Gå til innhold

Til dere som liker å reise til India

Natta1980

Anbefalte innlegg

I mine yngre dager drømte jeg om å reise til India, alene, og bosette meg på en sånn retreat oppi fjellene med yoga og meditasjon.

Denne ideen visnet fort.

Men tittet litt på videoer derfra, både by og mindre steder, og hvite jenter som drar alene dit på håp og eventyr.

Mitt inntrykk er at det må være et mareritt å være der for en introvert. Et folkehav, uendelig fattigdom, folk som stirrer på deg, kriminalitet, farlig trafikk osv. Likevel virker det som det er noen som elsker dette fordi de får se disse gamle statuene og monumentene og at alt er så åndelig, elefanter i gatene osv.

Altså hadde det vært noen trygge, rolige, steder der som virkelig er så storartet, hvor er i så fall de?

Så jeg bare lurer på, litt nysgjerrighet fra meg, at dere som har vært der, hvor var dere og åssen var det der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For ikke å snakke om hvor ekstremt skittent og uhygienisk det er svært mange steder, tenker da på hvor sjukt forsøplet store områder er, løsninger/ikke løsninger mtp kloakk, forurensede vannkilder osv. osv. 

Anonymkode: 5e375...bed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke vært i India men min venninne som er svært bereist og som har reist mye alene, fortalte meg at i India måtte hun ta mange forhåndsregler for å ikke bli seksuelt antastet, på ett helt annen nivå enn i andre land hun har reist rundt i.

Anonymkode: f182a...eb8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke vært i India men min venninne som er svært bereist og som har reist mye alene, fortalte meg at i India måtte hun ta mange forhåndsregler for å ikke bli seksuelt antastet, på ett helt annen nivå enn i andre land hun har reist rundt i.

Det har vært flere tilfeller av helt ekstrem seksuell vold, som har skjedd i det offentlige rom, hvor kvinner har dødd pga skadene de har blitt påført. Kvinner har en svak posisjon i India. Jeg ville vært veldig skeptisk. Har selv dårlige erfaringer fra reiser i Egypt, og jeg gidder ikke reise til land hvor jeg opplever å ikke bli respektert overhode fordi jeg er kvinne. 

Anonymkode: 76db7...460

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på en to ukers backpacker-tur i India.

Det var.. interessant, men ikke for nybegynnere! Jeg hadde reist masse før jeg valgte å dra til India, for å si det sånn!

Jeg er dame, men ville aldri reist til India alene, sannsynligvis ikke med en annen dame heller. Jeg reiste med eksen, og husker jeg fortsatt synes det var noe ubehagelig, til tross for at jeg reiste med en mann. 

India har jo mye spennende å by på, og mange unike opplevelser, så det er det som fenger for min del. 

Ja, det er møkkete og bråkete, men noe av sjarmen med å reise er jo å oppleve noe annet enn det vante livet hjemme og.

Min beste opplevelse var Varanasi, å gå langs Ganges-elven i de forskjellige gatene der. En unik opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er Goa like ille? De veldig bereiste kaller det India Light.....

Anonymkode: ce26e...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man skal være bra avstengt for å trives å sånt bråk, ekstrem fattigdom, nød og elendighet. Jeg tenker ikke på meg som spes sart, men brakk meg annenhver meter av kloakkstank, eksos og annet faenskap. Det føltes som å bli antastet sansemessig. Ellers er det jo selvsagt mye interessant og fascinerende, men altfor brutalt for meg. Ble ekstremt takknemlig for å bo i Norge, da. Ga en god sum til en dalit siste dagen og lovet meg selv å bli et bedre menneske når jeg kom hjem.

Anonymkode: 239ce...d86

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man skal være bra avstengt for å trives å sånt bråk, ekstrem fattigdom, nød og elendighet. Jeg tenker ikke på meg som spes sart, men brakk meg annenhver meter av kloakkstank, eksos og annet faenskap. Det føltes som å bli antastet sansemessig. Ellers er det jo selvsagt mye interessant og fascinerende, men altfor brutalt for meg. Ble ekstremt takknemlig for å bo i Norge, da. Ga en god sum til en dalit siste dagen og lovet meg selv å bli et bedre menneske når jeg kom hjem.

Anonymkode: 239ce...d86

Ble du et bedre menneske? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har vært i India med en venninne. Vi har mest i New Dehli. Vi betalte for privat sjåfør som var med oss hele dagen og da var det trygt. Han var opptatt av å yte god service. Det kostet kanskje 50-100 kr for en dag. Det var det verdt! Vi var nøye på hotell. Bodde på et hvor de var vant til vestlige og var tydelige på hva vi burde og ikke burde gjøre på egenhånd. Hadde en strålende tur. Ble ikke dårlig av maten eller opplevde noe uheldig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var der som backpacker med venninner for 20 år siden. Var ekstremt slitsomt. Jeg er litt introvert, og veldig sensitiv for lukt, så det var krevende. Hadde reist mye før, flere lange backpackerturer, og trodde jeg var godt forberedt. Likevel syntes jeg det var et skikkelig kultursjokk. 

Og ble skikkelig dårlig av matforgiftning. Enda vi var forsiktige. 

Taj Mahal var flott, og området der inne var som en oase. Mange andre spennende steder også, som Varanasi ved Ganges-elven. Følte oss aldri truet der. 

Det er vanskelig å se for seg hvordan India er, så glad for å ha sett og opplevd. Reiser aldri tilbake!

Anonymkode: 800cd...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For dere som liker å lese, så anbefaler jeg Shantaram. Ett godt innblikk i India på godt og vondt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...