Gå til innhold

Ikke datakyndig.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg se om noen hacker pc`en min? Er det noen spesielle symboler eller ikoner som avslører dette?

Hvordan kan jeg få vite identiteten til hackeren??

Vil jo gjerne politianmelde eventuelle inntrengere på pcen.

Jeg har brannmur,antivirus og automatiske oppdateringer.

Hvordan forhindrer dette hacking og i så tilfelle er det nok??

Forklar med enkle begreper vær så snill (forstår ikke "dataspråk")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Så lenge du har oppdatert brannmur, antivirus og annen programvare (f eks nettleser, chatteprogram, oppdateringer til Windows) er du rimelig trygg. Vær varsom med å åpne filer du ikke vet er sikre, både når du "surfer" og leser mail. Kjør også anti-spyware programmer i ny og ne, spesielt etter at du har lagt inn nye programmer på maskinen. Gode gratis-programmer for dette er Ad-Aware og Spybot.

Vil for øvrig anbefale deg å ta en tur innom Nettvett.no, det er en lur side med mer informasjon om hva man bør tenke på når man bruker Internett.

Ellers er det ikke noen måte å se om noen hacker PC-en din, med mindre de som hacker den vil det... Identiteten til en evnt hacker er det vel kun politiet som har adgang til, ved å kontakte Internettleverandøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ego-solo

Dersom du er på en typisk norsk forbindelse, med en lite hjemmePC, så er det ikke noen som gidder hacke din PC. Det som er interessant å hacke, er maskiner på hurtige linjer og store systemer. Jeg har for eksempel en 100Mbits forbindelse 24 timer i døgnet - et gullegg for en hacker. Derfor ligger mitt private nettverk bak en hardware firewall. I tillegg er det software firewall på hver enkelt maskin bak muren også.

Du kan typisk se om noen er i gang med å hacke din maskin ved å se på loggen til din firewall. Når du får 7-800 angrep på noen få sekunder, så vet du at noe er på gang, og det er på tide å trykke på Offline i din firewall. En hardware firewall er det beste.

Det du skal sørge for er at alle dine porter er lukket. Det kan du teste online, eller med en portscanner.

Hilsen

Ego-Solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å se om noen har hacket deg. En hacker vil alltid forsøke å slette alle spor.

Og ja, det er superenkelt.

Det du gjør selv, er supert. I tillegg er det greit å huske på reglen om å ikke benytte administratorbruker til daglig bruk.

Jeg vet det ligger en video på microsoft sin technetside, hvor en teknisk dude forklarer hvor enkelt det er å hacke en windowsmaskin og hva man skal huske på, slik at man ikke blir hacket. Skal se om jeg finner den igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...