde...9be

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvorfor skal vi snakkes når vi har fått flere barn. 

Det er et valg man tar. 

Få flere barn enn man har kapasitet til, har man tatt dårlig valg. 

Anonymkode: 90918...121

Man har ikke tatt et dårlig valg, man har hatt et langsiktig valg. Jeg tror de fleste som får flere barn vet at det blir slitsomt i starten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til ferie med barnet mitt😁 nå har jeg bare en, men er også helt alene med han. Først 3uker uten planer. Så en uke litt senere med Danmarks tur. Det blir kos å få være sammen fra morgen til kveld.  Men såklart noen dager blir sikkert slitsomme også, sånn er det å ha barn😊

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to gutter. En treåring og en som er 6 mnd gammel. Gleder meg til feire, og vi har mye reising på planen🌸

Anonymkode: 84f0f...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med normale barn vil nok trives med ferie. Likevel er det jo mange som strever av ulike grunner. Jeg tenker at de som gruer seg, gruer seg nok av en grunn. Det er neppe fordi de må være sammen med barna sine, men de gruer seg nok til alt det som ikke går på skinner.

Det kan være rigid adferd,  barn som stikker av,  søsken som er som storesatan og lillesatan mot hverandre 😅

Jeg tenker at mange foreldre står i andre situasjoner enn den jevne nordmann, så vi bør ikke dømme. 

Anonymkode: 9e5e9...e61

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (5 timer siden):

Dere har valgt å få barn. Hvorfor i H er det vanskelig med ferie?  Ta ansvar , gjør ting med barna dine. 

Sitter du godt på din høye hest...sitter du så langt opp at du ikke klarer p se lengere en din egen nese? 

Tror du vi får barn for å ha fantastisk ferie hele tiden...tror du vi planlegger å få barn for vi vet at vi vil være friske og raske til vi er 90 år?   Tror du vi får barn og driter i ansvar?

Når det kommer til p grue seg til ferie kan det være mange ting...alle barn er forskjellige..der noen klarer seg fint selv med p tegne og leke ..mens andre må ha "oppmerksomhet" og lek hele tiden 

Gruer seg kan bety at ferie betyr stå opp 0500 på morgen og et kjør til 1900 på kvelden...for kanskje noen også har dårlig netter

Grue seg til ferie kan være at mange foreldre ikke har råd til ferie og er redd barnet ikke vil få en slik ferie som de andre i klassen.

Grue seg til ferie kan bety at om mor eller far er sykemeldt,aap, uføretrygd eller går gravid og at disse dager kan bety at deres energi blir ekstra fort borte og krever mer av de.

Grue seg til ferie kan være at foreldre har et eller flere barn som har sykdommen eller diagnoser som krever mye.. støtte de kanskje ikke får i ferien 

Husk at noen gleder seg masse...de skal dra steder..finne på ting etc...vi gledet oss masse i fjor når vi skulle 2 uker til syden...i år har vi ikke noe å " glede" oss til da vi skal ta 1 dag av gangen...og her vi bor er ikke akkurat sommer vær noe varmt...

Å finne på noe med barn 24 timer i døgnet er ikke alltid like gøy... noe elsker å gå tur .lage kaker og picnic med barna...andre elsker ikke slike ting...

Det er på tide at foreldre våkner opp og kommer ned fra sin høye hest og heller innser at ingen familier eller barn er like. Om du elsker 2 mnd ferie med dine barn og du stor koser deg..flott..men ikke kom med kommentarer som... skjønner ikkje hvordan det ikke går an å kose seg med barna sine... hvorfor kan de ikke bare finne på noe...eller son du... hvorfor fikk du barn...

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge folk tror ekteskap og barneproduksjon er romantisk og handler om "å elske hverandre" så kommer folk til å bli skuffa over familielivet. Det er en 18-årig arbeidskontrakt.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine er superkule og jeg elsker å reise med dem! Jobber mye i hverdagen, så ferietid er familietid. Barna er alle i barneskolealder. De liker å fly jorda rundt og oppleve morsomme ting og er stort sett lettere å ha med og gjøre på ferie enn i hverdagen. 

Vi har mye oppfølging pga helse hos spesielt ett barn (type 1 diabetes) - men lar oss ikke stoppe av det! Helt ærlig så er det mindre jobb å følge det opp selv enn å svare skolen for 17. gang samme dag... 

Heldigvis har vi god økonomi og kan gi dem noen spennende opplevelser i minnebanken og det vet de heldigvis å sette pris på. Spesielt sjuendeklassingen blir mindre imponert om vi ikke har noe særlig ferieplaner. 

Anonymkode: dcf9c...a3a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna mine er superkule og jeg elsker å reise med dem! Jobber mye i hverdagen, så ferietid er familietid. Barna er alle i barneskolealder. De liker å fly jorda rundt og oppleve morsomme ting og er stort sett lettere å ha med og gjøre på ferie enn i hverdagen. 

Vi har mye oppfølging pga helse hos spesielt ett barn (type 1 diabetes) - men lar oss ikke stoppe av det! Helt ærlig så er det mindre jobb å følge det opp selv enn å svare skolen for 17. gang samme dag... 

Heldigvis har vi god økonomi og kan gi dem noen spennende opplevelser i minnebanken og det vet de heldigvis å sette pris på. Spesielt sjuendeklassingen blir mindre imponert om vi ikke har noe særlig ferieplaner. 

Anonymkode: dcf9c...a3a

Så bra, må bare kommentere at jeg leste minibanken😂🫣 Minnebanken ga mer mening nå som det snart bare finnes minibanker i byene

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barna mine er superkule og jeg elsker å reise med dem! Jobber mye i hverdagen, så ferietid er familietid. Barna er alle i barneskolealder. De liker å fly jorda rundt og oppleve morsomme ting og er stort sett lettere å ha med og gjøre på ferie enn i hverdagen. 

Vi har mye oppfølging pga helse hos spesielt ett barn (type 1 diabetes) - men lar oss ikke stoppe av det! Helt ærlig så er det mindre jobb å følge det opp selv enn å svare skolen for 17. gang samme dag... 

Heldigvis har vi god økonomi og kan gi dem noen spennende opplevelser i minnebanken og det vet de heldigvis å sette pris på. Spesielt sjuendeklassingen blir mindre imponert om vi ikke har noe særlig ferieplaner. 

Anonymkode: dcf9c...a3a

Vedder på at den med type1 diabetes ønsker dere ga F. 

Anonymkode: d5e5e...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å være hjemme i ferie med småbarn kan være kjedelig og overveldende. Man er vel mer redd for å ikke strekke til. Samtidig, de legger seg kl 1900, og man har kvelden fri. Husker det var deilig. 

Jeg gruer meg mer nå som barna er ungdommer og det er liv i huset til 2300 hver kveld og lengre. Og jeg må stå opp 0600 for å gå på jobb. Det er en jævligeriode det, før ferien er startet engang. 

Anonymkode: 83610...68d

Legger seg kl 19? Aldri skjedd her. Legger 3 åringen kl 1930/2000 men han sovner ikke før kl 2100/2130. Må også sitte med han eller ligge med han, hvis ikke er det ut og inn av rommet hvert minutt i flere timer. Jo da prøvd å legge tidligere, resultat av det bare enda flere timer hvor han ikke får sove.  Han har et høyt tempo hele dagen.

Vi fikk en ny baby i hus for 2 mnd siden også. Han har ingen rytme enda. Legger seg for natten alt mellom 21-23, og står opp 06/07, med et måltid midt på natta.

Dagene går i ett fra kl 06 - 22/23 på kvelden. Egentid eksisterer ikke, for når barna er I seng skal alt det jeg ikke rakk mens barna var våken gjøres. Kanskje om heldig så får jeg tid til mannen min eller meg selv.

Og sånn går dagene... også i feriene. 

Endret av tussi84
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gruer meg. Jeg er utbrent og er alene med barnet 90% av tiden. Nå for tiden bruker jeg tiden hun er i barnehagen til å sove og hente meg inn før jeg henter henne. Og det funker akkurat bra nok til å være en god mor. Det skal jo gå, og jeg gleder meg til roen det er over å ikke gjøre seg klar til barnehage, matpakker osv. Men jeg er litt redd for hva de ukene hjemme gjør med formen min, om det blir et setback. 
 

Så ja, jeg gruer meg. Og det synes jeg er så leit og vanskelig, for jeg elsker ungen min over alt i verden og skulle gjerne droppet jobb osv for å være hjemme på heltid om økonomien tillot det. Per nå er det helsa som ikke tillater det. Og det er så sårt. 
 

Jeg har vært typen som har himlet med øya over de som gruer seg til ferie eller sender barn i bhg en dag i påsken osv. Ikke nå lengre!

Det sagt, så tror jeg egen innstilling har vilt mye å si på hvor «vanskelig» det er å være hjemme med barna.

Anonymkode: c5d6b...43f

  • Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg gleder meg i år, men nå er de blitt 5 og 8. nå er de bestevenner med masse felles interesser. da de var 1 og 4 var det et lite mareritt. Jeg ig mannen var kun et arbeidslag som jobbet og jobbet😅 

Anonymkode: de3ac...d64

Dette kunne jeg ha skrevet..

Anonymkode: e1515...f4c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barna mine er superkule og jeg elsker å reise med dem! Jobber mye i hverdagen, så ferietid er familietid. Barna er alle i barneskolealder. De liker å fly jorda rundt og oppleve morsomme ting og er stort sett lettere å ha med og gjøre på ferie enn i hverdagen. 

Vi har mye oppfølging pga helse hos spesielt ett barn (type 1 diabetes) - men lar oss ikke stoppe av det! Helt ærlig så er det mindre jobb å følge det opp selv enn å svare skolen for 17. gang samme dag... 

Heldigvis har vi god økonomi og kan gi dem noen spennende opplevelser i minnebanken og det vet de heldigvis å sette pris på. Spesielt sjuendeklassingen blir mindre imponert om vi ikke har noe særlig ferieplaner. 

Anonymkode: dcf9c...a3a

Har ikke dia1 barnet pumpe og sensor? Hvorfor er det nødvendig med så tett oppfølging av helse? Og skolen ringer 17 ganger i løpet av dagen? Det høres jo helt fjernt ut

Anonymkode: bce23...a3d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har ikke dia1 barnet pumpe og sensor? Hvorfor er det nødvendig med så tett oppfølging av helse? Og skolen ringer 17 ganger i løpet av dagen? Det høres jo helt fjernt ut

Anonymkode: bce23...a3d

Ikke alle har lett regulerbar diabetes... Selv med sensor og pumpe hender det at folk dør av diabetes 1, det er ikke bare bare. 

Anonymkode: fb6cd...246

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...