Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på språkreise til Nice, Frankrike i sommer. Jeg skal bo hos ei dame i 40 årene. Men jeg er usikker på hva jeg skal gi henne i gave da jeg kommer. Jeg har kjøpt melkesjokolade, smash og et fint kort med bilde av Hardangervidda. Jeg tenkte å kjøpe ostehøvel og fløtemysost (ikke stor fan av brunost). Men er det noe vits med ostehøvelen? Hva skal hun gjøre med den i etterkant? Og har dere noen andre forslag til gave? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bok om Norge eller en duk eller annen tekstil som er «typisk norsk»

Anonymkode: bbb18...7da

AnonymBruker
Skrevet

Hun kan jo bruke ostehøvel til andre oster, selv om de vanligvis bruker kniver. Sikkert gøy å sette frem for venner og familie. 

Jeg skulle foreslå melkesjokolade, men det hadde du allerede kjøpt, så da har jeg ikke andre tips😊 Amerikanere syns ofte norske troll er morsomt å få, men usikker på om det gjelder franskmenn og.

Anonymkode: 584a2...e7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte Norvegia, Jarlsberg, ostehøvel, melkesjokolade, kvikk lunsj, en god norsk type brie ost, brunost, og aquevit til min vertsfamilie når jeg var på utveksling som voksen.

Anonymkode: 6a69d...c4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et glass multesyltetøy.

Noe med Marius-mønster.

Kopp med Nordlys, eller noe annet med Nordlys.

Anonymkode: 97a23...045

Skrevet

God idé med ostehøvel.

Andre tips er røkelaks, fenalår, hjemmelaget syltetøy (om du har tilgang på), norske gårdsproduserte oster.

• Liker 1
Skrevet

Hva med Tind spekemat eller røkelaks? Eller noe fra Husfliden?

Vet ikke om jeg ville gitt norsk ost til franskmenn.  De er så kresne på oster, og synes ofte at norsk ost er tamme i smaken. Styr i hvertfall unna de vanlige, som Norvegia o.l. Men hvis du får tak i noen av de prisvinnende norske ostene,  kan det være en ide. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ihvertfall holdt meg unna norsk brie, idiotisk og muligens litt fornærmende å ta det med til briens hjemland.

Hva er egentlig greia med melkesjokolade, for det er jo ikke et norsk produkt. Ja vi lager melkesjokolade, men det gjør de fleste andre land og.

Hvis du tenker i osteveien, hva med en brunost for eks gudbrandsdalost. Og som andre nevnet ostehøvel. Brunost er faktisk noe som er veldig spesielt for Norge, er knapt noen andre enn nordmenn som lager brunost faktisk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
tirben skrev (5 minutter siden):

Hva med Tind spekemat eller røkelaks? Eller noe fra Husfliden?

Vet ikke om jeg ville gitt norsk ost til franskmenn.  De er så kresne på oster, og synes ofte at norsk ost er tamme i smaken. Styr i hvertfall unna de vanlige, som Norvegia o.l. Men hvis du får tak i noen av de prisvinnende norske ostene,  kan det være en ide. 

Kraftkar vant vel oste-VM, så den «går nok hjem». Ellers er jo røkelaks/gravlaks et godt tips!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er: melkesjokolade og feks flaskeåpner med endestykke av en elg/elg-motiv feks slår godt an. Hadde droppet troll o.l 

Ost var de ikke interresert i, de er for glad i sin egen. 
Reinsdyr pølse var helt ok, ( ikke kjøp elg, den smakte ikke godt)  

På min neste tur skal jeg ta med Akevit. 

Anonymkode: 6df37...12f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (2 minutter siden):

Kraftkar vant vel oste-VM, så den «går nok hjem». Ellers er jo røkelaks/gravlaks et godt tips!

Røkelaks er de veldig glad i, det er også veldig dyrt for dem å kjøpe. De spiser mye laks til jul der. 

• Liker 3
Skrevet
Kjetil E skrev (4 minutter siden):

Jeg ville ihvertfall holdt meg unna norsk brie, idiotisk og muligens litt fornærmende å ta det med til briens hjemland.

Hva er egentlig greia med melkesjokolade, for det er jo ikke et norsk produkt. Ja vi lager melkesjokolade, men det gjør de fleste andre land og.

Hvis du tenker i osteveien, hva med en brunost for eks gudbrandsdalost. Og som andre nevnet ostehøvel. Brunost er faktisk noe som er veldig spesielt for Norge, er knapt noen andre enn nordmenn som lager brunost faktisk.

Jeg er enig angående brien og sjokoladen, men kan ikke huske å ha kjent en eneste utlending som liker brunost. De pleier jo bare å rynke på nesa av det. 

Er usikker på hva jeg hadde tatt med selv, men tror jeg bare hadde kjøpt en litt dyr, bra vin og noe eksklusiv sjokolade egentlig. Ikke noe typisk norsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke kjøp en for stor gave. Språkreisevertsfamilier har ofte flere studenter samtidig, og 2-3 runder hver sommer. 
Vi var mye hjemme alene når vi var på språkreise, og benyttet anledningen til litt snoking i skuffer og skap på kjøkkenet. Der fant vi mye norsk melkesjokolade som var utgått på dato, flere ostehøvler og noe brunost innerst i skapet. Virket som om flere av tingene var tatt en smaksprøve av mest for syns skyld. 

Anonymkode: 75837...49b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (51 minutter siden):

Melkesjokoladen vår er mye bedre er tilbakemeldingen jeg har fått i usa og Italia.
Den er skarpere i smaken og mye mindre søt enn i andre land.

Anonymkode: 6a69d...c4b

• Liker 2
Skrevet

Å ta med brie til Frankrike er bare merkelig. Deres egne er mye bedre, og de er stolte av den og vil nok mye heller at du skal smake på fransk ost.

Ostehøvel er fint (kan brukes til f.eks Gouda-ost senere), og en liten brunost som en kuriositet. De aller færreste liker brunost, så ikke bli fornærmet om de sier rett ut at den er søt og fæl. Har hørt historier om at den ble tatt for å være såpe og lagt på vasken på badet...

Ellers er andre fine ting nevnt her. Fjorder er de fascinerte av, så kanskje en bildebok om fjorder.

Nordlys er også facinerende, så hvis du finner et bilde eller noe kan det bli bra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en god sider fra Hardanger? Med eller uten alkohol. Ellers stemmer også jeg for melkesjokolade. Fjåk sjokolade har også noen litt gøye sjokolader med f.eks tyttebær eller brunost- som et alternativ til å gi en hel brunost som trolig ikke faller i smak. 

Anonymkode: dcab1...6a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville droppet ting med norske motiver - troll og Nordlys er vel met interessant dersom de faktisk har vært i Norge. Her ville tilsvarende gaver gått til gjenbruken rimelig raskt. 
Bra med spiselige ting, sjokolade og brunost er vel ganske standard. 
du kan jo evt kjøpe kjøkkenhåndkle med Marius mønster og en norsk håndlaget såpe e.l. 

Anonymkode: 1fdc8...fea

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 21.51):

Min erfaring er: melkesjokolade og feks flaskeåpner med endestykke av en elg/elg-motiv feks slår godt an. Hadde droppet troll o.l 

Ost var de ikke interresert i, de er for glad i sin egen. 
Reinsdyr pølse var helt ok, ( ikke kjøp elg, den smakte ikke godt)  

På min neste tur skal jeg ta med Akevit. 

Skal man ta med akevitt vil det vel være en ide å ta med linjeakevitt. Da den har en historie. Og hvor de gjennom flasken kan lese baksiden av etiketten som forteller hvilket skip denne akevitten har blitt sendt med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kjetil E skrev (2 timer siden):

Skal man ta med akevitt vil det vel være en ide å ta med linjeakevitt. Da den har en historie. Og hvor de gjennom flasken kan lese baksiden av etiketten som forteller hvilket skip denne akevitten har blitt sendt med.

Ja det står mellom den og Gammel Oppland. Jeg har ikke smakt linjeakevitten. Vet du om det er stor forskjell i smaken på disse to? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...