Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sitter og skal oversette en grafisk designers CV fra engelsk til norsk, men står litt fast. Er det noe lyse hoder der ute som kan hjelpe meg med følgende ord og uttrykk: - Foundation Art + Design (har vi noe tilsvarende i Norge? Kan jeg sette forkurs i kunst og design?) - National Vocational Qualification i Diploma Signwriting (dette er et ett-årig kurs som gir en praktisk utdannelse, har vi noe slik i Norge?) - art direction Og i tillegg: han det gjelder har ført opp "musical composition". Er det best å oversette det med "skrive musikk" eller "komponere"? Det er ikke snakk om symfonier, men electronica/jazz/tango mm.
mixci Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Sukk.. Skulle ønske jeg kunne hjelpe, men jeg kan nok ikke det.. Beklager...
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Takk for at du tittet innom i det minste
Gjest -eline- Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sitter og skal oversette en grafisk designers CV fra engelsk til norsk, men står litt fast. Er det noe lyse hoder der ute som kan hjelpe meg med følgende ord og uttrykk: - Foundation Art + Design (har vi noe tilsvarende i Norge? Kan jeg sette forkurs i kunst og design?) ← Nei det har vi ikke, forkurs i kunst og design dekker dette helt greit. - National Vocational Qualification i Diploma Signwriting (dette er et ett-årig kurs som gir en praktisk utdannelse, har vi noe slik i Norge?) ← Tror ikke vi har det... men dette bør noen andre svare på for det er ikke innen mitt felt for å si det sånn - art direction ← AD brukes jo som forkortelse i Norge for Art Director... Eller ansvarlig for visuell design? er litt vanskelig den der. Er endel kreative forslag på denne siden. Og i tillegg: han det gjelder har ført opp "musical composition". Er det best å oversette det med "skrive musikk" eller "komponere"? Det er ikke snakk om symfonier, men electronica/jazz/tango mm. ← Komponere ville jeg brukt.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 AD brukes jo som forkortelse i Norge for Art Director... ← Bør jeg kanskje heller bruke AD enn hele art director? Jeg tror jeg oversetter NVQ'en med "ettårig yrkesrettet utdanning" - men hva i all verden skal jeg oversette signwriting med? Skilt-skriving...? Høres ikke riktig ut. Til slutt: takk!
Gjest Isbiten - ikke innlogget Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Jeg sitter og skal oversette en grafisk designers CV fra engelsk til norsk, men står litt fast. Er det noe lyse hoder der ute som kan hjelpe meg med følgende ord og uttrykk: - Foundation Art + Design (har vi noe tilsvarende i Norge? Kan jeg sette forkurs i kunst og design?) - National Vocational Qualification i Diploma Signwriting (dette er et ett-årig kurs som gir en praktisk utdannelse, har vi noe slik i Norge?) - art direction Og i tillegg: han det gjelder har ført opp "musical composition". Er det best å oversette det med "skrive musikk" eller "komponere"? Det er ikke snakk om symfonier, men electronica/jazz/tango mm. ← Foundation Art + Design: Ville ikke oversatt Foundation art, det virker som det er spesifikt for dette studiet. Skriv Foundation kunst og design. (Kunstverdenen er likevel såpass globalisert at det bør gi mening) National Vocational Qualification in Diploma Signwriting: Praktisk rettet kompetansegivende kurs i tegnspråk Art direction: Samme som øverste, bruk art direction. Alle reklameskoler i Norge opererer med det, og det bør alle bransjer som skal ha dem de å gjøre også. Musical composition er rett og slett komposisjon av musikk; all slags. Å skrive musikk blir litt vel uformelt, spesielt hvis vedkommende har utdanning på feltet. Håper dette hjalp!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 National Vocational Qualification in Diploma Signwriting: Praktisk rettet kompetansegivende kurs i tegnspråk ← Tusen takk! Men du: tenker du tegnspråk som for døve her eller heter det faktisk det når man jobber med skilt?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #8 Skrevet 13. februar 2006 PS: Hva med ord som: - branding - rebranding - retouching
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #9 Skrevet 13. februar 2006 Tusen takk! Men du: tenker du tegnspråk som for døve her eller heter det faktisk det når man jobber med skilt? ← Tror ikke det har så mye med skilt å gjøre, egentlig. (Men er ikke 100 %!)
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #10 Skrevet 13. februar 2006 PS: Hva med ord som: - branding - rebranding - retouching ← Branding: Har med merker å gjøre. Enten det å fysisk trykke et merke eller å drive markedsføring av merke. Rebranding: Ehm. Å gjøre det på nytt, evt i annen form? Retouching: Retusjering. (Å gjøre bilder o.l. pene!)
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #11 Skrevet 14. februar 2006 Tror ikke det har så mye med skilt å gjøre, egentlig. (Men er ikke 100 %!) ← Jo, det har nok det. Han tok kurs i skiltarbeid - som jeg etter et søk på google fant ut igså var et ord på norsk. Han lærte å lage skilt og plakater (zzzz).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå