Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Noen som kan fortelle litt? Hva gjør man etterpå? Journalistikk?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Hvor har du tenkt til å studere det, og hvor lenge/hvilken grad? Medievitenskap er en del av journaliststudiet, men også andre mediestudier. I Volda tar både jounalister, animatører og informasjonsstudenter grunnfag i medievitenskap som en del av respektive grader, men også lærerstudenter tar deler av faget (under tittelen mediekunnskap). Man kan fint ta både bachelor, master og doktorgrad i medievitenskap "alene". Da blir man medieviter. Jeg har i grunn best kjennskap til studiet på lavt nivå. Det inkluderer flere fagfelt som sosiologi, semantikk (hm... og/eller semiotikk...), retorikk, ulike vitenskaplige metoder, film-, avis-, radio- og tv-historie, tolkning av mediebudskap utfra forskjellige (vitenskapelige) utgangspunkt osv. Trur eg:-) Hvor stor vekt som blir lagt på ulike områder kommer vel an på hva man velger å fordype seg i.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 UiB, bachelor i medievitenskap heter det. Hva gjør man som medieviter?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 http://www.google.no/search?q=medieviter&s...:en-US:official Nå blir det vel en lang link.... De medieviterne jeg kjenner, altså de med mer enn grunnfag, jobber enten innenfor undervisning på grunnskole, universitet eller høyskole. Noen (også blant de de linkes til) har "sideopptredener" i media som kommentatorer til ulike ting i mediabildet, enten på forepørsel eller i faste spalter. Sikkert noen som er journalister også, men jeg har inntrykk av at akkurat den delen av arbeidsmarkedet blir mer og mer "innsnevret"(snakket med en nrk-journalist som mente han var en av de svært få gjenværende uten journalistudanning, f eks). Ellers vil jeg tippe man kan få rådgivende jobber i sjangeren informasjonsrådgiver o.l, men bachelor i medievitenskap er jo en ganske kort og generell utdanning, så mange vil nok putte på noen fag etterpå, kanskje?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. februar 2006 #5 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Sjekk beskrivelsen av studiet på http://studere.uib.no/?link_id=410&sublink...&kode=BASV-MEVI Medievitenskap er studiet av medier fra samfunns- og humanvitenskapelige vinkler. Man studerer de tradisjonelle mediene presse og etermedier, men det er også et visst fokus på nye medier (særlig internett). Du får lære om hvilke rolle medier har i samfunnet, i tillegg til teorier omkring analyse og forståelse av medier og medieinnhold. Jeg tok medievitenskap ved UiB før den nye ordningen, dvs grunnfag, mellomfag og hovedfag. BA-programmet består så vidt jeg vet av tilsvarende ting man lærte på grunnfag og mellomfag, men siden studiet er 3 år har man mulighet til å lære mer av "det samme". Grunnfaget bestod av 4 moduler: en historisk/sosiologisk del, en analysedel, en om mediepåvirkning og mediebruk, og en om de kulturelle betydningen av det hele. Mellomfag bestod av en "generell" del som handlet om forskjellige syn på medier og deres rolle i samfunnet (mediedeterminisme vs. kulturdeterminisme), og en selvvalgt del. Glemte å skrive om hva du kan bli. Mange blir journalist, selv om det ikke er en journalistutdannelse. Men dette kommer jo an på hvilke emner du velger under utdannelsen, og hvorvidt du har skribenterfaring i tillegg. Veldig mange får jobb som informasjonsmedarbeider/PR-medarbeidere hos forskjellige bedrifter. Endret 14. februar 2006 av *Snart medlem*
Gjest Sukkerert Skrevet 14. februar 2006 #6 Skrevet 14. februar 2006 Kan jeg spørre hva du jobber som *Snart medlem*?
Gjest *Snart medlem* Skrevet 14. februar 2006 #7 Skrevet 14. februar 2006 Kan jeg spørre hva du jobber som *Snart medlem*? ← Sender deg en PM.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå