Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, på mange måter gruer jeg meg virkelig til ferien.
Det er ikke det at ikke det er gøy og koselig. Jeg elsker å være sammen med barna mine.
Men det er ikke til å stikke under en stol at ferie er HARDT ARBEID. Fra 06.00 - 20.00 hver. eneste. dag. I halvannen måned. 
Jeg har tre aktive barn og SFO/bhg stenger i to uker før vi har ferie (får ikke lov til å bestemme når vi skal ha ferie). Det betyr å jobbe på skift med mannen og ha barn hjemme. De fire neste ukene blir å være på hytter med hver side av familien. Det er hyggelig, men det er likevel vi foreldre som tar 90% av belastningen, alle morgener og alle legginger. Det er SÅ INTENST. så mye volum og skriking, så mye søskenkrangel, så mye som må planlegges og pakkes, så mange bleieskift, så mange ganger man må reise seg. Blir helt SVETT. Men klart det blir koselig. Det ene utelukker ikke det andre. Man kan synes noe er skikkelig hyggelig og skikkelig slitsomt samtidig. For eksempel å arrangere et bryllup - masse jobb men det er verdt det. Sånn er det å ha ferie med barn. 
Og så finnes det dem som synes ferie med barna er bare fryd og gammen. De er laget av et annent materiale en meg. De har kanskje færre barn, mere avlastning, mer overskudd. Ikke vet jeg. 
Men jeg er SÅ lei av alle som skal dømme de som synes barn er slitsomt. Barn har alltid vært slitsomme. Til alle tider. Men vi foreldre har aldri hatt så høye krav og så lite avlastning som nå. Og nå kan man være ærlig. Selv om man får pes av folk som dømmer. 

Anonymkode: 894b4...5d8

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit å grue seg til ferie med små barn, skjønner det godt. Vi hadde det fint med eldstemann på ferie de første par årene, så endret han seg og ble en mye mer krevende unge. Det har han vært siden, og det har kommet søsken som også har krevd sitt. Vi gruet oss til ferie i noen år, det var så enormt mye jobb og motstand hele dagen, og en som aldri sov om natten. Nå er de blitt større og vi gleder oss til feire alle sammen! Må være lov å si at å være aleine med små barn i ukesvis kan være skikkelig slitsomt.

Anonymkode: 6e7a4...567

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Hadde jeg gruet meg hadde jeg tatt noen grep. Men her elsker vi ferier 

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du virker svært dømmende ut ifra innleggene i denne tråden. Tviler på at det er så stort problem som du skal ha det til.

Lykke til med å holde deg i salen på din høye hest 🐴

Anonymkode: 55890...58d

Det er da msnge som sier de gruer seg

Anonymkode: 88aa2...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg skjønner liksom ikke helt fordømmingen rundt dette. For hva er løsningen? «Syns du det er tøft å aktivisere små barn? Det burde du tenkt på før du fikk barn». Ingen kan vite hvordan de opplever å ha barn, og om noen bruker barnehagen som litt avlastning så gjør det ikke dem til en ræva person og deg til en helgen. Selv skal barna ha fri med meg, men holder muligheten åpen i tilfelle det er noe som må gjøre som ikke inkluderer barn/er utfordrende å gjennomføre med barn. 
 

Hvis jeg skal være like enkel og fordømmende som deg så tenker jeg at nøkkelen her er at du har ett barn. Alle klarer å være hjemme med ett barn. Snakkes når du har to eller flere. 

Anonymkode: 851cc...563

Men hvorfor skal vi snakkes når vi har fått flere barn. 

Det er et valg man tar. 

Få flere barn enn man har kapasitet til, har man tatt dårlig valg. 

Anonymkode: 90918...121

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å ha fri fra jobb, og liker godt å være med 2-åringen. Men mannen og jeg krangler mye, så er det jeg gruer meg til her... Håper at det blir bedre når vi kommer oss mer ut og opplever ting, og at det blir minst mulige dager der vi er hjemme og "trøkker". For mange triggere hjemme :(

Anonymkode: 0c1bc...bf2

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker helg og fridager, selv om ting til tider er tøft så elsker jeg å ha de hjemme. 

Anonymkode: 41943...c9f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to tette barn og gruet meg aldri til ferie. Vi hadde ferie på barnas premisser og koste oss hele tiden. Savner virkelig den tiden.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Om du kun har ett barn har du det sannsynligvis enklere enn de som har flere. Så sant det er snakk om et friskt barn uten spesielle behov, så er det mye mer jobb med 2 barn eller mer. Venneparet ditt har kanskje behov for den ekstra uken om de er veldig slitne og aldri har noe avlastning. Jeg har lest mange kommentarer om dette temaet der folk er raskt ute med å dømme, men så viser det seg at de har besteforeldre som går inn og tar over ansvaret når ting blir for slitsomt.

Forøvrig er det også mange barn som trives så godt i barnehagen at de gleder seg til å treffe igjen vennene etter ferien. I ferietider er det ofte rolige dager i barnehagen, jeg synes ikke noen skal ha dårlig samvittighet for å gi barna noen ekstra dager der om barna trives med det, og man selv får samlet litt energi slik at man har mer overskudd til å være med barna.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Vi er av de som gruer oss litt. 

Har ett barn med stort hjelpebehov og vi får ikke noe avlastning i ferier så da går det utover oss som foreldre. Blir ikke ferie for å si det sånn:p

MEN; vi skal såklart gjøre det beste ut av dette og prøve å kose oss i solen innimellom alle tre 😊

Anonymkode: cde2e...1e4

Synes det er fint du er ærlig. Bedre enn foreldre som later som om det bare er lek og gøy med egne barn hjemme i to mnd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg supermasse til ferie sammen mine 3 barn og mannen. Vi har det hektisk i hverdagen med jobb, trening og fritidsaktiviteter, så jeg ser alltid frem til kvalitetstid sammen og et etterlengtet avbrekk fra hverdagen. 

Anonymkode: 2b8d5...554

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har valgt å få barn. Hvorfor i H er det vanskelig med ferie?  Ta ansvar , gjør ting med barna dine. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til ferie med barna og skulle ønske vi hadde mer tid sammen. Har to barn i alderen 3-6 år. Synes det er trist når foreldre skal tildele seg selv ekstra fri, mens små barn som allerede er 8-9 timer i barnehagen 5 dager i uka skal bare komme seg tilbake til hverdagen. Om det er noen som trenger ekstra fri så er det jo små barn. Når enkelte her sier "jamen jeg er sliten av tidlig morgene, være kokk, renholder, undeholde, finne på aktiviteter, sjåfør osv" så tenker jeg helt ærlig at dere lar barna få styre i overkant mye og muligens også stiller for få krav til barna. Barn har ikke vondt av å kjede seg, smøre brødskiva si selv eller leke alene uten voksne. 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alene med en 5-åring, jeg må innrømme jeg synes det er slitsomt med ferie. Noe må jo skje hver dag. 

Anonymkode: c1a08...9ac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være hjemme i ferie med småbarn kan være kjedelig og overveldende. Man er vel mer redd for å ikke strekke til. Samtidig, de legger seg kl 1900, og man har kvelden fri. Husker det var deilig. 

Jeg gruer meg mer nå som barna er ungdommer og det er liv i huset til 2300 hver kveld og lengre. Og jeg må stå opp 0600 for å gå på jobb. Det er en jævligeriode det, før ferien er startet engang. 

Anonymkode: 83610...68d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luksusbia skrev (11 minutter siden):

Synes det er fint du er ærlig. Bedre enn foreldre som later som om det bare er lek og gøy med egne barn hjemme i to mnd

Later som faktisk 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er alene med en 5-åring, jeg må innrømme jeg synes det er slitsomt med ferie. Noe må jo skje hver dag. 

Anonymkode: c1a08...9ac

Det må jo ikke det

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi grugleder oss. Vi har ett barn, det vil si; jeg har en stesønn. Og min stesønn er fantastisk og herlig, jeg elsker han veldig høyt, men det er utfordrende fordi han har mange ulike diagnoser, og det ikke blir avlastning med f.eks spesialbarnehage eller spesialskole (som han begynner på til høsten) i sommerferien. Det er første gang vi har han i sommerferien og over lenger enn én uke av gangen, så det blir spesielt for oss. I tillegg er det første gang vi reiser til utlandet (Danmark). Selv om det ikke er så langt, er det klart det blir brudd på rutiner osv, så det gjør at vi er veldig spente på hvordan det blir.

Den store utfordringen er at min stesønn må passes nøye på 24/7, han er ekstremt aktiv, samtidig som han ikke har de kognitive evnene som et normalt barn på 6 år har. Vi må planlegge nøye og godt i forkant, spesielt når det gjelder medisinering, soving og rutiner. Det gjør det utfordrende med lite søvn (som selvfølgelig er ganske normalt), men det kommer selvfølgelig i tillegg til mange andre helseutfordringer. Det blir spennende å se hvordan det blir, og jeg tror nok vi er ganske utslitte når ferien er over.

Det blir lærerikt, spennende, gøy, krevende, slitsomt og utfordrende. Alt på en gang.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruer meg ikke. Ferie er greit det. Har dog alltid likt hverdagen best. Helt siden jeg var liten. Det er hverdagen det er mest av. Jeg lever ikke for ferier. Har ikke valgt et typisk A4 liv, så kanskje det spiller en rolle. Ungene elsker jeg å være med uansett.

Anonymkode: 36370...dc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gleder oss alltid til ferie og har gjort det selv da vi har små barn. Samtidig forstår jeg også at en del familier har andre utfordringer enn bare litt aktive eller rastløse barn og at ferie derfor blir noe helt annet enn det er for oss med normale barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...