Gå til innhold

Splitte par ved bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi splittet ingen par, da det er noe av det verste vi vet selv. I tillegg plasserte vi kjente sammen. Tanter og onkler innenfor samme familie satt sammen, vennepar som kjente hverandre satt sammen. Single satt sammen med noen de kjenner fra før. Der noen kom «alene» prøvde vi å plassere de sammen med noen som vi vet deler samme interesser eller har andre felles møtepunkter. Vi hadde i tillegg runde bord så ingen ble sittende «på enden». 

Anonymkode: 32a37...8f3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/15/2024 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

Hvor? Spørsmålet er vel heller hvor det ikke er det.

At det ikke praktiseres i de bryllupene du har vært i, betyr jo bare at du har en omgangskrets som ikke er så gode på skikk og bruk 🤷‍♀️  

Anonymkode: 12929...655

Jeg har vært i over 200 brylluper. Det er IKKE vanlig å splitte par, dette er en gammel og utdatert regel som kun et fåtall holder fast ved.

Anonymkode: 29d51...b5c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, jeg skjønner ike hvorfor dere tenker at gifte/samboende folk er angstfylte persilleblad (uten jobb, antagelig?) som knekker sammen om de må sittte uten partner noen timer, mens single er superrobuste og takler det på strak arm. De single får jo sitte med noen de kjenner fra før (parene kjenner bare hverandre da antagelig?) eller noen de har ting til felles med (igjen, parene har ting bare til felles med hverandre?) - dere tenker tydelig at single er mye mer robuste og vant til å ferdes blant folk.

Kanskje der er sant, men halter nå litt.

En ting dere kan tenke på, er at disse engstelige parene som bare kan sitte sammen ikke allltid er like oppmerksomme på folk rundt seg. Fordi de selv har en samtalepartner uansett, er de ikke nødvendigvis inkluderende mot andre. 

Anonymkode: 73c30...a52

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært i over 200 brylluper. Det er IKKE vanlig å splitte par, dette er en gammel og utdatert regel som kun et fåtall holder fast ved.

Anonymkode: 29d51...b5c

Hvorfor har du vært i så mange bryllup? Hvor gammel er du?

Anonymkode: d57ac...d52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men altså, jeg skjønner ike hvorfor dere tenker at gifte/samboende folk er angstfylte persilleblad (uten jobb, antagelig?) som knekker sammen om de må sittte uten partner noen timer, mens single er superrobuste og takler det på strak arm. De single får jo sitte med noen de kjenner fra før (parene kjenner bare hverandre da antagelig?) eller noen de har ting til felles med (igjen, parene har ting bare til felles med hverandre?) - dere tenker tydelig at single er mye mer robuste og vant til å ferdes blant folk.

En ting dere kan tenke på, er at disse engstelige parene som bare kan sitte sammen ikke allltid er like oppmerksomme på folk rundt seg. Fordi de selv har en samtalepartner uansett, er de ikke nødvendigvis inkluderende mot andre. 

Da jeg var singel satt jeg pris på å bli satt sammen med familie på min egen alder (har aldri vært i bryllup som venn i singel alder). Jeg sidestiller det med å sitte ved partner. 

Anonymkode: 957ab...c5c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/18/2024 at 12:32 PM, klarinetta said:

Synes det er ubehagelig å bli splittet, og synes den gamle "regelen" om at man kan splitte ugifte, er dust. :)

Ugifte skal ikke splittes, det er gifte som skal splittes

Anonymkode: ca0d1...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 19.28):

Hvis du trenger et bryllup for å pleie den har dere mulig for lite kontakt ellers? 

Anonymkode: 5840f...bd4

Har ikke sagt jeg pleier den kretsen i bryllupet. Poenget var at jeg har nok venner og trenger ikke bli kjent med flere. Trenger ikke plassere meg med random folk for at jeg skal bli kjent med dem . 

Anonymkode: 0e875...557

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Når man splitter par så sørger man jo selvsagt for at det kjenner noen i nærheten. Jeg har jobbet med med bosetting til arrangementer og vi satt alltid de som meldte seg sammen i den sosiale 6-er, evt på samme lille bord

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugifte skal ikke splittes, det er gifte som skal splittes

Whatever, *poenget* er at jeg synes splitting er dust. 

Anonymkode: 8a270...23e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen likheter mellom trådene om splitting av par, og trådene om å dra uanmeldt besøk. Begge deler handler i stor grad om man skal gjøre det man selv synes er gøy, eller ta hensyn til hva andre ønsker. 

Anonymkode: fdea5...04d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen likheter mellom trådene om splitting av par, og trådene om å dra uanmeldt besøk. Begge deler handler i stor grad om man skal gjøre det man selv synes er gøy, eller ta hensyn til hva andre ønsker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var så mange likheter at det kom to like innlegg 😛 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (På 18.6.2024 den 12.32):

Synes det er ubehagelig å bli splittet, og synes den gamle "regelen" om at man kan splitte ugifte, er dust. :)

Nå er regelen at forlovede sitter sammen, gifte par splittes. 

Anonymkode: d707b...197

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå er regelen at forlovede sitter sammen, gifte par splittes. 

Anonymkode: d707b...197

Ok, men jeg synes fortsatt det er dust. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, men jeg synes fortsatt det er dust. 

Jeg skulle ikke være anonym. Dustete. 

Endret av klarinetta
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 23.49):

Hvorfor skal jeg som er singel tørrprate med onkel Knut i 7 timer da mener du?

Så fordi du er singel, så skal par splittes opp for at det skal bli likt for alle? Spesielt må jeg si...

Anonymkode: 174a1...b93

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 17.22):

Når er det innafor? Er det feks innafor i en 50årsdag, men ikke et bryllup?

Hvordan ville du reagert?

Anonymkode: 0de85...c65

Innafor i begge tilfeller.

Anonymkode: 2163f...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er mildt sjokkert over mangelen på sosial kompetanse mange viser i denne tråden, og kom over en artikkel som forsåvidt handler om noe annet, eller en annen måte å være dårlig på relasjoner, og der sto der en del interessante ting. Klipper ut et sitat fra en professor i sosiologi, som heter Aksel Tjora. Uthevingene er mine:

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/63j0g8/er-ghosting-blitt-et-samfunnsproblem

"Det skjer oftere og oftere at de kommer med legeattest om at de har sosial angst og ikke kan delta på presentasjoner. For 15–20 år siden skjedde det aldri, sier Tjora.

– Hva gjør du da?
– Jeg sier at «din fastlege kan ikke bestemme min pedagogikk».

Tjora ser flere tendenser som bekymrer. Det ene er en «psykologisering» av normale sider ved det å være menneske. Som at sjenanse ofte blir til «sosial angst».

Han mener også at konfliktskyhet brer om seg, en følge av at så mye kommunikasjon skjer digitalt, tror han.

– Den sosiale kompetansen det er å snakke åpent og ærlig ansikt til ansikt er svekket blant dagens unge.

Og «tinderifiseringen» av ulike kommunikasjonsformer er problematisk i seg selv, mener han.

– Vi ser på hverandre i større grad som ansiktsløse produkter på et marked som vi kan velge å engasjere oss i eller ikke."

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et til sitat fra artikkelen i forrige innlegg. Ingen poeng for å se forbindelsen til mentaliteten til 80 prosent av deltagerne i denne tråden:

"Individualiseringen i vår tid baner vei for det Tryti kaller «nytelsesforhold». «Hva kan dette andre mennesket gjøre for meg?» Vi plukker, mikser, velger og vraker som i smågodtkiosken. Tryti ser tendenser allerede fra småbarnsårene.

– Mange foreldre godtar i større grad en form for utestengning. «Barna må jo kunne velge.» «Hvorfor må vi invitere alle?

– Hva handler alt dette om?
– For meg er dette en tydelig endring i hva som anses som ålreit oppførsel. En oppløsning av sosiale koder.»"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.38):

Det er så rart at voksne mennesker ikke klarer seg noen timer uten å sitte ved siden av partneren sin. Men når det er snakk om unger som begynner i 1.klasse eller på ungdomsskolen uten å havne i samme klasse eller på samme skole så er kommentarene ofte: Det burde barnet klare, tenk så fint å få nye venner, lurt å bli kjent med andre, er ungene så bortskjemte at de ikke klarer å være noen timer uten vennene sine osv. 

Rart det der..... 

Anonymkode: 977fa...cef

Skole = jobb. Hverdag. Når jeg betaler i dyre dommer for å overvære feiringen av at du og mannen bestemte for å skrive en kontrakt om forholdet, forventer jeg at jeg skal kunne kose meg sammen med min mann.

Anonymkode: 9d51c...815

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...