NIKI Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Vi har tenkt oss på en sydentur om ca en måneds tid. Da er jenta vår rundt 3 mnd. Den barnevogna vi har er en duo-vogn og ganske stor. Samboeren min mener den er for stor til å ha med seg. Man får den ikke med seg i en vanlig liten bil, og ihvertfall ikke i taxi med bager/koferter osv. Finnes det noe alternativ? Finnes det en trille av noe slag, der så små kan ligge i, og som er lett å ta med seg? Og så er det bilsikring. Hvordan gjør man det? Går man å drar rundt på en bilstol, eller dropper man bare å dra lengre enn det som er gangavstand? Håper på å få litt tips på sydentur med liten baby. Veldig takknemlig for svar. Hilsen Niki, Mamma for første gang, og litt uerfaren.
Koriander Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Det er vanskelig med barnevogn i den alderen, for det finnes jo knapt triller der man kan legge ryggen helt ned Det kommer jo helt an på om dere skal være borte en uke eller en måned hun skader nok ikke ryggen på en uke i trille! Hvis dere skal være borte lenge og hun pleier å hvile i vognen tror jeg faktisk jeg hadde tatt med den store vogna. Da kan man jo også la henne sove i den utover kvelden hvis man vil ut og spise o.l. Kommer dere til å farte så veldig mye rundt da? Når det gjelder bil er det jo alltid vanskelig når man ikke kjører sin egen... Et tips fra min side dersom barnesete absolutt ikke er å oppdrive er å ha barnet i babybjørn og seg selv i bilsele. Det er det beste jeg har kommet på. Det er vel sikkert noen som blir nå...
Montezuma Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Et tips fra min side dersom barnesete absolutt ikke er å oppdrive er å ha barnet i babybjørn og seg selv i bilsele. Det er det beste jeg har kommet på. Det er vel sikkert noen som blir nå... ← Dette må man absolutt IKKE gjøre! Da vil barnet knuses av den voksnes vekt i en evt kollisjon, da det vil bli klemt mellom beltet og den voksne. Det finnes jo triller med babysete/bag i, ihvertfall i utlandet. Ellers så har jo ihvertfall Simo triller som ryggen kan legges helt ned på. Det brukte vi da vi var på ferie med to barn på 8 mndr og to år. Men til et så lite barn tror jeg at jeg ville valgt å ta med den store vogna. baby vil være mye mer beskyttet mot vær og vind, sol og støy. Krise er det først hvis vognen blir skadet på flyet nedover, men det får man håpe ikke skjer. Jeg har hatt med små barn i taxi i Syden (Kanariøyene) en gang før, og ALDRI mer!!! Det var en skrekkopplevelse! Sinnsyk fart og (ihvertfall for oss) villmannskjøring på smale veier langs fjellveggene. Absolutt ikke å anbefale. Vi tok bussen de andre to-tre gangene vi skulle besøke en anne by, og det gikk litt roligere for seg. God tur og lykke til!
Heidipia Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Du får triller som du kan legge ryggen helt ned på, med kalesje og det hele..koster ca 600. Kanskje litt dyrt hvis dere har tenkt å kun bruke den på denne turen. Jeg husker ikke i farten hvilke merker som har slike men gå i en babybutikk, der har de det sikkert..eller vet om en annen butikk som har. Tror kanskje Chicco har en slik en. Når det gjelder bilsete...så vet jeg ikke hvordan det er med låning av det i syden..men jeg hadde nå i allefall ALDRI hatt barnet mitt i bæresele mens jeg selv var spent fast i bilen. Syntes det hørtes veldig risikabelt ut. Da får man heller holde seg i gang avstand.
Gjest Gjest_Kaja_* Skrevet 14. februar 2006 #5 Skrevet 14. februar 2006 Vi hadde alltid med oss den store simovogna til syden når barna var små, vi. Litt styr med demontering og pakking på flyplassen, men veldig kjekt når du først er framme. Stor kalesje som skygger for solen og flatt og godt å ligge for den lille. Hadde aldri noe problemer med å få den inn i bil, leiebiler finnes i alle størrelser og er taxien forliten så ringer sjåføren etter en annen bil, ikke noe problem. Leier du bil får du med barnesete, og tar du taxi så skaffer sjåføren sete, var aldri noe problem for oss. Ellers vil jeg nevne at jeg har en carena trille (til ca 800.-) som er fin å ha på reise. Jeg har bare brukt den når ungene har vært over året, men ryggen kan legges ganske langt ned, så meg litt ekstra støtte oppi der tror jeg det går helt fint til en liten venn bare ikke for lenge igangen. Den er veldig liten og grei og fin å ha senere til butikkturer osv, lett inn og ut av bilen! God tur og lykke til
Carrot Skrevet 14. februar 2006 #6 Skrevet 14. februar 2006 (endret) Tåler så små barn varmen i syden da? Har det ikke vært flere diskusjoner om akkurat dette med at barn under tre år eller noe ikke bør utsettes for sydentemperaturene? C. Lagt til ; Dette fant jeg på mammanett.no; Spebarn under et halvt år bør ikke være i direkte sol. De bør holde seg i skyggen. Selv i skyggen er det fare for overoppheting og dehydrering, så hold et godt øye med dem. og på http://www.kreft.no/forebygg/sol/solvettreglene_2212 står dette; Ta spesielt vare på barna. Barnas hud er mer ømfintlig enn voksen hud, og solbrenthet er trolig enda mer skadelig for barn enn voksne. Mye av den totale solmengden vi får i løpet av livet skjer i barne- og ungdomsårene, med lange sommerferier og mye uteliv. Mye tyder på at enkeltepisoder med kraftig forbrenning i ung alder, er en viktig årsak til føflekkreft. La barna ha mulighet til å oppholde seg innendørs og i skyggen deler av dagen – ofte foretrekker de skyggen hvis de får velge. Sørg for at de har solbriller og solkrem med høy faktor (15). Lue som gir skygge til ansiktet og ørene er bra. Endret 14. februar 2006 av Carrot
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #7 Skrevet 14. februar 2006 Tåler så små barn varmen i syden da? Har det ikke vært flere diskusjoner om akkurat dette med at barn under tre år eller noe ikke bør utsettes for sydentemperaturene? C. ← Det spørs jo hvor de skal reise da, det bruker ikke være de helt store temperaturene i mars... Juni, juli og august er varme måneder, og jeg hadde personlig aldri tatt med et så lite barn da, men i mars så er det vel omtrent som norsk sommer? Ellers var det mange gode råd Carrot hadde funnet.
Pasha Skrevet 14. februar 2006 #8 Skrevet 14. februar 2006 og det bor små barn i "sydenland" også og de lever da! Det er vel ingen som legger ungen sin i direkte sollys.. men det var jo ikke det innlegget egentlig dreide som om. Jeg ville nok ha satset på å ta med en store vogna jeg. Sikkert bedre for ungen, og er dere så uheldige å ikke få seng på hotellet kan dere jo evt bruke bagen som seng for henne. Når jeg var på ferie forrige gang så jeg at noen taxier reklametere for at de hadde barnesete, så det er sikkert mulig å få tak i en slik en.
Annie Skrevet 14. februar 2006 #9 Skrevet 14. februar 2006 Eksen og jeg var i syden d prinsessa var 4 mnd og vi hadde med oss vår Silver Cross dypvogn. Den er diger, men det gikk veldig bra.
NIKI Skrevet 17. februar 2006 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2006 Hei igjen Tusen takk for svar jenter. Det blir vel så vi tar med den store vogna. Tror jeg har fått overtalt samboeren min ihvertfall. Har funnet en tur som jeg tror passer bra, det ligger ganske sentralt til sentrum, og det går hotellbusser til og fra stranda. Så da slipper vi mest sannsynlig problemet med å ta taxi. Og med vogna, så slipper vi å ta med reiseseng og. Vi skal bare til kanariøyene, og der er det ikke så varmt at det blir noe problem med jenta. Jeg skal selvfølgelig ikke ha henne ute i sola. Bortsett fra å ta henne med å bade om hun liker det da :icon_razz: Og hvis vannet er varmt nok. Det er vel greit å bade med så små barn i basseng? Om noen har andre tips rundt det å ha med spedbarn i syden, er det bare å komme med dem :icon_smile:
Pasha Skrevet 17. februar 2006 #11 Skrevet 17. februar 2006 Forrige gang jeg var i "syden" var det et par små barn på hotellet.. var vel rundt 6 mnd og en annen ei på rundt 1 år (+ en del eldere barn fra rundt 2 år og oppover).. disse barna storkoste seg i bassenget.
Annie Skrevet 17. februar 2006 #12 Skrevet 17. februar 2006 Hei igjen Tusen takk for svar jenter. Det blir vel så vi tar med den store vogna. Tror jeg har fått overtalt samboeren min ihvertfall. Har funnet en tur som jeg tror passer bra, det ligger ganske sentralt til sentrum, og det går hotellbusser til og fra stranda. Så da slipper vi mest sannsynlig problemet med å ta taxi. Og med vogna, så slipper vi å ta med reiseseng og. Vi skal bare til kanariøyene, og der er det ikke så varmt at det blir noe problem med jenta. Jeg skal selvfølgelig ikke ha henne ute i sola. Bortsett fra å ta henne med å bade om hun liker det da :icon_razz: Og hvis vannet er varmt nok. Det er vel greit å bade med så små barn i basseng? Om noen har andre tips rundt det å ha med spedbarn i syden, er det bare å komme med dem :icon_smile: ← Om dere skal kjøpe bleier der nede, så pass på å kjøpe skikkelige bleier. Vi kjøpte feil type og datteren vår ble kjempesår av dem.
Koriander Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Dette må man absolutt IKKE gjøre! Da vil barnet knuses av den voksnes vekt i en evt kollisjon, da det vil bli klemt mellom beltet og den voksne. Jeg må bare presisere at jeg på ingen måte mener at man skal legge beltet rundt barnet. Man har på babybjørnen på vanlig vis, deretter tar man på beltet helt inne mot den voksne. Hvis alternativet er å ha barnet løst på fanget mener jeg det er bedre at det sitter fast mot den voksnes kropp. Det beste er selvsagt å unngå denslags situasjoner
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #14 Skrevet 18. februar 2006 et lite råd er å ta med seg bleier! det har vi alltid tatt med på tur, de bleiene man kjøper i syden kan ikke sammenlignes med norsk kvalitet.
NIKI Skrevet 21. februar 2006 Forfatter #15 Skrevet 21. februar 2006 Det er vel sikkert lurt å ha med egne bleier da ja Hvordan er det med badebleier? Får man kjøpt det til de små, og evt. hvor får man kjøpt det?
Lavendula Skrevet 21. februar 2006 #16 Skrevet 21. februar 2006 Her hjemme får du kjøpt badebleier i ulike matbutikker (varierer veldig!) og i større svømmehaller/badeland. Blå pakke, mindre enn vanlig bleiepakke. I "syden" får du kjøpt de vanlige kjente bleiemerkene på større shoppingsenter til vanlig pris, men stopper du på en bensinstasjon/liten butikk har de bare dyre og ELENDIGE bleier å selge. Ellers vil jeg anbefale deg åta med storvogna. Litt styr på flyplassen, men helt klart best å ha der nede.
Annie Skrevet 21. februar 2006 #17 Skrevet 21. februar 2006 Vogna får du ha med til flyet. Du kan ha barnet i den helt til avgang. Da tar mannskapene den sist på flyet og du får den med en gang dere har landet. Kjempegreit.
Smørblomsten Skrevet 21. februar 2006 #18 Skrevet 21. februar 2006 Vogna får du ha med til flyet. Du kan ha barnet i den helt til avgang. Da tar mannskapene den sist på flyet og du får den med en gang dere har landet. Kjempegreit. ← WOW, er det sant? Også når det gjelder STOR vogn altså? Trodde den måtte pakkes i plast ved innsjekkingen jeg...
Smørblomsten Skrevet 21. februar 2006 #19 Skrevet 21. februar 2006 Vogna får du ha med til flyet. Du kan ha barnet i den helt til avgang. Da tar mannskapene den sist på flyet og du får den med en gang dere har landet. Kjempegreit. ← WOW, er det sant? Også når det gjelder STOR vogn altså? Trodde den måtte pakkes i plast ved innsjekkingen jeg...
Klips Skrevet 21. februar 2006 #20 Skrevet 21. februar 2006 En annen ting med vogn er hjulene. Store gummihjul er lettere å trille på stranden enn små plasthjul. I den grad det kan kalles lett i det hele tatt Datteren vår var fire og en halv måned da vi reiste til kreta, midt på varme sommeren. Vi holdt oss i skyggen, hun fikk melk hele tiden (ville ikke drikke vann, selv med sukker/juice i) og storkoste seg. Det var 40 grader der da, men hun var overlykkelig. Hadde henne i bassenget også, hun elsket det. Jeg fikk anbefalt cosmica sunblock for barn, fordi den sitter hele dagen om man smører på om morgenen. og det gjør den virkelig. (fullt mulig den inneholder allskens farlige stoffer, jeg har ikke fulgt med på den debatten, men solbrent er det i hvert fall umulig å bli med den kremen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå