Gå til innhold

Soverom i overetasjen - varmt..!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt hus som har alle soverom i overetasjen. Tydeligvis er jeg superfølsom for varme når jeg sover og jeg har ikke fått en hel natts søvn siden vi flyttet. Vi har prøvd aircondition men denne bråket helt sinnsykt mye. Finnes det andre tips? Hva gjør dere andre?

Anonymkode: 1e28f...1d5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Stillegående AC, event kjøre den til du skal legge deg. 
Effektiv utlufting før leggetid, bytte ut dyna med bare dynetrekk. 
Sannsynligvis blir du vant til det, hvis ikke må du innrede soverom i kjelleren? 

Anonymkode: 8d9bf...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la vinduer stå oppe midt på dagen når det er sol, lufte ut rett før sengetid. 

Ha gjennomtrekk i overetasjen på natta. 

Ha silkepysj og bruk kun dynetrekk eller lett somnerdyne. Bruk krepp-sengetøy og frottelaken som gir mer sirkulasjon av luft rundt kroppen. 

Anonymkode: dfd9e...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sateng laken og sengetøy funker også bra. 

Anonymkode: dfd9e...c5e

AnonymBruker
Skrevet

Vi installerte varmepumpe som vi setter på kjøling om sommeren.

Det er uutholdelig uten.

Av andre ting vi har prøvd: utvendig solskjerming.  (Det hjelper veldig lite når skråtaket blir soloppvarmet fra tidlig morgen til sene kvelden)

Uten teppe/dynetrekk.

Vifte. Det hjelper litt.  Det blir ikke kaldere, men det føles bedre likevel

Ispose.  Det hjelper litt for å få sovnet.

Anonymkode: 39c48...259

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar med oss kjøleelementer i senga på det verste.

Anonymkode: 6f490...5b3

• Liker 1
Skrevet

Vi bygget om og fikk soverom i kjelleren. Skjønner ikke de som bygger soverom oppe, også med tanke på brann.

Trodde vi kom til å mislike å ha stue og kjøkken oppe, men trives veldig godt med det. 

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (4 minutter siden):

Vi bygget om og fikk soverom i kjelleren. Skjønner ikke de som bygger soverom oppe, også med tanke på brann.

Trodde vi kom til å mislike å ha stue og kjøkken oppe, men trives veldig godt med det. 

Vi har en brannstige. Det går helt fint, verre å være sperret inne i en kjeller. 

Ellers ts: Har dere kott etc oppe? Prøv å isolere mellom tak og inn.

Anonymkode: 20f1b...4bb

AnonymBruker
Skrevet

Hva med balansert ventilasjon i huset? Egen vifte? 

Anonymkode: 283f1...991

Skrevet

Varmepumpe som brukes til kjøling på sommeren hjelper godt. Og siden den brukes til oppvarming på vinteren er det en god investering. 

Vifte i taket hjelper overraskende mye. Litt sirkulasjon i lufta har god effekt på opplevd temperatur. Tynnere dyne, eller ikke dyne i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Utvendig solskjerming + lystette gardiner hjelper litt.

I tillegg alle vinduer og dører åpne på natt slik at det blir gjennomtrekk.

Anonymkode: 5ce62...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Hva er balansert ventilasjon? Vi har varmepumpe men den står jo i stuen og kulden går jo ikke opp. ACen vi har skulle være stillegående.. Får prøve å bytte ut til sateng i allefall.  Takk for tips.

AnonymBruker
Skrevet

Aircondition som står på om dagen, da er det kjølig til kvelden. 

Anonymkode: 25c96...118

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at det ville vært lurt å montere en varmepumpe og sette den på kjøling. Et taktisk lurt sted, slik at flest mulig soverom blir nedkjølt. Problemet da er jo at soverommene blir varme igjen når man lukker dørene. Men det finnes stillegående aircondition også, vil jeg tro.

Anonymkode: aae35...7d9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også alle soverom oppe, og har varmepumpe i stua oppe. Den kjøler hele overetasjen, vi holder soveromsdøren åpen gjennom dagen 😊 Har også solskjerming på alle vinduene og balansert ventilasjon, men det er hovedsakelig varmepumpa vi kan takke for at det er kjølig i hele etasjen. Funker kjempebra. 

Anonymkode: 374a0...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn kjølematte til hunder. Legg den i senga. Eneste som hjalp da hetetoktene mine var på sitt verste. 

Anonymkode: a9a91...bba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er balansert ventilasjon? Vi har varmepumpe men den står jo i stuen og kulden går jo ikke opp. ACen vi har skulle være stillegående.. Får prøve å bytte ut til sateng i allefall.  Takk for tips.

Få en innedel til, så har dere en i hver etasje. Eller kjøp en ny som kun betjener overetasjen. 

Balansert ventilasjon er et sentralt ventilasjonssystem i huset. Krever ganske mye oppussing, for man må jo legge kanalene inni veggene og gulvene. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Få en innedel til, så har dere en i hver etasje. Eller kjøp en ny som kun betjener overetasjen. 

Balansert ventilasjon er et sentralt ventilasjonssystem i huset. Krever ganske mye oppussing, for man må jo legge kanalene inni veggene og gulvene. 

Balansert ventilasjon er ubrukelig. Vi har det i et relativt nybygget hus og det kjøler virkelig ikke ned på varme dager. Dere bør heller kjøpe en varmepumpe til dere har oppe. Vi har en med innedel stående på gangen mellom soverommene og det kjøler godt ned.

Anonymkode: 1d0c4...0c8

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Balansert ventilasjon er ubrukelig. Vi har det i et relativt nybygget hus og det kjøler virkelig ikke ned på varme dager. Dere bør heller kjøpe en varmepumpe til dere har oppe. Vi har en med innedel stående på gangen mellom soverommene og det kjøler godt ned.

Balansert ventilasjon er da ikke ubrukelig. Men det er ikke egnet for å kjøle ned et hus en varm vinterdag. Blir som å si at stekeovn er ubrukelig for det går ikke an å vaske stekepanner i den. 

Du må ha en enhet som kjøler lokalt i tillegg. Som en varmepumpe

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (49 minutter siden):

Balansert ventilasjon er da ikke ubrukelig. Men det er ikke egnet for å kjøle ned et hus en varm vinterdag. Blir som å si at stekeovn er ubrukelig for det går ikke an å vaske stekepanner i den. 

Du må ha en enhet som kjøler lokalt i tillegg. Som en varmepumpe

Jeg vet ikke jeg, men jeg føler ikke spesiell effekt av den.Ikke kjøler den på sommeren og ikke varmer den på vinteren. Hva gjør den egentlig? den blåser bare luft av samme tempratur som allerede er i huset. Er vel egentlig kun for å lufte litt. Jeg ville aldri valgt det selv, men det fulgte med huset. Rådyrt filter som må byttes hele tiden. Mye bedre å ha en varmepumpe som faktisk gjør noe nyttig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...