Gå til innhold

Nærmeste nabo har en Tibetansk spaniel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som gneldrer og bjeffer for hver minste lyd. Er dette vanlig? 

Det er veldig irriterende. 

Anonymkode: 429d1...fc6

Skrevet

Det er dessverre en del hunder som bjeffer på veldig mye. Det er irriterende for de rundt, men også veldig slitsomt for hunden selv.

Jeg skulle ønske at oppdrettere hadde mer fokus på å ikke avfeie slikt med "rasen er en varsler" og slutte å avle på individer med utrygghet og/eller forhøyet stressnivå. Også skulle jeg ønske at eiere trente mer på dette. Ikke bare av hensyn til naboene, men også for hundens egen velferd.

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Naboen vår har også en hund (usikker rase) som bjeffer bare den lukter noen er på vei til å gå forbi huset. Jeg blir sprø! Den er jo ute hele ettermiddagen også ! 

Anonymkode: bd87c...633

AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (4 minutter siden):

Det er dessverre en del hunder som bjeffer på veldig mye. Det er irriterende for de rundt, men også veldig slitsomt for hunden selv.

Jeg skulle ønske at oppdrettere hadde mer fokus på å ikke avfeie slikt med "rasen er en varsler" og slutte å avle på individer med utrygghet og/eller forhøyet stressnivå. Også skulle jeg ønske at eiere trente mer på dette. Ikke bare av hensyn til naboene, men også for hundens egen velferd.

Selv har jeg også en av disse rasene som bjeffer mye, chihuahua men han gir nesten aldri lyd fra seg, er bare glad og fornøyd.. Min får mye trim både mentalt og fysisk. Har hørt at mange småhunder blir dullet med og at det er derfor de blir stressa og utrygge.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selv har jeg også en av disse rasene som bjeffer mye, chihuahua men han gir nesten aldri lyd fra seg, er bare glad og fornøyd.. Min får mye trim både mentalt og fysisk. Har hørt at mange småhunder blir dullet med og at det er derfor de blir stressa og utrygge.

Jeg vet ikke hva du legger i "dullet med", men utrygghet er i seg selv medfødt. Det kan trigges av dårlige erfaringer, men det er fortsatt noe som ligger i genene da en tryggere hund kan ha samme dårlige erfaringer uten å bli utrygg av dem. Utrygghet vil som regel også ofte bli verre med tiden hvis det ikke jobbes med.

Stress kan forekomme av mange årsaker. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen raser bjeffer mer enn andre (spisshunder f.eks. er veldig glad i egen stemme og vanskelig å få gjort noe med), men utover det så kan mye bjeffing være et tegn på at hunden får for lite aktivitet, fysisk og/eller mentalt.

Anonymkode: a88f1...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja - Det er hundens språk - og den har nok et sterkt behov for å vokte og varsle - eventuelt er selskapsyk, understimulert, overstimulert, stresset, usikker etc.. Helt vanlig - og umulig å si årsaken til for noen her. 

Anonymkode: 61da5...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to hunder, den ene varsler når det kommer fremmede dit vi bor så henger den andte seg på, også når naboene får besøk dessverre. Før var det bare på fremmede og ikke besøk som var "godkjent" (snakket med naboen), noe som var greit for alle siden vi har hatt et par shady folk i gata som har funnet veien vekk tidligere. Ene naboen synes det er utrolig kjekt med lyd å bjeffer og uler for at hundene våre skal bjeffe og ule, noe som ikke akkurat hjelper på. Å den andre som tidligere var positiv pga fremmede ukjente klager selvsagt i hytt og gevær og har hengt oss ut i SoMe blant annet. De to skulle gjerne hatt et møte, for jeg vil personlig ikke ha mer unødig bjeffing enn nødvendig.

Noe bjeffing er helt normal adferd, men på den minste ting da må det miljøtrening til og gjerne fra tidlig av. Vi jobber med vår eldste ennå etter 11år.

Anonymkode: e52e1...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 11.54):

Noen raser bjeffer mer enn andre (spisshunder f.eks. er veldig glad i egen stemme og vanskelig å få gjort noe med), men utover det så kan mye bjeffing være et tegn på at hunden får for lite aktivitet, fysisk og/eller mentalt.

Tja, min erfaring er at stødige og trygge spisshunder ikke bjeffer spesielt mye. De varsler når noe unormalt skjer, men de bjeffer ikke på alt og ingenting. 

Og så kan du få de som bjeffer når de går høyt i stress under trening. 

Anonymkode: 65bcc...5ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tja, min erfaring er at stødige og trygge spisshunder ikke bjeffer spesielt mye. De varsler når noe unormalt skjer, men de bjeffer ikke på alt og ingenting. 

Og så kan du få de som bjeffer når de går høyt i stress under trening. 

Anonymkode: 65bcc...5ff

Uenig. Vi hadde verdens tryggeste elghund, og han holdt aldri kjeft.

Skrevet

Jeg har hatt tibetansk spaniel og hun var veldig veldig glad i egen stemme! Vi klarte aldri å trene det vekk fra henne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 10.21):

Helt vanlig med elendige eiere!

Anonymkode: 19728...d95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...