Gå til innhold

Trening i barsel perioden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke trent noe særlig i svangerskapet av ulike grunner, mest pga manglende motivasjon. Trente fast i 2 år før eg ble gravid. Men planen er (så fremst det er mulig) å begynne å trene igjen når eg får klar signal av jm. Har dokker som kanskje har vært igjennom dette før eller erfaring noen forslag til øvelser eg kan gjøre når den tiden kommer? Blir kun trening på treningssenter, ikke hjemme. Mitt treningssenter har alt mulig apparater. Vet at man bør unngå å trene magemuskler til å begynne med, og ting som gir økt buk trykk. Men hva gir økt buk trykk? Eller knebøy med barbell greit? Bench press? 

Alle treningsprogrammene eg har funnet er beregnet på hjemmetrening med egen vekt. 

Anonymkode: e3182...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte med å gå kjapt opp alpinbakken,  og når jeg følte formen var stigende så gikk jeg over på gymmen med ingen begrensninger. 

De første ukene var det rolige trilleturer, da formen var så som så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo ann på hvor tungt du løfter.  Knebøy gir stort trykk på buken når jeg løfter tungt, samme med markløft. 

 

Anonymkode: 36acc...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alt som innebærer løfting/dytting gir høyt buktrykk. Begynn med øvelser som styrker bekkenbunn, og indre kjerne. Det finner du masse av på insta og youtube og sånt..

Anonymkode: 7990a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekkenbunn først, det kan du starte med rett etter fødsel. Deretter gikk jeg over til kjerneøvelser som planke og dead bug samt lette kroppsvektøvelser som knebøy, hoftebevegelser og utfall i tillegg til trilling med vogn. Så lenge du ikke har hatt keisersnitt kan man starte med dette ganske tidlig, viktig poeng her er at alle øvelser gjøres sakte og kontrollert med fokus på pusten. Man trenger ikke å la være å trene magemusklene, men velg riktig øvelser.

Helt ærlig så syns jeg det var skikkelig kjedelig, men det er lurt å ta det med ro i starten og la kroppen få gro innvendig. 
Knebøy med stang var ikke noe problemer etter 6-8 uker, men startet med lette vekter, det samme med markløft, begge deler skaper trykk i buken og på bekkenbunn som kan være ubehagelig før det er ordentlig leget.

Kan anbefale å ta en titt på Maren Erdvik og Pia Seeberg, virker som de har oppdatert en del med nye retningslinjer for trening før og etter fødsel. 

Anonymkode: 1b612...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...