AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 For to uker siden meldte Aftenposten at det er «Sterk økning i selvmord og narkotikadødsfall i fjor», og i dag var NRK ute med å si at «Selvmordstallene øker og hjelpetelefonene mangler folk: – En varslet katastrofe». Det stemmer ikke helt med virkeligheten, og jeg synes at det er så feil at mediene skal skape et så unyansert bilde av noe så samfunnsrelevant. Professor Ole Jacob Madsen i kultur og samfunnspsykologi skrev forrige uke et debattinnlegg i Aftenposten, og hevder at det er en nyanse glapp i medieomtalen. »Det har vært naturlig svingninger i selvmordsstatistikken, så det betyr ikke at det har vært en økning i fjor. Når man snakker om at selvmordsstatistikken øker, så glemmer man og nevne at befolkningstallet i Norge har økt. Jeg tror likevel at fremstillinger av selvmord som ikke nevner befolkningsvekst over tid, kan bidra til en misoppfatning om at hyppigheten av selvmord i befolkningen øker sterkt.» Jeg synes at fremstillingen av statistikken er mer kritisk, enn utviklingen i seg selv. Hvis man først skal rapportere om det, så man ta med alle faktorer som har betydning. Anonymkode: 779cc...3c0 5 1 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Stemmer ikke? Hvordan skulle du vite det? Anonymkode: 594e9...cfb
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 Jeg syns ikke prosentandelen mennesker som tar livet sitt er avgjørende. Jeg syns det handler om antall mennesker. Når flere mennesker tar livet sitt er det altså flere mennesker sliter med livet og som ikke får den hjelpen de trenger. Jeg syns det er bra at det vinkles sånn, fordi det presser politikerne og samfunnet til å ta grep for å redusere antall mennesker som lider. Mener du virkelig at statistikk beregningene er det som er viktig når man snakker om selvmord? Anonymkode: 68f43...025 3 1 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Skjold skrev (2 timer siden): Takk for litt fakta inn i hysteriet. Selv om fakta ikke er relevant når media vil skape hysteri. Anonymkode: ad6b7...5af 7 1
Pipaluk Skrevet 12. juni 2024 #6 Skrevet 12. juni 2024 Husk at det kan være mange selvmord kamuflert som ulykker. Det er feks mange rare bilulykker hvor bilist kjører i fronten på tungt kjøretøy på en oversiktlig strekning i sommervær. Det kan være folk som faller ned en skrent men hvor det var en villet handling. Ikke alt dette kan man finne ut av 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #7 Skrevet 12. juni 2024 Pipaluk skrev (4 minutter siden): Husk at det kan være mange selvmord kamuflert som ulykker. Det er feks mange rare bilulykker hvor bilist kjører i fronten på tungt kjøretøy på en oversiktlig strekning i sommervær. Det kan være folk som faller ned en skrent men hvor det var en villet handling. Ikke alt dette kan man finne ut av Eller rusavhengige som tar overdose med vilje. Anonymkode: 74475...1ca 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #8 Skrevet 12. juni 2024 I fjor var det 70 flere selvmord enn året før. En ganske stor økning Anonymkode: 99a0a...7e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #9 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): I fjor var det 70 flere selvmord enn året før. En ganske stor økning Anonymkode: 99a0a...7e8 Vi er også flere folk i år enn året før. Anonymkode: 9ed85...4e0 3
Nowayback Skrevet 12. juni 2024 #10 Skrevet 12. juni 2024 Antall mennesker som tar selvmord øker. Betyr ikke det noe for deg? Er prosentandelen det viktigste fordi det ser "penere" ut? 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #11 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For to uker siden meldte Aftenposten at det er «Sterk økning i selvmord og narkotikadødsfall i fjor», og i dag var NRK ute med å si at «Selvmordstallene øker og hjelpetelefonene mangler folk: – En varslet katastrofe». Det stemmer ikke helt med virkeligheten, og jeg synes at det er så feil at mediene skal skape et så unyansert bilde av noe så samfunnsrelevant. Professor Ole Jacob Madsen i kultur og samfunnspsykologi skrev forrige uke et debattinnlegg i Aftenposten, og hevder at det er en nyanse glapp i medieomtalen. »Det har vært naturlig svingninger i selvmordsstatistikken, så det betyr ikke at det har vært en økning i fjor. Når man snakker om at selvmordsstatistikken øker, så glemmer man og nevne at befolkningstallet i Norge har økt. Jeg tror likevel at fremstillinger av selvmord som ikke nevner befolkningsvekst over tid, kan bidra til en misoppfatning om at hyppigheten av selvmord i befolkningen øker sterkt.» Jeg synes at fremstillingen av statistikken er mer kritisk, enn utviklingen i seg selv. Hvis man først skal rapportere om det, så man ta med alle faktorer som har betydning. Anonymkode: 779cc...3c0 Det denne professoren tydeligvis ser ut til å glemme, er i hvilken grad befolkningsveksten skyldes innvandring, og at det er svært få muslimer som tar livet sitt da religionen deres forbyr dette. Andelen av selvmord er sikkert også mindre hos polske katolikker og andre som tilhører en tro som tar sterk avstand fra det å ta livet sitt. Slik at trekker man fra andelen troende muslimer der selvmord begås i minimal grad sammen med andre innvandrergrupper der frekvensen av selvmord er betydelig mindre, og fordeler antallet på resten av befolkningen, har det definitivt vært en stor økning i forhold til tidligere. Kort sagt: Det professoren kommer med, er vås; man kan ikke bare komme med tomme tall uten å først undersøke hvor stor andelen er i den spesifikke gruppen som står for befolkningsøkningen i Norge. Anonymkode: aed90...769 1
Nonstop1 Skrevet 12. juni 2024 #12 Skrevet 12. juni 2024 Jeg er enig med deg i at det gir mest mening å se på det i prosent. Så klart er det flere selvmord i en større befolkning, men det sier veldig lite om trender og sammenhenger som vi ønsker å kartlegge for å kunne jobbe mot det. Media er generelt veldig glad i å bruke tall til sin fordel, for å skape størst mulig sensasjon ut av ting. Synes det er manipulativt å bruke tall uten å sette det i kontekst. 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #13 Skrevet 12. juni 2024 Skjold skrev (3 timer siden): Denne grafen er meningsløs så lenge man ikke trekker fra den delen av befolkningen som står for befolkningsøkningen der antall selvmord er minimal som følge av religiøse årsaker. Først da kunne man få en reell oversikt. Anonymkode: aed90...769
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #14 Skrevet 12. juni 2024 Å snakke om selvmord i media øker også selvmord. Anonymkode: f6dc2...95c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #15 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å snakke om selvmord i media øker også selvmord. Anonymkode: f6dc2...95c Nei. Folk som ønsker å ta livet sitt, gjør det uavhengig av om man skriver om selvmord i mediene eller ei, og selv om noen tok livet sitt etter at Kurt Cobain døde, var antallet langt mindre enn man fryktet på forhånd. Anonymkode: aed90...769 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Folk som ønsker å ta livet sitt, gjør det uavhengig av om man skriver om selvmord i mediene eller ei, og selv om noen tok livet sitt etter at Kurt Cobain døde, var antallet langt mindre enn man fryktet på forhånd. Anonymkode: aed90...769 Jo, det er en viss smitteeffekt, og at mediene ikke omtaler dette så mye er en et forebyggende tiltak Anonymkode: dff45...182
Skjold Skrevet 12. juni 2024 #17 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Denne grafen er meningsløs så lenge man ikke trekker fra den delen av befolkningen som står for befolkningsøkningen der antall selvmord er minimal som følge av religiøse årsaker. Først da kunne man få en reell oversikt. Anonymkode: aed90...769 Men om befolkningen øker med innvandrere som kommer fra en kultur der selvmord "ikke er en ting", så betyr jo det at det per capita er ENDA værre for oss etnisk norske da? Du tar også totalt feil uansett, innvandrere står for 16% av befolkningen og 17,9% av selvmordene. https://www.med.uio.no/klinmed/forskning/sentre/nssf/forskning/nssf-prosjekter/selvmord-villetegenskade-minoriteter/sluttrapport-til-aid_nssf.pdf https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/innvandrerne-og-deres-barn--en-mangfoldig-gruppe#:~:text=Både antall innvandrere og andelen,til 16 prosent i 2023. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #18 Skrevet 12. juni 2024 Og ca 80%av alle selvmord er menn. Generelt er livet tøffere for menn, men å snakke om det og ytre det er ikke lov... Anonymkode: a8d39...38b
Helene1982 Skrevet 12. juni 2024 #19 Skrevet 12. juni 2024 Selvmord er vanskelig å forstå for alle som ikke har vurdert det selv, eller har nære som har tatt sitt eget liv. Og det er litt av poenget. Jeg husker jeg hadde en kollega som sa at det var «dårlig gjort» å utsette sine nære for at en person ikke orket å leve lenger, mens poenget er jo at for å komme til det punktet, tenker man ikke rasjonelt og på andre, man er syk. Det er som man ofte sier: en langvarig løsning på et kortsiktig problem, da man ikke evner å se annet enn det mørke. Jeg mener at det er viktig å fokusere på hva pårørende og fastlege kan gjøre og se etter av signaler, tilgjengeliggjøre ressurser og avstigmatisere og pasienttilpasset psykisk helsehjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #20 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og ca 80%av alle selvmord er menn. Generelt er livet tøffere for menn, men å snakke om det og ytre det er ikke lov... Anonymkode: a8d39...38b Men de aller fleste selvmordsforsøkene blir utført av kvinner. Det trenger ikke bety at menn har det verre, men at kvinner velger metoder som ofte er mer eller mindre forutsigbare. Anonymkode: dff45...182 6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå