Gå til innhold

En meningsfull jobb?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor viktig er det for dere å ha en meningsfull jobb? Hva legger dere i begepet "meningsfull"?

Kan vel si for meg selv at det å ha en meningsfull og givende jobb er meget viktig for meg. For meg betyr "meningsfull" at jeg hjelper andre mennesker. Jeg liker også ansvar.

Er klar over at ikke alle kan eller vil ha en slik jobb. Men jeg må si at det er for meg totalt uforståelig at man bare kan gå gjennom livet uten mål eller mening mht. jobb. Men en slik holdning gjenspeiler seg vel kanskje også på andre måter i ens liv...? Hadde en eks. som var slik, alltid sur og negativ til jobben og livet ellers. Han var heller ikke interessert i utdanning, og skjønte ikke hvorfor jeg ville utdanne meg. En slik type orker jeg ikke en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det også meningsfullt at jobben er der fordi jeg trenger penger, og at det er når jeg ikke er på jobb jeg lever livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meningsfull jobb for meg har ingenting med pengene å gjøre. Når jeg gjør en nyttig jobb føler jeg at den er meningsfull. Og da tenker jeg ikke på å skulle produserer reklame for coka cola, fordi jeg ser ingen mening i å drikke mer cola, men tenker mer på en jobb som har med mennesker å gjøre. Nå er jeg så heldig at jeg har vært i en svært meningsfull jobb og at det fortsatt er de jmeningsfulle jobbene jeg kommer til å konsentrerer meg om. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, Tusenfryd. Meningsfylt arbeid for meg betyr at folk er fornøyd med den jobben jeg gjør (kundene mine), at jeg har gode kolleger og ikke minst at jeg tjener godt. Hadde det ikke vært for pengene, så hadde jeg ikke jobbet - ihvertfall ikke full tid.

Men jobben er så langt ifra livet mitt - det kommer den heller aldri til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har jeg en meningsfull jobb hvis jeg tjener nok penger. Men før dere slår ned på meg og kaller meg materialistisk (det er jeg jo... :roll: ) og pengegrisk, så må jeg si at det har mest med oppveksten min å gjøre. Begge foreldrene mine jobbet (begge i lavtlønnede yrker), men det var alltid "hardt" om pengene. Vi fråtset ikke, men den siste halvannen ukene før neste lønning kunne være ganske harde. Husker mamma lagde spaghetti til meg og brorsan så vi skulle få litt varmt i magen, mens hun lot være å spise selv. Det var jo ikke sånn gjennom hele oppveksten (vi fikk mer å rutte med etterhvert), men jeg husker det godt og det sitter der ennå. Jeg trur ikke jeg kan kalle jobben min menigsfylt dersom jeg ikke tjener nok til at jeg og mine har nok mat på bordet.

Videre gir jobben meg mening dersom en kommer godt overens med kolleger. Hadde en jobb hvor ingen kom overens med noen, det var ikke noe særlig, men jeg ble pga at jeg trengte pengene....

Men det er også grenser for hva jeg vil gjøre for å tjene disse pengene.

Arbeide med reklame f.eks. blir for meg ikke meningsfylt. Uansett jobb jeg får i fremtiden kommer det aldri til å bli noe jeg lever og ånder for, bare noe jeg gjør for å tjene penger.

Ble litt rotete dette, men sånn føler jeg det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok care, vi må bare ikke generalisere slik at det kun er de som jobber innen helse-sektoren eller med barn som gjør meningsfylt arbeid.

Jeg tilhører til og med de som synes det ser alle tiders ut å jobbe med reklame - det er jo endel av livet vårt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok care, vi må bare ikke generalisere slik at det kun er de som jobber innen helse-sektoren eller med barn som gjør meningsfylt arbeid.  

Jeg tilhører til og med de som synes det ser alle tiders ut å jobbe med reklame - det er jo endel av livet vårt  ...

Ja, hva som er menigsfylt er jo selvsagt svært individuelt. Jeg har ikke generalisert noe og ikke var det min intensjon. Jeg svarte på hva som var meningsfullt for meg i innlegget. Men jeg skjønner jo at du følte deg litt truffet når jeg tok inn reklamen- men det var min måte å forklarer på hva som var lite meningsfullt og hva som er menigsfult for meg....Hva som er meningsfullt for samfunnet er jo også en interessant diskusjon........ :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...