Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Bobir skrev (49 minutter siden):

Kan jo være at NRK og bakemesterskapet ikke ønsker å være underholdning i konkurrenten viaplay sin satsning "mødre" også? Ser det er veldig mye nevnt at ulrikke har jobb via snap, julekonserter, andre opptredener, men den nye serien hos viaplay "mødre" hun skal delta i blir ikke nevnt.

Den skal jo ifølge en pressemelding fokusere på ulrikke som arbeidende mor.. nå er vell seriens første sesong ferdig og kommer i høst, men om det var en sesong 2 på trappene vil jeg tro at Bakemesterskapet skulle ta litt plass i Ulrikkes del å da er jo det tapt innhold for mødre serien sin del... pluss at uansett hvordan man vrir og vender på det er viaplay konkurrent til NRK og ulrikke blir dermed hverken første dame ELLER mann som ikke får nye samarbeid som programleder pågrunn av pågående arbeid med konkurrerende kanal.

Eh, dette  siste visste jeg ikke! Er jo ikke rart hun mister kontrakten, når hun går til konkurrerende kanal for å lage realityshow om at hun jobber for nrk🤯

ser også at hun provoserer mange med sine uttalelser om at hun ikke ønsker perm. Men hun har jo fått betalt lønn fra nrk når hun har permisjon, det er veldig raust! Vi andre får ikke i pose og sekk: hun får både full lønn pga raushet fra nrk, engangsstønad fra nav + full foreldrepermisjon til faren. Pluss inntekter fra Viaplay, som sikkert er grunnen til at de ble rådet til å  ikke ha foreldrepenger. 

• Liker 19
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har alltid slått meg som litt enkel og umoden, og fortsetter jo bare med å bekrefte dette. 

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Mei88 skrev (13 timer siden):

En ting jeg lurer på når det gjelder dette med eksponering av barn.. i Sara Emilie sin tråd er det snakk om boikott av klær og det ene med det andre, men her inne så er det aldri snakk om å boikotte hverken konserter eller tv-serier osv Ulrikke er med i. Er det fordi tråden til Sara bare er full av folk som har en personlig vendetta mot henne, eller har ikke folk fått samme avmak mot Ulrikke enda? 

Jeg sluttet følge snappen til SET pga barneeksponering, klærne har aldri vært aktuelt å kjøpe pga er i mot  fast fashion opplegget og stilen er overhode ikke noe for meg.

Ulrikke sluttet jeg følge på snap pga barneeksponering. Fulgte Ulrikke pga var fint å se bryllupet men etter det sluttet jeg når hun nådde belønningssystemet på snap og det ble graviditet og babyfokus. Jeg sluttet å se på Bakermesterskapet også men det var mest pga programlederrollen, var så klein.

Boikotter og sluttet følge YummyMummy av samme grunn når det åpenbart ble mer fokus på kvantitet en kvalitet på snap. Selvom hun ikke eksponerte barna i særlig grad. Har nå siste par tre årene  ingen store influensere på snap, kun familie og venner.  

Så selvom folk ikke sier det høyt på KG så er det nok mange som boikotter i forskjellige settinger.

Endret av GulleGull
  • Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet
GulleGull skrev (35 minutter siden):

Jeg sluttet følge snappen til SET pga barneeksponering, klærne har aldri vært aktuelt å kjøpe pga er i mot  fast fashion opplegget og stilen er overhode ikke noe for meg.

Ulrikke sluttet jeg følge på snap pga barneeksponering. Fulgte Ulrikke pga var fint å se bryllupet men etter det sluttet jeg når hun nådde belønningssystemet på snap og det ble graviditet og babyfokus. Jeg sluttet å se på Bakermesterskapet også men det var mest pga programlederrollen, var så klein.

Boikotter og sluttet følge YummyMummy av samme grunn når det åpenbart ble mer fokus på kvantitet en kvalitet på snap. Selvom hun ikke eksponerte barna i særlig grad. Har nå siste par tre årene  ingen store influensere på snap, kun familie og venner.  

Så selvom folk ikke sier det høyt på KG så er det nok mange som boikotter i forskjellige settinger.

Eg håpar du har rett, oppfordrar alle slutte følge. Eg ser dessverre at i mange saker ,særleg når det gjeld barneeksponering , støttar folk influensarane nærmast blindt. Media stiller heller sjeldan kritiske spørsmål, og det heile verkar som ein einaste pengegalopp der etikk kjem i andre rekke. Det er vanskeleg å stoppe, men forhåpentlegvis ikkje umogleg , kanskje fleire etter kvart får augene opp og byrjar stille spørsmål sjølve.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Zenhouse skrev (10 timer siden):

Ulrikke sier hun hadde lagt en plan med sykehuset om å dra på innspilling dagen etter styrtfødsel og prematurt barn. Really??  https://www.tv2.no/underholdning/slar-ring-om-brandstorp-vi-kvinner-taper-i-arbeidslivet/18173011/ 

Nrk svarer: 

NRK sa i sitt svar tirsdag at deres fokus etter den dramatiske fødselen var å ivareta Brandstorp, slik at hun slapp å tenke på programlederjobben samtidig. 

Advokat og partner i Ro Sommernes Advokatfirma DA, Thomas Talén, sier til TV 2 at det ville ha krevd en legeattest fra Brandstorps lege om hun skulle ha jobbet like etter fødselen. 

– Som hovedregel og utgangspunkt skal mor ha permisjon de første seks ukene etter fødsel, med mindre lege erklærer at det er bedre å arbeide. 

– Dette er en pliktbestemmelse for beskyttelse av mor og barn; arbeidsgiver kan ikke legge opp arbeid som bryter denne regelen. Hun måtte derfor hatt legeattest for å returnere til produksjonen dagen etter fødsel.

Det kommer fram mer av hvordan situasjonen var etter styrtfødselen. Jeg siterer fra artikkelen @Zenhouse refererer til:  «Overfor TV 2 forteller Brandstorp at hun, etter dialog med sykehuset, var klar for å vende tilbake til programlederjobben dagen etter fødsel.» Hun kommer ikke med noen detaljer om hvem på sykehuset som var med på den dialogen - leger? sykepleiere? andre? 

Ulrikke sier at hun fort skjønte det var en stor fare for at hun ikke fikk kontrakt på sesong 4, hvis hun uteble fra sesong 3. «– Hadde jeg visst at det ble konsekvensen av å ikke gjennomføre sesong tre til tross for fødselen, hadde jeg insistert på å komme tilbake til innspillingen, sier hun.» Men ifølge artikkelen ville det krevd legeattest om at det var best for Ulrikke å arbeide umiddelbart etter fødsel. Advokaten sier at «dette er en pliktbestemmelse for beskyttelse av mor og barn; arbeidsgiver kan ikke legge opp arbeid som bryter denne regelen.»

NRK hadde et møte med Ulrikke på sykehuset og fortalte henne at de hadde bestemt at hun ikke skulle komme tilbake for sesong 3. Ulrikke likte ikke dette og sier at det ikke var åpent for diskusjon, men at hun ønsket «å spille på lag med dem i frykt for at det å være vanskelig og insisterende kunne ha negativ innvirkning på å få jobb senere.» Hun sier også at hvis dette hadde hendt mannen hennes, «hadde han ikke blitt nektet å komme tilbake». 

Her ser Ulrikke helt bort fra at mannen hennes ikke hadde vært gjennom svangerskap og en dramatisk styrtfødsel, han hadde ikke hatt den store fysiske og psykiske påkjenningen, han skulle heller ikke få i gang ammingen. Iblant må man hjelpes til å ta kloke avgjørelser for seg selv, fordi man i en intens situasjon ikke makter å tenke klart eller se konsekvenser.

For de fleste virker det helt absurd å gå fra en styrtfødsel og et prematurt lite barn, til dagen etter og i tre uker være i fullt jobbmodus. Å omgjøre programlederrollen tilpasset Ulrikke sin situasjon, var antagelig praktisk umulig fra den ene dagen til den andre. Da ville nok produksjonen måtte utsettes = dyrt.

Jeg tror det er akkurat her kjernen ligger, Ulrikke er sint/bitter/lei seg fordi hun ensidig ser på dette som kvinnediskriminerende og urettferdig. Hun mener hun skulle fått lov til å jobbe fra dagen etter fødselen, alternativt å få programlederjobben for 4.sesong. Jeg forstår at jobb er viktig, men jeg sitter og tenker på - hvordan ville det blitt for det lille premature spedbarnet at mor ikke var der store deler av dagen den viktige første måneden? Hvordan ville tilknytningen mor-barn ha utviklet seg? Og - hvor viktig skal jobb være for helt nybakte mødre - og fedre? 

https://www.tv2.no/underholdning/slar-ring-om-brandstorp-vi-kvinner-taper-i-arbeidslivet/18173011/

Endret av Anemoi
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
tirben skrev (1 time siden):

Hun "mistet jobben" fordi kontrakten hennes gikk ut. Hun var ikke fast ansatt i NRK. Og ja,  vikaren som steppet inn, er mye dyktigere. 

Ja nå var ikke poenget mitt at hun mistet jobben. Men at nrk fant noen bedre. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Anemoi skrev (31 minutter siden):

Det kommer fram mer av hvordan situasjonen var etter styrtfødselen. Jeg siterer fra artikkelen @Zenhouse refererer til:  «Overfor TV 2 forteller Brandstorp at hun, etter dialog med sykehuset, var klar for å vende tilbake til programlederjobben dagen etter fødsel.» Hun kommer ikke med noen detaljer om hvem på sykehuset som var med på den dialogen - leger? sykepleiere? andre? 

Ulrikke sier at hun fort skjønte det var en stor fare for at hun ikke fikk kontrakt på sesong 4, hvis hun uteble fra sesong 3. «– Hadde jeg visst at det ble konsekvensen av å ikke gjennomføre sesong tre til tross for fødselen, hadde jeg insistert på å komme tilbake til innspillingen, sier hun.» Men ifølge artikkelen ville det krevd legeattest om at det var best for Ulrikke å arbeide umiddelbart etter fødsel. Advokaten sier at «dette er en pliktbestemmelse for beskyttelse av mor og barn; arbeidsgiver kan ikke legge opp arbeid som bryter denne regelen.»

NRK hadde et møte med Ulrikke på sykehuset og fortalte henne at de hadde bestemt at hun ikke skulle komme tilbake for sesong 3. Ulrikke likte ikke dette og sier at det ikke var åpent for diskusjon, men at hun ønsket «å spille på lag med dem i frykt for at det å være vanskelig og insisterende kunne ha negativ innvirkning på å få jobb senere.» Hun sier også at hvis dette hadde hendt mannen hennes, «hadde han ikke blitt nektet å komme tilbake». 

Her ser Ulrikke helt bort fra at mannen hennes ikke hadde vært gjennom svangerskap og en dramatisk styrtfødsel, han hadde ikke hatt den store fysiske og psykiske påkjenningen, han skulle heller ikke få i gang ammingen. Iblant må man hjelpes til å ta kloke avgjørelser for seg selv, fordi man i en intens situasjon ikke makter å tenke klart eller se konsekvenser.

For de fleste virker det helt absurd å gå fra en styrtfødsel og et prematurt lite barn, til dagen etter og i tre uker være i fullt jobbmodus. Å omgjøre programlederrollen tilpasset Ulrikke sin situasjon, var antagelig praktisk umulig fra den ene dagen til den andre. Da ville nok produksjonen måtte utsettes = dyrt.

Jeg tror det er akkurat her kjernen ligger, Ulrikke er sint/bitter/lei seg fordi hun ensidig ser på dette som kvinnediskriminerende og urettferdig. Hun mener hun skulle fått lov til å jobbe fra dagen etter fødselen, alternativt å få programlederjobben for 4.sesong. Jeg forstår at jobb er viktig, men jeg sitter og tenker på - hvordan ville det blitt for det lille premature spedbarnet at mor ikke var der store deler av dagen den viktige første måneden? Hvordan ville tilknytningen mor-barn ha utviklet seg? Og - hvor viktig skal jobb være for helt nybakte mødre - og fedre? 

https://www.tv2.no/underholdning/slar-ring-om-brandstorp-vi-kvinner-taper-i-arbeidslivet/18173011/

Det kan da ikke være noen leger/sykepleiere som mener det er ok at en mamma forlater sin premature baby timer etter fødsel?  Å da mener jeg ikke fordi hun skulle på middag med ei venninne men å jobbe mange mange timer hver eneste dag i x antall dager

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet
Anemoi skrev (28 minutter siden):

Hun sier at hadde hun ikke fått fornyet kontrakt etter ses 3 ( om hun hadde fått delta der), så hadde det vært helt greit og hun hadde akseptert det. Det får man aldri vite, så kan ikke motsi henne på det. Men en kan jaggu lure. 

Jeg skjønner at hun nok tror at hadde ikke Strømsvåg kommet inn der, så hadde hun fått fornyet kontrakten. Og det kan godt være, at de da så at Strømsvåg var et bedre valg, spesielt om de også ville fornye konseptet litt. Men NRK har likevel ikke gjort noe galt her, tvert imot har de ivaretatt UB. 
Tenker på Strømsvåg oppi dette, kan ikke være hyggelig å oppleve dette for henne heller. 

• Liker 21
Skrevet
Donpedro skrev (16 timer siden):

Enhver arbeidsgiver som har en  normal person eller høygravid på korttidskontrakt har selvsagt med i arbeidsavtalen hva som skjer ved sykdom og fødsel. De jobber jo ikke helt i det blå med å lage tv. Dette visste Ulrikke. Ingen diskriminering.

Når hun var gravid, ja. Men hva har det med neste sesong å gjøre?

Skrevet
Zenhouse skrev (3 minutter siden):

Hun sier at hadde hun ikke fått fornyet kontrakt etter ses 3 ( om hun hadde fått delta der), så hadde det vært helt greit og hun hadde akseptert det. Det får man aldri vite, så kan ikke motsi henne på det. Men en kan jaggu lure. 

Jeg skjønner at hun nok tror at hadde ikke Strømsvåg kommet inn der, så hadde hun fått fornyet kontrakten. Og det kan godt være, at de da så at Strømsvåg var et bedre valg, spesielt om de også ville fornye konseptet litt. Men NRK har likevel ikke gjort noe galt her, tvert imot har de ivaretatt UB. 
Tenker på Strømsvåg oppi dette, kan ikke være hyggelig å oppleve dette for henne heller. 

Jeg har også tenkt på «erstatteren», Julie Strømsvik… Hun har klokelig ikke uttalt seg. Ser også at flere kjendiser strømmer til og støtter Ulrikke, ikke uventet - de har nok også opplevd å bli «vraket» og den harde konkurransen. Men Ulrikke sin situasjon mtp styrtfødselen og jobb, er såpass spesiell at jeg ikke syns det her kan overføres til generell kjønnsproblematikk og diskriminering. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Okaki skrev (1 time siden):

Eh, dette  siste visste jeg ikke! Er jo ikke rart hun mister kontrakten, når hun går til konkurrerende kanal for å lage realityshow om at hun jobber for nrk🤯

ser også at hun provoserer mange med sine uttalelser om at hun ikke ønsker perm. Men hun har jo fått betalt lønn fra nrk når hun har permisjon, det er veldig raust! Vi andre får ikke i pose og sekk: hun får både full lønn pga raushet fra nrk, engangsstønad fra nav + full foreldrepermisjon til faren. Pluss inntekter fra Viaplay, som sikkert er grunnen til at de ble rådet til å  ikke ha foreldrepenger. 

Det er helt vanlig når man er innleid at man jobber for andre samtidig. Helt vanlig, og mange kjendiser som gjør det. Ronny Brede Aase f. eks sa jo opp i NRK for å kunne flere flere ting samtidig. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har fødselshistorien i Fødselspoden, og slik jeg tolker det er dette med at hun skal på jobb dagen etter (eller noen timer etter som det i realiteten blir, siden hun fødte på natten og innspilling skulle starte samme dag) er det noe hun sier under og rett etter fødsel i sjokk og adrenalin. Og nå husker jeg ikke direkte hva hun sier at de sykehusansatte sier, men jeg tolker absolutt ikke at de støtter at hun skal jobbe. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg synes Ulrikkes fungerte dårlig som programleder for Bakemesterskapet - synes hun var veldig anmasende og kunstig. Synes det var veldig rart at de ikke fant en annen allerede etter første sesong. Det må være greit å bytte ut en programleder som ikke fungerer, selv om hun nylig er blitt mor. Men så må de jo være profesjonelle og gi henne beskjed om hva som skjer videre, ikke bare unnlate å informere henne sånn som det virker som om de har gjort. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Fenomen skrev (15 minutter siden):

Jeg har fødselshistorien i Fødselspoden, og slik jeg tolker det er dette med at hun skal på jobb dagen etter (eller noen timer etter som det i realiteten blir, siden hun fødte på natten og innspilling skulle starte samme dag) er det noe hun sier under og rett etter fødsel i sjokk og adrenalin. Og nå husker jeg ikke direkte hva hun sier at de sykehusansatte sier, men jeg tolker absolutt ikke at de støtter at hun skal jobbe. 

Jeg har ikke hørt dette, men syns det er bra hvis sykehuspersonalet frarådet jobbing. Det kommer ikke fram i det Ulrikke har sagt de siste dagene. Der sier hun at det var «dialog med sykehuset», og at mormor og far skulle ta seg av spedbarnet mens mor jobbet.  Ulrikke sier ikke noe om at hun måtte ha en erklæring fra lege dersom hun dagen etter skulle kunne gå ut i jobb. Kanskje kom det ikke så langt, siden NRK satte ned foten? Og hvilken lege ville ha skrevet ut en slik erklæring??!

• Liker 10
Skrevet
Frottis skrev (10 minutter siden):

Jeg synes Ulrikkes fungerte dårlig som programleder for Bakemesterskapet - synes hun var veldig anmasende og kunstig. Synes det var veldig rart at de ikke fant en annen allerede etter første sesong. Det må være greit å bytte ut en programleder som ikke fungerer, selv om hun nylig er blitt mor. Men så må de jo være profesjonelle og gi henne beskjed om hva som skjer videre, ikke bare unnlate å informere henne sånn som det virker som om de har gjort. 

De hadde kanskje ikke tatt avgjørelsen om hvem som skulle lede sesong 4 før nå? 

• Liker 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (20 timer siden):

Mener at Kåre Magnus Berg var den som ville ut av Stjernekamp.

Får håpe Hegerberg får ny kontrakt etter permisjonstiden.

Forsvinner man fra TV i ett år så er man plutselig irrelevant senere, og jobbmuligheten har gått til noen andre.

Om jeg ikke husker helt feil sa Kåre Magnus Bergh i et intervju at han følte det var naturlig å gi stafettpinnen videre når Stjernekamp skulle fornyes.

Andrine Hegerberg var jo inne som ekspert før hun ble gravid også, så jeg tror nok hun dukker opp igjen. Hun er dyktig og behagelig å høre på.

Jeg er ikke enig i dette resonnementet. Jeg går igjen til Staysman som et godt eksempel. Han var programleder i Ti på Topp i NRK. Så programleder i MGP. Fast medlem i "adresse programmene" før han nå var programleder i Stjernekamp. Så har du dokumentar serien  Forbannelsen - Uhkādus som han laget med Ole Rune Hætta. Som det vel kommer ny sesong av nå i høst. Det har vært lenge opphold mellom disse programmene han har deltatt i. Så det er ikke noe automatikk i å bli irrelevant om du ikke konstant er i tv ruta. Jeg vil si det handler mer om å finne riktig person til jobben.

Anemoi skrev (15 timer siden):

Klokt og oppsummerende innlegg, @Miomino, støttes!
Dette er to ulike diskusjoner. Den ene er om Ulrikke sin spesifikke situasjon, den andre er om kvinner her i landet diskrimineres I forbindelse med graviditet/fødsel. 

Takk. Jeg er veldig enig med deg, dette er to ulike diskusjoner.

Det finnes så absolutt kvinner som diskrimineres i jobbsammenheng i forbindelse med graviditet og fødsel. Mange opplever liten forståelse fra arbeidsgiver/kolleger når permisjonen er over og ammefri skal tilpasses arbeidsdagen.

Men dette er ikke en problemstilling i UB tilfelle. Her er det ganske enkelt snakk om en fullført kontrakt,

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Miomino skrev (2 minutter siden):

Jeg går igjen til Staysman som et godt eksempel. Han var programleder i Ti på Topp i NRK. Så programleder i MGP. Fast medlem i "adresse programmene" før han nå var programleder i Stjernekamp. Så har du dokumentar serien  Forbannelsen - Uhkādus som han laget med Ole Rune Hætta. Som det vel kommer ny sesong av nå i høst. Det har vært lenge opphold mellom disse programmene han har deltatt i. Så det er ikke noe automatikk i å bli irrelevant om du ikke konstant er i tv ruta. Jeg vil si det handler mer om å finne riktig person til jobben.

Viktig setning og veldig relevant å påpeke! 👍🏻

• Liker 1
Skrevet
Fenomen skrev (34 minutter siden):

Nei jeg håper virkelig ikke at sykehusansatte har støttet henne i å forlate ett prematurt barn kort tid etter fødsel 

• Liker 12
Skrevet
Frottis skrev (25 minutter siden):

Jeg mener også at det finnes mange flinkere programleder enn UB.. For meg er hun masete.

• Liker 12
Skrevet
Cirkelin skrev (På 7.10.2025 den 17.43):

Sønnen og hunden har jo dessverre ikke noe valg, der de eksponeres i alle vinkler.

Du tror ikke oppriktig at bikkja blir brydd av å bli vist frem i SoMe?

Barnet er jeg enig i,men hunden.....?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...