Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser på Utforsk at barnet til Ulrikke vert filma. Ulrikke seier at ho er lært opp av foreldra til at "vaken tid er arbeidstid". Trist dei ikkje lærte ho om menneskeverd, barnearbeid og eigen identitet. Mitt råd er å slutte å følgje influensarar som bruker barna som arbeidskapital og reklameplakatar for eigen beriking og vising.

• Liker 23
  • Nyttig 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Men hun ønsket jo ikke det da. Det er noe hun kom opp med i ettertid når hun ikke fikk sesong 4. 

Hun er uredelig - hun lyver om dette. 
Hun visste dessuten at NRK hadde vikar klar, fordi hun ville være høygravid under innspillingen. Altså var både hun og NRK tydelige på at hvis hun fødte, ville det settes inn vikar. 

Og man må jo som gravid være forberedt på at ting kan skje. Svangerskapskvalme,bekkenløsning,svangerskapsforgiftning,svangerskapsdiabetes,morkakeløsning,prematurfødsel,styrtfødsel og sikkert mer,er jo ting som kan skje,og da sier det seg selv at jobb kommer i andre rekke. Trodde de fleste gravide var inneforstått med det. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Zenhouse skrev (3 timer siden):

https://www.vg.no/rampelys/i/JOObrb/ulrikke-brandstorp-klager-nrk-inn-for-diskrimineringsnemnda

«Brandstorp presiserer at hun ikkeer ute etter økonomisk erstatning.

– Jeg vil heller ikke ha jobben tilbake. Men jeg mener at loven er brutt.

– Hva ønsker du å oppnå?

– Jeg vil at NRK skal innrømme at det ble gjort en feil, og at det bør iverksettes tiltak for at det ikke skal skje igjen. Avgjørelsen skulle vært min.»

( Jeg ser at det ikke står at hun ønsker en unnskyldning, men at de skal innrømme feil. Omtrent samme formulering står også i Dagbladet. Så ikke helt riktig videreformidlet av meg hvis noe skulle påpeke det. ) 

På vegne av alle nyfødte barn håper jeg virkelig ikke at nrk kommer med en unnskyldning her. Jeg er helt for at man kjemper for bedre rettigheter for programledere osv, men å kjøre en slik kamp med disse forutsetningene er jo helt på trynet og helt motsatt av likestilling, ser virkelig ikke UB dette selv?

• Liker 18
  • Nyttig 12
Skrevet
Sofie Maria skrev (3 timer siden):

Nesten alle her inne mener Nrk har gjort alt korrekt så nei, im out. Har allerede skrevet alt jeg mener om saken. Lytter på mamma podcasten hennes mens jeg venter på hvem som vinner hehe.  

Ja og bare du og ei til her inne mener Ulrikke skulle fått bestemme dette helt selv. Er det noen som skulle hatt siste ordet her er det vel sykehuset, på vegne av barnet. 

• Liker 11
Skrevet
vafle skrev (11 timer siden):

Synes hun er heldig som har en arbeidsgiver som "nektet" henne å komme tilbake. Programleder må jo være en av de verste jobbene å gå tilbake til. Hvem vet hvilke reaksjoner og senskader ville komt av at hun hadde gått på jobb? Det kunne også blitt en sak, og hun kunne sikkert også gått til sak på det. NRK har gjort det rette, ingen tvil. Tiden som nybakt mamma er helt spesiell. 

Man kan jo bare tenke seg hylekoret om hun møtte som programleder og noe hadde skjedd med baby eller henne som barselkvinne! Da hadde NRK ligget tynt any, tenker jeg. Nei, de gjorde det eneste de kunne slik situasjonen ble. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
Agatha skrev (På 31.3.2026 den 18.11):

Hvor går grensa da for arbeidsgiver sin styringsrett? Babyen ville mest sannsynlig overlevd om mor ikke fantes også.. far kan være primæromsorgsperson. Dette er en prinsippsak mener jeg. Er det når man føder til termin at man får velge selv? Er det om barnet et friskt? Er det om man er frisk nok selv til å ta seg av barnet? 

Hva håper du å oppnå med dette? Kvinner har kjempet fram retten til barselspermisjon, også skal vi nå gå baklengs inn i framtiden ved å ville gå tilbake på jobb dagen etter fødsel. Hvorfor i det hele tatt få barn hvis målet kun er at de skal overleve?!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Lille harepus skrev (7 timer siden):

Ja og bare du og ei til her inne mener Ulrikke skulle fått bestemme dette helt selv. Er det noen som skulle hatt siste ordet her er det vel sykehuset, på vegne av barnet. 

Ja og heldigvis er det rom for ulikheter 🥰Kg er et debattrom, ikke et ekkokammer.

Det du sier med sykehuset kan jeg støtte. Om legen til Ulrikke og baby mente at dette går ikke så skulle jeg vært mye mer på team med Nrk , men om jeg har lest saken riktig var det Nrk sin egen psykolog og HR avdeling som kom med råd som leder for BM valgte å utføre. Det blir bare feil for min del at noen som absolutt ikke er innblandet i situasjonen skal vite best/bedre enn mor selv.

En annen ting her (som jeg har nevnt før 😂) er at far blir gjort til ingenting i debatten og det syns jeg lite om. Greit nok at han ikke kan amme, men omsorgen, hud til hud kontakt er han like kapabel til å utføre som det Ulrikke er. Med forbehold at jeg har mistet noe viktig siden jeg aldri har født så forstår jeg ikke hvorfor far ikke ikke  kan  være en fullverdig omsorgsperson. 

• Nyttig 1
Skrevet
Sofie Maria skrev (3 minutter siden):

Ja og heldigvis er det rom for ulikheter 🥰Kg er et debattrom, ikke et ekkokammer.

Det du sier med sykehuset kan jeg støtte. Om legen til Ulrikke og baby mente at dette går ikke så skulle jeg vært mye mer på team med Nrk , men om jeg har lest saken riktig var det Nrk sin egen psykolog og HR avdeling som kom med råd som leder for BM valgte å utføre. Det blir bare feil for min del at noen som absolutt ikke er innblandet i situasjonen skal vite best/bedre enn mor selv.

En annen ting her (som jeg har nevnt før 😂) er at far blir gjort til ingenting i debatten og det syns jeg lite om. Greit nok at han ikke kan amme, men omsorgen, hud til hud kontakt er han like kapabel til å utføre som det Ulrikke er. Med forbehold at jeg har mistet noe viktig siden jeg aldri har født så forstår jeg ikke hvorfor far ikke ikke  kan  være en fullverdig omsorgsperson. 

Oh dear.... Forsvarer med hud og hår uansett hvor feil det er😶

• Liker 14
Skrevet
Sfr skrev (Akkurat nå):

Oh dear.... Forsvarer med hud og hår uansett hvor feil det er😶

Hvis det er noe trøst vet jeg ikke hvorfor jeg gidder , omtrent  alle her inne er team Nrk ;) 🙈

Skrevet
Bibbi_ skrev (23 timer siden):

At en mor ønsker å dra fra sitt nyfødte barn er for meg helt utrolig! 

Ja. Ikke normalt. Men har hatt katter som har gått fra ungene sine, så det finnes mennesker også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (5 minutter siden):

Hvis det er noe trøst vet jeg ikke hvorfor jeg gidder , omtrent  alle her inne er team Nrk ;) 🙈

Du har vel kanskje ikke hatt en baby selv?  For hjernen blir som regel skrudd om.

Endret av Margit777
  • Liker 8
Skrevet
Sofie Maria skrev (11 minutter siden):

Godt poeng! 

Skrevet (endret)
Margit777 skrev (8 minutter siden):

Du har vel kanskje ikke hatt en baby selv?  For hjernen blir som regel skrudd om.

Stemmer. Som jeg skrev med forhold at jeg ikke forstår alt siden jg ikke har utført fødsel..

Mener du hjernen blir skrudd om slik at man ikke ønsker far skal ta ansvar? Er det ikke en god ting at en far er «på» ballen og engasjert? 

Endret av Sofie Maria
Skrevet
Margit777 skrev (11 minutter siden):

Ja. Ikke normalt. Men har hatt katter som har gått fra ungene sine, så det finnes mennesker også.

Sorry, men dette blir bare litt for teit. Han var på et stort norsk sykehus med dyktige leger i tilegg til far og bestemor. 

Skrevet
Sofie Maria skrev (28 minutter siden):

Det er jo bare positivt at far kan være delaktig på lik linje som mor. Men vi har jo biologisk forskjellige roller. Hun har båret barnet. Og så tenker jeg på smitte også. Skal hun være rundt masse mennesker på jobb i så mange timer hver dag, å så gå tilbake til det skjøre lille barnet som får pustehjelp på intensiven. Det er komplekst med mange lag her. Hadde ikke gutten vært så prematurfødt, og det hadde vært noen uker til hun startet innspilling, hadde jeg forstått hun mer. Jeg skjønner at man vil velge selv, men det er ikke kun henne å ta hensyn til her. Det er en prematurfødt baby, en hel produksjon, tidsfrister osv. 

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
Sofie Maria skrev (10 minutter siden):

Stemmer. Som jeg skrev med forhold at jeg ikke forstår alt siden jg ikke har utført fødsel..

Mener du hjernen blir skrudd om slik at man ikke ønsker far skal ta ansvar? Er det ikke en god ting at en far er «på» ballen og engasjert? 

De aller fleste kvinner som har født ønsker å være så mye med babyen som mulig den første tiden. Fra naturens side er det slik at babyen trenger hudkontakt med mor for å sette i gang amming. Hudkontakt frigir oxytosin hos både mor og barn. For de fleste mødre vil det føles helt feil at faren tar det meste av omsorgen den første tida, fordi man føler på instinkt om å beskytte barnet. Nå har ikke jeg født prematurt, men jeg kan tenke meg at man føler ekstra på omsorg og beskyttelse når man har et barn mwd ekstra behov. 

Det handler ikke om at far ikke skalbta ansvar, men det er ikke så mye far kan gjøre for barnet den første tiden, utenom å støtte mor.

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (45 minutter siden):

Dette handlar ikkje om kva mor har lyst til, men om barnet sin biologiske rett til ein trygg start. Forsking på tilknyting og "det fjerde trimesteret" visar tydeleg at barnet treng ro og nærleik, ikkje ei mor som er utsliten av 10-timars arbeidsdagar rett etter ein fødsel ,og spesielt ikkje ved ein prematur fødsel.Dette handlar heller ikkje om far sin kapasitet. Far skal ikkje vere ein erstattar som er til stades i staden for mor, men han skal vere der saman med ho. Barnet har behov for begge foreldra, men den biologiske bindinga til mor, spesielt i samband med amming, hormonar og nærleik rett etter fødsel, er unik og kan ikkje dekkast av andre åleine medan mor er på jobb i mange timar.

Endret av oss-to
.
  • Liker 11
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (31 minutter siden):

Nei. De følelsene har ikke far. Man blir som regel ikke helt rasjonelle Og sånn sett de hormonene som setter inn tror jeg ikke en far kan forestille seg en gang. Og det er jo ikke noe vi vil skal skje eller tvinger fram. Men ja. Det kan vel ikke helt beskrives. Man blir en løvemamma med beskytter behov og man vet selv best. Kan bli irritert også hvis noen andre rører babyen. Det er mye man tenker på senere men det er instinkter som slår ut. Men ikke på alle da. Derfor jeg har tenkt mye tilbake på dyr vi har hatt som bare har gått i fra barna sine og ikke vil ta seg hånd om de. Det er så dyrisk og menneskelig. Hvor mye dyr vi er når det gjelder instinkter og de og mangle de.

Far er far sa min gamle mor, men ingen er som mor.

Det er faen i meg sant.

Endret av Margit777
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (1 time siden):

I alle andre yrker er det forbudt å la kvinnen komme tilbake i arbeid før 6 uker. Dette finnes det en lov på. Bare gjør et googlesøk så finner du mer om det. Freelancere går ikke alltid under arbeidsmiljøloven. Men det er likevel interessant at noen mener at det som er kjernen i den loven ikke gjelder freelancere.  Hvorfor? Og bør loven da endres for alle? Er det galt av nrk å nekte Ulrikke jobb pga fødsel, så må det jo være galt av staten å nekte en lærer, sykepleier eller lege å dra tilbake på jobb rett etter fødsel? Hvorfor? 

Hadde forresten vært interessant å prøve å dra på jobb med renselse og pumping hver 2.time. Det hadde i hvertfall vært helt uaktuelt på min jobb! I en kontorjobb med hjemmekontor kan jeg skjønne at det muligens hadde vært lettere. Men nysgjerrig på hvordan dette hadde blitt løst i jobber hvor man må være ganske aktiv?

Endret av otilie
  • Liker 5
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...