AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #1 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har en 5.5-årig gutt som begynner på skolen til høsten. Han liker ikke å tegne, og strever med å skrive initialene sine. Oppdaget på førskoledagen at det tydeligvis var en forventning. Han har nok ikke så god finmotorikk, men viser stor motstand mot å trene på tegning feks. Ikke interessert i å lære bokstaver heller. Han kan også være litt ukonsentrert og ikke høre så godt etter. Kjenner jeg har en klump i magen for skolestart. Han har eldre søsken, men de var veldig glad i å tegne og skrive. Når jeg leser her så virker det som om "alle" kan lese, eller i hvert fall masse bokstaver før skolestart. Og at de teller uendelig langt .. Dere andre som ikke hadde skoleklare barn, hvordan gikk det? Anonymkode: 76416...915 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #2 Skrevet 14. juni 2024 dette har gått bra i århundrer og vil gå også bra med gutten din blir fort nok klar Nyt sommeren så går det seg til kjære deg :)) Anonymkode: 46923...f4f 6 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #3 Skrevet 14. juni 2024 Mange åre siden jeg hadde skolestarter, men ingen av mine har kunnet lese noe som helst eller skrive bokstaver før de begynte. Alle hadde dysleksi og lærte det på veldig ulik tid. Den som slet mest og ikke knekte koden før halvveis ut i andre klasse er nå toppelev på videregående og fikk praksis og lærlingsplass kastet etter seg. Den som slet med finmotorikken sliter fremdeles med det nå på ungdomsskolen, men har funnet sin måte og det går ikke ut over skolearbeidet. Å kunne masse før skolestart er ikke noe som er forventet, de begynner jo læringen helt fra scratch uansett, så ved å kunne for mye er det heller en risk for å kjede seg. Så det er null grunn for bekymring for hva de kan før skolestart. Ikke alle elsker å tegne og barn er veldig flinke til å finne sin egen måte å gjøre ting som er utfordrende. Anonymkode: 82d3f...d50 4 1
mommyaka Skrevet 14. juni 2024 #4 Skrevet 14. juni 2024 Det går nok bra. Men har du hat ptar med pedagogisk leder? De pleier å ha en skole start gruppe og du burde fått en liten oppsummering i forhold til dette
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #5 Skrevet 14. juni 2024 Det er en overgang, men det kommer til å gå bra. Ikke stress med dette i sommer, la han være det lille barnet han er. Alvoret kommer tidsnok og han kommer til å lære alt etterhvert. det er store forskjeller på 1.klasse-elevene og lærerne tilpasser mye. min sønn var ganske uinteressert i tall og bokstaver. Men lærte masse da han begynte og knakk lesekoden allerede før høstferien. Men målet er vel at de skal lære å lese i løpet av 2.klasse, så det er god tid. Anonymkode: 93fee...e6e
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #6 Skrevet 14. juni 2024 Ikke bruk energi på å uroe og engste deg, det ordner seg uansett. Og nyt heller sommerferien. Ofte modnes de litt i løpet av sommeren, og gjør han ikke det, så er det ikke noe problem det heller. Jeg hadde en gutt som din. Var skikkelig umoden, og fantes ikke interessert i å lære å lese, skrive, hatet å tegne - og ville helst være ute og leke og klatre på klatrestativet. Nå er han er flott syvendeklassing, som er sterk faglig og en fin gutt. P.S Ang finmotorikken; har dere sjekket synet? Det kan spille inn på både finmotorikk, og lysten til tegning/skriving. Anonymkode: 81f9f...bc5
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #7 Skrevet 14. juni 2024 Det går bra ❤️ Husk at de begynner på skolen for å lære seg å skrive/lese/regne, de skal jo ikke kunne det FØR skolestart. I barnehagetiden skal de lære om følelser, sette grenser for seg selv, respekt, lek, erfare vennskap, sosial kompetanse, selvstendighet , kle på seg selv, ta imot beskjeder. Så mange barnehager/bhg-lærere som glemmer dette, og tror de skal kunne sende avgårde bhg-barn kan skrive, telle, regne og klappestavelser. tegning skal være gøy, ikke øving. kruseduller= starten på skriveferdigheter lese bok (som er starten på leseforståelse når alt kommer til alt), skal være positivt, avkoblinger, gøy, fint osv. Være konsentrert om én oppgave = 10-20, er enn nok i den alderen. tenk så kjedelig 1.klasse blir hvis man kan skrive og lese før skolestart. Og tenk så fint å raskt få venner på SFO og skole fordi man får leke masse i bhg. Han er bare 5,5 år , det går bra. lykke til ☺️ Anonymkode: 77763...89a
Arkana Skrevet 14. juni 2024 #8 Skrevet 14. juni 2024 Ikke vær bekymret, dette kommer til å gå bra. Det kan nok virke som om alle kan lese ved skolestart, men det er faktisk mindretallet som kan det. Og ikke alle liker eller kan tegne og det er faktisk helt greit. Finmotorikken kommer til å bli bedre av seg selv når han starter på skolen og lærer å skrive. Ikke stress med å presse ham til ting han ikke vil for å øve til skolestart, dette kommer til å gå seg til helt av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #9 Skrevet 14. juni 2024 Min var 6 år ved skolestart, hatet å skrive bokstaver og tegne, kunne til nød rable ned noen kruseduller, slet med blyantgrepet osv. Skolen her var ikke bekymret, det de ønsker seg av barna når de begynner er at de er nogenlunde selvstendige. Kan kle på seg selv sko og yttertøy, gå på do selv, ta i mot beskjeder og utføre de, og sitte rolig i klasserommet og høre etter. Alt det andre er de på skolen for å lære. Og det kom seg det, nå er han 14, ingen problemer med å lese/skrive osv, men hater fremdeles å tegne da. Så jeg skjønner bekymringen din, men dette vil mest sannsynlig gå helt fint Anonymkode: 97212...645 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #10 Skrevet 14. juni 2024 Min kan ikke lese men kan skrive navnet sitt. Men en kamerat av ham sliter. Tror det har mye med om barnet er interessert eller ikke Anonymkode: 803a8...234
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #11 Skrevet 14. juni 2024 Jobber på 1.trinn. Vi møter mange av typen som din sønn, og noen av de andre du forteller om. Begge deler er helt vanlig. Det jeg ville prioritert er selvstendighet, altså å kunne gå på do selv, kle av og på seg selv, være i stand til å ta imot beskjeder i fellesskap osv. Vil du "øve" på noe, så tegn kruseduller, øve på å følge en strek/et mønster osv. Eventuelt gi ham ansvaret for å finne ut hvor mange gafler, kniver og tallerkener han må dekke på bordet for at dere i familien skal kunne spise middag, altså matte i hverdagen. Kjenner han igjen navnet sitt? Mange gjør det lenge før de kan skrive det selv. Ikke press ham så han får avsmak før han begynner. Lat som om du blåser i det, og lek heller inn noen tenkemåter han får bruk for senere. Når han kommer i skolesituasjonen, vil han sannsynligvis bli med på det som skjer uansett! Anonymkode: 12bca...1b2 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #12 Skrevet 14. juni 2024 På forumet er det mange som liker å skryte av barna sine ferdigheter. Det kan virke som at «alle» barna kan både lese og skrive før skolestart, er 20 cm høyere enn gjennomsnittet. Knallgod motorikk, masse venner og superstjerner hele gjengen. Det stemmer ikke. De fleste er helt middels på det meste. Sønnen min går i 1. klasse nå. Han er født i desember, og var altså 5,5 år ved skolestart i fjor. Jeg gruet meg veldig. Han var umoden, uinteressert i å tegne, kunne ikke skrive annet enn forbokstaven sin ( I ) så den er ganske grei.. kan gå en lang f. Ikke glad i å sitte stille, for å si det sånn. Han har ADHD. Sønnen min er fremdeles umoden i forhold til mange andre på trinnet. Han er ikke klar for å gå til skolen f.eks, som jeg set at mange gjør. (Trygg skolevei) Han kan enda ikke lese, men tar noen to-tre ord med litt dra hjelp fra oss. Han kan skrive 1, 3, 5 og 6 og har lært seg å skrive navnet sitt. Stolt som en hane. Han gjør fremgang, og det er det vi fokuserer på. Han har nådd langt - i forhold til utgangspunktet. Tenk den enorme fordelen det er å være født i januar-februar i stedet for november-desember. Er du i tillegg jente og født tidlig, da har du bedre sjanser for å være skoleklar, enn en gutt født sent på året. Det er utettferdig, rett og slett. Men sånn er det. Det vil gå seg til. Ha tatt dialog med skolen, vær på ballen! Dette kommer til å gå bra 🤗 Anonymkode: 22b08...cfb
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #13 Skrevet 14. juni 2024 TS her. Tusen takk for alle svar, virkelig!! Det hjelper å lese dette. Tror noe av bekymringen min henger sammen at jeg og gutten er nokså ulike. Jeg har alltid likt å lære og tegne/skrive. Søsknene like så. Jeg må prøve å roe meg.. Anonymkode: 76416...915 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #14 Skrevet 14. juni 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Det går bra ❤️ Husk at de begynner på skolen for å lære seg å skrive/lese/regne, de skal jo ikke kunne det FØR skolestart. I barnehagetiden skal de lære om følelser, sette grenser for seg selv, respekt, lek, erfare vennskap, sosial kompetanse, selvstendighet , kle på seg selv, ta imot beskjeder. Så mange barnehager/bhg-lærere som glemmer dette, og tror de skal kunne sende avgårde bhg-barn kan skrive, telle, regne og klappestavelser. tegning skal være gøy, ikke øving. kruseduller= starten på skriveferdigheter lese bok (som er starten på leseforståelse når alt kommer til alt), skal være positivt, avkoblinger, gøy, fint osv. Være konsentrert om én oppgave = 10-20, er enn nok i den alderen. tenk så kjedelig 1.klasse blir hvis man kan skrive og lese før skolestart. Og tenk så fint å raskt få venner på SFO og skole fordi man får leke masse i bhg. Han er bare 5,5 år , det går bra. lykke til ☺️ Anonymkode: 77763...89a Må svare på dette, fordi dette stemmer så godt her. Ekstra uflaks at det kun har vært 3 andre jenter på hans alder i barnehagen. Pedleder har ikke vært så god på å fokusere på hans styrker, så det har vært mye fokus på at han ikke vil tegne eller skrive bokstaver. Han kom hjem og sa at de voksne i barnehagen liker jenter bedre enn gutter 😟 Anonymkode: 76416...915
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #15 Skrevet 14. juni 2024 Jeg har en skolestarter som ikke kan skrive navnet sitt, kan absolutt ingen bokstaver og kan knapt nok telle til ti. Denne gutten har gått i en barnehage som ikke har fokus på sånt, men heller har hatt fokus på å leke, samhandle og skape gode minner sammen. Skolen kommer tidsnok. Hvorfor skal man presse skole ned i barnehagen bare fordi noen barn «får det til»? Vi nevnte det for skolen da vi hadde overgangssamtale, og de var veldig rolige på det. Skolen skal lære barna disse tingene, ikke barnehagen. Anonymkode: 9b6fb...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 Ikke TS, men samme bekymring her, og vil bare si takk til alle som gir tilbakemelding og lar skuldrene synke ned litt 🩷 Anonymkode: 84e4f...66c
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #17 Skrevet 14. juni 2024 Når det gjelder finmotorikk kan dere jo finne andre ting enn tegning å øve med i løpet av sommeren? Har og en skolestarter og på hennes avdeling kan alle skrive navnet sitt. Tegning er det dog svært variabelt nivå på 🤪 Noen har fargelagt innenfor streken i et par år, mens andre fortsatt er på rable/krusedullnivået. Anonymkode: 5fe8f...4a0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå