Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Minthia skrev (På 18.10.2025 den 19.25):

Endret av Jeppjeppjeppjepp
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sofie Maria skrev (7 timer siden):

Kan hende jeg mistolker deg nå, men mener du at Ulrikke skulle bare dukket opp i baketeltet selv om Nrk ikke ville det? 🤔

Nr 2 - hvorfor  skulle hun nevne i Some at hun ønsket å jobbe tilbake da sånn egentlig? Som bevis for ettertiden liksom? 🤔Hun håpet jo det skulle bli henne i ny sesong så ingen behov for noen «beviser» . 

Jeg har ingen peiling hva en produksjon av BM koster. For meg går det på hvem som har prinsipielt rett her, Ulrikke sin rett til å bestemme over seg selv eller Nrk sin rett til å bestemme over henne.. Jeg innser jo at Nrk har siste ord her som flere har påpekt, men de håndterte hele saken langt under pari (i mitt syn). 

Fordi du er søstera til U, det mistenker jeg 🫢 Ingen andre ville brukt så mye energi på å diskutere noe som er så feil. Jeg mener NRK har opptrådd rett og slett forsvarlig. Og jeg er team baby i denne saken. Når man akkurat har født kan man være litt vill og gal og føle at man får til alt. Etter noen dager synker som regel den nye hverdagen inn og man er mer seg selv igjen. Hadde jeg vært familien til U ville jeg vært bekymret om hun ikke ville prioritert babyen og hjulpet henne til å velge noe hun kan stå for i etterkant. Jeg ville også mistenkt fødselsdepresjon om hun fortsatt ville insistert å være så lenge borte fra baby ♥️

• Liker 7
  • Nyttig 27
Skrevet

Men er det ikke sånn denne bransjen er? Du får en avtale evt. et kort engasjement. Når denne er over, så er du ferdig?

Vet det høres rart ut, men tror det er sånn det fungerer.. produksjonen går sin gang, uansett om programleder kan eller vil. 

Ulrikke var jo ferdig med sin avtale. Hva er egentlig problemet? 

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet
Avispapir skrev (4 timer siden):

La oss ta tak i "følelsesmennesket". UB "føler" at det er feil, urettferdig, at hun ikke fikk bestemme selv.

Dersom dette skal være et vektig argument (hennes følelser) så synes jeg jammen at vi skal ta med følelsene til sjefen og de andre i produksjonen!

Som sjef hadde jeg FØLT det helt umulig å si ja til at en mor til prematurt barn skal komme tilbake til jobb dagen etter en styrtfødsel og barnet er lenket til maskiner. Jeg hadde blitt helt dårlig av å hele tiden frykte at sykehuset ringer med dårlige nyheter og at mor brukte dyrebar tid på jobb fremfor med barnet. Og det hadde vært vondt å vite at det var et nyfødt barn som alt for tidlig ikke hører morens hjertebank 24/7 (som de gjør når de er i magen).

Som kollega ville jeg hele tiden hatt i bakhodet at noe kunne skje med barnet hennes og det ville vært en konstant påminner å ha henne der. Jeg er vant til at kollegaer har sine liv og kriser, men det er noe med premature nyfødte som treffer meg i FØLELSENE ekstra sterkt. Det ville blitt et uromoment, for det er naivt å tro at den nybakte moren ikke vil fortelle om den siste meldingen fra far, telefonen fra overlege, snap fra egen mor. Og så går alle rundt og "ååååå, så søt. Åååå ja du savner han sikkert", mens alle tenker "hvorfor i alle dager ER DU HER?!?". 

Det jeg har ramset opp er ikke de profesjonelle tingene sjef og crew viser utad, men disse FØLELSENE de kanskje bærer med seg. De med logiske hjerner har faktisk også følelser, men de har lært seg å kjenne igjen hva som er en profesjonell setting og hva som er en følelses-situasjon. 

Du ga meg litt å tygge på og jeg er faktisk enig med deg. Innser nå at hele situasjonen ville blitt for vanskelig for alle parter og Nrk tok nok det mest voksne valget for alle parter.

En ny sesong hadde hun fortjent pga alt som skjedde, akkurat der endrer jeg ikke mening 🙂

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jeppjeppjeppjepp skrev (2 timer siden):

Fordi du er søstera til U, det mistenker jeg 🫢 Ingen andre ville brukt så mye energi på å diskutere noe som er så feil. Jeg mener NRK har opptrådd rett og slett forsvarlig. Og jeg er team baby i denne saken. Når man akkurat har født kan man være litt vill og gal og føle at man får til alt. Etter noen dager synker som regel den nye hverdagen inn og man er mer seg selv igjen. Hadde jeg vært familien til U ville jeg vært bekymret om hun ikke ville prioritert babyen og hjulpet henne til å velge noe hun kan stå for i etterkant. Jeg ville også mistenkt fødselsdepresjon om hun fortsatt ville insistert å være så lenge borte fra baby ♥️

Haha morsomt ❤️❤️😂. Jeg skulle ønske jeg hadde en kjendis i familien, men den gang ei. Aldri møtt Ulrikke, aldri sett henne live på en scene engang. Alt jeg vet om Ulrikke er ifra tv og media. 

Jeg syns debatt er gøy, selv når jeg er motvind og alle er uenig med meg, men setter likevel en strek nå og sier takk for meg. Ser at mitt nærvær skaper sinne og frustrasjon hos enkelte her inne og det gidder jeg ikke.

Så takk for meg, takk for debatten og ikke minst takk til dere som har valgt å svare meg pent uten å angripe meg❤️ 

Endret av Sofie Maria
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Rotehodet skrev (12 timer siden):

Har ikke lest om bakgrunnen din. Stusser veldig på det faktum at du ignorerer helt det elementere som regulerer arbeidslivet , både mellom arbeidstaker, arbeidsgiver og de profesjonelle aktørene som Ulrikke og NRK. 

Det alene vitner og forteller en hel del om deg, og det gjør at jeg ikke forstår hvorfor andre her på Kvinneguiden bruker tid på å diskutere dette emnet med deg. 

Ufattelig ignorant. 

Jeg har meldt meg ut av debatten nettopp pga dette.. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Sofie Maria skrev (6 timer siden):

Du ga meg litt å tygge på og jeg er faktisk enig med deg. Innser nå at hele situasjonen ville blitt for vanskelig for alle parter og Nrk tok nok det mest voksne valget for alle parter.

En ny sesong hadde hun fortjent pga alt som skjedde, akkurat der endrer jeg ikke mening 🙂

Hvorfor hadde hun FORTJENT det? Utenom at hun hadde lyst? Folk mister jobben de elsker hele tiden. Hva er så annerledes med UB sin situasjon? Kontrakten gjaldt ALDRI for s4. 

Hold s3 totalt utenfor, hvorfor hadde hun "fortjent" den?

Endret av Avispapir
Skrivefeil
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Skrevet
Avispapir skrev (1 time siden):

Hvorfor hadde hun FORTJENT det? Utenom at hun hadde lyst? Folk mister jobben de elsker hele tiden. Hva er så annerledes med UB sin situasjon? Kontrakten gjaldt ALDRI for s4. 

Hold s3 totalt utenfor, hvorfor hadde hun "fortjent" den?

Sånne spørsmål gidder ikke denne brukeren svare på.

Skal UB få spesialbehandling så er det fryktelig urettferdig og provoserende ovenfor alle de kvinnene som står uten jobb og inntekt etter fødsel/ permisjon. UB er ikke et unikum som må løftes frem foran absolutt alle andre. Hun er en deltaker i arbeidslivet på lik linje som alle andre. At hun sutrer over en situasjon som de aller fleste bare kan drømme om, er provoserende og skikkelig teit. 

Så er det jo sånn at OM hun hadde hatt rett på s4 og en unnskyldning fra nrk eller hva det nå enn er hun vil ha, så hadde det passet seg så mye bedre om dette hadde skjedd privat. Og ikke blant hele norges befolkning. Jeg går da ikke til en fattig familie og klager over at den splitter nye bilen min må på verksted etter to uker. Da blir jo folk provoserte. På samme måte som at UB ikke trenger å lage et "samfunnsproblem" ut av en situasjon som folk flest ikke kan nå opp til. Når det faktisk ffinnes folk som har det så mye verre. Så ja, hvorfor hun virkelig fortjener dette skjønner ikke jeg i så fall.

Om dette er noe hun virkelig brenner for, samfunn og kvinnekamp, så får hun engasjere seg politisk i stedet for å bare klage. Hun har masse penger og kan hjelpe mange dårligstilte kvinner i norge og verden og samtidig løfte frem "sin" sak. Å bare kjempe for seg selv og kalle det kvinnekamp eller folkeopplysning er egoistisk når man er så priviligert som henne. 

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis vi skal dra dette videre, la oss se på hvordan følelser kan brukes under jobbintervju.. hvordan skal man måle hvem som føler de fortjener jobben mest? Skal man se på hvem som fikk mest ulemper med å få barn i sin forrige jobb? De som måtte jobbe julaften til tross for at de har barn? De som gråter mest på snap?

For i såfall skal jeg legge meg i hardtrening til neste gang jeg ønsker meg en ny jobb. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
Sugar&Spice skrev (2 timer siden):

Jeg har meldt meg ut av debatten nettopp pga dette.. 

dette blir bare for dumt! om alle hopper over den ene brukeren som går i sirkel her uten noen form for annet enn hakk i plata, kan kanskje diskusjonen fortsette med fremdrift. så lenge man fortsetter kverne tilbake, ødelegger det bare for debatten. Jeg tror som flere at dette er en person med bånd til U, og i mitt hode ødelegger dette bare enda mer for hovedpersonen som tråden omhandler.  Håper uansett at U ikke kommer med mer oppgulp, eller at media faktisk ikke bruker tid på henne mer før det er noe korrekt å melde annet enn fjas.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
iNord skrev (18 minutter siden):

dette blir bare for dumt! om alle hopper over den ene brukeren som går i sirkel her uten noen form for annet enn hakk i plata, kan kanskje diskusjonen fortsette med fremdrift. så lenge man fortsetter kverne tilbake, ødelegger det bare for debatten. Jeg tror som flere at dette er en person med bånd til U, og i mitt hode ødelegger dette bare enda mer for hovedpersonen som tråden omhandler.  Håper uansett at U ikke kommer med mer oppgulp, eller at media faktisk ikke bruker tid på henne mer før det er noe korrekt å melde annet enn fjas.

Hun svarer ikke meg uansett så jeg gidder ikke sitere henne lenger. Enig med deg. 

• Liker 9
Skrevet
BobbySocks skrev (1 time siden):

Hvis vi skal dra dette videre, la oss se på hvordan følelser kan brukes under jobbintervju.. hvordan skal man måle hvem som føler de fortjener jobben mest? Skal man se på hvem som fikk mest ulemper med å få barn i sin forrige jobb? De som måtte jobbe julaften til tross for at de har barn? De som gråter mest på snap?

For i såfall skal jeg legge meg i hardtrening til neste gang jeg ønsker meg en ny jobb. 

Hardtrening indeed. NRK lanserer sikkert snart et nytt kompetanseprogram 😂

«Følelsesbasert ledelse og mediepåvirkning; fra tåre til tittel.»

Pensum:

– Modul 1: Grunnleggende offerretorikk og subtile maktgrep

– Modul 2: Hvordan konvertere livssituasjon til moralsk pressmiddel

– Modul 3: Tårekontroll foran kamera med praktisk øvelse

– Modul 4: Narrativ utholdenhet;; slik holder du offerfortellingen varm etter kontraktslutt

Avsluttende eksamen
- ett direktesendt intervju med full emosjonell avkastning

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
isbre skrev (43 minutter siden):

Pensum:

– Modul 4: Narrativ utholdenhet;; slik holder du offerfortellingen varm etter kontraktslutt

Avsluttende eksamen

Hvorfor har ikke Kvinneguiden 😂-knapp?! Så forbanna spot on😆

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
isbre skrev (48 minutter siden):

Pensum:

Avsluttende eksamen

Problemet er at ingen av realitydeltakerne ryker ut, de er for gode på dette, så man står igjen med 10/10 vinnere! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Zenhouse skrev (På 18.10.2025 den 21.12):

Godt spørsmål.
Sannsynligvis fyrt løs på samme måte som nå-  med begrunnelsen : «NRK lar meg ikke fortsette i jobben pga de er redd jeg skal bli gravid igjen. Diskriminering!!!!»

NRK er «damned if they do, damned if they don’t» 

Purple Basil skrev (På 18.10.2025 den 21.18):

En ting vi kan være sikre på er at NRK ville blitt beskyldt for å nekte kvinner fødselspermisjon.

Ja, men nå har jo NRK sikkert også benyttet anledningen til å bruke situasjonen til å bytte ut UB når de kan skjule seg bak at det motsatte ville vært enda verre ;) Antagelig, Jeg orket ikke de på BM pg UB, grusom programleder i mine øyne. Så kanskje  NRK også skjønte det...  Men uansett, overskiftene ville vært like store når UB gråt og følte seg tvunget til å forlate prematur baby på sykehuset for å være på sett 10 timer om dagen. Lover deg, det hadde sett ENDA verre ut for NRK. Er det da forventningen til norske kvinner i arbeidslivet? Tror helt ærlig NRK ikke hadde annet valg enn å nekte henne å komme tilbake, de fryktet trolig slike overskrifter. Men ang sesong 4 var hun jo tydeligvis ønsket utskiftet, Ja det er kjipt, men sånn er det den bransjen da. Valgfritt å være der. Kan stå i kassa på Rema som mange andre. 

Avispapir skrev (På 18.10.2025 den 21.42):

La oss si at hun skulle være på sette 9 timer. Og så skulle hun til sykehuset og bonde med baby. Hun skulle pumpe, sove, spise, preppe for neste arbeidsdag. Jeg forstår ikke hvordan hun skulle få tid til alt dette og henge sammen som et eget menneske. 

Nei alle vet det ikke går, og det ville ikke tatt seg ut for NRK å la henne gjøre det,. Ingen er ved sine fulle fem rett etter prematur fødsel.

Jobbermedbarn skrev (På 19.10.2025 den 9.04):

Men da må hun jo ta rettslige grep? Hun har jo en advokatmamma som tydeligvis backer henne så da forstår jeg ikke hvorfor de ikke gjør det når de er så sikre i sin sak? 

Hun har jo ingen sak.

Lorieen skrev (21 timer siden):

Her synes jeg faktisk NRK har opptrådt ansvarlig og med omtanke for mor og barns beste. Ulrikke får fullt honorar for sesongen hun mistet, og det har aldri vært lovt at kontrakten skulle fornyes for en fjerde sesong. Hun lager storm i et vannglass, og ødelegger for seg selv. Hvem vil vel hyre henne til noe etter denne sutreseansen? 

Sikkert noen som vil ha henne for å få reklame for eget program, Ikke dumt det nå. 
Slik fungerer OGSÅ den bransjen. Alle oppmerksomhet er god oppmerksomhet ;) 

Men helt ærlig står jeg fortsatt ved at hun bare gjør alt dette helt kalkulert for å øke inntektene sine fra Snap. Som alle andre som lever på snap.

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
BobbySocks skrev (31 minutter siden):

Problemet er at ingen av realitydeltakerne ryker ut, de er for gode på dette, så man står igjen med 10/10 vinnere! 

Ja, og i stedet for finale får vi en felles terapitime med applaus. Premien er et års forbruk av tårekluter og fast plass i Dagsnytt 18 😂👍

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her var det jammen mange ræva mennesker som liker å slenge utav seg med diagnoser, latterliggjøring og rett og slett fremstå som mindre begavede i sin omtale av andre mennesker. Hva Ulrikke mener hun fortjener, hva hun virkelig fortjener, feil hun har gjort mm så er det mange her inne som slår henne på alle områder dere beskylder henne for å gjøre feil. 

Det har blitt innrømmet fra NRK sin side at noen har sendt sms til Ulrikke med klar beskjed om at hun ikke hadde noe å bekymre seg over, og at det var en plass for henne i Bakermesterskapet når hun var klar for å komme tilbake. Den ansvarlige redaktøren innrømmet også dette, men sa i samme slengen at det var en person som ikke hadde myndighet til å gi en slik beskjed. I det tilfellet er det ikke Ulrikke som en innleid freelancer som har ansvaret for å forstå at det er en person uten myndighet som kommuniserte med henne. Dette var en NRK ansatt og det er NRK som må ta ansvar for denne kommunikasjonen, og ikke minst ta ansvar for en slik misvisende sms og den ulempen den påførte Ulrikke. NRK har opptrådd på en særdeles ugrei måte i denne saken her.

• Nyttig 3
Skrevet
Jada! skrev (3 minutter siden):

NRK har opptrådd på en særdeles ugrei måte i denne saken her.

Haha, OK. 

• Liker 12
Skrevet
Jada! skrev (5 minutter siden):

Her var det jammen mange ræva mennesker som liker å slenge utav seg med diagnoser, latterliggjøring og rett og slett fremstå som mindre begavede i sin omtale av andre mennesker. Hva Ulrikke mener hun fortjener, hva hun virkelig fortjener, feil hun har gjort mm så er det mange her inne som slår henne på alle områder dere beskylder henne for å gjøre feil. 

Det har blitt innrømmet fra NRK sin side at noen har sendt sms til Ulrikke med klar beskjed om at hun ikke hadde noe å bekymre seg over, og at det var en plass for henne i Bakermesterskapet når hun var klar for å komme tilbake. Den ansvarlige redaktøren innrømmet også dette, men sa i samme slengen at det var en person som ikke hadde myndighet til å gi en slik beskjed. I det tilfellet er det ikke Ulrikke som en innleid freelancer som har ansvaret for å forstå at det er en person uten myndighet som kommuniserte med henne. Dette var en NRK ansatt og det er NRK som må ta ansvar for denne kommunikasjonen, og ikke minst ta ansvar for en slik misvisende sms og den ulempen den påførte Ulrikke. NRK har opptrådd på en særdeles ugrei måte i denne saken her.

Men etter denne smsen ble sendt så tok de jo ansvar og hadde et møte med UB. Ingen vet hva som ble sagt der. Men da regner jeg med at nrk har vært tydelig om hva som er greia. Om jeg får en sms av en kollega om noe som jeg bare vet at ledelsen kan bestemme, så må jeg jo enten spørre ledelsen eller vente på at de innkaller meg til et møte. Ja, det ble rot. Men U bør da være oppegående nok til å spørre om det hun lurer på og få ting avklart i et møte. 

Sålenge hun ikke legger frem hva som ble sagt i det møtet, så vil folk tolke denne situasjonen på ulike måter. Og folk begynner å bli lei av at vi kun får U sin side. Nrk gidder ikke gå ut med noe detaljer offentlig og det skjønner jeg og det skal de sikkert ikke gjøre heller. U kan ta et møte med nrk eller gå til sak, men det gidder hun ikke. Hun bare syter.

• Liker 21
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...