AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #1 Skrevet 12. juni 2024 Jeg har vært så uheldig å fått androgen alopecia/mannlig skallethet etter jeg fikk utskrevet testosteron av en lege. Jeg vet at det ikke finnes en kur for dette, men har noen noen tips? Det sliter så fryktelig på psyken. Hårfestet har krøpet opp, blitt så tynt at når jeg fikser håret tar jeg et og et hår og prøver å "dandere" slik at det skal se mest mulig normalt ut. Har fått runde svære viker og håret ved tinningene er blitt gjennomsiktig. Det er visst for lite til å få parykk og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Hadde aldri trodd jeg var forfengelig, men jeg har fått det skikkelig dårlig psykisk av dette. 😪 Anonymkode: ee19d...880 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #2 Skrevet 12. juni 2024 Prøvd minioxidil og hårfibre? Hvorfor gå på mannlig hormoner når du er kvinne? Anonymkode: e0812...30d 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #3 Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Prøvd minioxidil og hårfibre? Hvorfor gå på mannlig hormoner når du er kvinne? Anonymkode: e0812...30d Har forsøkt, får ikke tilbake det jeg mistet med det dessverre. Det var en feilvurdering av en lege som gav meg det som alternativ behandling. Fikk beskjed om at det ikke skulle ha noe bivirkninger siden dosen var så liten. Anonymkode: ee19d...880
Eneri Skrevet 12. juni 2024 #4 Skrevet 12. juni 2024 Kan du kjøpe deg parykk selv? (Jeg aner ikke pris, bare tenker at hvis det vil hjelpe deg bør du unne deg det ❤️)
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #5 Skrevet 12. juni 2024 Å slite med hårtap som kvinne er helt forferdelig. Føler skikkelig med deg! Gjør litt undersøkelser rundt hva som har fungert for andre, og test ut på deg selv, men det tar lang tid å se endringer. Opp til et halvt år. Har du tatt blodprøver og sjekket vitaminstatus og hormoner? Anbefaler shampo med ketoconazol, kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Brukes tre ganger i uka, vask med vanlig shampo de andre dagene. Dermaroller i hodebunn for økt blodtilførsel etterfulgt av Minoxidil, som kan hjelpe bedre om den får trengt ordentlig ned i hodebunnen etter dermarolling (dermaroll kun en-to dager i uken). Rosmarinolje i hodebunnen noen ganger i uka. Masser hodebunnen godt for økt blodgjennomstrømning, og sjekk ut hvilke kosttilskudd som kan være gode for deg. D-vitamin, sink, saw palmetto og b12 er gode tips. Det er en langsom prosess som krever tiltak hver eneste dag. Anonymkode: 03b64...992
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #6 Skrevet 13. juni 2024 Eneri skrev (7 timer siden): Kan du kjøpe deg parykk selv? (Jeg aner ikke pris, bare tenker at hvis det vil hjelpe deg bør du unne deg det ❤️) Takk for svar. Har kjøpt noen "billige" men ble ikke komfortabel med dem, føler det syntetiske håret ser så unaturlig ut. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å slite med hårtap som kvinne er helt forferdelig. Føler skikkelig med deg! Gjør litt undersøkelser rundt hva som har fungert for andre, og test ut på deg selv, men det tar lang tid å se endringer. Opp til et halvt år. Har du tatt blodprøver og sjekket vitaminstatus og hormoner? Anbefaler shampo med ketoconazol, kan kjøpes reseptfritt på apoteket. Brukes tre ganger i uka, vask med vanlig shampo de andre dagene. Dermaroller i hodebunn for økt blodtilførsel etterfulgt av Minoxidil, som kan hjelpe bedre om den får trengt ordentlig ned i hodebunnen etter dermarolling (dermaroll kun en-to dager i uken). Rosmarinolje i hodebunnen noen ganger i uka. Masser hodebunnen godt for økt blodgjennomstrømning, og sjekk ut hvilke kosttilskudd som kan være gode for deg. D-vitamin, sink, saw palmetto og b12 er gode tips. Det er en langsom prosess som krever tiltak hver eneste dag. Anonymkode: 03b64...992 Takk for svar. Har søkt litt rundt og forsøkt en del uten noe særlig hell. Alle verdier er innenfor normalen nå og mister heldigvis ikke mer hår, men skaden har liksom allerede skjedd. Tusen takk for tips, skal handle sjampo nå i helgen for den har jeg faktisk ikke testet. Hva bør jeg tynne ut rosmarin med? Er så redd for å klogge til porene slik at jeg mister mer. Anonymkode: ee19d...880
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #7 Skrevet 13. juni 2024 Prøv Nisim shampo og evt ekstrakt. Hadde noe effekt for meg. Ved håravfall bør ferritin ligge over 70. Mange leger sier alt er ok ved mye lavere nivåer. Jeg mister masse hår når det går under 50-60. Anonymkode: 82d97...6a3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #8 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Har kjøpt noen "billige" men ble ikke komfortabel med dem, føler det syntetiske håret ser så unaturlig ut. Takk for svar. Har søkt litt rundt og forsøkt en del uten noe særlig hell. Alle verdier er innenfor normalen nå og mister heldigvis ikke mer hår, men skaden har liksom allerede skjedd. Tusen takk for tips, skal handle sjampo nå i helgen for den har jeg faktisk ikke testet. Hva bør jeg tynne ut rosmarin med? Er så redd for å klogge til porene slik at jeg mister mer. Anonymkode: ee19d...880 Jeg har en olje som er ferdig utblandet. Evt bruke castorolje, den penetrerer ganske dypt. Anonymkode: 03b64...992 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #9 Skrevet 13. juni 2024 Og, jeg bruker oljen før jeg vasker håret. Har i hodebunnen og lengdene noen timer før hårvask. Anonymkode: 03b64...992
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #10 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har en olje som er ferdig utblandet. Evt bruke castorolje, den penetrerer ganske dypt. Anonymkode: 03b64...992 Kan du si meg hva den heter den du bruker? Høres tryggere ut enn å blande selv. Anonymkode: ee19d...880
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #11 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kan du si meg hva den heter den du bruker? Høres tryggere ut enn å blande selv. Anonymkode: ee19d...880 Mielle rosemary mint scalp & hair strengthening oil. Men noen dråper eterisk rosmarinolje i castorolje er en simpel sak å blande. Men skjønner du kan ønske deg noe lettere. Anonymkode: 03b64...992
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #12 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mielle rosemary mint scalp & hair strengthening oil. Men noen dråper eterisk rosmarinolje i castorolje er en simpel sak å blande. Men skjønner du kan ønske deg noe lettere. Anonymkode: 03b64...992 Tusen takk! Da prøver jeg det og krysser fingrene. Anonymkode: ee19d...880
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #13 Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Takk for svar. Har kjøpt noen "billige" men ble ikke komfortabel med dem, føler det syntetiske håret ser så unaturlig ut. Takk for svar. Har søkt litt rundt og forsøkt en del uten noe særlig hell. Alle verdier er innenfor normalen nå og mister heldigvis ikke mer hår, men skaden har liksom allerede skjedd. Tusen takk for tips, skal handle sjampo nå i helgen for den har jeg faktisk ikke testet. Hva bør jeg tynne ut rosmarin med? Er så redd for å klogge til porene slik at jeg mister mer. Anonymkode: ee19d...880 P pille? Feks yasmin. Antiandrogen effekt. Anonymkode: e0812...30d
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #14 Skrevet 13. juni 2024 Kanskje ikke akkurat det du er ute etter, men kvinner med PCOS sliter ofte med det samme. Mannlig hårtap, altså høye viker, tynt hår, o.l. Kanskje vil du finne støtte/mulige tips om du googler det. Det er masse PCOS-støttegrupper på nett, f.eks. Reddit. Du er ikke alene. Selv har jeg slitt en del med lignende håtap pga. min PCOS, og av og til har jeg tatt øyenbrynspenn i hårfargen min og forsiktig tegnet inn litt hår i vikene som liksom har ligget over området bare sånn at det ikke ser like nakent ut som uten øyenbrynspennen. Husk å eventuelt matte det ned med noe transparent pudder eller øyenskygge i hudfarge. Det vil aldri se ut som du har masse tett hårvekst der, men det vil gjøre området litt mindre synlig. Jeg har også undersøkt en del av hvilke metoder som faktisk fungerer når det kommer til å øke hårveksten. De som støttes av folk som kan dette er bl.a. rosmarinolje (jeg bruker vann istedet for olje, sånn at det blir mindre fett, bare å google så får du kjøpt det ferdigblandet) samt sånn massasjegreie i dusjen. Man har også sterkere produkter som minoxidil, men der har jeg hørt at man kan få for høyt testosteronnivå av om man er kvinne? Så jeg har ikke turt å prøve noe sånt selv, siden jeg allerede sliter med det pga PCOS'en min. Det jeg gjør fungerer helt greit uansett. Anonymkode: f9a23...080 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #15 Skrevet 13. juni 2024 Glemte å legge til: microblading (altså midlertidig tatovering) er også noe som kan være en mulighet. Bare google noe sånt som "microblading hairline female" og se om du synes det er et alternativ. Det finnes en del videoer av det også, hvis du vil se resultatene. Anonymkode: f9a23...080 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2024 #16 Skrevet 14. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): P pille? Feks yasmin. Antiandrogen effekt. Anonymkode: e0812...30d Har sluttet med testosteron så har ikke noe forhøyede verdier nå. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kanskje ikke akkurat det du er ute etter, men kvinner med PCOS sliter ofte med det samme. Mannlig hårtap, altså høye viker, tynt hår, o.l. Kanskje vil du finne støtte/mulige tips om du googler det. Det er masse PCOS-støttegrupper på nett, f.eks. Reddit. Du er ikke alene. Selv har jeg slitt en del med lignende håtap pga. min PCOS, og av og til har jeg tatt øyenbrynspenn i hårfargen min og forsiktig tegnet inn litt hår i vikene som liksom har ligget over området bare sånn at det ikke ser like nakent ut som uten øyenbrynspennen. Husk å eventuelt matte det ned med noe transparent pudder eller øyenskygge i hudfarge. Det vil aldri se ut som du har masse tett hårvekst der, men det vil gjøre området litt mindre synlig. Jeg har også undersøkt en del av hvilke metoder som faktisk fungerer når det kommer til å øke hårveksten. De som støttes av folk som kan dette er bl.a. rosmarinolje (jeg bruker vann istedet for olje, sånn at det blir mindre fett, bare å google så får du kjøpt det ferdigblandet) samt sånn massasjegreie i dusjen. Man har også sterkere produkter som minoxidil, men der har jeg hørt at man kan få for høyt testosteronnivå av om man er kvinne? Så jeg har ikke turt å prøve noe sånt selv, siden jeg allerede sliter med det pga PCOS'en min. Det jeg gjør fungerer helt greit uansett. Anonymkode: f9a23...080 Tusen takk for svar! Skal prøve å finne noen pcos grupper. Det med øyenbrynspenn hørtes smart ut, er det samme hva slags transparent pudder? Tror jeg har noe liggende men tror det er skimmer i så blir kanskje litt rart. 😅 Jeg tror ikke minoxidil øker testosteron, de har også en egen "kvinne versjon", men det hjelper nok mest for å bremse hårtap, ikke for å få tilbake noe særlig. Pluss man må jo bruke det resten av livet. Har du vurdert microblading eller lignende? Eller hva synes du fungerer best selv? Tusen hjertelig takk for alle tipsene! Anonymkode: ee19d...880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå