Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

like greit å begynne tidlig, tenkte jeg..

Skal studere i Trondheim til høsten, matematikk (Gløshaugen), og trenger hybel. Har veldig lyst på studentbolig, fortrinnsvis på Berg (billig og passe langt unna).. Men hvordan går jeg egentlig frem for å søke?

På sidene til SiT står det om "loddtrekning" for nye studenter, men dette er jo til noen andre studenthus..

På Berg står det ledige hybler nå, og man kan skrive seg på en liste der, men må jeg da ta første hybel som blir ledig? Jeg trenger jo ikke hybel før i august..

Synes det står veldig lite info her jeg.. :sur:

Noen som har bodd/bor her og som skjønner systemet? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har ingen erfaring på studentboliger, men jeg gikk inn på sidene til SiT. Endte opp på en side som heter boligtorget.no

og der ser det ut for at du kan søke på hybler, også fram i tid. Ellers kan det sikkert være greit å kontakte SiT, de kan svare deg på det. :)

Lykke til!

Gjest -eline-
Skrevet

Tror ikke du får lov til å sette deg opp på noen liste på SiT før du er tatt opp som student ved NTNU. Ergo så vil du komme inn under alle de nye studentene som det er loddtrekning mellom.

Forresten, har du vært på Berg? ...det er en grunn til at det er billig for å si det sånn...

Skrevet

Tror ikke studentbyene nærmest Gløshaugen er med i trekningen for førsteårsstudenter heller. Det var iallefall ikke slik at jeg begynte, kun Steinan og Moholt som var mulig å bli tildelt. Nå har det blitt bygd et par nye siden den gang, men skulle ikke forundre meg om samme praksis gjelder.

Siv Ing.

Skrevet

Du har forsåvidt rett i at det står litt teit forklart ja!

Men greien er vel at for å skrive under kontrakt må du ha betalt semesteravgiften. Og for å ha noen semesteravgift og betale må du være meldt opp til studiet.

Skjønner godt at du vil være tidlig ute. Men som oftest ordner det seg uansett. De fleste nye studenter havner på Moholt, og en del på Steinan, og det blir veldig godt miljø der. I tillegg er kjellerene til linjeforeningene på Moholt. Når du først er inne i systemet til SiT kan du stå på ventelister til andre hybelbyer.

Mange bor jo også privat da. De fleste egentlig, det er masse hybler og leiligheter rundt Gløs, men du har rett i at det ikke er så billig som på Berg. Som -eline- sier, det er en grunn til at de er billige også. Men har noen venninner som bort der, trives godt de. Men vær obs på at det har lenge vært snakk om å pusse opp Berg! :)

Dersom du ikke får hybel i loddtrekningen eller privat er det fortsatt ingen krise. De siste årene har NTNU hatt kriseovernatting til studenter som ikke har funnet et sted å bo, på en tidligere militærleir/befalsforlegning eller noe slikt, til 100 kroner natten. Tror det skal være i år og. Faktisk en del som bare reiser opp, bor det i begynnelsen til de finner et sted og så kommer far opp med flyttelasset. :)

Gjest -eline-
Skrevet
Mange bor jo også privat da. De fleste egentlig, det er masse hybler og leiligheter rundt Gløs, men du har rett i at det ikke er så billig som på Berg. Som -eline- sier, det er en grunn til at de er billige også. Men har noen venninner som bort der, trives godt de. Men vær obs på at det har lenge vært snakk om å pusse opp Berg! :)

Det er vel point of no return på Berg, å pusse opp de bygningene er nok ikke veldig lønnsomt, såvidt jeg har hørt (diverse venner som har kontakter hos SiT) så vil ikke Berg bli pusset opp, men SiT lar de bringe inn penger så lenge de er beboelige, deretter blir nok hele greia revet og bygget opp på nytt...med tilsvarende høy leie!

Godt miljø på Berg, har flere venner som har bodd der, men jeg synes det er for shabby og slitt til at jeg ville bodd der selv... har sett mye mugg i dusj og på kjøkken etc... Kan umulig være sunt.

Gjest -eline-
Skrevet
Tror ikke studentbyene nærmest Gløshaugen er med i trekningen for førsteårsstudenter heller. Det var iallefall ikke slik at jeg begynte, kun Steinan og Moholt som var mulig å bli tildelt. Nå har det blitt bygd et par nye siden den gang, men skulle ikke forundre meg om samme praksis gjelder.

Siv Ing.

Ah, stemmer vel det... jeg fikk jo hybel på Steinan, men endte med å bo på Voll i stedenfor siden alle kompisene mine allerede bodde der... (luksusen med eget bad og hurtigere internett enn det var på Steinan var og med på å ta avgjørelsen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...