AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Skrevet 10. juni 2024 Jeg har hatt smerter og ubehag i spiserøret i hele år. Har aldri merket noe refluks med unntak av da jeg var gravid. Da merket jeg den sure magesyren bak brystbenet, og gulpet litt surt. Ikke noe slikt nå. Fikk PPI som jeg tok i to uker. Ble da påvist sår i spiserøret, og jeg tok PPI i seks uker til. Såret grodde, men hadde vedvarende smerter i spiserøret. Fikk da beskjed seks uker etter gastroskopi om at jeg hadde candidainfeksjon i spiserøret. Har lurt fælt på hvorfor, men leser i en del artikler at selv kortvarig PPI behandling kan forstyrre kroppens forsvar mot candida. Nå har jeg gjennomgått soppturer, og til min fortvilelse har jeg fortsatt smerter i spiserøret. Smertene er fra midten av brystet og opp i halsgropa. Jeg synes det går fint mens jeg spiser og drikker, men kort tid etterpå bygger det seg opp smerter og ubehag i det nevnte området. Føles litt som om jeg har tørrsvelget knekkebrød, og at smulene har satt seg fast og irriterer. Føler at jeg konstant må drikke vann for å få lettelse. Ikke problemer om natten. Er det folk her som vet at de har refluks, men som ikke kjenner surheten av magesyre i spiserøret? Som kjenner sterkt ubehag fra midten og opp i halsgropa? Hva hjelper dere? Jeg er så fortvilet. Ofte lar jeg være å spise for å slippe ubehaget 😩 Synes spesielt at eple, rå tomat, paprika, løk, hvitløk og sjokolade irriterer skikkelig. Fler? Kvinne, 33, ikke røyk, alkohol eller kaffe. Normalvektig. Anonymkode: 17723...44b 1 1
Gjest jegerrinne Skrevet 10. juni 2024 #2 Skrevet 10. juni 2024 Jeg kjenner kun som det brenner til tider. Og som noe ligger å irriterer og små vondt i øvre del av brøstet, nedre del av halsen. Har spiserør brokk. Så hvis jeg glemmer å ta medisinene merker jeg det med en gang
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Skrevet 10. juni 2024 jegerrinne skrev (22 minutter siden): Jeg kjenner kun som det brenner til tider. Og som noe ligger å irriterer og små vondt i øvre del av brøstet, nedre del av halsen. Har spiserør brokk. Så hvis jeg glemmer å ta medisinene merker jeg det med en gang Takk som deler 🍀 Hvilke medisiner bruker du? Anonymkode: 17723...44b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Takk som deler 🍀 Hvilke medisiner bruker du? Anonymkode: 17723...44b Bruker Somac 40mg. Fått på resept for å redusere syre Anonymkode: 35ec5...980 1
Gjest jegerrinne Skrevet 10. juni 2024 #5 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Takk som deler 🍀 Hvilke medisiner bruker du? Anonymkode: 17723...44b Somac legen som har skrevet ut. For å redusere syre og skadde i spiserøret. Tar 2 x 20mg hver morgen og 1 20mg om kvelden
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Skrevet 10. juni 2024 jegerrinne skrev (4 timer siden): Somac legen som har skrevet ut. For å redusere syre og skadde i spiserøret. Tar 2 x 20mg hver morgen og 1 20mg om kvelden Er Somac farlig? Har hørt det gir økt risiko for demens og noe annet men er ikke sikker. Anonymkode: 8f630...d96
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er Somac farlig? Har hørt det gir økt risiko for demens og noe annet men er ikke sikker. Anonymkode: 8f630...d96 Og kreft. Anonymkode: 8f630...d96
Navnløs og Anonym Skrevet 11. juni 2024 #8 Skrevet 11. juni 2024 Hr selv kronisk betennelse i spiserøret, eosinofil øsofagitt og skjønner godt hva du mener. Jeg går på somac og pantoprazol. Jeg har blitt forverra og skal starte på en slags "undersøkelse" der jeg tar vekk mat litt etter litt. Det gjør man fordi det kan være en skjult matallergi som forårsaker det hele. Det fungere slik: Først kutter man ut egg i noen uker også om det ikke har effekt så kutter man ut nøtter i TILEGG til egg i noen uker, så kutter man melkeprodukter, også fortsetter det sånn helt til man evt finner hvilken matvare som forårsaker plagene. Dette er generelt en sykdom som er ganske ukjent i norge og som de ikke vet så mye om.
Gjest jegerrinne Skrevet 11. juni 2024 #9 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og kreft. Anonymkode: 8f630...d96 Her har legen vurdert fordel og ulemper. I periode kan jeg gå ned i styrke. Men pga det er brokk vil jeg aldri bli bra. Og da er faren ved å ikke bruke at syren vil ødelegge spiserøret. Derfor så bør en undersøke av lege for å se årsak.. Noen kan det holde med at en får en behandlings periode på 4 til 6 uker for så trappe ned og kan være kvitt problemet. Men som ved brokk vil ikke det hjelpe. Her ligger å brokken slik til at de ikke får operert
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #10 Skrevet 11. juni 2024 Her kjennes det som et åpent knivkutt i halsen/øvre del av brystet og at Moen strør salt i det😣 Går fast på Omeprazol 20 mg hver dag. Diagnose øsofagitt. Hadde ikke klart meg uten disse medisinen. Glemmer jeg den en dag er det ten tortur. Må ta minst 4-5 Gaviscon tyggetabletter for noe lindring som erstatning. Har jeg glemt medisiner på ferie er det helt krise og jeg kan like gjerne bare dra hjem igjen om der ikke er apotek i nærheten. Anonymkode: 06cc7...2f5
Navnløs og Anonym Skrevet 11. juni 2024 #11 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er Somac farlig? Har hørt det gir økt risiko for demens og noe annet men er ikke sikker. Anonymkode: 8f630...d96 somac er ikke farlig nei
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #12 Skrevet 11. juni 2024 Navnløs og Anonym skrev (14 timer siden): Hr selv kronisk betennelse i spiserøret, eosinofil øsofagitt og skjønner godt hva du mener. Jeg går på somac og pantoprazol. Jeg har blitt forverra og skal starte på en slags "undersøkelse" der jeg tar vekk mat litt etter litt. Det gjør man fordi det kan være en skjult matallergi som forårsaker det hele. Det fungere slik: Først kutter man ut egg i noen uker også om det ikke har effekt så kutter man ut nøtter i TILEGG til egg i noen uker, så kutter man melkeprodukter, også fortsetter det sånn helt til man evt finner hvilken matvare som forårsaker plagene. Dette er generelt en sykdom som er ganske ukjent i norge og som de ikke vet så mye om. Hvordan fikl du diagnosen eoe? De tok en del biopsier av meg da jeg tok gastroskopi. Har hele tiden tenkt at de sjekket for eoe blant disse. Anonymkode: 17723...44b
Navnløs og Anonym Skrevet 11. juni 2024 #13 Skrevet 11. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan fikl du diagnosen eoe? De tok en del biopsier av meg da jeg tok gastroskopi. Har hele tiden tenkt at de sjekket for eoe blant disse. Anonymkode: 17723...44b Starta med at eg gikk til fastlege og han sendte meg videre til sykehuset der hadde eg samtale med legen. Først fikk eg beskjed om at det var reflux så jeg fikk medisiner til det. Så kom jeg inn igjen og ting ble ikke bedre da fikk eg henvisning til gastroskopi. Da fant de ut at eg har spiserørsbetennelse og fikk flere og nye medisiner, vi prøvde litt forskjelllig av medisiner. Også var jeg inne enda en gang på samtale også ga de meg medisiner. Også har eg lest på medisinene at det plutselig står kronisk spiserørsbetennelse, så har eg ikke tenkt så mye over det. Også nå nylig så var jeg på samtale og sa fortalte hun meg om eoe også var jeg litt confused, så hun spurte meg om eg visste hva det var. Det gjorde jeg ikke, visste ikke at det var det jeg hadde engang for ingen har gitt meg beskjed om det. Det skjedde i mai og eg va inne på min første gastroskopi i 2021 også fikk eg påvist reflux i 2020. Skjønner ikke helt prosessen selv hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå