Gå til innhold

Hvordan stå opp på morgenen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å komme meg opp av senga om morgenen, hvis jeg må opp så gjør jeg det, men jeg ligger i senga så lenge som overhodet mulig og egenpleie blir ikke prioritert, jeg har tidligere våknet opp 15 min før jobb og likevel kommet tidsnok, og jeg er kvinne.

Nå har jeg barn og likevel er det så vanskelig for meg å bare komme meg ut av den senga. Og nei, jeg sitter ikke oppe til kl. 3 på natta, legger meg rundt 23.00. 

jeg lurer på om noen har vært som meg, og klart å snudd det? Hva gjorde du? Jeg ønsker konkrete tips og råd. 
 

Nå ønsker jeg ikke tips fra dere som er A-mennesker og som aldri har hatt dette problemet, ønsker å høre fra dere som har erfaring og forståelse. 
 

Vær snill takk. 

Anonymkode: d4737...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble bedre da jeg begynte å legge meg tidligere. Hater å stå opp men nok søvn er alfa omega

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har dusjet på kvelden så skal det gå ganske kjapt, og trenger ikke være et problem dersom du faktisk rekker jobben :) Jobber du turnus slik at du kan sove ut enkelte dager? Er det noe du føler at du ikke får tid til?

Anonymkode: 1d13c...932

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det. Det henger vel sammen med at jeg ville ta meg godt ut på jobb. Jeg trengte tid til å sminke meg litt og ordne håret. Det var ren forfengelighet. 

Jeg er ikke så glad i stress om morgenen heller. 

 

Anonymkode: 97a2c...670

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig veldig glad i å sitte oppe om natten og sove lenge. Likevel synes jeg det var lettere å komme seg opp om morgenen om jeg la meg klokken 22. Hva om du prøver å legge deg en halvtime - time tidligere å se om det hjelper litt 

Anonymkode: 40fee...4d9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ stå opp med en gang når klokka ringer eller du våkner. Ikke fall i den tro at du bare skal ligge litt til, det går ikke. Du må tvinge deg selv og etter hvert vil det gå lettere. Kanskje du trenger mer søvn og må legge deg tidligere enn du nå gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er egentlig veldig glad i å sitte oppe om natten og sove lenge. Likevel synes jeg det var lettere å komme seg opp om morgenen om jeg la meg klokken 22. Hva om du prøver å legge deg en halvtime - time tidligere å se om det hjelper litt 

Anonymkode: 40fee...4d9

ikke meg du svarer men ; å be et b-menneske om å få mer søvn ved å legge seg tidligere er unyttig. Jeg kan legge meg tidlig men sovner likevel samme tid og den beste søvnen får jeg sent på kvelden. Om jeg f.eks må våkne kl 07 er jeg alltid midt i en drøm og det er ekstremt vanskelig å våkne. 

Anonymkode: 6da50...2ff

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger meg 22 noen dager i uken, og til og med enda tidligere i blant når jeg er veldig sliten. Men det skjer definitivt på jevnlig basis at jeg sitter oppe for lenge også. Jeg er ikke B-menneske, og sovner relativt raskt, men syns i perioder det er tungt å stå opp om morgenen uansett.

I hvert fall. Det som hjelper meg er å skru på lys og trekke fra gardiner nå på sommeren som det er lyst ute. Og å drikke kaffe. Jeg elsker kaffe, så det er en motivasjon til å komme meg ut av sengen å vite at jeg kan sette meg ned en liten stund med kaffekoppen, evt. ta kaffen med meg i termokopp. Generelt syns jeg det er lettere å stå opp når jeg har litt tid, for å stå opp til stress og masse oppgaver som venter, er enda vanskeligere. 

Anonymkode: 5f226...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje store barn? Hvordan jeg kommer meg opp er nemlig at 2-åringen er helt villt klar for dagen kl 05 og det er ingen bønn 🥱

Anonymkode: f72ba...546

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig at et er vanskelig!!

Jeg bruker alarm på mobilen og legger den på gulvet et stykke fra sengen så jeg må ut av den for å skru av alarmen. Men ellers... tja, er det noe du kan glede deg til om morgenen som du bare tillater på den tiden av døgnet? Noe som lokker mer enn søvn? Kaffe-kose møte med venninne? Noe godt å spise/drikke?

Eller er du deprimert? Jeg vil ikke at dagen skal starte og at søvn er en virkelighetsflukt når jeg har det vondt, da er det jo umulig å stå opp.

Å få gardinene til side og sollys på ansiktet er veldig viktig for å fortelle kroppen at det er morgen. Jeg sover skjeldent med gardinene helt igjen slik at lyset kan påvirke melatonin nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er B menneske og har en B menneske type jobb til vanlig så jeg slipper heldigvis å være ekspert i å trosse kroppens rytme. Men jeg også må opp tidligere enn kroppen, psyken og rytmen vil noen ganger da jeg har tatt kurs eller har avtaler. Jeg har vekkerklokke fra Clas Ohlson, sånn "gammeldags" - de alarmen på mobilen er nyttesløse

 https://www.clasohlson.com/no/Vekkerklokke-11,5-cm/p/36-7654?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI8eqRnJDThgMVTmSRBR2TTQtVEAQYASABEgLRXfD_BwE

+ Jeg har en "wake up light" som jeg synes er god på vinteren. Vekkerklokker plasseres selvsagt litt unna sengen.

 

I følge forskning tar det 21 dager for hjernen å bryte en vane med en annen: gjør det til en rutine i en måned med å ha dette som et hoved prosjekt. Legg deg til samme tid- slukk lyset til samme tid, ha alarmen på til sammen tid: selv i helgene. 

Gled deg til noe på morningen: jeg f.eks har kaffetrakter med timer så når alarmen ringer så har jeg allerede kaffelukten i nesegangen, det er ikke så mye men det gjør det enklere for meg å stå opp (alle monner drar prinsippet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med selv disiplinen din, da kommer du lang vei. 
 

Også hadde jeg kjøpt en fysisk vekker klokke og satt den så du ikke når den fra sengen men er nødt til å reise deg opp å gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner trenger mer søvn enn menn. Vi trenger 9-11 timer. 10-11 timer er best, om man har mulighet til det. 

Ikke ha snooze på telefonen. Når du snoozer, så blir det vanskeligere å komme seg opp. Legg telefonen langt nok unna senga så du må reise deg og gå et par skritt for å slå av alarmen.

Anonymkode: 961ad...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg legger meg 22 noen dager i uken, og til og med enda tidligere i blant når jeg er veldig sliten. Men det skjer definitivt på jevnlig basis at jeg sitter oppe for lenge også. Jeg er ikke B-menneske, og sovner relativt raskt, men syns i perioder det er tungt å stå opp om morgenen uansett.

I hvert fall. Det som hjelper meg er å skru på lys og trekke fra gardiner nå på sommeren som det er lyst ute. Og å drikke kaffe. Jeg elsker kaffe, så det er en motivasjon til å komme meg ut av sengen å vite at jeg kan sette meg ned en liten stund med kaffekoppen, evt. ta kaffen med meg i termokopp. Generelt syns jeg det er lettere å stå opp når jeg har litt tid, for å stå opp til stress og masse oppgaver som venter, er enda vanskeligere. 

Anonymkode: 5f226...7e2

Samme her, kaffe er min motivasjon hver morgen. Duften av kaffe er helt fantastisk. Står opp kl 5 hver morgen, om jeg ikke spretter opp, så er det ikke langt unna. 

Har jeg litt mer tid enn vanlig, drikker jeg en kopp mens jeg er på badet. Hvis ikke, er kaffen med i bilen på vei til jobb.

Dusjer om kvelden, legger fram arbeidstøyet mitt, gjør i stand kaffemaskinen og bruker ca 20 min fra jeg står opp til jeg sitter i bilen. 

Legger meg aldri senere enn 2130 og sover i løpet av en time. Da får jeg akkurat nok søvn til å ikke være trøtt utover dagen. 

Personlig synes jeg det er mye verre å stå opp hvis jeg ligger og drar meg litt i senga, opp og hopp er det som må til. 

Anonymkode: e7c47...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinner trenger mer søvn enn menn. Vi trenger 9-11 timer. 10-11 timer er best, om man har mulighet til det. 

Ikke ha snooze på telefonen. Når du snoozer, så blir det vanskeligere å komme seg opp. Legg telefonen langt nok unna senga så du må reise deg og gå et par skritt for å slå av alarmen.

Anonymkode: 961ad...f0c

Er omvendt i mitt forhold, jeg fungerer utmerket på sju timers søvn, mens mannen min må ha minst åtte timer. I tillegg sover han en halvtime etter jobb nesten hver dag. Det gjør aldri jeg. 

Anonymkode: e7c47...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har så store problemer med å stå opp om morgenen, så får du mest sannsynlig for lite søvn i forhold til behovet ditt. Da må du legge deg tidligere om kvelden. Men om du synes det er verdt å være våken lenge mot at det er strevsomt å komme seg opp, så fortsetter du bare sånn. Du må ta en avveiing på hva som er viktigst for deg. Om du har nok søvn innabords så skal det ikke være så vanskelig å komme seg ut av senga. 

Anonymkode: 25cb1...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg nærmest hopper ut av senga så fort alarmen ringer, går til badet i zombie modus. Så våkner jeg til etter hvert som jeg pusser tenner og børster håret. Det verste er å la alarmen slumre, det blir ikke noe lettere å stå opp andre gangen den ringer. Det er det som har fungert best for meg, opp MED EN GANG. Tvinger meg gjennom den tunge halvtimen det tar på å våkne skikkelig. Klarer ikke sovne tidligere enn 11 tiden uansett tiltak, og hvor hardt jeg prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnløs og Anonym skrev (53 minutter siden):

Jobb med selv disiplinen din, da kommer du lang vei. 
 

Også hadde jeg kjøpt en fysisk vekker klokke og satt den så du ikke når den fra sengen men er nødt til å reise deg opp å gå. 

Viss A mennesker skulle vært tvunget til å være oppe til langt forbi deres grenser når de blir trøtt om kvelden ville det vært vanskelig for de også å gjøre dette. Med andre ord det handler ikke bare om selvdisiplin å gå mot rytmen sin 5 dager i uken. 

Anonymkode: 621b7...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

 

Jeg må være ute av huset kl. 7.00 når jeg jobber, da skal jeg ha klart å stelt meg selv og to små barn, de skal heldigvis ikke ha frokost for det spiser de i bhg, men jeg blir veldig svimmel dersom jeg ikke spiser noe så jeg må rekke å ha frokost selv, selv om jeg ikke alltid gjør det.

deprimert? Ja det er jeg i ny og ne, sliter med det i perioder. 
vekkerklokke? Jepp, det har jeg med wake up light. Reiser meg opp skrur den av og legger meg igjen, så nå bruker jeg den ikke.

barn? Ja jeg har små barn, men det hjelper ikke når de kan bare se på tv ( ja jeg skrur på tv-en og går å legger meg igjen, nå blir jeg sikkert  arrestert av mammapolitiet). 

21 dager på å snu en dårlig vane? Jøss, det visste jeg ikke. Det gir meg faktisk motivasjon til å ville få til dette. Nå fikk jeg lyst til å ta i bruk vekkerklokka igjen. 

Lite søvn? Ja det tror jeg at jeg har, burde legge med kl. 21.00, men da blir mannen skuffet. 
 

 

Anonymkode: d4737...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...