Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om noen kan fortelle meg litt om hvordan det ville fungert å hatt hjemmekontor i et annet europeisk land for norsk arbeidsgiver. Hva vile forskjellen vært i forhold til hjemmekontor i Norge

Hvilke grunner kan feks arbeidsgiver ha for å være negativt innstilt? Andre skatteregler feks?

Ganske grønn ;):) Supert hvis noen vet litt om dette og kunne tenke seg å fortelle litt. Eller kanskje noen vet hvor jeg kan finne informasjon om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også nysgjerrig på dette. Det vil spille en rolle om du er frilanser/selvstendig eller ansatt i Norge, tror jeg?

Såvidt jeg vet skatter du til Norge så lenge du har folkeregisteradresse i Norge. Hvis du derimot har fast bopæl i utlandet vil jeg tro du skatter til dette landet selv om arbeidsgiver er norsk. Det er mulig arbeidsgiver vil hinte om lavere enn norsk lønn om det er tilfelle, men vet ikke. Har en kamerat som jobber tidvis fra Frankrike og gjerne vil flytte dit fast, ikke bare pga fransk kjæreste - skatten er lavere, og de har ikke arbeidsgiveravgift (?), men så er han også selvstendig næringsdrivende med kunder i Norge.

Skrevet

Norsk arbeidsgiver, fast ansatt, ikke frilanser.

Men er det slik å forstå at både firmaet og den ansatte må skatte til det landet, eller kan det være at den ansatte skatter dertil, og firmaet betaler arbeidsgiveravgift til Norge..? Nei, det blir jo litt feil.

Har EU medlemskap noe å si her??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...