Erfarenmann Skrevet 18. juni 2024 #21 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Setter du grensen for utrsskap ovenfor eller nedanfor "beltestaden" og grensen går ved berøring av sexuelle handlinger. Mange er kanskje ikkje oppdatert hvor jussen setter grensen for sexuelle overgrep og forbinder det gjerne med kjønnslige kontakt / samleie,. Fysisk kjønnslig kontakt (ta på andre sitt kjønnsorgan ,bryster selv utenpå klærne er grov krenkelse.) Noen setter grensen for utroskap ved uskyldig kyssing , klining, og klemming av partner. Anonymkode: 30aef...197 Med min første kone opplevde jeg to, tre ganger at hun dro på fest med venner / kolleger. Da jeg våknet dagen etter var hun ikke der. Så der var jeg, og sønnen vår på 1 år eller to. Ante ikke hvor hun var eller hva som evt hadde skjedd. Hun kom hjem ut på dagen og påstod hardnakket at hun ikke hadde vært såkalt utro. Bare vært på nachspiel til langt på natt og sovnet. Det toppet seg da jeg og gutten vår endte med å ta flyet på påskeferie uten henne, fordi hun ikke dukket opp til den bestilte taxien til flyplassen. Fikk ikke kontakt med henne før ut på kvelden, etter at vi hadde kommet fram. Jeg husker jeg tenkte - og det tenker jeg enda - at det spiller faktisk liten rolle om hun hadde sex eller ikke. Sviket var komplett uansett. Jeg holdt ut lengre enn jeg burde på grunn av minsten, men dumpet henne etter dette. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #22 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enkelt og greit tenker jeg: Penetrasjon og oralsex med andre enn partner, uten at det er avtalt. Hvis man roter seg bort i andre definisjoner - som emosjonelt utroskap, etc havner man fort på viddene. Anonymkode: 4f35f...295 Så man er på viddene om man ikke liker at partner skriver seksuelt til andre, beføler andre, kliner med andre, sender og mottar seksuelle bilder/filmer? Eller hvis partner har et emosjonelt forhold til et annet menneske hvor de sammen snakker om private ting, seksuelle ting, at de ønsker å bli et par etc.? Anonymkode: 3d889...f9c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #23 Skrevet 18. juni 2024 Erfarenmann skrev (5 timer siden): Med min første kone opplevde jeg to, tre ganger at hun dro på fest med venner / kolleger. Da jeg våknet dagen etter var hun ikke der. Så der var jeg, og sønnen vår på 1 år eller to. Ante ikke hvor hun var eller hva som evt hadde skjedd. Hun kom hjem ut på dagen og påstod hardnakket at hun ikke hadde vært såkalt utro. Bare vært på nachspiel til langt på natt og sovnet. Det toppet seg da jeg og gutten vår endte med å ta flyet på påskeferie uten henne, fordi hun ikke dukket opp til den bestilte taxien til flyplassen. Fikk ikke kontakt med henne før ut på kvelden, etter at vi hadde kommet fram. Jeg husker jeg tenkte - og det tenker jeg enda - at det spiller faktisk liten rolle om hun hadde sex eller ikke. Sviket var komplett uansett. Jeg holdt ut lengre enn jeg burde på grunn av minsten, men dumpet henne etter dette. Din ekskone høres ut som den kvinnelige utgaven av min eksmann… jeg kunne ikke dra på nattvakt engang for han hadde ikke kommet hjem fra fest kl 2100 kvelden etter han dro på fest. Selfølgelig umulig å få tak i..og barnet vårt lå og sov og jeg kunne ikke dra fra han naturligvis. Anonymkode: c5a8c...84f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #24 Skrevet 18. juni 2024 For meg er det en form for utroskap hvis partneren gjør noe han ikke tørr å være ærlig om og føler han må skjule. Anonymkode: d9c13...01d 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #25 Skrevet 18. juni 2024 Er det innafor å sende nudes til andre? Er det en dealbreaker for dere? Det har jeg gjort… Anonymkode: c5a8c...84f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #26 Skrevet 18. juni 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er det innafor å sende nudes til andre? Er det en dealbreaker for dere? Det har jeg gjort… Anonymkode: c5a8c...84f Jepp. Men det er i en gråsone som jeg personlig kunne akseptert så lenge det ikke skjedde noe mer. Dog ikke helt bra. Anonymkode: 20cbb...d33
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2024 #27 Skrevet 18. juni 2024 Mezzosoprena skrev (På 17.6.2024 den 21.40): Du kan ikke sammenligne utroskap med seksuelle overgrep!!! Utroskap er ikkje straffbart ! Overgrep er straffbart ! Begge deler handler vel om grensesetting ? Anonymkode: 30aef...197
Irak Skrevet 19. juni 2024 #28 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det innafor å sende nudes til andre? Er det en dealbreaker for dere? Det har jeg gjort… Anonymkode: c5a8c...84f Hvorfor sender du nudes da?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #29 Skrevet 19. juni 2024 Irak skrev (2 timer siden): Hvorfor sender du nudes da? Godt spørsmål…liker oppmerksomheten..grensene har blitt strekt. Sender ikke eller mottar fra andre en han ene, så det er ikke noe jeg driver med med andre. Jeg vet det er feil da, vi er begge opptatte på hver vår kant. Anonymkode: c5a8c...84f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #30 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Godt spørsmål…liker oppmerksomheten..grensene har blitt strekt. Sender ikke eller mottar fra andre en han ene, så det er ikke noe jeg driver med med andre. Jeg vet det er feil da, vi er begge opptatte på hver vår kant. Anonymkode: c5a8c...84f Du hører jo selv at det ikke er greit mtp måten du unnskylder deg på. Så nek, absolutt ikke greit og jeg hadde blitt så skuffet om partneren min sendte nudes. Utroskap uten tvil. Og liker oppmerksomheten, nudes, vel, snart går du over til å gjøre noe mer… Anonymkode: ff646...fc8 1
Carrot Skrevet 19. juni 2024 #31 Skrevet 19. juni 2024 For meg er utroskap alt du ikke åpent kan gjøre, føle osv som du vet vil såre partneren din, og det handler ikke nødvendigvis om hvor beltestedet er men om handlinger og valg man tar som man vet partneren vil bli såret over både i form av emosjonelle ting men også i form av handlinger. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #32 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Så man er på viddene om man ikke liker at partner skriver seksuelt til andre, beføler andre, kliner med andre, sender og mottar seksuelle bilder/filmer? Eller hvis partner har et emosjonelt forhold til et annet menneske hvor de sammen snakker om private ting, seksuelle ting, at de ønsker å bli et par etc.? Ja, da er du på viddene definisjonsmessig. Du står selvfølgelig fritt til å mene at det du nevner ikke er greit for deg - men spørsmålet var om hva som er utroskap. Og det er samleie med andre https://snl.no/utroskap Ganske klar definisjon (og snever vil sikkert noe si). Men hvis alle skal lage sin egen definisjon av hva utroskap er, vil det være umulig å love troskap. For det betyr noe annet for deg enn for meg. Da blir jo hele uttrykket uthulet. Anonymkode: 4f35f...295
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #33 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Du hører jo selv at det ikke er greit mtp måten du unnskylder deg på. Så nek, absolutt ikke greit og jeg hadde blitt så skuffet om partneren min sendte nudes. Utroskap uten tvil. Og liker oppmerksomheten, nudes, vel, snart går du over til å gjøre noe mer… Anonymkode: ff646...fc8 Jeg kan ikke være noe annet enn helt enig med deg. Ugreit og skal slutte med tullet.. Anonymkode: c5a8c...84f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #34 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, da er du på viddene definisjonsmessig. Du står selvfølgelig fritt til å mene at det du nevner ikke er greit for deg - men spørsmålet var om hva som er utroskap. Og det er samleie med andre https://snl.no/utroskap Ganske klar definisjon (og snever vil sikkert noe si). Men hvis alle skal lage sin egen definisjon av hva utroskap er, vil det være umulig å love troskap. For det betyr noe annet for deg enn for meg. Da blir jo hele uttrykket uthulet. Anonymkode: 4f35f...295 Det er seksuell utroskap, men man har andre former for utroskap også, deriblant økonomisk utroskap og emosjonell utroskap. Anonymkode: 3d889...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #35 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, da er du på viddene definisjonsmessig. Du står selvfølgelig fritt til å mene at det du nevner ikke er greit for deg - men spørsmålet var om hva som er utroskap. Og det er samleie med andre https://snl.no/utroskap Ganske klar definisjon (og snever vil sikkert noe si). Men hvis alle skal lage sin egen definisjon av hva utroskap er, vil det være umulig å love troskap. For det betyr noe annet for deg enn for meg. Da blir jo hele uttrykket uthulet. Anonymkode: 4f35f...295 Økonomisk utroskap står forresten skrevet i det norske lovverket, så handler ikke om egne definisjoner. Det handler om at det finnes ulike former for utroskap. Anonymkode: 3d889...f9c 2
Mezzosoprena Skrevet 19. juni 2024 #36 Skrevet 19. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Utroskap er ikkje straffbart ! Overgrep er straffbart ! Begge deler handler vel om grensesetting ? Anonymkode: 30aef...197 Ja, begge deler handler om grensesetting - men du kan ikke sammenligne de to tingene! Grensene for seksuelle overgrep er satt i norsk straffelov - grensene for utroskap er glidende og kommer an på hva slags avtale man har med partneren sin. (Man kan til og med ha samleie med en annen, hvis partneren har gått med på det uten at det er utroskap). Man må gå ut fra at selve utroskapen foregår med en samtykkende voksenperson.
Irak Skrevet 19. juni 2024 #37 Skrevet 19. juni 2024 Tenker at det er opp til hvert par, og definere hva utroskap er. Bare man har og deler samme oppfatning så er man på trygg grunn tenker jeg da. Hva andre mener er irrelevant, men det er nok mange som ikke tør å ta den praten virker det som, og det kan jeg forstå. Så da kan man jo lure på hvor sterkt parforholdet egentlig er hvis man ikke tør å utfordre hverandre, eller lufte tanker og ideer. For hvis man velger å gjøre det så blir man automatisk mistenkt for å ha gjort noe galt virker det som... Så jeg kan forstå at det er mange som vegrer seg, eller ikke tar den praten der... Så da er det ikke rart at dette er et hett diskusjonstema i og for seg. 1
MariaIsabel Skrevet 19. juni 2024 #38 Skrevet 19. juni 2024 Alt romantisk og seksuelt. Flørting er ikke direkte utroskap i mine øyne, men det er ikke innafor det heller. Heldigvis har mannen akkurat de samme grensene som meg. Vi kan klemme venner, men ikke "unaturlig" lenge f. eks. Vi tilbringer ikke tid med en person av motsatt kjønn alene (annet enn i jobbsammenheng eller familie f. eks).
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #39 Skrevet 19. juni 2024 Spørsmålet var om "Utroskap", ikke "Økonomisk utroskap", det hadde vært lagt i et annet forum enn Seksualitet. Og når det gjelder "Emosjonelt utroskap#, så er det nettopp det jeg mener med utvanning av begrepet. Hvilke følelser og emosjoner du har, har ingenting med utroskap å gjøre. Utroskap er handlinger man utfører, ikke en følelse man har. Det blir veldig feil om man skal stille folk til ansvar for følelser de har, og ikke handlinger de gjør. Du styrer dine handlinger, ikke dine følelser. Om jeg blir forelsket i en annen mens jeg er i et forhold, er jeg da ikke utro! Det skjer med de fleste i et langvarig forhold, og det som er avgjørende er hvordan jeg velger å agere på de følelsene. Anonymkode: 4f35f...295 1
Mardina Skrevet 19. juni 2024 #40 Skrevet 19. juni 2024 All kommunikasjon med det motsatte kjønn, som man holder skjult for sin egen partner, er for meg en form for utroskap. Og selvfølgelig all fysisk kontakt. Jeg har nulltoleranse for utroskap, for i min bok har man ikke da lenger respekt for den man er sammen med 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå