Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så klønete? "hva jobber du med??" "er du gift??"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo ikke kontrollspørsmål, det er samtalestartere.

Anonymkode: e67e5...c7c

For min del kan man gjerne snakke om andre ting. Jeg er ufrivillig barnløs og det er for sent og alt sånt nå. Jeg er for tiden hjemmeværende (får aldri jobb) så å grafse i dette er sårt, men samtidig så finner jeg selv det ekstremt kjedelig å snakke om sånt. Vil jeg vite kan jeg Google. 

Anonymkode: 15726...334

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du har tydeligvis ikke reist mye. Nordmenn er FORSIKTIGE i forhold til mange andre kulturer. Hvor hårsår er du egentlig?

Anonymkode: c544e...50b

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt er liksom galt å snakke om 🤪

Kan ikke snakk om været for det er kleint, kan ikke spørre hva folk jobber med ol. som smalltalk.

Gjør det jo søren meg ikke enkelt fot de av oss som sliter med sosiale normer når til og med slike smalltalk emner er teite å snakke om 🤪

Jeg trenger noen enkle regler å følge, for jeg er absolutt ræva på det sosiale, har flere ganger tenkt at jeg nok er på spekteret. Det finnes flere enkle ting man kan spørre, som man kan bruke for å holde en samtale gående. For jeg vet det er også feil å bare sitte der å ikke si noe.

Hva skal man søren meg bruke som smalltalk om det å vise interesse ovenfor personen man snakker med ikke er lov? Og været også er kleint å snakke om? 

Anonymkode: ac0db...016

Det finnes mange av oss som synes ALT er greit å spørre om, husk det!

😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør...

Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄

Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever.

Anonymkode: 9cc11...bb7

Det er fordi nordmenn går inn med intensjonen om å få ordentlige venner. Vi liker ikke overfladiske bekjentskap sånn som amerikanere. Du får disse spørsmålene fordi du er en potensiell fremtidig venn og da må en bli kjent først. 

flaut å komme etter et par mnd og lure på om du er gift eller hva du jobber med. 

utlendinger tenker vel kanskje oftere mest på hva de selv sier og ønsker overfladiske bekjentskap. 

alle klager på at det er så vanskelig å få venner i Norge. Ikke rart når dere skusler bort nordmenns forsøk på å bli kjent

Anonymkode: 72f05...97d

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klønete? Javel, så får jeg være klønete da. Noe må man starte en samtale med og har man intensjon om å bli kjent så snakker man ikke bare om været. Været kan jeg snakke om med folk jeg misliker bare for å late som jeg er interessert. Spør jeg om noe personlig så kan du ta det som et tegn på at jeg syns du er ok. 

Folk er så lettkrenkelig at de griner bare man ser på dem. Slutt med det, det er bare dumt og du får deg ikke venner på den måten. 

Anonymkode: c1b54...4de

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er fordi nordmenn går inn med intensjonen om å få ordentlige venner. Vi liker ikke overfladiske bekjentskap sånn som amerikanere. Du får disse spørsmålene fordi du er en potensiell fremtidig venn og da må en bli kjent først. 

flaut å komme etter et par mnd og lure på om du er gift eller hva du jobber med. 

utlendinger tenker vel kanskje oftere mest på hva de selv sier og ønsker overfladiske bekjentskap. 

alle klager på at det er så vanskelig å få venner i Norge. Ikke rart når dere skusler bort nordmenns forsøk på å bli kjent

Om jeg er gift eller hvilken jobb jeg har betyr vel ikke noe? Er det avgjørende for et vennskap?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om jeg er gift eller hvilken jobb jeg har betyr vel ikke noe? Er det avgjørende for et vennskap?

Det er jo for å bli kjent. Finne ut om vi har noe felles, like verdier osv. Og hvis du ikke gidder sl:ike spørsmål så gidder vel ikke jeg å bruke tid på deg heller. Da er vi ikke like, har vi ikke rett kjemi. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke noen rare spørsmål det der. Det er jo bare en person som vil bli kjent med deg.

Hvorfor er det rart å spørre noen hva de jobber med? Jeg har aldri reagert på det. Gift er kanskje litt mer rart, vanligere å spørre om du har kjæreste/samboer om det er en ny person lan snakker med. 

er det klønete å spørre noen hvor de er fra også nå da? Hvordan skal man starte en samtale med en fremmed da? 

«hei, deg vil jeg bli kjent med. Fortell meg noe om deg selv som du tillater meg å vite, takk. (??)»

Endret av mlifjeld
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo for å bli kjent. Finne ut om vi har noe felles, like verdier osv. Og hvis du ikke gidder sl:ike spørsmål så gidder vel ikke jeg å bruke tid på deg heller. Da er vi ikke like, har vi ikke rett kjemi. 

Du er jo ikke noe å bruke tid på med den holdningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er jo ikke noe å bruke tid på med den holdningen din.

Nei, ,en det er jo greit. Da finner jeg folk som liker meg og min holdning. Ikke problem å finne venner om man leter. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå orker jeg ikke mer av denne hårsårheten lenger. Folk må forstå at tema som jobb, sivilstatus og tilsvarende ikke er ment som noe annet enn forsøk på smalltalk. Det er snart ikke mulig å ha en konversasjon i fare for å "trampe i salaten" til en eller annen ømfintlig stakkar som ikke klarer å se andre enn seg selv i en slik situasjon. Tenk litt på den andre parten som også må stå der og tørrsnakke med deg og forsøker å holde i gang en samtale. Det er mange av oss som er ukomfortable i den situasjonen uansett, men så skal man altså dømmes for å være frekk og ufølsom også der man snubler rundt i et minefelt av temaer som ikke skal snakkes om. 

Anonymkode: 2d443...c84

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bryr du deg ikke om folk er gift eller ikke?

Anonymkode: 8a2c1...88c

Nei, det betyr jo ingenting. Skal jo ikke forholde meg til det. Er opptatt av hvordan mennesker omgås hverandre i stedet...

Om du er gift, har barn, eller en dyr bil, etc...bryr meg ikke...er din adferd. Evnen til å omgås mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Det at nordmenn er så mye mer ekte synes jeg egentlig er en myte. Veldig mange her til lands er overfladiske og slipper ikke folk innpå med den gode, dype samtalen. De virkelig gode samtalene hvor en går utpå dybden med temaer har jeg hatt med folk med annen opprinnelse. Etter min mening er nordmenn altfor ofte for konforme og konfliktskye. I motsetning til lenger sør i Europa og ellers hvor spisse debatter har blitt kultivert gjennom historien. Mens i andre land har de mestret både det å kunne ha dype vennskap samtidig være gode på samtaler og eventuell small talk. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grevling skrev (2 minutter siden):

Det at nordmenn er så mye mer ekte synes jeg egentlig er en myte. Veldig mange her til lands er overfladiske og slipper ikke folk innpå med den gode, dype samtalen. De virkelig gode samtalene hvor en går utpå dybden med temaer har jeg hatt med folk med annen opprinnelse. Etter min mening er nordmenn altfor ofte for konforme og konfliktskye. I motsetning til lenger sør i Europa og ellers hvor spisse debatter har blitt kultivert gjennom historien. Mens i andre land har de mestret både det å kunne ha dype vennskap samtidig være gode på samtaler og eventuell small talk. 

Fint oppsummert!! Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er TS, ikke Norsk....derfor dette spørres om :) I mitt land er dette veldig merkelig.

Og hvilket land er dette? Til sammenligning. 

Anonymkode: e5eaf...ff5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

For min del kan man gjerne snakke om andre ting. Jeg er ufrivillig barnløs og det er for sent og alt sånt nå. Jeg er for tiden hjemmeværende (får aldri jobb) så å grafse i dette er sårt, men samtidig så finner jeg selv det ekstremt kjedelig å snakke om sånt. Vil jeg vite kan jeg Google. 

Hva vil du snakke om med en du skal bli kjent med, som du inne kan Google da? 

(Google du hva andre mennesker jobber med, deres sivilstatus?)

Anonymkode: d5082...83e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør...

Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄

Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever.

Tull

Nordmenn er egentlig veldig forsiktige, lengre syd i Europa, da skal både yrke og sivilstatus på bordet, samt hele slektstreet 5 generasjoner bakover, yrket til både foreldre og besteforeldre, hvor man har studert og hvem man har som naboer

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette spør man om i alle land, hvordan bli kjent med hverandre om man ikke kan stille spørsmål?

Anonymkode: e2693...f69

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva vil du snakke om med en du skal bli kjent med, som du inne kan Google da? 

(Google du hva andre mennesker jobber med, deres sivilstatus?)

Jeg googler det som kan Googles.

Alt annet som er ikke er konformt pjatt. For det er det snakk om jobb og barn er. PJATT. Ingenting dypt. Bare overfladisk. Gjør også at jeg unngår sånne folk som pesten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har skjedd  ein kulturell holdning blandt nordmenn de senere årene som ein ikkje kjenner seg igjenn i fra  tidligere. 

Selvopptatthet, og sjølvgodhet er blitt en salgs  folkssykdom, og  det å spørre naboen eller venner om  råd blir ein uglesett. Det  å vera   "klønete" eller  "knøde med noe er ein uting -  Tidligere fekk læringskontrakter, men idag skal ein helst vera utlærd før ein blir ansatt i bedrift.

Vi lever i en prestisjefult hverdag, og dersom ein  liksom ikkje kan bevise at du mestrer noe så blir ein fort utstøtt.  

Anonymkode: 91874...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...