Plampra Skrevet tirsdag kl. 16:39 #2841 Skrevet tirsdag kl. 16:39 (endret) Hallepalle2 skrev (På 2.3.2026 den 18.04): Henrik Troy er på ballen. Ulrikke er gått fra å være artist til å bli blant de aller verste til å selge barna sine. Jeg har gått fra å finne henne sjarmerende til å ikke orke et sekund av henne. Tror mange føler det slik, og det at hun har gått fra å være søt og flink til å synge, til omstridt gjør jo at for nrk sin del vil det være tryggere for seertallenes del å velge en mindre omstridt person. Jeg kan tenke meg helt andre grunner enn å være småbarnsmor som grunn til å velge noen andre. Endret tirsdag kl. 16:43 av Plampra 8 5
AprilLudgate Skrevet tirsdag kl. 16:41 #2842 Skrevet tirsdag kl. 16:41 Jeg er ingen jurist, men jeg kan ikke se hvor dette skal forankres juridisk når man er frilanser som kun hadde kontrakt for den sesongen og ble betalt? Men, det blir jo interessant å følge saken - den vil jo isåfall få presedens om hun får medhold. 17 3
Kratos Skrevet tirsdag kl. 16:47 #2843 Skrevet tirsdag kl. 16:47 refill skrev (3 timer siden): Ser det er 12,8 mnd saksbehandlingstid i nemnda så vi får smøre oss med tålmod 😅 Skal vi gjette på at denne er ferdig behandlet langt raskere? 4
baldrian Skrevet tirsdag kl. 17:07 #2844 Skrevet tirsdag kl. 17:07 Det er ikke alltid det går kjempefint med babyer som blir født 8 uker for tidlig. Selv om ting kan se bra ut etter noen få dager for både mor og barn, kan f.eks. en infeksjon hos den nyfødte snu situasjonen på hodet. Man har heller ingen garanti for at ikke moren vil få en reaksjon noen døgn etter en uventet, prematur styrtfødsel. Jeg kan godt forstå at ikke produksjonsledelsen tok sjansen på at både UB og babyen ville være i samme form i hele innspillingsperioden. Det kunne blitt veldig vanskelig hvis de hadde startet innspillingen med UB og det hadde hendt noe som gjorde at hun heller burde vært eller ønsket å være på sykehuset, Overskriftene kunne fort blitt "NRK presset meg til å jobbe bare timer etter fødselen, mens Tim kjempet for sitt liv". En slik TV-produksjon er veldig mye mer enn programleder, kamerafolk og deltakerne, så jeg har forståelse for at man vil redusere antall risikofaktorer. Det der med at mor bør få velge selv om hun vil fortsette i en krevende jobb noen timer etter fødsel, synes jeg passer best når babyen ikke ligger på nyfødtintensiv. Hadde far (eller en annen) og barn kunnet være på sidelinja, hadde jeg (og kanskje også produksjonsledelsen) ment noe annet. UB er freelancer, NRK kan velge akkurat hvem de vil til neste sesong. Nå gjorde omstendighetene at de fikk testet en aktuell, og hun fikk altså sjansen i den neste også. Det er trolig ingen automatikk i at noen av disse to ville få den jobben, jeg antar at kontraktene går for én sesong om gangen. Det er aldri noen garanti om at serien får fortsette. Så vidt jeg (som ikke pleier å se den typen serier) vet, er det helt vanlig at programlederen skiftes ut etter noen runder, uansett kanal. Så jeg synes UB skal være godt fornøyd med at hun fikk betalt for hele sesongen og at det gikk så fint med sønnen. Jeg er ikke jurist og vil ikke mene noe om dette er lovbrudd eller ikke. Men jeg vil tro at NRK er godt utstyrt med juridiske rådgivere. 21 12
Miominoen Skrevet tirsdag kl. 17:07 #2845 Skrevet tirsdag kl. 17:07 Aureka skrev (2 timer siden): Tenker at dette er et så viktig. En to måneder prematur baby trenger å bonde med sin mor og far. Synes det er svakt av journalister at de ikke stiller spørsmål om dette. Her burde det vært mer kritisk journalistikk! Jeg er absolutt for likestilling, men akkurat i nyfødt tiden håper jeg alle mødre har mulighet for å være sammen med det nye barnet. Det er lange og krevende innspillings dager og tipper NRK hadde blitt klaget inn dersom de hatt latt damen fortsette. At hun er skuffet over å ikke få neste sesong kan jeg forstå. Bruk av kontrakter i Nrk er nok mye brukt og det skaper uforutsette inntekts situasjoner for vikarier. Men hvor attraktiv gjør hun seg nå liksom? Mener hun ikke har noen sak i dette tilfellet og håper ikke hun får medhold. Babyen var ikke to måneder på det tidspunktet hvor UB ivret etter å stille stylet i baketeltet, den var knapt et døgn gammel.I mine øyne er det helt vilt at hun tenkte tanken på å forlate det premature barnet for en tv innspilling. Hun er nok ikke veldig attraktiv for potensielle oppdragsgivere etter mediekjøret hun satte igang. Mulig hun tenker at det å få medhold i denne klagen mot Nrk vil gi henne kredibilitet. Omdømme må nok bygges opp igjen. 16 9
pøbelsara Skrevet tirsdag kl. 17:09 #2846 Skrevet tirsdag kl. 17:09 (endret) Det var jo først når hun ikke fikk kontrakt for sesong fire at hun begynte dette kjøret. Jeg fulgte henne tett da hun fødte, og det var ikke mye snakk om at hun ville på jobb da - annet enn at hun hadde dårlig samvittighet for at hun fødte akkurat i opptaksstart. Hun fikk fullt ut betalt for hele oppdraget. selv om hun ikke kunne fullføre. Det er forskjell på å være frilanser og å være ansatt. hvis hun hadde vært ansatt i NRK, vil jeg tro at arbeidsgivers styringsrett ville gitt dem rett til å sette henne til andre oppgaver da også, så jeg synes det vil være veldig rart hvis hun får medhold i dette. Hun slapp å oppfylle kontrakten og fikk fullt betalt. Hvis hun får rett i dette, vil jo oppdragsgivere kunne hevde arbeidsplikt i tilsvarende tilfeller - og det er virkelig ikke likestilling for mødre - og virkelig en utfordring for barns rettigheter. De ni ukene rundt fødsel hvor mor skal ta permisjon, er jo for både mors helse og barnets behov. Hun fødte to måneder før termin og hadde en ekstremt sårbar bitteliten baby. Å hevde at hun ville og kunne være borte fra ham ti timer daglig over fem (?) uker, er virkelig helt urealistisk. Dessuten er det skikkelig dårlig gjort overfor den nye programlederen at hun tar dette nå, midt i premieren på sesong 3. Ikke mye solidaritet der, nei - verken med NRK eller Julie. Endret tirsdag kl. 21:24 av pøbelsara 12 27
Lille harepus Skrevet tirsdag kl. 17:25 #2847 Skrevet tirsdag kl. 17:25 Agatha skrev (59 minutter siden): Hvor går grensa da for arbeidsgiver sin styringsrett? Babyen ville mest sannsynlig overlevd om mor ikke fantes også.. far kan være primæromsorgsperson. Dette er en prinsippsak mener jeg. Er det når man føder til termin at man får velge selv? Er det om barnet et friskt? Er det om man er frisk nok selv til å ta seg av barnet? Du forstår ikke dette. Mor kan ikke bare velge selv her. Når barnet er prematurt, som i uke 32, er det en helt annen situasjon enn med fullbårne barn. Premature barn mangler flere uker med utvikling og har høyere risiko for infeksjoner, lav temperatur og ernæringsproblemer. Derfor må mor være til stede på sykehuset, med hud mot hud-kontakt minst 8 timer om dagen, og helst HELE dagen om mulig der mor og far bytter på å sitte. Dette er avgjørende for barnets utvikling. Far kan ikke bare ta over, barnet trenger mor på en måte far ikke kan erstatte. Og ærlig talt, en mor ville heller ikke ønsket lange arbeidsdager mens barnet trengte intensiv omsorg. Og ja siden du spør, om barnet ikke hadde vært innlagt på nyfødt intensiv hadde det vært en helt annen situasjon og klart kunne hun dratt tilbake på jobb. 12 9
pep Skrevet tirsdag kl. 17:29 #2848 Skrevet tirsdag kl. 17:29 Lille harepus skrev (1 minutt siden): Du forstår ikke dette. Mor kan ikke bare velge selv her. Når barnet er prematurt, som i uke 32, er det en helt annen situasjon enn med fullbårne barn. Premature barn mangler flere uker med utvikling og har høyere risiko for infeksjoner, lav temperatur og ernæringsproblemer. Derfor må mor være til stede på sykehuset, med hud mot hud-kontakt minst 8 timer om dagen, og helst HELE dagen om mulig der mor og far bytter på å sitte. Dette er avgjørende for barnets utvikling. Far kan ikke bare ta over, barnet trenger mor på en måte far ikke kan erstatte. Og ærlig talt, en mor ville heller ikke ønsket lange arbeidsdager mens barnet trengte intensiv omsorg. Og ja siden du spør, om barnet ikke hadde vært innlagt på nyfødt intensiv hadde det vært en helt annen situasjon og klart kunne hun dratt tilbake på jobb. For ikke å snakke om smitte! Det er vel ikke det lureste å omgås masse mennesker hele dagen,for så å sitte med et sårbart barn på brystet etterpå. 8 18
Jobbermedbarn Skrevet tirsdag kl. 17:32 #2849 Skrevet tirsdag kl. 17:32 pøbelsara skrev (21 minutter siden): Det var jo først når hun ikke fikk kontrakt for sesong fire at hun begynte dette kjøret. Jeg fulgte henne tett da hun fødte, og det var ikke mye snakk om at hun ville på jobb da - annet enn at hun hadde dårlig samvittighet for at hun fødte akkurat i opptaksstart. Hun fikk fullt ut betalt for hele oppdraget. selv om hun ikke kunne fullføre. Det er forskjell på å være frilanser og å være ansatt. hvis hun hadde vært ansatt i NRK, vil jeg tro at arbeidsgivers styringsrett ville gitt dem rett til å sette henne til andre oppgaver da også, så jeg synes det vil være veldig rart hvis hun får mehold i dette. Hun slapp å oppfylle kontrakten og fikk fullt betalt. Hvis hun får rett i dette, vil jo oppdragsgivere kunne hevde arbeidsplikt i tilsvarende tilfeller - og det er virkelig ikke likestilling for mødre - og virkelig en utfordring for barns rettigheter. De ni ukene rundt fødsel hvor mor skal ta permisjon, er jo for både mors helse og barnets behov. Hun fødte to måneder før termin og hadde en ekstremt sårbar bitteliten baby. Å hevde at hun ville og kunne være borte fra ham ti timer daglig over fem (?) uker, er virkelig helt urealistisk. Dessuten er det skikkelig dårlig gjort overfor den nye programlederen at hun tar dette nå, midt i premieren på sesong 3. Ikke mye solidaritet der, nei - verken med NRK eller Julie. Helt enig. Det siste hadde jeg ikke fått med meg, så dårlig av henne, det sier utrolig mye om henne. 13
cerruti Skrevet tirsdag kl. 17:35 #2850 Skrevet tirsdag kl. 17:35 Handler det ikke om at om det var Far som var programleder, så hadde saken stilt seg helt annerledes? 1
Lille harepus Skrevet tirsdag kl. 17:50 #2851 Skrevet tirsdag kl. 17:50 cerruti skrev (14 minutter siden): Handler det ikke om at om det var Far som var programleder, så hadde saken stilt seg helt annerledes? Men far kunne ha fortsatt i jobben, for det er kun mor og barnet som er innskrevet på sykehuset. Så det er jo noe som ikke kan sammenlignes vil jeg si… 14 7
K_mb Skrevet tirsdag kl. 17:56 #2852 Skrevet tirsdag kl. 17:56 (endret) Agatha skrev (3 timer siden): Jeg støtter Ulrikke fult og helt. Dette burde vært hennes valg! Jeg fødte mitt tredje barn på en fredag og var tilbake på jobb på mandag, det valgte jeg helt selv og det gikk kjempebra. Det er faktisk et valg man må få ta selv,så får evt. helsepersonell si I fra om dette ikke er lurt, ikke arbeidsgiver. Ulrikke er en tv-personlighet og hvert program hun "publiserer" er viktig for hennes merkevare, derfor burde hun få vise seg i dette programmet mtp alt det gir henne av muligheter eller ikke senere en slik type karriere. Nå har vel Ulrikke laget seg en merkevare på å influence med gule overskrifter som omhandler barn og graviditet, også kalt clickbait. Ha en ting klart for deg, at å få et prematurt barn er noe helt annet enn å få et fullbårent barn. Det er heftig og følelsesmessig knallhardt å få barn uansett, men et prematurt barn og alle bekymringer det innebærer hvorpå barnet trenger pustehjelp, mating med sonde o.l....det er ingen spøk, det skjønner selv jeg som har født 3 fullbårne barn. Har dog et prematurt tantebarn og vet hvor tøft det var for foreldrene. Det er ikke for kødd og moro at vi har fantastiske permisjonsordninger her i Norge hvor vi kvinner som har bærer frem barnet og som også bærer på maten automtaisk har 6 ukers barseltid. At du gikk på jobb tre dager etter en normal fødsel er ikke noe å skryte av ei heller som et eksempel til etterfølgelse. Hun ønsket å gå på jobb timer etter prematurfødsel, hvordan kan du forsvare det? Vil også legge til at Ulrikke var frilanser på kontrakt og ikke fast ansatt hvorpå NRK betalte henne ut av kontrakten. Ulrikke kjemper en kamp hun ikke kan vinne og at hun i det hele tatt er frekk nok til å ta dette videre sier vel egentlig alt om henne,i tillegg til hennes nye inntekskilde: barn, graviditet og foster. At hun opprinnelig er artist er vel glemt for de fleste. Endret tirsdag kl. 18:03 av K_mb 12 2 10
Jobbermedbarn Skrevet tirsdag kl. 17:59 #2853 Skrevet tirsdag kl. 17:59 Denne situasjonen som er beskrevet her ville jo også påvirket far, de fleste søker om pleiepenger da begge foreldre er viktige for den premature (og de aller fleste ønsker jo å være sammen med barnet sitt i en slik situasjon). Men man kommer selvfølgelig ikke bort fra at det er mor som har gått gravid og hatt en styrtfødsel. Det er mors lukt og stemme barnet kjenner best og mor er viktigst for barnet i denne fasen. 4 4
oss-to Skrevet tirsdag kl. 18:07 #2854 Skrevet tirsdag kl. 18:07 Agatha skrev (1 time siden): Dette er hersketeknikk. Det er ikke et dystopisk samfunn fordi noen få velger annerledes og ønsker at far skal vær primæromsorgsperson. Dette kan f.eks skje om mor ikke har psyke til å være hjemme, men faktisk også om det er i et kritisk punkt i karrieren. Å det at hun eksponerer baby i sosiale media er en helt annen sak. Her er det prinsippet med om man skal kunne velge selv å gå tilbake til jobb rett etter fødsel som ligger til grunn. Skal arbeidsgiver bestemme dette? Det er forunderleg korleis barnet sine rettar heilt forsvinn i denne debatten. Barnekonvensjonen slår fast at barnet har rett til omsorg frå sine foreldre, og i den aller første tida er barnet biologisk programmert for nærleik til mor. Å gjere dette til ein debatt om kven som skal "bestemme", mor eller arbeidsgivar, er å redusere eit nyfødt menneske til ein statist i sitt eige liv. Barnet har ein sjølvstendig rett til ro, stabilitet og tilknyting, og det er samfunnet og foreldra si plikt å verne om denne retten, uavhengig av kor kritisk eit punkt i karrieren måtte vere. Ein rettighet er ikkje noko ein "vel bort" på vegner av ein forsvarslaus tredjepart. 10 2 20
Nicky B Skrevet tirsdag kl. 18:07 #2855 Skrevet tirsdag kl. 18:07 Hun har fullstendig mistet gangsynet her. Tror dette bare fører til at ingen vil hyre henne som programleder i hvert fall... 22 6
refill Skrevet tirsdag kl. 18:16 #2856 Skrevet tirsdag kl. 18:16 Lille harepus skrev (22 minutter siden): Men far kunne ha fortsatt i jobben, for det er kun mor og barnet som er innskrevet på sykehuset. Så det er jo noe som ikke kan sammenlignes vil jeg si… Jeg tenker at det ikke er så viktig (om man skreller vekk biologi og emosjoner) hvilket kjønn det er, om vi skal dra det litt lengre. Om en mannlig programleder var utsatt for et traume som også hadde fysisk innvirkning - ville ikke da en TV produksjon trolig satt inn en vikar om de stod på startskuddet? Jeg tror, og håper, det. 11
Zenhouse Skrevet tirsdag kl. 18:55 #2857 Skrevet tirsdag kl. 18:55 (endret) https://www.nettavisen.no/kjendis/ulrikke-brandstorp-deler-oppdatering-fra-sykehuset-ganske-intens/s/5-95-2438775 Her er Ulrikke sine egne ord om tiden rett etter fødsel: Nå tar matprosessen veldig lang tid. Vi må varme mat, sjekke bleie, ta temperatur, skrifte hvilken fot elektroden er på og gi mat via sonde. Så vil forhåpentligvis ta kortere tid etter hvert, skriver Brandstorp på Snapchat. Og litt om Bakemesterskapet og rollen sin der: – Programmet har vært «babyen» min, og det var vanskelig å stille om hodet. Men det var jo ingen tvil om at jeg skulle være her, sammen med ham. Edit: Hvordan har hun tenkt å få gjennomslag for at hun ble nektet å jobbe som hun ønsket , når hun samtidig sier at det var ingen tvil om at hun skulle være på sykehuset sammen med ham? Lykke til med det, Ulrikke. Endret tirsdag kl. 19:37 av Zenhouse 8 19
Margit777 Skrevet tirsdag kl. 19:01 #2858 Skrevet tirsdag kl. 19:01 cerruti skrev (På 16.3.2026 den 17.41): Hun sang jo dødsbra da, og sangen var nydelig… At hun gikk glipp av MGP, må jo ha vært livets nedtur. Du må være tonedøv. Men det er greit. 3
Lille harepus Skrevet tirsdag kl. 19:12 #2859 Skrevet tirsdag kl. 19:12 refill skrev (52 minutter siden): Jeg tenker at det ikke er så viktig (om man skreller vekk biologi og emosjoner) hvilket kjønn det er, om vi skal dra det litt lengre. Om en mannlig programleder var utsatt for et traume som også hadde fysisk innvirkning - ville ikke da en TV produksjon trolig satt inn en vikar om de stod på startskuddet? Jeg tror, og håper, det. Jo, tror ikke helt du forsto det jeg mente. Her handler det jo om at mor ville jobbe, men ikke hadde fått fri fra sykehuset. Far er ikke like forpliktet som det mor er i denne situasjonen, hadde han ønsket å jobbe hadde han kunne gjøre det. Det var det jeg mente. 2
K_mb Skrevet tirsdag kl. 19:15 #2860 Skrevet tirsdag kl. 19:15 (endret) refill skrev (1 time siden): Jeg tenker at det ikke er så viktig (om man skreller vekk biologi og emosjoner) hvilket kjønn det er, om vi skal dra det litt lengre. Om en mannlig programleder var utsatt for et traume som også hadde fysisk innvirkning - ville ikke da en TV produksjon trolig satt inn en vikar om de stod på startskuddet? Jeg tror, og håper, det. Selvfølgelig hadde de det. Dette er ingen forbanna kvinnekamp, men Ulrikkes personlige kamp fordi hun helt enkelt ikke godtar at hun ikke fikk komme på jobb i NRK timer etter prematurfødsel. Hennes mann kom da fra Oslo for å være med de og det skulle da bare mangle. Det er unntakstilstand hvor jobben er en bagatell i en ekstrem situasjon. Endret tirsdag kl. 19:17 av K_mb 10 1 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå