AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #21 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke lov å ha hjemmebakte kaker som gevinst i lotteri pga hygiene. Anonymkode: 88ac6...45c https://www.finansavisen.no/nyheter/personlig-oekonomi/2008/04/mange-av-idrettslagenes-kakelotterier-er-ulovlige?zephr_sso_ott=Du8Sm7 Anonymkode: 88ac6...45c
Gjest Pjusk1 Skrevet 11. juni 2024 #22 Skrevet 11. juni 2024 https://www.mattilsynet.no/mat-og-drikke/matservering/kortvarig-salg-av-mat. Kortvarig salg av mat På arrangementer som skoleavslutninger og loppemarkeder, eller når idrettslaget selger pølser og kaker i løpet av en dag, er det ikke nødvendig å registrere seg hos Mattilsynet. Men du må sikre god hygiene og riktig håndtering av maten. Faglig oppdatert 26.04.2024 Skoler, lag og foreninger som selger pølser, hamburgere, kaker og annen mat på loppemarkeder, 17. mai, julemesse og liknende trenger ikke å registrere seg hos Mattilsynet. Dette gjelder også kakelotteri i forbindelse med slike arrangementer. Du er likevel omfattet av kravene i matloven og har plikt til å sørge for at organisering og gjennomføringen er slik at hensynet til renhold og hygiene er ivaretatt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #23 Skrevet 11. juni 2024 Jeg kjøper ALDRI lodd når det er hjemmebakte kaker som premie. Æsj! Anonymkode: 88ac6...45c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #24 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjøper ALDRI lodd når det er hjemmebakte kaker som premie. Æsj! Anonymkode: 88ac6...45c Nå står en gang salg av mat og kaker på slike arrangement for ganske mye av inntjeningen til div lag og foreninger, så ganske mange kjøper tydeligvis av de ( inkl meg ) 😊 Dersom det hadde vært et stort problem med matforgiftning i denne forbindelse, hadde vi nok hørt om det - og det vært stoppet. Så generelt sett er dette helt trygt og greit 😊 Anonymkode: 30301...0f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #25 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Nå står en gang salg av mat og kaker på slike arrangement for ganske mye av inntjeningen til div lag og foreninger, så ganske mange kjøper tydeligvis av de ( inkl meg ) 😊 Dersom det hadde vært et stort problem med matforgiftning i denne forbindelse, hadde vi nok hørt om det - og det vært stoppet. Så generelt sett er dette helt trygt og greit 😊 Anonymkode: 30301...0f5 Forskjell på matforgiftning og dårlig hygiene... Anonymkode: 88ac6...45c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #26 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjøper ALDRI lodd når det er hjemmebakte kaker som premie. Æsj! Anonymkode: 88ac6...45c Må ikke velge kake da. Anonymkode: 899ba...a30
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #27 Skrevet 11. juni 2024 Pjusk1 skrev (3 timer siden): Ja, da er vel arbeidsmengden fordelt på de som meldte seg på? Som andre har kommentert så blir det mindre på hver dersom mange stiller opp. De som har tatt på seg jobben med å organisere prøver jo å tjene inn nok penger til hele klassen. Da jeg sto sist for en annen skole var det en time, og de som sto slapp kake og gevinster. Mulig derfor jeg fikk litt sjokk. Ungdommen som da var fire stykker ble utålmodig etter en time. Nå er det to ungdommer på 3 timer. Anonymkode: 899ba...a30
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #28 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da jeg sto sist for en annen skole var det en time, og de som sto slapp kake og gevinster. Mulig derfor jeg fikk litt sjokk. Ungdommen som da var fire stykker ble utålmodig etter en time. Nå er det to ungdommer på 3 timer. Anonymkode: 899ba...a30 Ja, jeg skjønner deg godt. Men det er jo tydelig her at for få stiller opp? Og da blir det mer på de som stiller… Veldig trist, og drepen for dugnadsånden… Dessverre skjønner ikke alle ( eller bryr seg ikke?) at når de ikke tar sin del, så må noen andre ta dobbelt opp… Anonymkode: 30301...0f5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #29 Skrevet 11. juni 2024 Kinogavekort, konfekt (har dere Holdbart i nærheten? Velg noe som ikke har gått ut på dato, men som har kort holdbarhet), og sjekk om dere har fått noe i gave som dere ikke har brukt, og som dere kan gi videre som gevinst. Anonymkode: c0a7c...a1e 1
Daisy-love Skrevet 11. juni 2024 #30 Skrevet 11. juni 2024 Flaxlodd, konfekt, gavekort på ulike butikker (H&M, Clas Olsson, Biltema, Normal, Rema, Mestergrønn, kafé, osv), 6pk med Cola/Cola uten sukker/Pepsi Max, store sjokoladeplater satt sammen, eller andre sjokolader samlet i en gaveposer, godteri samlet i en gavepose, poser med kaffe, servietter med en pakke telys, olivenolje, krydder, pakker med kjeks, håndkrem/håndsåpe, gnagsårplaster, kjølebag (Nille har til 100kr), gjenbrukbare isbiter (Nille, Normal og Europris har). Litt av det jeg kom på, og ja det er en del, helt klart.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #31 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forskjell på matforgiftning og dårlig hygiene... Anonymkode: 88ac6...45c Dersom du oppriktig tenker at de som stiller med kaker / grøt / lapper / salater etc på dugnad til arrangementer som 17.mai, skolearrangement, fotballcup, juletrefester, grendefester osv har så dårlig hygiene at det er ekkelt å spise maten, så står du selvfølgelig helt fritt til å la være 😊 Generelt selges det veldig mye av dette i det ganske land, så jeg tror ikke det er noe folk flest har et problem med. Anonymkode: 30301...0f5
Silviana Skrevet 11. juni 2024 #32 Skrevet 11. juni 2024 Det syns jeg var kravstort. Syns vel egentlig at dere som skal stå vakt kunne sluppet det. Om alle foreldre/-par i klassen hadde tatt med en gevinst hver så hadde vel det holdt? Jeg hadde nok løst det med gevinstene med en tur på bruktbutikken. Pyntegjenstand, leke, bok, sånne små ting som er like pene men rimeligere på bruktbutikk. Av kake hadde jeg kjørt på med sjokoladekake fra toro.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #33 Skrevet 11. juni 2024 Silviana skrev (5 minutter siden): Det syns jeg var kravstort. Syns vel egentlig at dere som skal stå vakt kunne sluppet det. Om alle foreldre/-par i klassen hadde tatt med en gevinst hver så hadde vel det holdt? Jeg hadde nok løst det med gevinstene med en tur på bruktbutikken. Pyntegjenstand, leke, bok, sånne små ting som er like pene men rimeligere på bruktbutikk. Av kake hadde jeg kjørt på med sjokoladekake fra toro. Dersom «alle» hadde stilt opp / levert hadde det nok holdt med en fra hver ja, og mindre vakt på hver. Problemet er jo at for få stiller opp, og da blir det mer og mer på de som stiller… Dette er et økende problem flere steder. På sist basar hadde Ts mye mindre å gjøre enn nå, og skriver at der delte 4 ungdommer på en jobb som 2 ungdommer må dekke inn denne gangen… Kjenner meg veldig igjen. Anonymkode: 30301...0f5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå