AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Skrevet 15. juni 2024 Jeg har perioder med nattesvette og det har jeg egentlig hatt i ett par år. Ikke så voldsomt at alt blir vått og jeg må skifte på sengen, men nok til at jeg kjenner meg våt når jeg våkner. Det kommer ofte rett før menstruasjon og i menstruasjons uken. Noen ganger utenom dette også. Går på antidepressiva kalt paroxetin eller hva det heter. Burde dette vært undersøkt? Har ingen andre plager liksom. Hva tror dere? Anonymkode: 6f69a...120
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #3 Skrevet 15. juni 2024 svartkatt skrev (7 minutter siden): Perimenopause? Kom hit for å skrive det samme 😀 Anonymkode: 6a1f7...39f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Skrevet 15. juni 2024 Dette KAN være antidepressiva ja, eller hormonelt før mensen. Har hatt samme erfaringer selv. Men om det ikke gir seg ville jeg tatt det opp med lege ettersom svetting på natten kan være utslag på andre sykdommer hvis ikke helsa ellers er bra Anonymkode: b4d93...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #5 Skrevet 15. juni 2024 Jeg vet ikke hvorfor du sliter med dette, men det kan hjelpe å sove naken, om du ikke allerede gjør det. Dette sammen med et kjølig soverom, kan være verd å prøve. Anonymkode: 76211...76f
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #6 Skrevet 15. juni 2024 Mange svetter ekstra mye før og under mensen. Det er pga. kroppens lave østrogennivå. Mengden østrogen som kroppen produserer varierer gjennom syklusen. Nivået er ofte lavest ett før og under menstrasjonen. Lavt østrogennivå kan føre til ekstra svette, særlig om natta. Før kalte man det for "mensensvette" Ta deg en tur til legen så kan du få hjelp for å korrigere dette slik at livskvaliteten før og under mensen blir bedre Anonymkode: defcf...b18
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #7 Skrevet 15. juni 2024 Nattesvette er en relativt vanlig bivirkning av mange antidepressiva. Jeg ble nødt til å slutte på medisiner fordi det ble så ille at jeg ikke fikk sove. Nå har jeg bare litt 1-2 dager under mensen, så noe hormonelt er det også. Hadde du samme problem før du startet på medisiner? Anonymkode: 51e2f...ec5 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #8 Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nattesvette er en relativt vanlig bivirkning av mange antidepressiva. Jeg ble nødt til å slutte på medisiner fordi det ble så ille at jeg ikke fikk sove. Nå har jeg bare litt 1-2 dager under mensen, så noe hormonelt er det også. Hadde du samme problem før du startet på medisiner? Anonymkode: 51e2f...ec5 Husker ikke, jeg har gått på antidepressiva i mange år. Helt siden tidlig i 20 årene. Er 36 år nå. Anonymkode: 6f69a...120
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #9 Skrevet 15. juni 2024 Jeg tenker det ikke er noe å undersøke videre når det er så tydelig knyttet til perioden rundt menstruasjon og du selv sier du ikke har noen andre plager, i tillegg til at det er så beskjeden nattesvette at ikke alt er vått... Anonymkode: 51f3c...de7 1
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #10 Skrevet 15. juni 2024 Når det varierer med syklus så har det med menstruasjon og hormoner å gjøre, ikke antidepressiva. Anonymkode: 31882...418
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå