Gå til innhold

7 åring med flere hull i melketenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aller først: vi er over snittet opptatt av kosthold og livsstil. Barnet er vokst opp på hjemmelaget mat (på hjemmebane), og kun lørdagsgodt. Vi har ikke brus i hjemmet, og juice kun til påske/lunsj. Vi har alltid vært nøye med tannpuss og tannstell.

Gratulerer til oss, 4 hull i melketennene.. Disse ble oppdaget i fjor rundt 6årsdagen, og på kontroll nå sier tannlegen at de har «stoppet opp». Men de er synlige, det var vi som oppdaget det og bestilte time. Tannlegen mener vi kan vente med behandling.

Jeg bare lurer på hvordan det har blitt sånn? Alt vi ønsker er at barnet skal ha god tannhelse, og vi har ikke kunnet gjøre det bedre enn vi har gjort til nå.

Tannlegen gnåler bare om fluor, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet til nå.

Det må være noe annet underliggende?

Noen med erfaring?

Er det håp for voksentennene?

Anonymkode: 30c00...982

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde selv dårlige melketenner og måtte trekke 5 stk. Vi hadde det også veldig strengt med kosthold og tannpuss i barndommen. Endret seg når jeg mistet melketennene. Har hørt det samme fra flere andre, at melketennene deres var dårlige. 

Anonymkode: 0c918...f26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har dårligere emalje og spytt enn andre.

Har et søskenbarn som har drukket brus hver dag hele livet. Han er 40 år nå og har aldri hatt hull.

 

Anonymkode: 04ee7...807

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt masse hull i tennene. Siat tannlegebesøk er vel første gangen på mange, mange år at jeg ikke har borret. Noen har bare dårlige tenner. 

Anonymkode: 757a7...fc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det faktisk med nevøen min også. Foreldrene er på grensa til hysteriske når det gjelder kosthold, godteri og drikke. På det nivået at svigerinna mi har prøvd å nekte hele storfamilien å drikke brus til pizza når foreldrene mine har inviter alle barn og barnebarn på pizza en lørdagskveld. 
I første klasse hadde han 12 hull. 

Tror de fikk seg et sjokk. Hvorfor han hadde så mange hull vet vi ikke. Men særlig mor fikk seg en lærepenge, det er ikke alltid det hjelper å gjøre alt etter boka.

Anonymkode: 26895...d2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hadde ene barnet hull i 3 tenner da hun var 5. Tannlegen mente at disse hadde utviklet seg over lang tid, og at det kunne være fra da hun var baby og fikk morsmelkerstatning på flaske. Får de flaske på kvelden/natten begynner man jo ikke med tannpuss etterpå. Hun fikk også tenner veldig tidlig. Noen har også bare dårligere emalje, og hos henne var hullene så synkrone at han mistenkte det var det også.

Jeg har alltid hull i tennene når jeg er på sjekk hos tannlege, uansett hvor nøye jeg er. Mannen min, som drikker brus, snuser og ikke er like nøye med tanntråden, har sjelden hull. 

Anonymkode: e362d...518

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten her har veldig tynn emalje på melketennene, noe som ble oppdaget tidlig da jeg selv tok han med på tannlegen da tennene hans var gulere på enkelte områder enn hva feks tennene til søsteren er. Vi har sunt kosthold, gutten fikk ikke godteri før over 3år gammel, drikker kun vann den dag i dag. Er snart 8år. Likevel har han hatt to begynnende hull (som jeg selv oppdaget tidlig, alltid vært nøye på tannpuss og ser over tennene) som de la «fylling» over for å stoppe det til å bli mykt/hull. Var bare så vidt det var en prikk, og hardt. 
Når vi var på kontroll ved 6år, og 6års jekslene var så vidt på vei opp, fikk vi beskjed om at de hadde en spesiell utforming på utsiden, som pga umulig å holde rent da tannbørsten ikke klarer å komme til (grop på midten) må fylles så fort den var kommet helt ut. Fikk time 3 måneder etterpå, og da var det allerede begynt å bli et mykt parti. Ikke vår feil, bare uheldig utforming av tennene og noe tannlegene er obs på hos alle barn som får disse jekslene.

Når de nye fortennene kom frem, både oppe og nede, så jeg fort at de hadde noen hvite prikker i mattere farge enn resten, og dro til tannlegen. Mineraliseringsforstyrrelse (noe som skjer når disse tennene dannes, forskere tror det skyldes mye sykdom hos barnet i denne perioden). Noe som har blitt er større og større problem hos barn i dag. Dukker opp på fremtenner, og 6års jekslene. 

Så her har tennene til gutten vært svake fra start. Og alltid blitt fortalt at vi har et godt og sunt kosthold, ikke noe vi kunne gjort annerledes. 
 

Datteren min på 16år, har aldri hatt hull og aldri gjort annet enn å sett over tennene på tannlegen. Kan jo si at vi har vært enda mer forsiktig og nøye med gutten sine tenner da vi fant ut om tynn emalje tidlig, men enda så har han hatt «mye» problemer fra tidlig av. 

Anonymkode: 7f39f...380

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det faktisk med nevøen min også. Foreldrene er på grensa til hysteriske når det gjelder kosthold, godteri og drikke. På det nivået at svigerinna mi har prøvd å nekte hele storfamilien å drikke brus til pizza når foreldrene mine har inviter alle barn og barnebarn på pizza en lørdagskveld. 
I første klasse hadde han 12 hull. 

Tror de fikk seg et sjokk. Hvorfor han hadde så mange hull vet vi ikke. Men særlig mor fikk seg en lærepenge, det er ikke alltid det hjelper å gjøre alt etter boka.

Anonymkode: 26895...d2e

Hvilken lærepenge mener du at mor fikk?

Anonymkode: 7f39f...380

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melketenner er svake tenner. Trenger ikke ha noe med kosthold eller sukker/syre inntak og gjøre. Noen har svak emalje, noen har problemer med spytt som påvirker etc.. 

Kan absolutt være noe underliggende, og absolutt håp for voksen tennene. 

Min eldste sønn var likedan - men ikke hatt hull i voksentenner. 

 

 

Anonymkode: 381e1...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere finner masse lesestoff om dere googler «emaljefeil». Mange teorier og mye forskning pågår.

Anonymkode: 85a66...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får barnet melk etter det har pusset tenner om kvelden / natta?

Anonymkode: b8cbc...6bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken lærepenge mener du at mor fikk?

Anonymkode: 7f39f...380

At det er ikke alltid det hjelper å gjøre alt etter boka, slik kan skje selv om man gjør alt rett. Hun har ofte vært raskt fremme med pekefingeren når andre har opplevd lignende situasjoner. Hadde det vært mine barn som hadde fått så mange hull hadde hun gitt oss en leksjon i kosthold og tannpuss, selv om vi er nøye. Hun er medlem av mammapolitiet.

Anonymkode: 26895...d2e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos oss hadde ene barnet hull i 3 tenner da hun var 5. Tannlegen mente at disse hadde utviklet seg over lang tid, og at det kunne være fra da hun var baby og fikk morsmelkerstatning på flaske. Får de flaske på kvelden/natten begynner man jo ikke med tannpuss etterpå. Hun fikk også tenner veldig tidlig. Noen har også bare dårligere emalje, og hos henne var hullene så synkrone at han mistenkte det var det også.

Jeg har alltid hull i tennene når jeg er på sjekk hos tannlege, uansett hvor nøye jeg er. Mannen min, som drikker brus, snuser og ikke er like nøye med tanntråden, har sjelden hull. 

Anonymkode: e362d...518

Nå er jo snus bra for tennene, bare dårlig for tannkjøttet, men snusere har færre hull. 
 

Ts. Noen har bare dårlige tenner. 

Anonymkode: 75fc0...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min hadde hull i alle 6-årsjeklene i 8 års alderen. Har var årsaken at emaljen/tennene var skadet etter at tennene hadde hatt det veldig trangt på vei ut. Hun har smal gane og begynte med tannregulering før hun var 10 pga liten plass og skjevstilling

Tannlegen var tydelig på at det ikke var vår feil at hun hadde så mange hull. Nå er hun 14, ferdig med reguleringen for lengst og har ikke hatt flere hull.

Anonymkode: a1461...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har hull i tennene hver gang hun er hos tannlegen, vært sånn siden barnehagen og hun er nå 40. Hun må borre hvert eneste år.

Jeg er oppvokst i samme hjem, med samme kosthold, samme foreldre og samme forhold til tannhygiene, og jeg har ennå aldri hatt hull. Tannlegen min sier alltid at jeg har veldig bra emalje, regner med søsteren min sin er mindre bra.

Anonymkode: 0de7f...b85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid hatt mye hull i tennene, måtte trekke noen melketenner fordi de var helt ødelagte. Voksentennene er heller ikke mye å skryte av.

Er nøye med tannhygiene, og foreldrene mine var det da jeg var barn.

Var ørebarn, og det var veldig vanlig med antibiotika hver gang da jeg vokste opp. Tror dette kan være årsaken til mine dårlige tenner. 

Anonymkode: 16bbe...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, AnonymBruker said:

(...) det kunne være fra da hun var baby og fikk morsmelkerstatning på flaske. Får de flaske på kvelden/natten begynner man jo ikke med tannpuss etterpå.

Anonymkode: e362d...518

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være uvitende om at ME og brystmelk er full av (melke)sukker, og at man skal pusse tennerne etterpå? Eller enda bedre, kun gi vann om natten. Jeg har blitt fortalt det minst 200 ganger av diverse helsepersoner innen barnet overhodet fikk tenner. Alle advarer mot nattamming uten tannpuss. 

Anonymkode: 48a4a...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være tannpussen som ikke gjøres riktig? Jeg tenkte selv at jeg var ekstremt nøye på tannpuss hos mitt barn, men i det grelle tannlegelyset fikk jeg se DET belegget på treårskontroll. Det var heldigvis bare å pusse vekk, og vi har fått en ny rutine der barnet holder leppene sine unna sånn at jeg kommer ordentlig til.

Anonymkode: f3501...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aller først: vi er over snittet opptatt av kosthold og livsstil. Barnet er vokst opp på hjemmelaget mat (på hjemmebane), og kun lørdagsgodt. Vi har ikke brus i hjemmet, og juice kun til påske/lunsj. Vi har alltid vært nøye med tannpuss og tannstell.

Gratulerer til oss, 4 hull i melketennene.. Disse ble oppdaget i fjor rundt 6årsdagen, og på kontroll nå sier tannlegen at de har «stoppet opp». Men de er synlige, det var vi som oppdaget det og bestilte time. Tannlegen mener vi kan vente med behandling.

Jeg bare lurer på hvordan det har blitt sånn? Alt vi ønsker er at barnet skal ha god tannhelse, og vi har ikke kunnet gjøre det bedre enn vi har gjort til nå.

Tannlegen gnåler bare om fluor, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet til nå.

Det må være noe annet underliggende?

Noen med erfaring?

Er det håp for voksentennene?

Anonymkode: 30c00...982

Drikker/spiser dere mye melkeprodukter? 

Jeg ville ha droppet/kuttet kraftig ned på melkeprodukter om det faktisk er sant det du sier. 

Jeg ville byttet ut saltet til Himalaya salt, og økt på med grønnsaker både rå og kokt. 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drikker/spiser dere mye melkeprodukter? 

Jeg ville ha droppet/kuttet kraftig ned på melkeprodukter om det faktisk er sant det du sier. 

Jeg ville byttet ut saltet til Himalaya salt, og økt på med grønnsaker både rå og kokt. 

Anonymkode: 670ff...16b

Og mere nøtter. 

Tenner er bygd opp av mineraler, så jeg ville ha kuttet ut melk som kan strippe kroppen for mineraler. (Det har for mye kalsium). 

Også ville jeg ha tilført kvalitets mineraler, de finner du i blant annet rosa Himalaya salt, i nøtter, og Grønnsaker. Ikke glem tang i ny å ned. F.eks nori ark, eller sjøgress salat ved sushi om han liker det ? 

Mine barn elsker tang. 

 

Anonymkode: 670ff...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...