Gå til innhold

Splitte par ved bordplassering

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du ikke kan snakke med folk du ikke kjenner, så burde du holde deg unna fester og sosiale anledninger. Det er direkte frekt å ikke snakke med andre enn partner og folk man kjenner.

Anonymkode: 67e3e...0ff

En kan fint snakke med andre selv om en sitter sammen med ektefelle/samboer. Jeg var gift med en som kunne få selv en gråstein i tale, så han snakket selvsagt med mange andre enn bare meg selv om vi satt sammen. Han er veldig god på å inkludere.

Jeg har kun opplevd en gang at vi ble splittet, og det var ikke hyggelig. Ble sittende sammen med noen som "fant hverandre" i en felles interesse jeg ikke hadde noe peiling på eller interesse av, de pratet i vei og ble kjent, og jeg holdt på å kjede meg i hjel. Har aldri mistrivdes så mye noen gang. Kommer aldri til å gå i selskaper med det vertskapet igjen.

Å splitte opp sånn, det er den sikreste måten å få folk til å ha det kjipt. De som er single eller som kommer uten å kjenne noen, bør man plassere sammen med folk man vet er gode på å inkludere, og som er utadvendte. Trenger ikke splitte opp par kun på grunn av at det kommer noen enslige.

Anonymkode: f476b...943

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvordan gjorde dere det? Bare stakk dere? Sa dere i fra der og da? I ettertid? 

Anonymkode: 0de85...c65

Jeg bare sa til de jeg kjente best at dette fikser jeg ikke og begynte og gå. Hadde tenkt å bare snike meg usett ut mens kjæresten ble igjen. Men vips så var det noen som hadde byttet om og jeg fikk en jeg kjenner ved siden av meg og kjæresten på skrå over. Kvelden var allikevel litt ødelagt, så snek meg ut så fort alt det obligatoriske var ferdig.

Anonymkode: d5b5e...76a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig uting. Vi splitter ikke par i vårt bryllup, men setter dem med mennesker vi tror de kommer godt overens med. Altså; det er både kjente og ukjente på bordet. Da blir man trygg i situasjonen, samtidig som man får en opplevelse av å bli kjent med nye mennesker. 

Jeg ønsker at folk skal kose seg i bryllupet, ikke føle på press og tvang.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så alle single folk har det  FORFERDELIG i selskap med mindre de er sosiale?

Anonymkode: 73c30...a52

Det var helt alene dine ord. 
Jeg har vært i mange bryllup som singel. Om ikke jeg har hatt noen jeg kjenner på bordene (det være seg par eller andre single venner) og kjemien er dårlig med resten av bordsetting, har det vært bryllup jeg har hatt smått panikk og gjemt meg på do iblant. Ved bordet igjen, bidrar jeg til det sosiale likevel. 
Folk er forskjellige der, de single også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såkalt etikette å splitte gifte par, men at forlovede eller samboere sitter sammen.

Min mann og jeg ble splitte i et byllup før vi var gift, og det var ikke noe morsomt. På den tiden hadde vi avstandsforhold og så hverandre veldig lite fra før av, og når vi endelig skulle sees så måtte vi sitte hver for oss i en eviglang middag. Jeg satt ved siden av et menneske jeg hadde absolutt ikke noe til felles med, han svarte kun med enstavelsesord hver gang jeg forsøkte å starte en samtale og til slutt ga jeg bare opp og ble sittende og kjede meg.

Etter den opplevelsen ga vi blaffen i at det å splitte gifte par er etikette. Vi beholdt par sammen i vårt bryllyp, hvertfall 90% av dem. Riktignok prøvde vi å få annenhver dame og mann bortover bordene. 

Anonymkode: 0799d...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som singel introvert foretrekker jeg faktisk å sitte sammen med usplittede par. Synes praten flyter lettere når det er to personer som svarer på spørsmål og fletter inn nye emner, eller supplerer med morsomme kommentarer. Jeg kan i tillegg enkelt trekke meg litt tilbake fra samtalen ved behov, for de to har jo allerede en annen å snakke med. Ingen pinlig stillhet.

Anonymkode: 6ece2...5a7

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er pinlig stillhet man er redd for, så husker jeg et lurt tips fra en 50-årsdag jeg var i. Det var runde bord med 7-8 gjester på hvert bord. I velkomsttalen ble det opplyst at under hver tallerken på bordene fantes det noen lapper med spørsmål av typen: «Hva er ditt drømme reisemål», «Hva ville du bli da du var barn»? Osv…Helt harmløse spørsmål for å dra i gang samtaler - for dem som ville det. 

Anonymkode: 5e419...523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis det er pinlig stillhet man er redd for, så husker jeg et lurt tips fra en 50-årsdag jeg var i. Det var runde bord med 7-8 gjester på hvert bord. I velkomsttalen ble det opplyst at under hver tallerken på bordene fantes det noen lapper med spørsmål av typen: «Hva er ditt drømme reisemål», «Hva ville du bli da du var barn»? Osv…Helt harmløse spørsmål for å dra i gang samtaler - for dem som ville det. 

Anonymkode: 5e419...523

Huff. Det er sikkert godt ment, men jeg er stygt redd for at majoriteten av folk som synes lapper under tallerkenene er en god idé er nøyaktig de samme menneskene som synes det er gøy med splittede par.

For meg ville dette vært dobbelt så pinlig som vanlig pinlig stillhet. Mekanisk lappeopplesing for å virkelig illustrere at jeg ikke kommer på en eneste ting jeg har lyst til å vite om deg, liksom. Blir nesten som å legge inkontinensbind og kondomer midt på bordet og si "vær så god, bare å forsyne seg for den som vil!"

Anonymkode: 6ece2...5a7

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at folk er så sosialt ubehjelpelige at de må sitte med kjente. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle steder med bordplassering, bør par sitte med hverandre. Jeg er veldig sosial, og liker godt å snakke med nye folk. I bryllup derimot, foretrekker jeg å ha godt kjente på bordet/ved siden av som jeg kan snakke med for man sitter ofte mange timer til bords. 

I et bryllup jeg og mannen var i til en av hans venner som jeg ikke jente så godt, ble han plassert sammen med guttegjengen nærme brudeparet, mens jeg ble satt med helt ukjente litt mer perifere venner av de som giftet seg. Det var så ufattelig slitsomt og føltes veldig ugreit! Etter det har jeg faktisk unngått å være med i bryllupene til hans venner som jeg knapt kjenner. Ikke verdt å bruke en lang lørdag på! 

Anonymkode: ff092...f04

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som evig og uhelbredelig singel, så vil jeg legge til her at det å tenke nøye gjennom bordplanen er noe som er ønskelig også for oss. For nei, jeg har ikke lyst til å sitte timevis i en middag, kun blant folk jeg ikke kjenner. Jeg synes ikke det er greit å bli plassert ved siden av brudgommens 80 år gamle, lett tunghørte onkel, bare fordi han er den eneste andre single i hele bryllupet. Jeg synes heller ikke det er stas å bli plassert med brudens noe drikkfeldig slektning, som etter hvert sovner ved bordet, bare fordi han er jo så morsom. Ja, kanskje når han er våken, og før han blir så full at han blir ekkel.

Det absolutt verste jeg opplevde i et bryllup, var å føle at jeg som eneste single hadde fått den store æren av å fylle et hull i bordplanen. Litt sånn, her er et hull, kan vi finne noen som kan sitte her. XXX er jo singel, hun kan fylle tomrommet. Kjenner hun noen som sitter her? Nei, men det får være til pass for henne når hun ikke klarer å skaffe seg mannfolk. Jeg satt midt mellom parets vennegjeng, og brudens perifere familie. Jeg var gjest som slektning av brudgommen, og kjente ikke en sjel. De to gruppene snakket seg imellom, men ingen sa et ord til meg. Og jeg er så introvert at jeg ikke klarer å starte en samtale med fremmede i en sånn situasjon. Jeg forlot det bryllupet før desserten, kjøpte meg en kake på kafe i nærheten og strandet på hotellet. Da kunne jeg slappe av. Ingen ga uttrykk for å savne meg uansett.

Så det å splitte par, og plassere folk med bare fremmede, for at da skal man liksom bli kjent og samtalen skal flyte så godt, det er en uting. Og på grunn av mine opplevelser så er jeg ekstremt skeptisk til hvilke bryllup jeg takker ja til. Men om det er sånn at vi introverte og single er mindre verdt, og mindre verdsatt som venner og slektninger, så er det jo selvsagt bare å kjøre på. Jeg klarer alltid å finne på noe morsommere å gjøre enn å være gjest i bryllup. 

Anonymkode: 994b3...e47

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er såkalt etikette å splitte gifte par, men at forlovede eller samboere sitter sammen.

Min mann og jeg ble splitte i et byllup før vi var gift, og det var ikke noe morsomt. På den tiden hadde vi avstandsforhold og så hverandre veldig lite fra før av, og når vi endelig skulle sees så måtte vi sitte hver for oss i en eviglang middag. Jeg satt ved siden av et menneske jeg hadde absolutt ikke noe til felles med, han svarte kun med enstavelsesord hver gang jeg forsøkte å starte en samtale og til slutt ga jeg bare opp og ble sittende og kjede meg.

Etter den opplevelsen ga vi blaffen i at det å splitte gifte par er etikette. Vi beholdt par sammen i vårt bryllyp, hvertfall 90% av dem. Riktignok prøvde vi å få annenhver dame og mann bortover bordene. 

Anonymkode: 0799d...830

Er det etikette å splitte par? Har alltid trodd det var motsatt jeg.

Anonymkode: d7576...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er jo nesten god nok grunn til å bare bli samboere eller gifte seg i skjul så ingen vet. Det blir jo en del bryllup/andre tilstelninger opp gjennom🙈

Anonymkode: 0de85...c65

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at det er off topic, men mange her snakker om introverte som om det er sjenerte folk. Det er altså ikke det samme. Man kan fint være utadvendt og introvert. Introverte har behov for å være alene for å lade batteriene. Men man kan altså fint være introvert og sosial. 

Anonymkode: bebd9...ab8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble splittet i konfirmasjon nå, mannen ble sittende med minste på 2 år og fikk jo en grei logistikk med buffet + passe barn, mens jeg satt et helt annet sted med de største. Ganske knotete, lettere når vi sitter sammen… 

Anonymkode: 04922...68c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i flere bryllup hvor det har vært splittede par. Ikke at jeg ikke klarer å ha det hyggelig med andre, men som par med småbarn (som ikke er såå ofte ute på noe) synes jo vi det er veldig hyggelig å sitte sammen når vi først har barnevakt og er borte. Ofte føler jeg at brudeparet synes det er såå gøy å mikse både par og alle vennene sine, og de fleste synes det er hyggelig, men har egentlig aller mest lyst til å sitte med sin egen partner og sin egen gjeng (som de kanskje heller ikke ser så ofte). 
Så selv om alle sier at det er brudeparets dag og de som bestemmer (som jo er sant), så tenker jeg at gjestene også legger endel tid og penger i bryllupet og det er greit å tenke på at de skal ha det så bra som mulig også :)

Anonymkode: 719b9...5d8

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tenk at folk er forskjellige, tenk så bra verden ville være hvis alle var som deg . 

Anonymkode: 0e875...557

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er utrolig mange mennesker som sliter sosialt. Visste du ikke det?

Anonymkode: cf5af...d0b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant hvordan par mener det å bli splittet så de ikke får sitte med den de kjenner beste r en uting, mens det er helt akseptert at single kan fylle et nødvendig tomrom hvor som helst og sitte med hvem som helst (kjente eller ei) for at  bordplanen skal gå opp.

Anonymkode: b6fde...949

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...