Gå til innhold

Ønsker å bli brun i solen, fort. Ønsker ikke rynker og kreft.


Gjest SusanFriday

Anbefalte innlegg

Gjest SusanFriday
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Å bli brun er i seg selv en solskade, så nei. Du kan ikke sole deg uten at det får konsekvenser for huden.

Anonymkode: 319c6...018

Spørsmålet er i grunn hvordan man kan bli brun fra solen, samtidig som man i best mulig grad begrenser negative konsekvenser for huden. 🌞

For min egen del så opplever jeg at den mest effektive måten å bli brun på er å legge meg så nært å bli solbrent som mulig. Men ikke slik at man faktisk blir brent. Bruke oppimot faktor 50 på de stedene man mistenker er i grenseland, og lavere faktor, eller ingen faktor andre steder. Komme ut i solen mest mulig. Får ganske jevn og fin farge over hele kroppen da. Problemet er om man pusher grensene, så er det lett å over. Prøver derfor å ikke tøye grensene og bruke den metoden så mye. Heller ha mer margin.

Men om man ønsker å få farge av solen som er sent på ettermiddagen, og det bare er den ettermiddagen den uka.  Uv-stårling på nivå 1. Da kan man bare droppe solkrem tenker jeg. For om man bare går ut 90 minutter. 45 minutter på hver side med så lite uv. Da kan det bli meningsløst å bruke solkrem dersom man faktisk ønsker litt farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SusanFriday skrev (1 time siden):

Spørsmålet er i grunn hvordan man kan bli brun fra solen, samtidig som man i best mulig grad begrenser negative konsekvenser for huden. 🌞

For min egen del så opplever jeg at den mest effektive måten å bli brun på er å legge meg så nært å bli solbrent som mulig. Men ikke slik at man faktisk blir brent. Bruke oppimot faktor 50 på de stedene man mistenker er i grenseland, og lavere faktor, eller ingen faktor andre steder. Komme ut i solen mest mulig. Får ganske jevn og fin farge over hele kroppen da. Problemet er om man pusher grensene, så er det lett å over. Prøver derfor å ikke tøye grensene og bruke den metoden så mye. Heller ha mer margin.

Men om man ønsker å få farge av solen som er sent på ettermiddagen, og det bare er den ettermiddagen den uka.  Uv-stårling på nivå 1. Da kan man bare droppe solkrem tenker jeg. For om man bare går ut 90 minutter. 45 minutter på hver side med så lite uv. Da kan det bli meningsløst å bruke solkrem dersom man faktisk ønsker litt farge.

Brunfarge fra solen = solskade. PUNKTUM. Det er ingenting å diskutere. Ønsker du å minimalisere sjansen for hudkreft etc så driter du i å sole deg. Det er ingen trygg middelvei.

Anonymkode: 676f6...119

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok ikke fått utdelt gener som gjør at du blir lett brun, så jeg anbefaler deg å bruke selvbruning. Er mye bra på markedet nå, og jeg ser ikke lengre hvem av vennene mine som bruker det eller ikke. Selv soler jeg meg aldri, bruker faktor 30-50 og er allerede solbrun, men jeg har gener fra Øst-Europa.

Forøvrig er det penest når folk bare bærer den hudfargen de har fått med stolthet, det er mest sannsynlig den som kler deg best.

Anonymkode: c57e4...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona123 skrev (19 timer siden):

Hvorfor kan du ikke bruke selvbruning eller spray tan? 

Det gir aldri samme effekt som sol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier: «naturlig brun»=skade på huden. Og skader gir rynker, så brun uten rynker går ikke an! 

Anonymkode: 40f52...fd7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kreft får du fra giftstoffer fra kremen du smører huden full av.Normal soling gir ikke kreft.

Anonymkode: f3a48...410

Lol

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SusanFriday
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok ikke fått utdelt gener som gjør at du blir lett brun, så jeg anbefaler deg å bruke selvbruning. Er mye bra på markedet nå, og jeg ser ikke lengre hvem av vennene mine som bruker det eller ikke. Selv soler jeg meg aldri, bruker faktor 30-50 og er allerede solbrun, men jeg har gener fra Øst-Europa.

Forøvrig er det penest når folk bare bærer den hudfargen de har fått med stolthet, det er mest sannsynlig den som kler deg best.

Anonymkode: c57e4...8db

Takk for innspill.

Har ei litt rødhåret vennine. Huden tåler ikke sol særlig bra, og hun kan nesten ikke få farge. Blir bare rød. Jeg synes hun er helt nydelig med sin hvite lyse og litt fregnete hud. Så det er ikke slik at brun=penere eller noe slikt. Det er bare at jeg synes selv at jeg per penere med litt farge. Det handler om personlig velvære.

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Som andre sier: «naturlig brun»=skade på huden. Og skader gir rynker, så brun uten rynker går ikke an! 

Anonymkode: 40f52...fd7

Sammenheng mellom rynker og mye tid i solen har jeg lært om for lenge siden. Men jeg søker  innspill for å lage et godt kompromiss mellom å bli litt brunere, og prøve å begrense skader. Å droppe solkrem. Sole seg til man blir brent. Holde seg inne når man blir brent. Gå ut igjen og sole seg mye, kanskje til man blir lett brent igjen. Blir brun av slikt. Men ikke en god fremgangsmåte. Det er opplagt at det finnes dårlige metoder å bli brun på. Og det finnes bedre metoder å bli brun på. Jeg søker innspill å håp om å finne de bedre metodene. 😊

Ønsker å bli naturlig brun i solen. Ønsker ikke rynker/kreft. Søker etter best mulig kompromiss.

Endret av SusanFriday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betakaroten funker faktisk! Men jeg bruker ALLTID faktor 50 i ansikt og på bryst, så der blir jeg ikke brun. Men ikke verdt det å få pigmentflekker og rynker de stedene.

Anonymkode: 87fa6...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanFriday skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill.

Har ei litt rødhåret vennine. Huden tåler ikke sol særlig bra, og hun kan nesten ikke få farge. Blir bare rød. Jeg synes hun er helt nydelig med sin hvite lyse og litt fregnete hud. Så det er ikke slik at brun=penere eller noe slikt. Det er bare at jeg synes selv at jeg per penere med litt farge. Det handler om personlig velvære.

Sammenheng mellom rynker og mye tid i solen har jeg lært om for lenge siden. Men jeg søker  innspill for å lage et godt kompromiss mellom å bli litt brunere, og prøve å begrense skader. Å droppe solkrem. Sole seg til man blir brent. Holde seg inne når man blir brent. Gå ut igjen og sole seg mye, kanskje til man blir lett brent igjen. Blir brun av slikt. Men ikke en god fremgangsmåte. Det er opplagt at det finnes dårlige metoder å bli brun på. Og det finnes bedre metoder å bli brun på. Jeg søker innspill å håp om å finne de bedre metodene. 😊

Ønsker å bli naturlig brun i solen. Ønsker ikke rynker/kreft. Søker etter best mulig kompromiss.

Kompromisset er å bli litt mindre brun det da.. men ærlig talt - tenk på å skade huden minst mulig, det kan vel ikke være så vanskelig: bruk lang tid på å bli brun, alltid bruk høy solfaktor, aldri bli solbrent,  nøy deg med å bare bli litt brun, ikke mørkebrun. 

Anonymkode: 40f52...fd7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Betakaroten ga meg vanvittig høye leververdier med påfølgende leverbiopsi. 

Bruk heller selvbruning. Jeg tester en nå for å se om den funker. Smører en pupp for å se om den blir brunere enn den andre. 😂

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (4 minutter siden):

NB! Betakaroten ga meg vanvittig høye leververdier med påfølgende leverbiopsi. 

Bruk heller selvbruning. Jeg tester en nå for å se om den funker. Smører en pupp for å se om den blir brunere enn den andre. 😂

Selvfølgelig funker selvbruning haha.

Anonymkode: 87fa6...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SusanFriday
2 minutter siden, Stor pike said:

NB! Betakaroten ga meg vanvittig høye leververdier med påfølgende leverbiopsi. 

Bruk heller selvbruning. Jeg tester en nå for å se om den funker. Smører en pupp for å se om den blir brunere enn den andre. 😂

Krysser fingrene for at du får en fin og brun pupp! 🤣 🫰🫰

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Feil. Det funker ikke. 

Anonymkode: d3efc...403

Det funker på meg. De årene jeg ikke bruker å er i solen blir jeg ikke brun. Men de årene jeg bruker det, blir jeg brun. 

Anonymkode: ca2bc...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (36 minutter siden):

Det gir aldri samme effekt som sol. 

Hva mener du med samme effekt? Du kan bli veldig brun, og det kan bli veldig naturlig og pent. Men et herk å opprettholde. Blir stygt etter 4-5 dager og da må man skrubbe osv. 

Anonymkode: 87fa6...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SusanFriday skrev (21 timer siden):

Finnes det en måte? Eller er det slik at det meste som gjør huden brun gir økt økning av hudaldring og kreft?

Lest så mye forskjellig, men har liksom aldri funnet en fasit.

Kan man bruke UV-indeksen på yr.no til noe smart i forbindelse med det jeg spør om? F.eks bruke litt svak faktor når den er over 3 , og så droppe solfaktor når den er under.

Bruker normalt solfaktor 15, og den ser ut til å gjør en god jobb. Kanskje litt for god. Føler ikke jeg blir fort nok brun. Er så bleik.
😭

Brunfarge = hudskade pr definisjon. Om du ikke respekterer huden din, dvs trekker deg unna solen når du blir rød, er det direkte kreftfremkallende. Sånn er det bare, merkelig at vi ikke tåler solen samtidig som fotoner er et av grunnlagene for liv. 

Så ha respekt for sola om du vil være trygg. Men det er et fritt land, og det er din kropp, du velger selv!

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med samme effekt? Du kan bli veldig brun, og det kan bli veldig naturlig og pent. Men et herk å opprettholde. Blir stygt etter 4-5 dager og da må man skrubbe osv. 

Anonymkode: 87fa6...088

Det blir jo ikke likt.  Det sier seg selv.  Skiller, hvite ører, gul/orange, vanskelig å få pent på hender, føtter osv.  Syns bare selvbruning funker om man har litt naturlig brunfarge fra før.  Så bruker det mest for å forsterke fargen nå på sommeren.  Men bruker man for mye får man ikke god brunfarge av solen heller.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Djungelvrål skrev (5 minutter siden):

Det blir jo ikke likt.  Det sier seg selv.  Skiller, hvite ører, gul/orange, vanskelig å få pent på hender, føtter osv.  Syns bare selvbruning funker om man har litt naturlig brunfarge fra før.  Så bruker det mest for å forsterke fargen nå på sommeren.  Men bruker man for mye får man ikke god brunfarge av solen heller.  

Jo, på meg blir det helt likt, uavhengig av om jeg har brunfarge fra før eller ikke. Ingen ujevnheter eller skille, verken på hender/føtter eller noen andre steder. Hva slags selvbruning har du prøvd?

Anonymkode: 87fa6...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klarinetta skrev (2 minutter siden):

Brunfarge = hudskade pr definisjon. Om du ikke respekterer huden din, dvs trekker deg unna solen når du blir rød, er det direkte kreftfremkallende. Sånn er det bare, merkelig at vi ikke tåler solen samtidig som fotoner er et av grunnlagene for liv. 

Så ha respekt for sola om du vil være trygg. Men det er et fritt land, og det er din kropp, du velger selv!

Hvilke kilder er det som sier at produksjon av  melanin er det samme som skade?  Det produseres av melanocytter som finnes i overhuden.  Det er jo en forsvarsmekanisme. 

Anonymkode: 21f9f...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, på meg blir det helt likt, uavhengig av om jeg har brunfarge fra før eller ikke. Ingen ujevnheter eller skille, verken på hender/føtter eller noen andre steder. Hva slags selvbruning har du prøvd?

Anonymkode: 87fa6...088

Masse forskjellig.  Felles for de som ikke er gradvise eller har liten effekt er at man blir flekkete i løpet av få dager.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (7 timer siden):

Ikke alle har forstått at betakaroten er svindel og havner opp som en latterlig gulrotfarget bimbo….

Og overdose går i levra- du vil ikke ødelegge den med gulrøtter? 

Anonymkode: 27cf9...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...