Annie Skrevet 21. februar 2006 #21 Skrevet 21. februar 2006 WOW, er det sant? Også når det gjelder STOR vogn altså? Trodde den måtte pakkes i plast ved innsjekkingen jeg... ← Vi fikk i allefall det. Si i fra ved innsjekking at dere vil ha med vogna bort til flyet så burde det gå greit. Ring og sjekk med flyseskapet for sikkerhets skyld, og om de er negative der, så prøv igjen ved innsjekking.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2006 #22 Skrevet 21. februar 2006 Husk å få med deg en ekstra plastsekk til vognen slik at du har når du skal hjem. Dette deler de ikke ut utenom skandinavia! Dette gjør at vognen reiser litt sikrere.
Klips Skrevet 21. februar 2006 #23 Skrevet 21. februar 2006 Dersom dere ikke har fått plasser med sånn babyhengekøye og det er lang flytur, kan det være greit å la baby sove i vognbagen. Vi hadde den oppå fangene våre da storesøster var baby. Denne gang lurer vi på om vi får plass til den på gulvet, hvis jeg og storesøster har føttene oppi setet. Den er ganske smal. Kan være ganske svett å holde baby i en god stilling i lengden, dersom dere har flaks og den sover lenge. En venninne pleier å ta med bilsetet, og er det ledig plass på flyet er de visst veldig behjelpelige med ommrokkering, så baby kan sitte i den oppi et sete. Det har jeg aldri prøvd selv, forestiller meg at flyene alltid er smekkfulle. Da vi bare skulle til København hadde jeg baby i bæresele, han ble vugget i søvn mens vi trasket rundt på flyplassen, og sov videre da jeg lirket ham ned på fanget mitt på flyet. Mange muligheter. Egentlig skulle jeg bare nevne den første, siden dere vurderte å ta med vognen til gaten. Men har dere stor vognbag er det kanskje ikke så lett å få plass.
shy Skrevet 21. februar 2006 #24 Skrevet 21. februar 2006 Hei, vi kom hjem fra Grand Canaria på fredag. Vi var to par som reiste med to jenter på 5,5 mnd. Vi hadde leid hus, hvor det var ligge-vogner, så vogn problemet hadde ikke vi, men jeg hadde absolutt tatt med min egen dersom det ikke hadde vært inkludert i huset vårt. Jentene sov mer enn hjemme, sikkert fordi varmen "slo de ut" litt, det var 15 gradet om kvelden og mellom 20 og 25 om dagen. Vi hadde et sånnt lite telt som jentene lå i i solen, slik at de hele tiden hadde skygge.. og slapp å bli utsatt for direkte sol... fungerte kjempefint. Ellers ble snuppa vår syk, og da måtte vi på legevakt.... lurt å sjekke når du kommer frem om hvor nærmeste legevakt med skandinavisk tolk er... var veldig viktig for oss å få forklart oss riktig, og legene der nede er stort sett spansktalende, men det finnes flere sentere med tolker. Bleiene var litt dårligere, men ingen krise.. vi hadde met 1 pakke bleier pr barn fra norge, og kjøpte bare en pakke som vi brukte litt av de siste dagene. Når det gjelder bilkjøring er det en helt egen historie. Jeg hadde IKKE satt meg i en taxi med ungen uten bilsete... de kjører som noen griser der nede. Du har lov å ta med sete og vogn som spesial-baggsje dersom du ønsker det på flyet altså, så hvis dere skal leie bil... bør du sjekke at du får med sete... ellers ville jeg latt være.... Vel, det var mine tips!! Ha en fin tur. kos shy
NIKI Skrevet 22. februar 2006 Forfatter #25 Skrevet 22. februar 2006 Tusen takk for masse gode tips her :icon_smile: Jeg ante ikke at man kunne ta med vogna helt til flyet, det hadde jo vært kjempegreit. Vi har litt for stor bag til at vi kan ta den med inn på flyet. Vi har en duo-vogn, og bagen på den er ganske stor og tung. Men om vi ikke skulle få plass med hengekøya til prinsessa vår, så blir det vel ikke det største problemet. Vi reiser sammen med mine foreldre og søstra mi med mann og to større barn, og alle vil vel veldig gjerne holde henne, det blir vel heller krangling om hvem som skal holde tenker jeg Igjen, tusen takk for tips Hva hadde man skulle gjort uten kg?? Klem fra Niki.
Annie Skrevet 22. februar 2006 #26 Skrevet 22. februar 2006 Datteren vår var 4 mnd da vi var i syden første gang. Vi hadde henne på fanget og jeg ammet henne da flyet tok av og gikk ned for landing. Dette for å minske trykket i ørene. Om du ikke ammer, så ha en flaske klar slik at hun kan drikke. Å ha henne på fanget var ikke noe problem, vi var også tidlig til innsjekking og fikk en 3 rader for oss selv, på den måten kunne hun ligge der og sove, hun var jo ikke så stor annet enn at det gikk greit. Tidlig til innsjekking er viktig. Da kan man få plass som er tilegnet reisende med spesielle behov.
Jens Skrevet 22. februar 2006 #27 Skrevet 22. februar 2006 Tidlig innsjekking er veldig lurt, for da kan de booke dere inn på f.eks en treer rad, og gi dere plass a og c f.eks, for er ikke flyet fullt da, booker de aldri inn en som reiser alene mellom dere, og dere har da ett ekstra sete. Når det gjelder å ta med bilseter for å innstallere dem i taxier i syden, er det ikke alltid taxiene i syden har sikkerhetsbelte bak, og da hjelper bilsete lite. Vi har vært i syden og i Miami, og måtte ha barnet på fanget vårt....Likte det ikke men hadde ikke noe valg. Reagerer også på att det ikke er sikkerhets belter til babyer på de fleste fly heller. Der får man beskjed på take off og landing om å bare holde barnet på fanget....Litt skummelt. Tror Norge er ekstremt flinke med sikkerhet, og man blir litt sjokka når man kommer utenfor Norges grenser.
Pasha Skrevet 22. februar 2006 #28 Skrevet 22. februar 2006 Dersom dere reiser med et charterbyrå (ving,saga osv) er plassene booket på forhånd og ta hjelper det ikke å komme tidlig (slik som det gjerne er med rutefly). Ta da en telefon til flyselskapet å si at du reiser med et lite barn og da kan det hende at de tar hensyn til det, på charterfly er det også mulig å kjøpe seter. dvs at du betaler for sete du vil ha og får den plassen du har bestil. Men merk at det ikke er alle steder du kan sitte med et lite barn. f,eks ved nødutgangene. Er du heldig kan det jo være at det er ledig noen seter.. ikke alltid flyet er fullbooket.. og da kan det jo være at dere kan flytte dere over dit for litt ekstra plass
Carrot Skrevet 22. februar 2006 #29 Skrevet 22. februar 2006 (endret) og det bor små barn i "sydenland" også og de lever da! Det er vel ingen som legger ungen sin i direkte sollys.. ← Små "sydenbarn" er vel ikke helt sammenlignbart ned en norsk beby og det er ikke bare sollyset men varmen det advares mot - og slike advarsler er som regel ikke ubegrunnet heller... Når det er sagt. En vogn barnet kan sove i er ofte bedre enn å satse på hotellsenger osv - fordi vognen er kjente omgivelser som virker trygge Men jeg tror ikke det er lov å sitte med bagen på fanget i flyet - alle skal jo være fastspendt med belte - hvordan ordner men det med en baby i bag? når vi fløy til USA tre ganger i 05 (laange flyturer og myye venting) var det flere som hadde med barnesete - slik til bil - som ble festet i flysetet.. Det virket gjennomtenkt og smart når "fest setebeltet" lyste.. Ellers lå barna i foreldrenes fang osv.. God tur.. Endret 22. februar 2006 av Carrot
Jens Skrevet 22. februar 2006 #30 Skrevet 22. februar 2006 Babyer blir ikke fastspent i flyet, de blir kun beordret på mors fang under take off og landing. Mange fly tillater heller ikke bilsete ombord.
Klips Skrevet 22. februar 2006 #31 Skrevet 22. februar 2006 Man får jo et eget belte til å feste i sitt eget belte og ha rundt babyen? Det har jeg alltid fått. Men alle timene vi var i luften fikk baby lov å ligge i bagen.
Annie Skrevet 22. februar 2006 #32 Skrevet 22. februar 2006 Man får jo et eget belte til å feste i sitt eget belte og ha rundt babyen? Det har jeg alltid fått. Men alle timene vi var i luften fikk baby lov å ligge i bagen. ← . Når det gjelder å ta med bilseter for å innstallere dem i taxier i syden, er det ikke alltid taxiene i syden har sikkerhetsbelte bak, og da hjelper bilsete lite. Vi har vært i syden og i Miami, og måtte ha barnet på fanget vårt....Likte det ikke men hadde ikke noe valg. Reagerer også på att det ikke er sikkerhets belter til babyer på de fleste fly heller. Der får man beskjed på take off og landing om å bare holde barnet på fanget....Litt skummelt. Tror Norge er ekstremt flinke med sikkerhet, og man blir litt sjokka når man kommer utenfor Norges grenser. ← Man kan jo bare ta med et vanlig belte med mange hull, så kan man feste det rundt babyen og igjen i eget sikkerhetsbelte. Da blir det samme prinsippet som "flybeltet".
Jens Skrevet 22. februar 2006 #33 Skrevet 22. februar 2006 Mange flyselskaper har gått bort fra beltet til babyen, da babyen blir skviset av mors vekt, og att vi også av instinkt klarer å holde babyen ved eventuell bråstans.
Klips Skrevet 23. februar 2006 #34 Skrevet 23. februar 2006 Skjønner ikke hvordan baby skal bli skviset av mors vekt? Man sitter jo ikke inni samme belte? :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå