Gå til innhold

Overnatte alene på hotell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan overnatter man på hotell? Alt fra begynnelse til slutt.

Jeg er redd jeg ikke skal tørre å sove da jeg er engstelig og nervøs av meg.

Anonymkode: e4ee2...b04

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjorde det i forrige uke, hvis du har forhåndsbestilt:

Du går inn til døra og til resepsjonen. Sier hei jeg heter xxxx og har bestilt et rom her inatt/tre netter/en uke osv. De ber om legitimasjon og sjekker opp navnet ditt. Gir deg romkort og sier hvilket rom/etasje, og så sier de hvor heisen/trappa er.

På rommet pleier det å ligge et ark hvor det står frokost tider, wifi og annen informasjon. Dørene har autolås så når den er lukket er den låst. Noen steder må du putte nøkkelkortet i en liten boks på veggen ved siden av døren for å få strøm.

Ingen uvedkommende kommer inn, forutenom vaskepersonal neste dag, med mindre du henger opp ikke forstyrr lappen på døra.

Når du skal sjekke ut leverer du bare kortet og sier du vil sjekke ut. Så er det bare å si hade bra og gå.

Anonymkode: 3be7e...982

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå kjempefint! Resepsjonen er bemannet døgnet rundt så det r alltid noen tilgjengelig for deg om det skulle være noe.

Kos deg på hotell ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra fem dager alene på hotell fredag. Og drar i kveld for fem nye dager.

Jeg går til resepsjonen, sier at jeg har en reservasjon på fem netter for "Larsen". Hører hvilket rom jeg har, og får ofte noe bedre om det er tilgjengelig. De sier frokosttider. Jeg spør hvor treningsrom er om det er nytt hotell. Og går til rommet. Der pleier jeg pakke ut og rydde bort koffert for at det skal følges litt hyggeligere ut. 

Hva er du redd for? 

Anonymkode: 3715e...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker hoteller uten resepsjon, ala citybox 😅 Da sjekker jeg bare inn/ut digitalt og slipper stå i kø. Jeg tar alltid med pysj å sove i da jeg synes rommene er kalde. Det er en treningssak å sove på hotell. Jeg har blitt bedre på det nå. Stol på at døra er låst og prøv holde på kveldsrutiner du er vant til for at kroppen skal slappe av. God overnatting 😊

Anonymkode: 30bef...0d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sover alene på hotell, setter jeg alltid noe foran døra som vil bråke om noen prøver å komme inn. 

Jeg vet at det er ekstremt lite sannsynlig at det skal skje, men da jeg bodde på hotell i Roma opplevde jeg at en ansatt forsøkte å låse seg inn på natta, og det var veldig ubehagelig. 

Aldri hørt om slike episoder i Norge. 

Anonymkode: c4b58...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til resepsjonen, si "hei, jeg har booket et rom her". Resepsjonisten sjekker deg inn og du får nøkkelkort, ofte forklarer de litt hvor i bygget rommet ligger, hvor heisen er og slike ting. Når du skal sjekke ut går du til resepsjonen og leverer nøkkelkortet, noen ganger har de en boks på disken du kan legge det i hvis det er kø/andre grunner til at du ikke vil/kan sjekke ut på vanlig måte.

Anonymkode: 6c524...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg sover alene på hotell, setter jeg alltid noe foran døra som vil bråke om noen prøver å komme inn. 

Jeg vet at det er ekstremt lite sannsynlig at det skal skje, men da jeg bodde på hotell i Roma opplevde jeg at en ansatt forsøkte å låse seg inn på natta, og det var veldig ubehagelig. 

Aldri hørt om slike episoder i Norge. 

Anonymkode: c4b58...0ed

Jeg leser alltid reviews. Et-par slike hendelser, og det vil virkelig prege kommentarene. 

På rundreise i Asia der jeg var mer usikker på enkelte hotell reiste jeg med alarm. En liten sak som man fester ved døra, og som lager MYE bråk om noen prøver seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg foretrekker hoteller uten resepsjon, ala citybox 😅 Da sjekker jeg bare inn/ut digitalt og slipper stå i kø. Jeg tar alltid med pysj å sove i da jeg synes rommene er kalde. Det er en treningssak å sove på hotell. Jeg har blitt bedre på det nå. Stol på at døra er låst og prøv holde på kveldsrutiner du er vant til for at kroppen skal slappe av. God overnatting 😊

Anonymkode: 30bef...0d0

Jeg bodde på Citybox i Bergen sist jeg var på hotell. Veldig bra og rimelig hotell! De har også hotell i Oslo.

Man bestiller på forhånd og får et nummer man taster inn på en innsjekkingsautomat. Man får litt info og nøkkelkort + betaler.

Der jeg bodde måtte man sette nøkkelkortet i en boks innenfor døra for å få strøm/lys på rommet.

De har ingen servering av frokost, men jeg kjøpte mat på Kiwi.

Husk å sjekke ut når du drar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Dørene har autolås så når den er lukket er den låst. Noen steder må du putte nøkkelkortet i en liten boks på veggen ved siden av døren for å få strøm.

Ingen uvedkommende kommer inn, forutenom vaskepersonal neste dag, med mindre du henger opp ikke forstyrr lappen på døra.

Ikke alltid dørene har autolås. Noen steder er det faktisk sånn at du må holde kortet opp til leseren for å låse døren. Og andre steder har de fortsatt gammeldagse nøkler som leveres i resepsjonen når man går ut. Men dette finner man ut av på stedet. Mange vaskepersonell åpner forresten døren selv om det henger ikke forstyrr-skilt, spesielt hvis det går mer enn en dag. Det skal også lite til at disse skiltene snur seg. Så det er lurt å ikke valse rundt alt for avkledt 😅

Anonymkode: b4eb5...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gjorde det i forrige uke, hvis du har forhåndsbestilt:

Du går inn til døra og til resepsjonen. Sier hei jeg heter xxxx og har bestilt et rom her inatt/tre netter/en uke osv. De ber om legitimasjon og sjekker opp navnet ditt. Gir deg romkort og sier hvilket rom/etasje, og så sier de hvor heisen/trappa er.

På rommet pleier det å ligge et ark hvor det står frokost tider, wifi og annen informasjon. Dørene har autolås så når den er lukket er den låst. Noen steder må du putte nøkkelkortet i en liten boks på veggen ved siden av døren for å få strøm.

Når du skal sjekke ut leverer du bare kortet og sier du vil sjekke ut. Så er det bare å si hade bra og gå.

Har bodd alene på hotell mange ganger, men har aldri opplevd at de vil sjekke legitimasjon. Pleier å forhåndsbestille, så jeg sier bare navnet. Men i utlandet sjekker de pass .  Har aldri følt meg utrygg på hotell noen steder, men passer på at døra er låst!   Det går så bra, TS.

Anonymkode: b5f38...b70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det de andre ramser opp. Kjøp deg noe godt å kose deg med på rommet. Hotell alene = smågodt for meg 🍭🍬

Anonymkode: 8e419...cd3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger, spesielt hvis de har minibar, må man registrere et bankkort som sikkerhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke alltid dørene har autolås. Noen steder er det faktisk sånn at du må holde kortet opp til leseren for å låse døren. Og andre steder har de fortsatt gammeldagse nøkler som leveres i resepsjonen når man går ut. Men dette finner man ut av på stedet. Mange vaskepersonell åpner forresten døren selv om det henger ikke forstyrr-skilt, spesielt hvis det går mer enn en dag. Det skal også lite til at disse skiltene snur seg. Så det er lurt å ikke valse rundt alt for avkledt 😅

I Norge er det forskriftsbestemt forsinkelse på den automatiske dørlåsen. Du skal kunne gå til trappa og tilbake til rommet før døra låses. Erfaringer fra brannen på Caledonia hotel, hvor mange gjester ble fanget i gangen. Di kan velge å låse døra selv eller stole på automatikken.

Få hotel har rengjøring av rom daglig lenger. Min erfaring nå er rengjøring etter tre netter. 

Hotel med døgnåpen resepsjon svarer på det di lurer på.

Anonymkode: 3c076...d1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har bodd alene på hotell mange ganger, men har aldri opplevd at de vil sjekke legitimasjon. Pleier å forhåndsbestille, så jeg sier bare navnet. Men i utlandet sjekker de pass .  Har aldri følt meg utrygg på hotell noen steder, men passer på at døra er låst!   Det går så bra, TS.

Anonymkode: b5f38...b70

Jeg har bodd på seks ulike hotel siste måned, alle sjekket legitimasjon. Dette er Nord Europa /Sverige. Helt vanlig praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge er det forskriftsbestemt forsinkelse på den automatiske dørlåsen. Du skal kunne gå til trappa og tilbake til rommet før døra låses. Erfaringer fra brannen på Caledonia hotel, hvor mange gjester ble fanget i gangen. Di kan velge å låse døra selv eller stole på automatikken.

Dette visste jeg ikke, skal sjekkes neste gang jeg bor på et norsk hotell. Jeg pleier å stå ved døra til jeg hører det summer og den låses, og har ikke inntrykk av at det tar mange sekundene. Mange hoteller er jo en labyrint, og da måtte det jo gått flere minutter før døra låses? Kan dette virkelig stemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har bodd på seks ulike hotel siste måned, alle sjekket legitimasjon. Dette er Nord Europa /Sverige. Helt vanlig praksis. 

EU,  ja. Norge, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Få hotel har rengjøring av rom daglig lenger. Min erfaring nå er rengjøring etter tre netter. 

Hotel med døgnåpen resepsjon svarer på det di lurer på.

Mange som bryter den. Har vært vant til å låse på mitt faste jobb-hotell. Men her om dagen fikk jeg en melding, så stoppet utenfor døra. Vil anslå 10 sekunder før jeg hørte klikket. Dette er et av de større/dyrere konferansehotellene i Oslo. 

Med 100 reisedøgn i året er det ingen av hotellene jeg har vært på siste året som ikke har daglig rengjøring. De prøvde seg en stund etter Covid, men tror det ble for mye misnøye etterhvert da dette er en av grunnene til at man velger hotell og ikke airbnb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Mange som bryter den. Har vært vant til å låse på mitt faste jobb-hotell. Men her om dagen fikk jeg en melding, så stoppet utenfor døra. Vil anslå 10 sekunder før jeg hørte klikket. Dette er et av de større/dyrere konferansehotellene i Oslo. 

Med 100 reisedøgn i året er det ingen av hotellene jeg har vært på siste året som ikke har daglig rengjøring. De prøvde seg en stund etter Covid, men tror det ble for mye misnøye etterhvert da dette er en av grunnene til at man velger hotell og ikke airbnb. 

Selv foretrekker jeg at ingen kommer inn på rommet mitt under oppholdet, men bor som regel maks 3-4 dager og trenger ikke rengjøring på den tiden. Så lenge det er nok toalettpapir er jeg fornøyd. Men opplever at mange hoteller går inn uansett hvis man har skiltet oppe mer enn ett døgn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Selv foretrekker jeg at ingen kommer inn på rommet mitt under oppholdet, men bor som regel maks 3-4 dager og trenger ikke rengjøring på den tiden. Så lenge det er nok toalettpapir er jeg fornøyd. Men opplever at mange hoteller går inn uansett hvis man har skiltet oppe mer enn ett døgn. 

Når jeg jobber lange dager synes jeg faktisk det er en luksus å komme til rene og tørre handklær, oppredd seng, at søppel og rester av takeaway og flasker er fjernet, og slik. 

Tror det var derfor mange har begynt med dette igjen, da det sitter langt inne å positivt spørre om dette. Men at man da samtidig liker opplevelsen dårligere. 

Hoteller opplever jo nå og da at noen får illebefinnende og verre på hotell. Og renomemessig vil det da se veldig dårlig ut at man ikke har vært innom på flere dager. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...