elskersommer Skrevet 9. oktober #821 Skrevet 9. oktober lin skrev (1 time siden): Hadde det vært mannen som var programleder, så hadde han også antakelig stått over jobben da - og blitt på sykehuset med nyfødt prematurt barn. Han tok jo perm fra egen jobb 🤷♀️ Da hadde det blitt satt inn en vikar. Og når da nek skal skrive kontrakt for ny sesong, kan det veldig godt være det hadde blitt med vikaren. Samme situasjon, men mannen hadde nok ikke ropt høyt om at det var fordi han hadde født et barn. Han hadde jo krav på perm.. har man krav på noe så sier en jo ikke nei takk 1
elskersommer Skrevet 9. oktober #822 Skrevet 9. oktober (endret) mammalie skrev (1 time siden): Jeg er i samme bransje som Ulrikke, og jeg har null sympati etter det stuntet med gråtevideoen. Vi jobber på kontrakt, og prosjektene har en satt dato. Med tanke på det enorme apparatet og ikke minst prislappen, så er det helt umulig å ta hensyn til graviditeter og fødsler. Jeg måtte trekke meg fra en teaterforestilling, siden prøveperioden startet samme uke som jeg hadde termin. That's life. Det hadde vært samme resultat om jeg hadde brukket foten eller hadde fått andre utfordringer. Hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å gjøre min del av kontrakten, så blir det et kontraktsbrudd, og i vår bransje "the show must go on". Det er hardt og brutalt, men Ulrikke har muligens ikke opplevd den siden av medaljen ennå. NRK måtte skaffe en ny programleder, og de valgte nå å gå videre med henne. Det er tydelig at Ulrikke ikke har hatt en klausul i kontrakten sin om hvor mange sesonger hun skulle være programleder, og grunnen for at hun ikke fikk fornyet kontrakt kunne like gjerne vært for hvilken som helst annen grunn. Men å bruke fødsel og barn som en grunn er en manipulativ måte å legge dette frem av Ulrikke. NRK har regler for HMS, samt at de ikke kan risikere at Ulrikke allikevel måtte byttes ut pga. komplikasjoner. De har en produksjon å sikre, dette er en bransje uten muligheter for sykemelding! Saken har ingenting med kvinners rettigheter rundt fødsel og barn å gjøre! Den handler nok heller om Ulrikkes sårede ego. For det verste i alt dette, er at et eventuelt tap av jobb er fokuset hennes midt i og etter fødselen av sitt (premature) barn. Jeg synes alt dette har tatt helt av.. Det var jo det samme styret da hun ikke fikk delta i Melodi Grand Prix etter corona. Da var det gråt og tårer. UB burde jo vite at i denne bransjen så kan man byttes ut. Synes det er sykt at folk roper diskriminering og mene at UB burde fått den jobben uansett. Å at hun i det hele tatt vurderte og reise fra sønnen for være på innspillingen kun timer ett fødsel er hårreisende. Ikke ett snev av sympati fra meg. Å tørr noen og ansette henne fremover når de ser hvordan hun har oppført seg i denne saken Endret 9. oktober av elskersommer 29 9
Doris Becker Skrevet 9. oktober #823 Skrevet 9. oktober Brandstorp er en influencer som lever av å brette ut livet sitt, og nå også barnas liv... De skaper content ved å blåse opp alle livets sorger og gleder. Det er hard konkurranse om hvem som har mest angst, hemoroider , buttplugs i nattskuffen osv Scrollingen til folk gjør at de tjener millioner på dette. Nå skal hun melke dette for alt det er verdt, og har funnet en perfekt vinkling. 18 9
Tigerfrue Skrevet 9. oktober #824 Skrevet 9. oktober Lurer litt på hvordan nrk og den kontrakten de hadde med U, stiller seg til at hun i samme tidsrom har drevet med innspilling i vår og sommer, til den nye serien " mødre" som kommer nå, på en konkurrerende kanal som viaplay. Hører ingenting om det. 8 5
Miomino Skrevet 9. oktober #825 Skrevet 9. oktober Tigerfrue skrev (3 minutter siden): Lurer litt på hvordan nrk og den kontrakten de hadde med U, stiller seg til at hun i samme tidsrom har drevet med innspilling i vår og sommer, til den nye serien " mødre" som kommer nå, på en konkurrerende kanal som viaplay. Hører ingenting om det. Hvorfor tror du det skulle være et problem? Innspillingen av Viaplay serien foregikk vel ikke i samme tidsrom som nrk programmet. Det er slike scenarier som gjør at en del profilerte personer velger å jobbe frilans på kontrakt. Som for eksempel Anne Lindmo. Hun hadde talkshow på nrk og holder foredrag. Emil Gukild sa opp sin faste jobb i nrk og er nå på kontrakt når han dukker opp i sportssendingene. 2
Tigerfrue Skrevet 9. oktober #826 Skrevet 9. oktober Miomino skrev (4 minutter siden): Hvorfor tror du det skulle være et problem? Innspillingen av Viaplay serien foregikk vel ikke i samme tidsrom som nrk programmet. Det er slike scenarier som gjør at en del profilerte personer velger å jobbe frilans på kontrakt. Som for eksempel Anne Lindmo. Hun hadde talkshow på nrk og holder foredrag. Emil Gukild sa opp sin faste jobb i nrk og er nå på kontrakt når han dukker opp i sportssendingene. Jeg vet ikke, derfor jeg spør....... dette foregikk samtidig jo, de hadde jo kamerateam fra viaplay på sykehuset....da skulle hun jo egentlig være programleder på nrk...... vil tro at konkurrerende kanaler har retningslinjer på dette. 5
Stargaze Skrevet 9. oktober #827 Skrevet 9. oktober Miomino skrev (7 minutter siden): Hvorfor tror du det skulle være et problem? Innspillingen av Viaplay serien foregikk vel ikke i samme tidsrom som nrk programmet. Det er slike scenarier som gjør at en del profilerte personer velger å jobbe frilans på kontrakt. Som for eksempel Anne Lindmo. Hun hadde talkshow på nrk og holder foredrag. Emil Gukild sa opp sin faste jobb i nrk og er nå på kontrakt når han dukker opp i sportssendingene. Forskjell på det og på at hun er programleder på NRK og med i reality på Viaplay samtidig.... 3
elskersommer Skrevet 9. oktober #828 Skrevet 9. oktober Tigerfrue skrev (32 minutter siden): Lurer litt på hvordan nrk og den kontrakten de hadde med U, stiller seg til at hun i samme tidsrom har drevet med innspilling i vår og sommer, til den nye serien " mødre" som kommer nå, på en konkurrerende kanal som viaplay. Hører ingenting om det. Hun har fortalt litt mer nå. Å hun hadde sagt til NRK med en gang fødsel var over at hun ønsket og fortsette med innspilling av serien. Fordi hun var redd for at dersom hun ikke gjorde dette så vil de ikke ta henne med som ett alternativ ved sesong 4.. Hun var freelancer å kunne derfor fortsette uten og måtte ta ut permisjon. Men de valgte da etter kort tid og si de ville spille hele sesongen med Julie. Noe jeg skjønner fordi ingen visste jo helt om hun hadde kunne gjennomføre hele sesongen. Ja sønnen var frisk men det er jo ingen garanti for at det går fint når du er født 8 uker før tiden.. så jeg skjønner virkelig NRK. Å hun fikk jo betalt for jobben 13 2
elskersommer Skrevet 9. oktober #829 Skrevet 9. oktober Miomino skrev (18 minutter siden): Hvorfor tror du det skulle være et problem? Innspillingen av Viaplay serien foregikk vel ikke i samme tidsrom som nrk programmet. Det er slike scenarier som gjør at en del profilerte personer velger å jobbe frilans på kontrakt. Som for eksempel Anne Lindmo. Hun hadde talkshow på nrk og holder foredrag. Emil Gukild sa opp sin faste jobb i nrk og er nå på kontrakt når han dukker opp i sportssendingene. Stemmer at det på Bakermesterskapet og Viaplay foregikk samtidig 🙂 Men dersom hun jobbet som freelancer så kan mann kanskje jobbe i forskjellige kanaler samtidig? Jeg vet ikke helt reglene rundt dette 2
Tigerfrue Skrevet 9. oktober #830 Skrevet 9. oktober elskersommer skrev (4 minutter siden): Stemmer at det på Bakermesterskapet og Viaplay foregikk samtidig 🙂 Men dersom hun jobbet som freelancer så kan mann kanskje jobbe i forskjellige kanaler samtidig? Jeg vet ikke helt reglene rundt dette Trodde kanskje det var litt strengere regler når det gjelder å spille inn til to konkurrerende tv kanaler, og som skal sendes på tv til samme tid, men men.... 3
Ninaen Skrevet 9. oktober #831 Skrevet 9. oktober elskersommer skrev (22 minutter siden): Stemmer at det på Bakermesterskapet og Viaplay foregikk samtidig 🙂 Men dersom hun jobbet som freelancer så kan mann kanskje jobbe i forskjellige kanaler samtidig? Jeg vet ikke helt reglene rundt dette Det som vel hadde vært problematisk var om de ville bruke programlederjobben i nrk som innhold i serien på Viaplay. 4
Stargaze Skrevet 9. oktober #832 Skrevet 9. oktober elskersommer skrev (4 minutter siden): Stemmer at det på Bakermesterskapet og Viaplay foregikk samtidig 🙂 Men dersom hun jobbet som freelancer så kan mann kanskje jobbe i forskjellige kanaler samtidig? Jeg vet ikke helt reglene rundt dette Det er nok opp til kanalene om de synes det er greit eller ikke. Regner jo med st hun har informert NRK om Viaplay greiene. Å gjøre en stor drama sak av at dette er diskriminerende mot en som har født taper dog bare hun selv på i lengden. Tipper NRK ikke løper etter henne neste gang. Eller TV2 for den saks skyld. Når hun lager så mye styr over en utgått avtale. Sånne skygger de nok unna. Men alt for 15 min i rampelyset.. 9
Kinder Skrevet 9. oktober #833 Skrevet 9. oktober Stargaze skrev (3 timer siden): Når en kontrakt er gått ut kan de velge hvem de vil til neste runde og har ingen forpliktelser til, i dette tilfelle, U. Hun er freelancer og burde vite at kontrakten har en tidsbegrensning. Dette er ikke diskriminering, men arbeidsforhold hun velger å jobbe under som freelancer. Å si at dette er diskriminering er feil. Det samme vil skjedd om en annen (mann) hadde utgått kontrakt. De ønsker en ny programleder og står fritt til det. Ja, for det er sånn at hun hadde tidsbegrenset kontrakt? Sånn det er fremstilt i media, med diverse kjendiser som støtter seg rundt Ulrikke, virker det som at hun mistet jobben grunnet at hun er blitt mor. Men om hun er ferdig med kontrakten er det jo ikke sånn at hun har mistet noen jobb. Da er det selvsagt ikke diskriminering, men en helt normal prosess, uavhengig av kjønn og privatliv. Med oppstyret Ulrikke nå har satt i gang, når det faktisk er på uriktige anklager, hadde ikke jeg turt å ansette henne iallfall. 18 2
Anemoi Skrevet 9. oktober #834 Skrevet 9. oktober (endret) Ulrikke er selvstendig næringsdrivende og går ikke under arbeidsmiljøloven, og mener derfor at hun og ingen andre kunne bestemme om hun skulle jobbe eller ikke etter fødselen. Hun mener at hun hadde rett til å jobbe som programleder for sesong 3, uansett situasjon, og tilbød seg å skrive en erklæring om at hun da jobbet på eget ansvar. Det er imidlertid ikke fullt så enkelt - NRK hadde et medansvar for og plikt til å sikre et forsvarlig arbeidsmiljø for Ulrikke. Og hvor forsvarlig var det å gå ut i full jobb dagen etter en dramatisk styrtfødsel to måneder før termin? Iblant må man verne andre og hjelpe til for at kloke beslutninger tas i vanskelige situasjoner. Endret 9. oktober av Anemoi 24 7
elskersommer Skrevet 9. oktober #835 Skrevet 9. oktober (endret) Kinder skrev (29 minutter siden): Ja, for det er sånn at hun hadde tidsbegrenset kontrakt? Sånn det er fremstilt i media, med diverse kjendiser som støtter seg rundt Ulrikke, virker det som at hun mistet jobben grunnet at hun er blitt mor. Men om hun er ferdig med kontrakten er det jo ikke sånn at hun har mistet noen jobb. Da er det selvsagt ikke diskriminering, men en helt normal prosess, uavhengig av kjønn og privatliv. Med oppstyret Ulrikke nå har satt i gang, når det faktisk er på uriktige anklager, hadde ikke jeg turt å ansette henne iallfall. Hun fikk jo betalt for sesong 3 selv om hun ikke deltok.. jeg følte etter hennes snapchat i dag at hun var så skuffet fordi hun mente NRK hadde sagt hun ikke måtte være bekymret når det kom til det å kanskje få være med i sesong 4.. jeg fikk en følelse av at hun nærmest trodde at jobben var hennes Å hun er jo en freelancer så det var vel ikke noe kontrakt med NRK på å få være med videre Endret 9. oktober av elskersommer 5
Stargaze Skrevet 9. oktober #836 Skrevet 9. oktober Kinder skrev (53 minutter siden): Ja, for det er sånn at hun hadde tidsbegrenset kontrakt? Sånn det er fremstilt i media, med diverse kjendiser som støtter seg rundt Ulrikke, virker det som at hun mistet jobben grunnet at hun er blitt mor. Men om hun er ferdig med kontrakten er det jo ikke sånn at hun har mistet noen jobb. Da er det selvsagt ikke diskriminering, men en helt normal prosess, uavhengig av kjønn og privatliv. Med oppstyret Ulrikke nå har satt i gang, når det faktisk er på uriktige anklager, hadde ikke jeg turt å ansette henne iallfall. Hun hadde tidsbegrenset kontrakt men unnlater å si noe om det… 13
Anemoi Skrevet 9. oktober #837 Skrevet 9. oktober elskersommer skrev (28 minutter siden): Hun fikk jo betalt for sesong 3 selv om hun ikke deltok.. jeg følte etter hennes snapchat i dag at hun var så skuffet fordi hun mente NRK hadde sagt hun ikke måtte være bekymret når det kom til det å kanskje få være med i sesong 4.. jeg fikk en følelse av at hun nærmest trodde at jobben var hennes Å hun er jo en freelancer så det var vel ikke noe kontrakt med NRK på å få være med videre Ulrikke sa på snap at hun var sikker på at hun kunne ha klart å kombinere både det å være på sykehuset med sønnen og det å jobbe og «være i baketeltet». Hun snakket også om at det på andre sykehus ikke var vanlig å få være så mye sammen med sitt prematurfødte barn som på Haukeland - og bruker det som et element her… Hun fikk like etter fødselen tilbakemelding (fra noen i produksjonen?) om at det var plass til henne, men når to representanter litt senere kom fra NRK, var det bestemt at hun ikke skulle tilbake. Hun roet seg med det og trodde og håpet at det ble en sesong 4 med henne som programleder. Å si velkommen tilbake og «det er plass til deg» fra noen i produksjonen, kan kanskje oppleves som lovnader, men de formelle avgjørelsene tas høyere opp. Ulrikke er provosert av at NRK sier avgjørelsen rundt sesong 3 «var til hennes eget beste», for det var ikke det hun selv ville. Og hun kobler alt dette sammen og mener at hvis hun ikke hadde født, «så hadde ikke dette skjedd». Uansett, nå har hun også fått med seg at ikke alle er like enige med henne. Så er det nok best å gå videre og legge dette bak seg nå. 5
Miomino Skrevet 9. oktober #838 Skrevet 9. oktober Tigerfrue skrev (1 time siden): Jeg vet ikke, derfor jeg spør....... dette foregikk samtidig jo, de hadde jo kamerateam fra viaplay på sykehuset....da skulle hun jo egentlig være programleder på nrk...... vil tro at konkurrerende kanaler har retningslinjer på dette. Nå ble jo barnet født prematurt så filming på sykehuset i Bergen var ikke planlagt. Hva som skal fokuseres på i denne Viaplay serien har jeg ingen anelse om. Med tanke på at serien heter Mødre vil jeg anta fokuset ligger på hverdagen med barn. Så da vil jeg tro at kamerateam fra Viaplay i baketeltet til nrk ikke var aktuelt for noen av partene da UB skulle vært gravid på dette tidspunktet. Om Viaplay filmet henne på fritiden eller til og fra jobb er uproblematisk i forhold til programleder jobben. Stargaze skrev (1 time siden): Forskjell på det og på at hun er programleder på NRK og med i reality på Viaplay samtidig.... Hva er forskjellen? Sigrid Sollund var deltaker i Alle mot alle på tvn samtidig som hun jevnlig dukket opp som programleder i Dagsnytt atten. Marthe Stokstad var også med i Alle mot alle samtidig som hun var både i tv ruten og radio på nrk. Jeg vil si det konstrueres en del problemstillinger i denne tråden som ikke er reelle. Hvorfor ikke bare forholde seg til uttalelsen fra nrk om saken? Sitat; "vi ser at det å gå fra en strålende profil i Ulrikke til en annen strålende profil som Julie, får Bakemesterskapet en fornyelse som kler formatet". Nrk ønsker å fornye konseptet, noe som jevnlig gjøres med diverse programmer. Enkelt, greit og udramatisk. 2 3
Donpedro Skrevet 9. oktober #839 Skrevet 9. oktober Anemoi skrev (7 minutter siden): Hun snakket også om at det på andre sykehus ikke var vanlig å få være så mye sammen med sitt prematurfødte barn som på Haukeland - og bruker det som et element her… Vel, på riksen var vi med vårt barn ca 16 timer i døgnet, i hvert fall, det samme var de andre vi så rundt oss. Og plutselig kunne ting snu, og man ble ringt etter. 8 1
Love2017juni Skrevet 9. oktober #840 Skrevet 9. oktober Etter og ha hørt siste klagesnapper fra henne så kjenner jeg faktisk at NRK vertfall gjorde det beste for den stakkars prematurfødte gutten med og bremse mor. Dette burde ektefelle eller familie gjort, om hun ikke vet sitt eller barnets beste. At mor var klar for og gi ansvaret over til mormor og pappa, fordi hun følte seg klar for og ville reise jobb igjen. (Som jeg mener hun før har fortalt at var lange dager i teltet?) er hårreisende! Ingen med en smule morsinstinkt gjør dette. Man forstår at babyen er nummer en og kommer før jobben. Hun fikk jo tilogmed lønn utbetalt, så økonomisk krise var det heller ikke. «At de på andre sykehus ikke får være sammen med sine premature like mye» Skulle det da bety at DA kan man bare være borte, at det er greit da? At det er babyens beste?🤯 34 12
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå