Gå til innhold

ukelønn til en 15 åring

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (2 minutter siden):

Hvilke unntak gjelder?

Flere kommuner har fått dispensasjon på det der, blant annet vår kommune. Derfor må vi betale selv om vi bor mer enn 6 km unna,for det går vanlig rutebuss her

Fylkeskommunen har ansvaret for skoleskyss for elever i videregående opplæring som er bosatt i fylket og som bor mer enn seks kilometer fra skolen. Du kan få gratis skoleskyss eller skyssgodtgjørelse. Noen fylker har fått dispensasjon fra reglene om skoleskyss.

Anonymkode: 1d5f8...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår eldste på 14 får  1 000kr i uka. Også blir det litt penger brukt utenom det også

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Flere kommuner har fått dispensasjon på det der, blant annet vår kommune. Derfor må vi betale selv om vi bor mer enn 6 km unna,for det går vanlig rutebuss her

Fylkeskommunen har ansvaret for skoleskyss for elever i videregående opplæring som er bosatt i fylket og som bor mer enn seks kilometer fra skolen. Du kan få gratis skoleskyss eller skyssgodtgjørelse. Noen fylker har fått dispensasjon fra reglene om skoleskyss.

Her å går det nå vanlig skyss en del steder og de har nå skyss som blir dekt. Men da har dere kansje billig ungdomskort eller noe.

Her koster ungdomskort 1800kr i mnd, så måtte vi ut med der hadde vi kjørt selv

Anonymkode: 8b97a...cb3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her å går det nå vanlig skyss en del steder og de har nå skyss som blir dekt. Men da har dere kansje billig ungdomskort eller noe.

Her koster ungdomskort 1800kr i mnd, så måtte vi ut med der hadde vi kjørt selv

Anonymkode: 8b97a...cb3

Nei ikke villig ungdomskort heller, som det Tår sp kan man få dekket men det betyr ikke at man får ddt eller har krav på det og en del kommuner har altså fått unntak

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting, en 15-åring er gammel nok til å tjene penger selv.

Anonymkode: d5a0d...ad1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her koster ungdomskort 1800kr i mnd

Hvor i huleste er det liksom, ikke engang i Oslo er det så dyrt

AnonymBruker
Skrevet

Hvor i huleste er det liksom, ikke engang i Oslo er det så dyrt

Her koster det nesten dobbelt så mye 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ser jeg kanskje gir litt mye, men synes dette er vanskelig for han klager over at han får veldig lite. 
Alt er så dyrt med gutter, klærne er så dyre, parfymer osv. 

Jenter kjøper klær på hm og er super fornøyd, parfyme og slikt kjøper de på normal. 

Men sån her er fordelingen med barna. 
15-åring. 1500kr mnden( klær og slikt kjøper jeg) Han gjør så si ingenting hjemme. 

13 åringen. Får 2000kr i mnden( klær og slikt kjøper jeg) hun får mere pga at hun gjøre mye husarbeid, går tur med hunden og hjelper meg med små søsken. 

10 åringen får penger som hun legger i sparegrisen sin. Hun er ikke så  interessert i penger enda. Jeg kjøper det hun ønsker seg av ting. Hun gjøre mye husarbeid og liker å være med på rydding og laging av mat osv. passer på katten får mat og skifter på vannet. 

Babyen får selfølgelig ikke noe enda😂  

Men jeg sliter med å få gutten til å hjelpe til, det blir sån motstand og han klager over dårlig tid. Han spiller fotball på et høyere nivå, så er mye borte,men han hadde klart å gjort noe. Ts

Anonymkode: 293dd...01b

Altså hvis han får 1500,- i mnd for å ikke gjøre noe, og ikke trenger å kjøpe klær og slikt selv, så er det ikke så rart at du sliter med å få han til å hjelpe til? Han får jo penger for å ikke gjøre noe… selvfølgelig orker han da ikke å gjøre noe? Han blir jo belønnet for å ikke hjelpe til? Svaret er enkelt: hjelpe til, eller ikke få penger! 

Anonymkode: d0ed6...c76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her koster det nesten dobbelt så mye 

Nei sorry tenkte feil.  1800 i mnd var dyrt ja

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sikker på at den regelen gjelder det du tror,  og ikke gjelder at fylkeskommen skal sette opp egne skolebusser? Skolebusskort dekker da også rutebuss hvis det ikke er satt opp egen skolebuss. Det gjør det i hvert fall her. 

Sier ikke at du tar feil altså. Jeg er mer sjokkert hvis det er slik du sier. 

Sitat

§ 7-2.Skyss og innlosjering i den vidaregåande skolen

Elevar i vidaregåande skole som bur meir enn seks kilometer frå skolen, har rett til gratis skyss eller full skyssgodtgjersle. Når det er nødvendig, har elevar rett til gratis båttransport utan omsyn til reiselengda. Departementet kan gi forskrifter om at skyssbehovet til elevane i særskilde tilfelle kan dekkjast på andre måtar.

Departementet gir nærmare forskrifter om tryggleiken til elevane under skoleskyssen.

Fylkeskommunen skal hjelpe til med å skaffe losji for elevar i vidaregåande skole som bur slik til eller som har så lang veg at dei ikkje kan nytte dagleg skyss til skolen. Om nødvendig skal fylkeskommunen byggje elevheim.

AnonymBruker
Skrevet

De kan jobbe seg opp til 2000kr i mnd ved å gjøre tjenester hjemme eller hos besteforeldre. Så det blir alt ifra 0-2000kr på dem (13årx2, 15år og 17år). Som regel ligger de alle rundt tusenlappen, selv om 17-åringen har flere måneder i 0.

Vi står for sesongklær, mobilabonnement, hygieneartikler o.l.

Vanlige klær må de stå for selv (utviser noe skjønn selvsagt), selv om vi har en storshopping rundt skolestart for å sikre at de har noen klær som passer. 

Anonymkode: 7b063...b1a

AnonymBruker
Skrevet

Min 13-åring får 50 kr i uka men får dekket «alt» som klær, ting og tang, mobilabonnement, snacks og brus og godteri på helg 😃 Da har han 200,- i måneden. Kjøper seg mest tyggis og litt godteri/mat etter skolen, trenger tydelig vis ikke mer….

Anonymkode: 3a6ce...4f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Meowmere skrev (25 minutter siden):

Sikker på at den regelen gjelder det du tror,  og ikke gjelder at fylkeskommen skal sette opp egne skolebusser? Skolebusskort dekker da også rutebuss hvis det ikke er satt opp egen skolebuss. Det gjør det i hvert fall her. 

Sier ikke at du tar feil altså. Jeg er mer sjokkert hvis det er slik du sier. 

Herrehud ja jeg er selvsagt sikker siden min altså ikke får !

E84DC442-DB6D-4C3F-8B8D-87230B353AC9.thumb.jpeg.b2bb41f58937766dca65ad38fbef4c26.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
TarAldar1on skrev (1 time siden):

Vår eldste på 14 får  1 000kr i uka. Også blir det litt penger brukt utenom det også

1000kr mnd? 100kr uka? Eller faktisk 1000kr uka? 😱

Anonymkode: 0ee98...a76

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye gir dere i uken/mnden til en 15 åring? 
Min får 1500kr i mnden. Er det lite? 

mine er 15 og 17 og får 3000 hver mnd, så jeg synes 1500 er for lite,men det spørs jo litt hva han får ellers da ?=) mine er veldig kresne på klær  og sko så de kjøper ofte klær og sko de liker for noe av pengene + busskort, litt skolemat og hvis de skal på ting med vennene, bruker stort sett og være igjen 3-400 kr hver mnd

Anonymkode: 5c204...dad

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

1000kr mnd? 100kr uka? Eller faktisk 1000kr uka? 😱

Anonymkode: 0ee98...a76

Uka ja

Skrevet

Jeg gir 650,- pr mnd men mer hvis behov. Barnet skal ikke gå med tom konto.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ser jeg kanskje gir litt mye, men synes dette er vanskelig for han klager over at han får veldig lite. 
Alt er så dyrt med gutter, klærne er så dyre, parfymer osv. 

Jenter kjøper klær på hm og er super fornøyd, parfyme og slikt kjøper de på normal. 

Men sån her er fordelingen med barna. 
15-åring. 1500kr mnden( klær og slikt kjøper jeg) Han gjør så si ingenting hjemme. 

13 åringen. Får 2000kr i mnden( klær og slikt kjøper jeg) hun får mere pga at hun gjøre mye husarbeid, går tur med hunden og hjelper meg med små søsken. 

10 åringen får penger som hun legger i sparegrisen sin. Hun er ikke så  interessert i penger enda. Jeg kjøper det hun ønsker seg av ting. Hun gjøre mye husarbeid og liker å være med på rydding og laging av mat osv. passer på katten får mat og skifter på vannet. 

Babyen får selfølgelig ikke noe enda😂  

Men jeg sliter med å få gutten til å hjelpe til, det blir sån motstand og han klager over dårlig tid. Han spiller fotball på et høyere nivå, så er mye borte,men han hadde klart å gjort noe. Ts

Jeg synes 1500,- er veldig mye. Synes selv at barna kan jobbe for penger dersom det er dyre ting de vil ha, og heller få ett mindre beløp hjemme/dekt enkelte ting ved behov.

Hadde jeg først gitt så mye i månedslønn ville jeg også ha strippet han for en god del av det siden han ikke hjelper til, og heller gitt pengene til jentene som faktisk hjelper til. Og gutter kan også kjøpe klær på h&m.

Beklager å si det, men gutten din virker veldig bortskjemt av seg. Det trenger ikke å være deres feil, men jeg ville ønsket å gi han en realitetssjekk. Å klage over å få så mye penger av dere når han ikke gjør noe for å få det virker veldig umodent for en 15åring.

Endret av Nonstop1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...