Gå til innhold

Konisering - erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må foreta en såkalt konisering, eller fjerne en liten del av livmorhalsen pga sterke celleforandringer.

Jeg gruer meg noe vanvittig til inngrepet, særlig med tanke på at det er kun med lokalbedøvelse, jeg har nemlig fryktelig sprøyteangst. Da jeg skulle ta stivkrampe-sprøyte på legevakten for noen år siden måtte 4 sykepleiere holde meg nede, og hos tannlegen er det kun lystgass som gjelder. Dette er en fobi, så det å prøve å slappe av hjelper ikke, har hatt dette hele livet.... Ukontrollert hysteri. Jeg håper jeg kan søke om noe mer slik at jeg klarer å gjennomføre dette.

Ellers lurer jeg på hva deres erfaringer er etter inngrepet, er det vondt? Leser om illeluktende utflod i flere uker etc. Hvordan var det å ha sex etterpå, må jo vente en del uker, men merket dere forskjell?

Jeg prøver å være positiv, mange gjennomfører dette, og det er sjelden det er kreft (bare 7%), men får likevel angst for å ha kreft. Tanken på å dø er egentlig ikke så skremmende, tanken på at de da må fjerne hele livmoren og at jeg aldri kan få barn er grusom. Da vil jeg heller dø...

Jeg har tidligere tatt to aborter fordi det ikke passet seg å få barn av ulike grunner, den siste angrer jeg fryktelig på. Er dette prisen jeg må betale for å ha valgt feil før? Er dette en straff?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg har gjort samme inngrepet selv. Det er ingen sprøyter , de bruker en lokalbedøvende spray. Etter inngrepet kjente jeg mens lignende smerter i ca 1 uke. blødde litt bare og ikke mer enn en uke.

Ønsker deg lykke til. :klem:

Skrevet

Gynekologen snakket om å gå et par cm inn i livmorhalsen og så fjerne det og ut mot tuppen. Kan virkelig en bedøvelsesspray trenge inn så langt? Blir man ikke bare bedøvd helt ytterst, sånn som hos tannlegen når de smører litt på før de setter sprøyten?

Men bedøvelsesspray som eneste bedøvelse, så lenge den funker hadde vært helt konge!

Skrevet (endret)

Hei, LilleMy

Har du gjennomført inngrepet nå, eller er det mer du lurer på?

Jeg har vært med på dette tre ganger fordi de ikke fjernet nok de første gangene. Jeg var fryktelig redd på forhånd, men det var faktisk ingenting å være bekymret for, og smertene etterpå var ikke verre enn en vanlig menstrasjon. Blødningene var heller ikke så store hos meg. Etter det siste inngrepet som var for ca to år siden har jeg gått til kontroll hver 6. måned, og alt ser nå ut til å være i skjønneste orden.

Dette går nok så fint som bare det skal du se!

Lykke til!

Endret av silkestrå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...