Gå til innhold

Perle i Hellas?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal på bryllupsreise i sommer å vil gjerne finne en gresk perle som enda ikke er oppspist av turisme. 
 

Er elendig på å bestille reiser, så trenger spesifikke tips på steder, hvordan man kommer seg der og hvordan det er enklest å bestille 🫶🏼 
 

Ser mange flyr slike småfly, er det selvmord for en med flyskrekk? går fint med store fly, men disse små som bråker og kastet i alle retninger hater jeg 🥹

Anonymkode: b1dc3...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange fine øyer i Kykladene. Som oftest tok vi fly til Athen og så ferge.

Anonymkode: 70193...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symi utenfor rhodos er fantastisk fin. Fly til rhodos og ta hurtigbåt fra rhodos by. Anbefaler kanskje en natt i rhodos by før dere tar båten ut (og en natt eller to på veg tilbake igjen før dere flyr hjem) tror de fleste båtavgangene går ganske tidlig på morgenen

Anonymkode: 94a31...39f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiatos var veldig fint :)

Kan ha endret seg nå, det er mange år siden, men Bette Midler og Tom Hanks var der når vi var der. Det ble sagt å være en favoritt for kjendiser som ønsket litt fred fordi det var mindre folk der. 

Anonymkode: 713dc...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skopelos er nydelig. Man lander på Skiathos og tar båt videre til Skopelos. Mange kombinerer disse øyene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poros (må ikke forveksles med Paros, som tilhører en annen øygruppe), en nydelig liten øy i den Saroniske øygruppen, nær Hydra, Egina og Peloponneshalvøya. Meg bekjent går det fortsatt ikke charterturer dit, så man flyr rutefly til Athen, tar flybuss (eller taxi) til havna i Pireus og ferge eller hurtigbåt derfra til Poros. (Ferge tar ca 2 t, hurtigbåt en drøy time). Det er turister der, altså, men fraværet av charterturisme gir en litt annen sammensetning av ferierende, og det er også en god del grekere som ferierer der. Send meg gjerne PM om du ønsker mer informasjon, jeg har feriert der 15 år på rad :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal til Parga i sommer, håper det er en liten perle:) Har hørt mye bra i alle fall. 

Anonymkode: e03d1...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil varmt anbefale Parga. Parga ligget på fastlandet, dvs flyturen er kortere enn til øyer som Kreta og Rhodos (mtp flyskrekk). 

Byen er en liten og rolig fiskelandsby med trapper og klipper, omkranset av en borg som ligger på en høyde med flott og frodig utsikt. Det er flere strender å velge mellom, og det er muligheter å gå en fin fottur gjennom et lite fjell og olivenlunder til en flott strand et lite stykke unna. I Parga er en liten havn, og rundt i byen er det restauranter, markeder og fin stemning. Det er jo turister der, men jeg opplever ikke som Parga som "ødelagt" av turister. Alle trappene og oppoverbakkene (i tillegg til mangel på store hotellkomplekser) gjør at småbarnsfamilier (som gjerne gjør mye ut av seg) ikke reiser dit. Jeg var der sist i 2018, da, men ville definitivt sjekket ut stedet. Rolig, nydelig og romantisk.

Jeg har vært på mange ulike greske destinasjoner, men foreløpig er det ingenting som slår Parga. 

Anonymkode: f4ac1...41d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi skal til Parga i sommer, håper det er en liten perle:) Har hørt mye bra i alle fall. 

Anonymkode: e03d1...56c

GLED dere. God tur!

Hilsen misunnelig 

Anonymkode: f4ac1...41d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil varmt anbefale Parga. Parga ligget på fastlandet, dvs flyturen er kortere enn til øyer som Kreta og Rhodos (mtp flyskrekk). 

Byen er en liten og rolig fiskelandsby med trapper og klipper, omkranset av en borg som ligger på en høyde med flott og frodig utsikt. Det er flere strender å velge mellom, og det er muligheter å gå en fin fottur gjennom et lite fjell og olivenlunder til en flott strand et lite stykke unna. I Parga er en liten havn, og rundt i byen er det restauranter, markeder og fin stemning. Det er jo turister der, men jeg opplever ikke som Parga som "ødelagt" av turister. Alle trappene og oppoverbakkene (i tillegg til mangel på store hotellkomplekser) gjør at småbarnsfamilier (som gjerne gjør mye ut av seg) ikke reiser dit. Jeg var der sist i 2018, da, men ville definitivt sjekket ut stedet. Rolig, nydelig og romantisk.

Jeg har vært på mange ulike greske destinasjoner, men foreløpig er det ingenting som slår Parga. 

Anonymkode: f4ac1...41d

Fantastisk! Hvordan var prisene der? Får du den greske idyllen i Parga?

Anonymkode: b1dc3...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fantastisk! Hvordan var prisene der? Får du den greske idyllen i Parga?

Anonymkode: b1dc3...e23

Prisene er nok som ellers i Hellas. Jeg vet ikke hvordan nivået er nå som "alt" er dyrt, spesielt for oss nordmenn. Kanskje noen som nylig har vært i Hellas kan informere? Utenlandsturer for oss nordmenn er i alle fall ikke billig i år (heller).

Jeg fikk absolutt gresk idyll-stemning i Parga. Det er jo en turistdestinasjon, så i sommersesongen er det jo turister der, men du finner ikke den typiske "charterturisten" eller ungdomsgjenger som skal på partytur i Parga. 

Anonymkode: f4ac1...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albania er vel den nye IT-destinasjonen for skandinaver. Blir omtalt som europas maldivene. Veldog fint og flott og litt billigere enn andre sydenland fordi det ikke er helt turistifisert enda

Anonymkode: 94a31...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Samos nå i sommer så er spent på øya der :)

 

Anonymkode: c57ac...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Prisene er nok som ellers i Hellas. Jeg vet ikke hvordan nivået er nå som "alt" er dyrt, spesielt for oss nordmenn. Kanskje noen som nylig har vært i Hellas kan informere? Utenlandsturer for oss nordmenn er i alle fall ikke billig i år (heller).

Jeg fikk absolutt gresk idyll-stemning i Parga. Det er jo en turistdestinasjon, så i sommersesongen er det jo turister der, men du finner ikke den typiske "charterturisten" eller ungdomsgjenger som skal på partytur i Parga. 

Anonymkode: f4ac1...41d

Jeg er på Kreta nå, og det er ganske store forskjeller på prisene i landsbyer som Paleokhora og Georgioupolis (hvor vi er nå) og større byer som Khania og Rethymno. Her kan vi få halvliter vin til 5 euro, det koster 2 til 4 euro mer i byene. Øl er, og har alltid vært, uforholdsmessig dyrt, men når to mennesker kan få en god lunsj med vin til 30 euro, kan ikke vi rikinger fra Norge klage. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prisene er nok som ellers i Hellas. Jeg vet ikke hvordan nivået er nå som "alt" er dyrt, spesielt for oss nordmenn. Kanskje noen som nylig har vært i Hellas kan informere? Utenlandsturer for oss nordmenn er i alle fall ikke billig i år (heller).

Jeg fikk absolutt gresk idyll-stemning i Parga. Det er jo en turistdestinasjon, så i sommersesongen er det jo turister der, men du finner ikke den typiske "charterturisten" eller ungdomsgjenger som skal på partytur i Parga. 

Anonymkode: f4ac1...41d

Kom akkurat hjem nå. Innmari dyrt på Kreta i Chania området.

250ml fanta til 3.50 euro, som betyr nesten 80kr for en halvliter brus.

Spiste vanlige, forskjellige middager (halve tallerkenen med chips, æsj) og med is til dessert kom det på ca 460-480kr per person.

750ml pellegrino farris +  250ml fanta kostet 10.50 euro. 

Jeg hadde planlagt å lage mat på hotellrommet, men ingen utvalg i butikkene mtp middag, men fant egg, 4 stk 40kr.

Neste gang blir jeg å ta med havregryn, noe mat på boks, eller noe sånt, 

Kan anbefale Alonissos.

Også Kefalonia, men dit er det vel nå den rundreisen for å komme seg dit. Helt urørt natur, idyllisk og paradisaktig :)

Endret av Natta1980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skal til Samos nå i sommer så er spent på øya der :)

 

Anonymkode: c57ac...387

Hvor på Samos? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Natta1980 said:

Kom akkurat hjem nå. Innmari dyrt på Kreta i Chania området.

250ml fanta til 3.50 euro, som betyr nesten 80kr for en halvliter brus.

Spiste vanlige, forskjellige middager (halve tallerkenen med chips, æsj) og med is til dessert kom det på ca 460-480kr per person.

750ml pellegrino farris +  250ml fanta kostet 10.50 euro. 

Jeg hadde planlagt å lage mat på hotellrommet, men ingen utvalg i butikkene mtp middag, men fant egg, 4 stk 40kr.

Neste gang blir jeg å ta med havregryn, noe mat på boks, eller noe sånt, 

Kan anbefale Alonissos.

Også Kefalonia, men dit er det vel nå den rundreisen for å komme seg dit. Helt urørt natur, idyllisk og paradisaktig :)

Hvor pokker var du? Disse prisene kjenner jeg ikke igjen, og vi tok to overnattinger i Khania. Her får du for øvrig seks egg til under to euro (husker ikke prisen nøyaktig, men det var et sted mellom 1,60 og 1,80).

Edit: Jeg bomma litt. Seks egg koster 1,91, altså rundt 22 kroner. Noe helt annet enn fire egg til 40.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natta1980 skrev (14 timer siden):

Hvor på Samos? :)

Phytagorion 🥰

Anonymkode: c57ac...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig mener at du vil til en lite turistifisert plass, som samtidig ikke er alt for kronglete å komme seg til, så kan for eksempel Syros være stedet. Fly til Athen, og ferge fra Pireus (man kan også lande på en annen øy og ta ferge derfra).

I tillegg er det mange mindre øyer, som Kalymnos, Leros og Patmos), hvor man flyr til Kos, og tar ferge derfra. Og det er flyst av steder på fastlandet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Pawn Hearts said:

Jeg er på Kreta nå, og det er ganske store forskjeller på prisene i landsbyer som Paleokhora og Georgioupolis (hvor vi er nå) og større byer som Khania og Rethymno. Her kan vi få halvliter vin til 5 euro, det koster 2 til 4 euro mer i byene. Øl er, og har alltid vært, uforholdsmessig dyrt, men når to mennesker kan få en god lunsj med vin til 30 euro, kan ikke vi rikinger fra Norge klage. 

 

 

Hvordan er Georgioupolis? På kartene virker det som et bittelite og øde område..Noen fine restauranter der f.eks?

Anonymkode: 0f755...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...