Minthia Skrevet torsdag kl. 09:33 #2021 Skrevet torsdag kl. 09:33 pøbelsara skrev (4 minutter siden): Men det er jo uansett helt irrelevant - vi vet ikke om hun hadde fikset det, om det hadde funket, så det blir uansett en helt fiktiv greie. Og å hevde at man blir diskriminert når man selv har sagt i ettertid at ønsket om å møte på jobb var irrasjonelt og at man er glad for at det var vikar klar, for så å hevde at det var noe man sa men egentlig mente noe annet, gjør ikke saken akkurat til et godt eksempel på diskriminering. Hun fikk både fullt betalt og mulighet til å være sammen med sønnen de første, veldig viktige ukene. Jeg skjønner at hun synes det er kjipt at hun ikke fikk sesong fire, men sånn er livet. OG måten hun har taklet dette på, er ikke særlig god egenreklame for nye oppdrag. Jeg antar de færreste seriøse oppdragsgivere ønsker å bli hengt ut for en gigantisk some-følgerskare. Det var et svar på den manglende logikken i argumentasjonen fra @Sofie Maria og må ikke leses som et selvstendig enkeltstående utsagn 😅 14
CeXNS Skrevet torsdag kl. 09:35 #2022 Skrevet torsdag kl. 09:35 Sofie Maria skrev (25 minutter siden): Hvorfor er det irrelevant? Og jeg trenger vel ikke ta meg sammen bare fordi jeg har et radikalt annerledes syn enn resten av tråden her 🤔.. Du skal ha for utholdenheten din, men gjør du deg noen tanker om at du ikke får likes på innleggene dine og at de aller fleste her, om ikke alle, er totalt uenig med deg? Da vill det være litt lurt å faktisk vurdere om du faktisk tar feil. Hva Ulrikke føler, eller trenger er helt uvesentlig i denne saken. Det er ikke et argument for hva som rent arbeidsrettslig er riktig. NRK har ikke gjort noe galt og de skylder henne ikke noe. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer, selv om Ulrikke skulle ønske det aldri så mye. Etter å ha tilbrakt så mye tid i denne tråden, føler du at du har oppnådd noe? 11 12
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 09:36 #2023 Skrevet torsdag kl. 09:36 Minthia skrev (Akkurat nå): Det var et svar på den manglende logikken i argumentasjonen fra @Sofie Maria og må ikke leses som et selvstendig enkeltstående utsagn 😅 Hæ? Har aldri hevdet å være logisk. Jeg har dog en mening om denne saken og jeg er team Ulrikke 🙂.
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 09:37 #2024 Skrevet torsdag kl. 09:37 CeXNS skrev (Akkurat nå): Du skal ha for utholdenheten din, men gjør du deg noen tanker om at du ikke får likes på innleggene dine og at de aller fleste her, om ikke alle, er totalt uenig med deg? Da vill det være litt lurt å faktisk vurdere om du faktisk tar feil. Hva Ulrikke føler, eller trenger er helt uvesentlig i denne saken. Det er ikke et argument for hva som rent arbeidsrettslig er riktig. NRK har ikke gjort noe galt og de skylder henne ikke noe. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer, selv om Ulrikke skulle ønske det aldri så mye. Etter å ha tilbrakt så mye tid i denne tråden, føler du at du har oppnådd noe? Vel, dere som er team Nrk får hvertfall litt tyggemotstand selv om jeg skjønner at argumentene mine ikke fører noen vei 1
Mrs Robinson Skrevet torsdag kl. 09:37 #2025 Skrevet torsdag kl. 09:37 CeXNS skrev (Akkurat nå): Sofie Maria skrev (34 minutter siden): Hvorfor er det irrelevant? Og jeg trenger vel ikke ta meg sammen bare fordi jeg har et radikalt annerledes syn enn resten av tråden her 🤔.. Du skal ha for utholdenheten din, men gjør du deg noen tanker om at du ikke får likes på innleggene dine og at de aller fleste her, om ikke alle, er totalt uenig med deg? Da vill det være litt lurt å faktisk vurdere om du faktisk tar feil. Sånn prinsippmessig er jeg totalt uenig med deg. Det er viktig at man tør å stå opp mot flertallet, og det å tørre og stå for egne meninger er kjempeviktig for en nyansert debatt. Men om akkurat dette gjør UB noen tjeneste med argumentasjonen som blir brukt? Neppe... 16
Minthia Skrevet torsdag kl. 09:40 #2026 Skrevet torsdag kl. 09:40 Sofie Maria skrev (2 minutter siden): Hæ? Har aldri hevdet å være logisk. Jeg har dog en mening om denne saken og jeg er team Ulrikke 🙂. Ikke meningen å karaktisere deg, men det var et svar på en kommentar du hadde. Du må nok forvente at verden forventer at argumentene dine følger en viss logikk for å bli hørt. Jeg avslutter her. 12
Kjempeliten Skrevet torsdag kl. 09:44 #2027 Skrevet torsdag kl. 09:44 Sofie Maria skrev (15 minutter siden): Kan love på tro og ære at jeg ikke kjenner Ulrikke personlig eller noe sånt, jeg blir bare helt oppriktig sinna på hennes vegne ❤️😢. Hun er en nybakt mamma som står i en mediestorm nå og jeg bekymrer meg oppriktig for at det skal gå ut over hennes livskvalitet/evne til å være god mamma for lille Timoteus. Spesial behandling er jo fordi hele situasjonen var veldig unik. Hun sier til å med at hun var i benektelse av fødsel fordi hun ikke ville miste BM! Det fremstår ganske rart å si noe sånt, men det beviser bare hvor mye Ulrikke elsket BM og at det faktisk var babyen hennes mentalt. Og nei, jeg mener ikke alle sesongene, bare en sesong siden det var det hun var hadde kontrakt for ❤️. Den kunne blitt overført til sesong fire, eksempelvis latt være å utbetale pengene for sesong tre og skrevet en ny kontrakt for sesong fire, er ganske sikker på at Ulrikke ville akseptert det. Jeg hadde blitt team nrk hvis det ble sutring uten gyldig grunn for fremtidige sesonger (sesong fem, seks, syv osv..) Å bli mamma er ingen gyldig grunn til å miste jobben i mitt syn ❤️. Hun har jo startet denne mediestormen helt selv. Og fortsatt å helle bensin på bålet. Hun kunne valgt å ikke ta imot pengene, og hatt et møte med nrk og advokat på et lukket rom, uten å blande inn hele norge. Da hadde hun sluppet alt dette styret. Du må jo være enig i det? Så kunne hun engasjert seg politisk hvis dette virkelig er en kvinnekamp for henne. Kanskje stått opp for noen som har det verre enn henne også. Jeg er medlem i en termingruppe på Facebook, og der er det en håndfull som har spurt om råd siden de ikke har fått mer jobb etter fødsel og lignede. Kvinner som faktisk står uten inntekt. Men de er det ingen som bryr seg om. Men en styrtrik influenser skal vi bry oss om. 20 9
Sofie Maria Skrevet torsdag kl. 09:47 #2028 Skrevet torsdag kl. 09:47 Minthia skrev (Akkurat nå): Ikke meningen å karaktisere deg, men det var et svar på en kommentar du hadde. Du må nok forvente at verden forventer at argumentene dine følger en viss logikk for å bli hørt. Jeg avslutter her. Okay den er grei, men kan du peke på hvor jeg «detter av lasset»? Jeg har linket til sitater og intervjuer hele veien 🤔 Og jeg har hørt på utalelser ifra Nrk, ikke bare Ulrikke sine ord.. Uansett, jeg tror jeg følger rådet som ble gitt og logger av for en stund 1 1
Ninaen Skrevet torsdag kl. 09:47 #2029 Skrevet torsdag kl. 09:47 Mrs Robinson skrev (8 minutter siden): Og et annet viktig moment i denne "kvinnekampen": Ulrikke argumenterer med at hun har brukt 10 år på å få karrieren oppe og gå med julekonsert og programlederjobber. Og at hun nå frykter dette detter i dass. Vel jenta mi, det å bruke 10-15 år for å bygge en karriere man er fornøyd med et HELT standard i enhver bransje, og noe de aller fleste arbeidstakere opplever. I min bransje har man i gjennomsnitt måtte gå 6-8 år i vikariater før man får fast jobb. Man må bygge opp en portefølje, erfaring og kontakter for å kunne aktivt velge jobber man vil. Og dette er ikke noen spesiell jobb, det er tvert imot et yrke der der ofte diskuteres arbeidsvilkår og bemanning. Selv har jeg brukt 9 år på å komme meg i den posisjonen og stillingen jeg ønsker, og er np kjempefornøyd. Dette er helt normalt i et arbeidsliv Hun kan jo ta en prat med alle leger, som må kjempe med nebb og klør og LIS1 først (altfor få plasser) etter 6 års universitetsstudium, og hospitere gratis på riktige avdelinger på riktige sykehus og være taktiske halve studietida for å oppnå LIS1. Og så skal de kjempe om LIS2/3-stillinger, og der er der vikariat-stafett i storstilt stil (heldigvis vært bedring siste årene) og virkelig vært og er et problem med graviditet/fødsel og forlengelse. Så bruker man da minst 5 år (etter 6 års studium og 1,5 år turnus+evt ventetid) før man er ferdig spesialist, og da skal du kjempe om overlegestillinger. Og hvordan det hver dag må kjempes for at man i praksis skal få nedfelte rettigheter som ammefri og vaktfritak fordi arbeidsgiver kun har fokus på egne behov og synes det er så slitsomt å tilrettelegge for kvinnfolk med småunger. UB er så forbanna privilegert at jeg spyr av den totale mangelen på selvinnsikt og full offerrolle, at hun tror hun er så jævlig spesiell i dette landet at alle skal legge til rette for at det blir som hun vil. Og hun skal jo på juleturné, som har solgt godt! Det er ikke at hun ikke kommer på skjermen i Bakemesterskapet videre som kommer til å ødelegge det hun har bygget opp, det er hennes egen oppførsel knyttet til denne saken den siste uka! 17 16
CeXNS Skrevet torsdag kl. 09:50 #2030 Skrevet torsdag kl. 09:50 Sofie Maria skrev (5 minutter siden): Vel, dere som er team Nrk får hvertfall litt tyggemotstand selv om jeg skjønner at argumentene mine ikke fører noen vei Vi har ulikt utgangspunkt for diskusjonen, det er bare det. Tror alle her forstår at Ulrikke ble skuffet og lei seg. Problemet oppstår når hun gjør NRK til syndebukk, når de ikke har gjort noe galt. Eller når hun hevder at dette har med diskriminering å gjøre. Eller når hun bruker egne kanaler til å aktivere følgere. Eller endrer narrativet etter hvert som det passer. Hun ville først jobbe, noe hun så innrømmet var irrasjonelt. Ble så enig med NRK at hun ikke skulle jobbe og sa det var en god beslutning. Hun trodde sesong 4 skulle være hennes, noe hun ikke verken hadde kontrakt på eller grunnlag for å tro. 13 7
CeXNS Skrevet torsdag kl. 09:58 #2031 Skrevet torsdag kl. 09:58 Mrs Robinson skrev (14 minutter siden): Sånn prinsippmessig er jeg totalt uenig med deg. Det er viktig at man tør å stå opp mot flertallet, og det å tørre og stå for egne meninger er kjempeviktig for en nyansert debatt. Men om akkurat dette gjør UB noen tjeneste med argumentasjonen som blir brukt? Neppe... Det kommer veldig an på saken altså. Personlig bruker jeg KG for å kalibrere litt, og når jeg opplever å ikke få likes, og stor motbør så pleier jeg å ta en runde på om det faktisk kan være jeg som tar feil. Men det er klart at historisk sett har vi gode eksempler på at folk som har ropt om at keiseren ikke har klær på kan ha rett. Å bruke massivt med tid på KG når du ser at du ikke greier å nå frem er jo ikke en god prioritering. Avsporing slutt. 8
DesmondMiles Skrevet torsdag kl. 10:03 #2032 Skrevet torsdag kl. 10:03 Sofie Maria skrev (55 minutter siden): Hvorfor er det irrelevant? Og jeg trenger vel ikke ta meg sammen bare fordi jeg har et radikalt annerledes syn enn resten av tråden her 🤔.. Fordi følelser aldri har hatt noen plass i en oppdragskontrakt. Det er den økonomiske forpliktelsen som er det sentrale. Og jo, du trenger å ta deg sammen når du nekter å diskutere ærlig og redelig. Du er fast bestemt på å ta UB sin side, uten å høre et sekund på det du blir fremlagt av grunnleggende juridisk teori SAMTIDIG som du flere ganger begir deg ut på synsing rundt juridisk teori - som du åpenbart ikke har kunnskap om, men som er greit - før du deretter hopper tilbake og skylder på at du bare bryr deg om hva UB føler. Sofie Maria skrev (51 minutter siden): ps jeg vet ikke hva en stan er Sitat an overzealous or obsessive fan of a particular celebrity. 13 3
Bibbi_ Skrevet torsdag kl. 10:09 #2033 Skrevet torsdag kl. 10:09 Sofie Maria skrev (2 timer siden): Jeg har aldri sagt at Ulrikke hadde kontrakt for sesong fire (hvis det er hva du antyder ?) Jeg er også klar over at Nrk kan kaste henne vekk any given time fordi hun er på frelanse, men det ser fortsatt stygt ut sett med mine øyne selv om de har loven og rett på sin side. De kunne gitt henne sesong fire uansett som et «bevis» for at morskap ikke er noen hinder til å jobbe i Nrk. Ved å velge Julie så fremstår det som at de velger letteste vei. De gir vel jobben til den som er mest egnet?! Hvordan skulle arbeidslivet vært om man ga jobben til hvem som helst, bare for at det skulle se bra ut? 13 3
Angel75 Skrevet torsdag kl. 10:10 #2034 Skrevet torsdag kl. 10:10 CeXNS skrev (30 minutter siden): Du skal ha for utholdenheten din, men gjør du deg noen tanker om at du ikke får likes på innleggene dine og at de aller fleste her, om ikke alle, er totalt uenig med deg? Da vill det være litt lurt å faktisk vurdere om du faktisk tar feil. Hva Ulrikke føler, eller trenger er helt uvesentlig i denne saken. Det er ikke et argument for hva som rent arbeidsrettslig er riktig. NRK har ikke gjort noe galt og de skylder henne ikke noe. Det er rett og slett ikke sånn det fungerer, selv om Ulrikke skulle ønske det aldri så mye. Etter å ha tilbrakt så mye tid i denne tråden, føler du at du har oppnådd noe? Er KG et forum for å få flest likes, at man skal endre mening, at man ønsker et ekkokammer , være saueflokk, man får ikke skille seg ut og man får ikke ha sine egne meninger? Jeg trodde virkelig det var et diskusjonsforum! 2
Eva-Lena Skrevet torsdag kl. 10:21 #2035 Skrevet torsdag kl. 10:21 Angel75 skrev (4 minutter siden): Er KG et forum for å få flest likes, at man skal endre mening, at man ønsker et ekkokammer , være saueflokk, man får ikke skille seg ut og man får ikke ha sine egne meninger? Jeg trodde virkelig det var et diskusjonsforum! Jeg vil faktisk si at antall likes sier noe om mine meninger samsvarer med hva andre i samfunnet mener. Nå er jeg ikke ute etter likes og heller ikke ute etter noe ekkokammer. Jeg endrer ikke mening bare fordi noen ikke liker ett innlegg heller, men ved en saklig diskusjon så kan det få meg til å se saker fra andre sider og dermed kan det hende jeg endrer mening. Om du aldri får likes, så bør du faktisk gå i deg selv og vurdere om du er helt forskrudd i dine meninger. 8 12
Hallepalle2 Skrevet torsdag kl. 10:34 #2036 Skrevet torsdag kl. 10:34 Er ikke denne saken vel og godt ferdig debattert nå? Det blir mye drøvtygging og repetering og ingenting nytt 3 1
oss-to Skrevet torsdag kl. 10:36 #2037 Skrevet torsdag kl. 10:36 (endret) Eg synast debatten som pågår her no, viser kor vanskeleg det er å kritisere influensarar. Føljarane blir ofte sterkt følelsesmessig engasjerte, dei har liksom eit "forhold" til personen sjølv om det berre finst på skjermen. Då vert all kritikk fort oppfatta som eit angrep både på influensaren og på dei sjølve. Dei går i forsvarsmodus med ein gong, medan dei som ikkje bryr seg om influensarar i det heile teke, ikkje ser eller orkar ikkje å ta kampen. Samtidig får dette større konsekvensar for samfunnet enn mange ser. Barn og unge mister privatlivet sitt, ein persons opplevde sanning vert framstilt som ein universell regel, og reklame og påverknad skjer i gråsoner, der fronting av kjøp og salg kan gå på tvers av både miljø- og etikkprinsipp. Dette handlar ikkje berre om enkeltsaker, det handlar om korleis vi handterer påverknad, forbrukspress og privatliv i ein digital tidsalder, og vi treng meir refleksjon og medvit både blant følgjarar, influensarar og samfunnet elles. Endret torsdag kl. 11:15 av oss-to 18 7
CeXNS Skrevet torsdag kl. 10:37 #2038 Skrevet torsdag kl. 10:37 Angel75 skrev (26 minutter siden): Er KG et forum for å få flest likes, at man skal endre mening, at man ønsker et ekkokammer , være saueflokk, man får ikke skille seg ut og man får ikke ha sine egne meninger? Jeg trodde virkelig det var et diskusjonsforum! Vi kan diskutere det på PM om du vil, da det blir en avsporing å ta det her. 6
CeXNS Skrevet torsdag kl. 10:50 #2039 Skrevet torsdag kl. 10:50 oss-to skrev (6 minutter siden): Eg synast debatten som pågår her no, viser kor vanskeleg det er å kritisere influensarar. Føljarane blir ofte sterkt følelsesmessig engasjerte, dei har liksom eit "forhold" til personen sjølv om det berre finst på skjermen. Då vert all kritikk fort oppfatta som eit angrep både på influensaren og på dei sjølve. Dei går i forsvarsmodus med ein gong, medan dei som ikkje bryr seg om influensarar i det heile teke, ikkje ser eller orkar å ta kampen. Samtidig får dette større konsekvensar for samfunnet enn mange ser. Barn og unge mister privatlivet sitt, ein persons opplevde sanning vert framstilt som ein universell regel, og reklame og påverknad skjer i gråsoner, der fronting av kjøp og salg kan gå på tvers av både miljø- og etikkprinsipp. Dette handlar ikkje berre om enkeltsaker, det handlar om korleis vi handterer påverknad, forbrukspress og privatliv i ein digital tidsalder, og vi treng meir refleksjon og medvit både blant følgjarar, influensarar og samfunnet elles. Jeg er enig med deg. Det som er vanskelig med dette er at influenceren har en kanal til å skape sitt narrativ til et stort antall mennesker. Mange av dem røkter også sitt eget kommentarfelt strengt og sletter og blokkerer folk som kritiserer eller har innvendinger. Etterlatt inntrykk blir da at ingen har motforestillinger, eller den berømmelige konklusjonen om at uenighet er hat og dermed devaluering av alle som ikke hyller. Da kan vi snakke om ekkokammer. Slik sett er det fint med KG, og jeg må si at jeg sjelden har sett en mer samstemt tråd. 12 5
oss-to Skrevet torsdag kl. 11:08 #2040 Skrevet torsdag kl. 11:08 CeXNS skrev (15 minutter siden): Jeg er enig med deg. Det som er vanskelig med dette er at influenceren har en kanal til å skape sitt narrativ til et stort antall mennesker. Mange av dem røkter også sitt eget kommentarfelt strengt og sletter og blokkerer folk som kritiserer eller har innvendinger. Etterlatt inntrykk blir da at ingen har motforestillinger, eller den berømmelige konklusjonen om at uenighet er hat og dermed devaluering av alle som ikke hyller. Da kan vi snakke om ekkokammer. Slik sett er det fint med KG, og jeg må si at jeg sjelden har sett en mer samstemt tråd. Ja, akkurat, og det er dette som gjer det så vanskeleg. Influensarar har ikkje berre følgjarane sine, men også kontroll over kommentarfelt og diskusjon rundt seg, i tillegg til foten innafor dei store mediehusa. Når kritikk blir sletta, folk blir blokkert, eller kritikk til og med blir ranta over og brukt for sympati , slik vi såg med influensarens ranten mot ein følgjar i går ,etterlet det inntrykk av at alle er einige, og uenighet vert ofte tolka som hat. Resultatet blir eit ekkokammer der berre narrativet til influensaren står urørt. Då er det lett å gløyme at bak skjermane sit vanlege folk som ikkje nødvendigvis trur på alt som blir presentert. Derfor er fora som KG så viktige , her får ein sjå variasjon, stille spørsmål og diskutere på ein måte som ikkje alltid er mogleg på plattformane til influensarane sjølve. 5 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå