Gå til innhold

Pris hos dyrlegevakt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (12 timer siden):

Jeg håper folk forstår hvorfor det ikke er slike priser på ordinære legevakter for mennesker. Det er fordi det offentlige tar regninga, noe de ikke gjør for dyr.

 

Nettopp. Men det gir en pekepinn på prisnivået hvis vi hadde amerikanske tilstander med fullprivatisert helsevesen for oss tobeinte også.

Anonymkode: 3a695...9a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir sjokkert når jeg leser kommentarene her.

8000 for avliving av en hardt skadet katt? Det er overprising og utnytting av en kunde i en svært sårbar situasjon. Og når man ser forskjellen? Jeg var inne hos dyrlegen i akkurat samme ærend som trådstarter. Påkjørt katt som måtte avlives på en søndag. Betalte 3000.

Mellom 4000 og 10 000 for å møte opp på jobb på helg? Der må jeg jaggu gå i tenkeboksen. Jeg jobber tross alt ikke gratis på helg jeg heller. 

Du har forsikring? Gratulerer. Et godt valg for deg og ditt dyr. Du er med på å holde dyrlegeprisene skyhøye og forsikringselskapene gnir seg i hendene når stadig flere velger forsikring.

6 års utdanning med studielån? Javel... det er da også andre yrkesgrupper som har det.

Ubekvem arbeidstid? Hvor mange i lavtlønte yrker har ikke det? 

Det sier litt at det er så stor forskjell i pris på tjenester. Ja, en dyrlege skal ta den betalingen han eller hun skal ha. Men det handler om å ta riktig pris, og ikke utnytte makten man har. 

Problemet ser jeg jo her i kommentarfeltet. Vi kunder betaler uten å blunke. Vi godtar å betale mye mer enn det vi skulle gjort. 

Endret av Helise
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helise skrev (4 timer siden):

Jeg blir sjokkert når jeg leser kommentarene her.

8000 for avliving av en hardt skadet katt? Det er overprising og utnytting av en kunde i en svært sårbar situasjon. Og når man ser forskjellen? Jeg var inne hos dyrlegen i akkurat samme ærend som trådstarter. Påkjørt katt som måtte avlives på en søndag. Betalte 3000.

Mellom 4000 og 10 000 for å møte opp på jobb på helg? Der må jeg jaggu gå i tenkeboksen. Jeg jobber tross alt ikke gratis på helg jeg heller. 

Du har forsikring? Gratulerer. Et godt valg for deg og ditt dyr. Du er med på å holde dyrlegeprisene skyhøye og forsikringselskapene gnir seg i hendene når stadig flere velger forsikring.

6 års utdanning med studielån? Javel... det er da også andre yrkesgrupper som har det.

Ubekvem arbeidstid? Hvor mange i lavtlønte yrker har ikke det? 

Det sier litt at det er så stor forskjell i pris på tjenester. Ja, en dyrlege skal ta den betalingen han eller hun skal ha. Men det handler om å ta riktig pris, og ikke utnytte makten man har. 

Problemet ser jeg jo her i kommentarfeltet. Vi kunder betaler uten å blunke. Vi godtar å betale mye mer enn det vi skulle gjort. 

Dette er en svært god oppsummering med tilsvarende argumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av problemet med overprising er at de tre store kjedene kjøper opp uavhengige aktører, for så å kraftig vri opp prisen. Vi ser jo for øvrig det samme i dagligvarehandelen, altså få reelle konkurrenter med stor markedsmakt, og dertil utnytting av kunder på pris. Bare glad jeg har funnet noen få igjen i Oslo som ikke tar blodpriser, vertfall ifølge egen prisliste.

Anonymkode: 3a695...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avliving av skadde dyr bør være gratis, eller i det minste veldig billig. Tenk å ikke ha råd til å hjelpe et dyr du har kjørt på eller et dyr du elsker! 

Helt vill pris. 

Anonymkode: 3f9d2...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Avliving av skadde dyr bør være gratis, eller i det minste veldig billig. Tenk å ikke ha råd til å hjelpe et dyr du har kjørt på eller et dyr du elsker! 

Helt vill pris. 

Anonymkode: 3f9d2...8c1

Har man kjørt på et dyr og dyret må avlives så faller ikke utgiftene på vedkommende som tok med seg dyret til veterinæren.

Anonymkode: 4b23b...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.26):

Det er ingen menneskerett å eie dyr, har man ikke råd til å gi de nødvendig medisinsk behandling har man ikke råd til den luksusen det er å ha dyr heller. 

Anonymkode: 327c6...085

Men det er mulig å synes at noe er dyrt, selv om man har råd til det.

Jeg synes en del ting er dyrt når det gjelder veterinær og dyrehold. Jeg har likevel tre katter, har forsikring og ingen problemer med å betale. Det er ikke engang noe jeg definerer som luksus. Men det er ikke billig å ha dyr.

Det er grisedyrt med tannlege. Jeg har ikke noe problem med å betale for tannlege. Jeg synes rentene er høye, jeg synes strømmen er dyr. Jeg har fortsatt penger til overs for å både reise på ferie og ha flere kjæledyr.

"Jeg synes det er dyrt" er ikke det samme som "jeg har ikke råd"...

Anonymkode: 02469...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var hos dyrlegen med vår lille valp en lørdagskveld i vår grunnet hoggormbitt. Viste seg at ormen hadde bitt tørt (altså uten gift), så det holdt med grundig konsultasjon. 

Det kostet 2600kr. Ca 700kr for vanlig time, 1200kr for oppmøtetillegg (veterinæren måtte komme til kontoret fra en av de utallige gårdene den også hadde helgeansvar for) og resten var merverdiavgift. 

Jeg syntes det på ingen måte var dyrt. 

 

Da vi hadde elektriker i huset her måtte vi bl.a. betale 1000kr i transport - og de holder til 200meter fra huset vårt... 

 

8000kr for avlivning er jo mye penger. Men hvis du tenker at rundt 3000kanskje er selve konsultasjonen, og så er 5000 avlivningen- som andre innlegg her også sier prisen ligger på. Så er det ikke så ille. Men be om spesifisert regning. 

Anonymkode: bf308...ad3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.52):

Ikke denne konkrete saken, men grunnet manglende konkurranse og at dyreeiere ønsker det beste for sine dyr (som selvfølgelig er bra), i en sårbar situasjon, er det generelt alt for høye priser. Omregnet i pris pr reell time er dyrleger betraktelig dyrere enn konsultasjon hos privatpraktiserende leger som heller ikke har tilskudd fra staten og dyre lokaler og utstyr.

Anonymkode: 8ad8d...935

Ikke de privatpraktiserende legene jeg har vært hos, i alle fall. 
I tillegg må du huske at du må betale 25% mva for veterinærtjenester. Det må du legge til på legeprisen for at det skal være en riktig sammenligning. 
En veterinærklinikk må ofte ha mye mer utstyr enn en privat lege, trenger mer areal, og flere ansatte. De har også ofte valgfunksjon (uten statstilskudd). Man bruker lengre tid og flere medisiner hos dyr enn hos mennesker, for enkle inngrep som kan gjøres med lokalbedøvelse eller uten bedøvelse, krever sedasjon eller full narkose hos dyr.

Anonymkode: cccbe...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke de privatpraktiserende legene jeg har vært hos, i alle fall. 
I tillegg må du huske at du må betale 25% mva for veterinærtjenester. Det må du legge til på legeprisen for at det skal være en riktig sammenligning. 
En veterinærklinikk må ofte ha mye mer utstyr enn en privat lege, trenger mer areal, og flere ansatte. De har også ofte valgfunksjon (uten statstilskudd). Man bruker lengre tid og flere medisiner hos dyr enn hos mennesker, for enkle inngrep som kan gjøres med lokalbedøvelse eller uten bedøvelse, krever sedasjon eller full narkose hos dyr.

Anonymkode: cccbe...ba1

Det forsvant et par ord der - enkle inngrep som hos mennesker kan gjøres med lokalbedøvelse eller uten bedøvelse, skulle det stå. 

Anonymkode: cccbe...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 20.50):

Jeg tok utgangspunkt i pris Volvat Oslo på helligdag så i praksis døgnvakt.

Anonymkode: 8ad8d...935

Nei, Volvat har ikke åpent om natta, så det kan overhode ikke sammenlignes. De stenger kl 22. 

https://www.volvat.no/lokasjoner/oslo/tjenester/legevakt/

Dette er Oslo, åpningstidene i Bergen er enda kortere. 
Vet du hvor mye dyrere det er å ha folk i turnus hvor natt inngår, sammenlignet med kun dag/kveld? Dette må tas inn igjen på prisene. Kveld/natt prises ofte likt. Alle som bruker vakta må være med på å betale for at den finnes. 

Anonymkode: cccbe...ba1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 18.23):

Så man må være stinn av penger for å kunne ha en katt?

Anonymkode: d06ab...f7f

For å ha dyr bør man ha forsikring og god økonomi ja. Helst. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 9.53):

Avliving av skadde dyr bør være gratis, eller i det minste veldig billig. Tenk å ikke ha råd til å hjelpe et dyr du har kjørt på eller et dyr du elsker! 

Helt vill pris. 

Anonymkode: 3f9d2...8c1

Ingen veterinær vil nekte avliving i slike tilfeller. 

Anonymkode: cccbe...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...