Gå til innhold

Hund: Hun eller hann?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal skaffe oss hund om et par måneder. Vi har aldri vært hundeeiere før (selv om mannen hadde hund som barn i et par år), og lurer litt på om det er store forskjeller mellom hun- og hannhunder og hva vi eventuelt bør velge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min hund er en gutt, og det er fordi jeg ikke orker å styre med løpetid.

Skrevet
Hvilken rase har dere tenkt å skaffe dere?

Har ikke tenkt på noen spesielle. De vi har lyst på egner seg visst ikke for barn (vi er prøvere) visstnok, så vi måtte droppe dem. Vi tenkt å se etter hunder som trenger et hjem i lokalavisa og lignende.

PS: Noen som vet om det finnes sånne rescue-hjem e.l. for hunder på Sunnmøre?

Skrevet

Jeg har hatt begge deler, og som første gangs hundeeiere vil jeg nok anbefale dere å velge en tispe. Selv om det selvfølgelig vil variere fra hund til hund, er tispene som regel enklere å ha med å gjøre.

Uansett hva dere velger, bør dere unngå de(n) største og mest dominerende valpen(e) i kullet. Objektivt sett er det ofte disse som blir de flotteste hundene, men de er som regel også krevende individer som krever tettere oppfølging fordi de er vant til å ta ledelsen.

Skrevet

Jeg ville først funnet ut hvilken størrelse på hunden dere ønsker dere, spesielt mtp at dere muligens får barn snart. Om dere skal ha hun som er omplassert bør dere kjenne meget godt til bakgrunnen til hunden og hvorfor den er omplassert.

For meg så kommer kjønnet på hunden langt nede på listen over hensyn å ta.

Slik jeg ser det begynner dere i feil ende.

Gjest camillo
Skrevet

Det anbefales vanligvis tispe til førstegangskjøpere.

Min første hund er en hannhund, og det går forhåpentligvis bra. Det kommer nok mest an på individet - tispene har jo løpetid, men hannene har det på en måte hele året. ;)

Skrevet

Jeg vil anbefale tispe, først og fremst fordi kjønnsmodningene til en hanhund kan være rimelig strabasiøse... Og min erfaring tilsier at det er oftere man ser en dominant hann, enn en tispe. Likeså anbefaler jeg å bruke god tid til å velge hvilken rase dere ønsker, ta kontakt med diverse oppdrettere osv. Det å ¨arve¨ en hund i omplassering er ikke bare bare, og er man førstegangseier, anbefaler jeg ikke det.. Sier ikke at man ikke kan oppleve å få en hund som bare er snill og grei, for det er klart man kan, men...

Lykke til!!

Gjest Fruktfat
Skrevet

og løpetid er ikke så mye styr som man tror på forhånd. de bør 14 dager 1-2 ganger i året.

vi har en hvit, langhåret som blør mye, men det er ikke noe stress.

Skrevet
og løpetid er ikke så mye styr som man tror på forhånd. de bør 14 dager 1-2 ganger i året.

vi har en hvit, langhåret som blør mye, men det er ikke noe stress.

De to tispene som jeg har hatt blødde ganske nøyaktig i tre uker hver gang, to ganger i året. Hunden til foreldrene mine blødde også i tre uker, men det var tre ganger i året.

Det kan faktisk variere, bare så det er sagt.

Skrevet
De to tispene som jeg har hatt blødde ganske nøyaktig i tre uker hver gang, to ganger i året. Hunden til foreldrene mine blødde også i tre uker, men det var tre ganger i året.

Hva gjør dere med hundene når de blør? Har de hundebind eller bare blør de? Og får dere noe forvarsel på det?

Skrevet

Noen bruker tispebind som selges i dyrebutikk, noen lar tispen ordne selv, fordi den blør lite og er flink til å holde seg ren, andre bruker p sprøyte som gjør at tispen ikke får løpetid. Som regel får en tispe løpetid to ganger i året, med ca 6 mnd mellomrom, men det varierer selvfølgelig.

Skrevet

Hann hunder er ofte mere krevende til de er voksene..

MYE mere klønete en tisper, skader seg oftere.

Tisper er særere.Ofte veldig sære i forbinndelse med løpetid.

Har hatt begge deler, og har tenkt en del på nettop dette.

De har sine gode og dårlige sider begge kjønn.

Men siden dette er deres første hund, hadde jeg nokk valgt tispe.

Ang. løpetid, er de fleste tispene flinke til å holde seg rene.

Hvis ikke så finnes det jo tispebind.

lykke til

Skrevet

Har aldri hatt noe problem med løpetid hos tispene våre, aldri bodspor, de ordner opp selv, aldri brukt bind

Skrevet (endret)

Jeg er visst den eneste som kun har negativ erfaring med tispe kontra hannhund. Tispene mine bjeffet mot alt og alle, de var vanskelige å dressere og nervøse. De hadde en masse særheter rundt løpetid, og jeg syntes det var et styr med blod og tispebind som de alltid gnagde av seg.

Hannhunden som jeg har nå, er rolig og avbalansert, går godt sammen med andre hunder, store og små, og er verdens tryggeste sammen med både store og små mennesker.

Om dette er representativt skal jeg aldri ha tispe igjen.

Forresten, begge mine tisper var schæfere, den jeg har nå er mest schæfer men litt blanding.

Endret av Violetta
Skrevet

Det er jo fordeler og ulemper med det meste. Mitt argument for å ha tispe er først og fremst at det er flere hannhunder som er aggressive mot hunder av samme kjønn. Selv om din hannhund er sosial og snill, så treffer man relativt ofte på andre hannhunder som har et problem med dette, og da kan det gå utover din hund. Enkelte tisper er jo også slik, men det er langt sjeldnere.

Eneste ulempe med løpetiden (har den to ganger pr. år) synes jeg er at hunden ikke kan være alene ute i hagen i de ti dagene hun "står", dvs. når hun er parringsklar. Hun er flink og vasker opp etter seg selv. :)

Atferdsmessig er vel tispene som regel mildere innen samme rase, men de er jo forskjellige individer alle sammen, så det er ingen fast regel.

Hvis dere har mulighet er det fint å få treffe mammatispa og se hvordan hun er i oppførsel og gemytt (da det er hun som preger valpene).

Lykke til med valget. :)

Gjest Fruktfat
Skrevet

ja, selvfølgelig kan det det! poenget er jo at det ikke er så ille!

min blør 14 dager 1 gang i året, hundene jeg vokste opp med blødde 2-3 uker 2 ganger i året.

Skrevet

Ulempe ved tispe: Løpetid, evt innbildt svangerskap.

Ulempe ved hann: Markering, mer dominante

Og mengden blod som kommer trenger ikke å ha noe med str på tispa å gjøre.. hvertfall min erfaring.

Omplasseringshunder er gjerne mer nervøse og krevende enn en hund man har fra den er valp. Det er veldig greit å være sikker på bakgrunnen til hunden, ellers kan man komme opp i uventede problemer.

Det er mange hunder som omplasseres når de nærmer seg et år, da de blir "for store og uregjerlige" for eiern. Ikke nødvendigvis fordi det er noe galt med hunden, men fordi eiern ikke har lært dem noe.

Omplasseringshund vil jeg anbefale hvis den blir "enebarn", hvertfall de to første årene.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Og mengden blod som kommer trenger ikke å ha noe med str på tispa å gjøre.. hvertfall min erfaring.

nei, enig. vår veier 3kg og blør som bare det, større hunder mine foreldre hadde merket man nesten ikke noe av løpetiden på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...