AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Skrevet 20. juni 2024 Leste nylig en artikkel som sa at språk var regnet som forsinket dersom den inne var kommet innen 4,5 år. Vårt barn er 4,5 år og kan uttale R, men bruker den ikke i ord. Barnehagen sier vi ikke skal være bekymret og at det uansett ikke tas tak i før skolealder. Så jeg blir litt usikker. Noen som har erfaring med at det bare løsnet? Hva gjør en logoped? Er det ting vi kan prøve å ha fokus på eller gjøre her hjemme? Anonymkode: f0e7c...db6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 Min sier fortsatt ikke R og hun begynner i andre klasse til høsten. Har ikke blitt gjort noe særlig med enda...:/ (Og ja, jeg har prøvd sjøl med mine triks). Anonymkode: 096cb...055 1
Snedig Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Det er ikke uvanlig at R kommer seint. Men ville fulgt litt med. Min opplevelse er at det mer mye vanskeligere å få tilbud om logoped på skolen enn i barnehagen.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Øv på ord som starter på tr- tromme, troll, traktor.. Da løfter man tunga. Vær forsiktig med mye øvelse selv. Ta event et par timer hos logoped rett før sommerferien neste år. Ikke stress med r-lyden før den tid. Anonymkode: 2e37c...73f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #5 Skrevet 20. juni 2024 Vi stiller litt spørsmålstegn til akkurat den 4,5-årsgrensa som ble til i fjor etter at en ny språklydsprøve kom ut. All erfaring tilsier at det er mange barn som er mye mer forsinket enn det. Så de kan jo ha vært veldig heldig med utvalget sitt.. https://www.nordrefollo.kommune.no/tjenester/barnehage/helsetjenester-og-ppt/logoped-for-barn-og-unge/ Syns forøvrig denne er god, med øvelser for r-lyden og hvordan det gjøres. Hilsen logoped Anonymkode: ce9e5...e87
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Øv på ord som starter på tr- tromme, troll, traktor.. Da løfter man tunga. Vær forsiktig med mye øvelse selv. Ta event et par timer hos logoped rett før sommerferien neste år. Ikke stress med r-lyden før den tid. Anonymkode: 2e37c...73f Dette gjelder ikke hvis du skal ha skarre-r. TS: jeg ville ikke stresset. Hvis barnet kan lyden, men ikke bruker den i ord så er den kanskje på vei. Jeg (logoped) jobber med mange førsteklassinger som må øve på R, så ville ikke vært bekymret når barnet kun er fire og et halvt. Anonymkode: 601ee...61e 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Er 36 og lærte meg aldri R selv med logoped i 2 år. Ikke hører jeg at jeg sier feil. Barna slet med det samme. Gikk seg til på slutten av andre klasse 🙂 Anonymkode: b06c5...080
Eneri Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leste nylig en artikkel som sa at språk var regnet som forsinket dersom den inne var kommet innen 4,5 år. Vårt barn er 4,5 år og kan uttale R, men bruker den ikke i ord. Barnehagen sier vi ikke skal være bekymret og at det uansett ikke tas tak i før skolealder. Så jeg blir litt usikker. Noen som har erfaring med at det bare løsnet? Hva gjør en logoped? Er det ting vi kan prøve å ha fokus på eller gjøre her hjemme? Anonymkode: f0e7c...db6 Mi jente kunne ikke si R, eller G+K da hun var 4 år. Hadde litt logopedhjelp i barnehagen, og hun konsentrerte seg om å jobbe med G og K. Hun sa også at R kommer ofte senere, hun var ikke bekymret. Hun sa at hun var sikker på at R-en kom i løpet av første klasse. Det stemte: i november i første klasse var også R på plass. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #9 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Leste nylig en artikkel som sa at språk var regnet som forsinket dersom den inne var kommet innen 4,5 år. Vårt barn er 4,5 år og kan uttale R, men bruker den ikke i ord. Barnehagen sier vi ikke skal være bekymret og at det uansett ikke tas tak i før skolealder. Så jeg blir litt usikker. Noen som har erfaring med at det bare løsnet? Hva gjør en logoped? Er det ting vi kan prøve å ha fokus på eller gjøre her hjemme? Anonymkode: f0e7c...db6 Ingen i hverken skole eller bhg brydde seg om at vår eldste ikke sa «R» før i 1.klasse. Og i 2.klasse er det fortsatt noen som ikke har den inne enda. Men veldig mye kommer ila 1.klasse om ikke før. Yngste skal nå begynne i 1. Hun sier hverken L eller R, L kan hun, men er som om hun ikke gidder. Og babyspråket er nok litt av identiteten som minst… regner med dette ordner seg ila første skoleår, når hun kommer ut av bhg og til et sted det «alle» bruker både L og R. Anonymkode: 663cd...c34
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #10 Skrevet 20. juni 2024 Sønnen min har lært å si r de siste månedene. Har går i 1.klasse. Har lært å si r i forbindelse med at han har lært å lese og øvd mye på bokstav og ordlyder i lesetreningen. Aldri vært ett fokus i barnehagen og vi har ikke stresset med det siden språket har vært så godt ellers.. ikke vært noen logoped i bildet. Vi tenkte å snakke med logoped om det ble erting ifm skolestart, men det ble det heldigvis ikke Anonymkode: 7cf55...c0c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #11 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ingen i hverken skole eller bhg brydde seg om at vår eldste ikke sa «R» før i 1.klasse. Og i 2.klasse er det fortsatt noen som ikke har den inne enda. Men veldig mye kommer ila 1.klasse om ikke før. Yngste skal nå begynne i 1. Hun sier hverken L eller R, L kan hun, men er som om hun ikke gidder. Og babyspråket er nok litt av identiteten som minst… regner med dette ordner seg ila første skoleår, når hun kommer ut av bhg og til et sted det «alle» bruker både L og R. Anonymkode: 663cd...c34 R er ikke så farlig, men L burde hun få hjelp med i 1. klasse, den burde være på plass før skolestart. ps. vær obs på at barn med forsinket uttale er i risikogruppen for å utvikle dysleksi. Følg nøye med på leseutviklingen. Anonymkode: 4b452...a08 1
Jajakvinne12 Skrevet 20. juni 2024 #12 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min sier fortsatt ikke R og hun begynner i andre klasse til høsten. Har ikke blitt gjort noe særlig med enda...:/ (Og ja, jeg har prøvd sjøl med mine triks). Anonymkode: 096cb...055 Logoped. Hallo dette må du som forelder ta tak i selv. Hvorfor venter du på at noen andre skal?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #13 Skrevet 20. juni 2024 Hos oss hjalp det å gurgle vann rundt middagsbordet. Lage R-lyden mens man gurgler. Tips fra logoped. Han syns det var kjempe gøy og R kom raskt på plass. Anonymkode: 2532a...006
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #14 Skrevet 21. juni 2024 Min lærte R først i andreklasse. Snakket helt rent ellers, med over snitt ordforråd, er svært oppegående og intelligent og tidlig på det meste annet. Skal innrømme at det bekymret meg i mange år før den kom rett før hun fylte 8. Anonymkode: 778f6...bb8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #15 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Leste nylig en artikkel som sa at språk var regnet som forsinket dersom den inne var kommet innen 4,5 år. Vårt barn er 4,5 år og kan uttale R, men bruker den ikke i ord. Barnehagen sier vi ikke skal være bekymret og at det uansett ikke tas tak i før skolealder. Så jeg blir litt usikker. Noen som har erfaring med at det bare løsnet? Hva gjør en logoped? Er det ting vi kan prøve å ha fokus på eller gjøre her hjemme? Anonymkode: f0e7c...db6 4,5 år? Gi det tid! Ikke bruk logopedressurser! Mange kan ikke engang si S i den alderen Anonymkode: 8970f...cdc 1
Gjest Luksusbia Skrevet 21. juni 2024 #16 Skrevet 21. juni 2024 Sa L frem til førskolen. Lærte det rett får jeg fylte seks år. Min venninne som er logoped sier at som regel venter man til barnet begynner i tredje klasse før hen trenger hjelp. Noen lærer det jo aldri( som Else k furuseth) men for de fleste løsner det før 9 års alderen
Wit Skrevet 21. juni 2024 #17 Skrevet 21. juni 2024 Min datter fikk hjelp fra logoped i slutten av første klasse siden hun fortsatt ikke kunne si r-lyden. Med trening og øvelser hun fikk fra logopeden rettet dette seg ganske fort. Vi fikk beskjed om at de ikke ønsket å ta tak i dette før hun startet på skolen. I slutten av første klasse ble vi enig med lærer om at det var greit å ta tak i dette nå, sånn at hun ikke ble mobbet fordi hun ikke kunne snakke rent. Logopeden mente også dette var riktig alder å ta tak i det på.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #18 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Leste nylig en artikkel som sa at språk var regnet som forsinket dersom den inne var kommet innen 4,5 år. Vårt barn er 4,5 år og kan uttale R, men bruker den ikke i ord. Barnehagen sier vi ikke skal være bekymret og at det uansett ikke tas tak i før skolealder. Så jeg blir litt usikker. Noen som har erfaring med at det bare løsnet? Hva gjør en logoped? Er det ting vi kan prøve å ha fokus på eller gjøre her hjemme? Anonymkode: f0e7c...db6 Vi øver med vår på 2,5 år. Han kan som din si R, men bruker det ikke i ord og setninger. Men det hjelper å øve og det hjelper å korrigere på en fin måte. Anonymkode: e7473...8d9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #19 Skrevet 21. juni 2024 Vi fikk beskjed om at de ikke bryr seg om r før andre klasse Anonymkode: 7e8d1...457
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå