Gå til innhold

Viljesterke barn.. noen råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et veldig viljesterkt barn på halvannet år, alt er en kamp og det er mye høylytte og tydelige protester på det meste. 

Søvn, legging, mat, påkledning, bleieskift, bading. Alt er et ekstremt sterkt "absolutt ikke". 
Dunker hodet i gulvet når h*n ikke får viljen sin og hyler omtrent så alt innen 100m omkrets får det med seg. 

Ville egentlig ha et barn til men fatter ikke hvordan i alle dager det skal gå for å være helt ærlig.
Hvordan noen klarer å ha to eller flere barn med 1-2 års mellomrom er utenfor min fatteevne, tar av meg hatten for dere. 

Noen som kjenner seg igjen? Noen råd? Når ble det bedre?

Anonymkode: 01db2...4dc

Videoannonse
Annonse
Gjest Angry Man
Skrevet

Hahahahaha. :D 

Forskjellige aldre, forskjellige problemer. Ja det vil bli bedre. Tålmodighet. Tålmodighet. 

Pass på å få litt alene tid/partner tid for å lade batteriene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har et veldig viljesterkt barn på halvannet år, alt er en kamp og det er mye høylytte og tydelige protester på det meste. 

Søvn, legging, mat, påkledning, bleieskift, bading. Alt er et ekstremt sterkt "absolutt ikke". 
Dunker hodet i gulvet når h*n ikke får viljen sin og hyler omtrent så alt innen 100m omkrets får det med seg. 

Ville egentlig ha et barn til men fatter ikke hvordan i alle dager det skal gå for å være helt ærlig.
Hvordan noen klarer å ha to eller flere barn med 1-2 års mellomrom er utenfor min fatteevne, tar av meg hatten for dere. 

Selvstendighetsalderen. Ja, det blir bedre, men enkelte barn er en større håndfull enn andre.

Stå i det. La barnet få ta små, ubetydelige valg, det kan gjøre barnet mer samarbeidsvillig når de kommer til ting hun må.

Har du hørt om følelseshjernen og logikkhjernen? I den alderen er det førstnevnte som styrer. Når barnet modnes kognitivt vil logikkhjernen ta mer og mer over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Få bort pad, mobil og tv totalt i ett par år! Lær deg å legge dette bort selv når barnet er tilstede og våken. Les barnebøker som er relevante ang adferden for barnet, pek og snakk om det som skjer i boka. Gå på biblioteket å lån bøker med barnet.

Vær veldig bevist på å gi gode beskjeder til barnet
  • sikre deg barnets oppmerksomhet før du gir beskjeden.
  • prøv å få blikk-kontakt.
  • vær fysisk nær barnet.
  • si nøyaktig hva barnet skal gjøre.
  • vær tydelig og bruk enkle ord.
  • vær vennlig og bestemt.
  • gi én beskjed av gangen.
  • vent til barnet følger opp beskjeden.

Bruk korte og enkle setninger, forbered alltid barnet ang hva som skal skje, ikke gi det mer enn 2 valg om den får noen i det heletatt, ros barnet ang hva det får til. Reagerer ikke barnet ditt innen 1 minutt så må du inn å gjenta beskjeden til barnet men vær sikker på at den har mottatt beskjeden. Reagerer den deretter ikke innen 1 minutt så tar du barnet vekk fra det den gjør og bort til det du vil den skal gjøre. Bruk ord som "Bruk innestemme, er du snill", "Ta på deg støvlene nå, er du snill".

Man må forvente at dette må gjøres 100-1000 vis av ganger i løpet av barndommen så det er bare å trene på dette allerede nå👍

Ikke ha for mange planer og gjøremål iløpet av en dag. Sett grenser, vær konsekvent med grensene, hold deg rolig og sett av god tid. Kos masse, senk skuldrene og ha det moro med barnet hver eneste dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Halvtannet år er så lite. Barnet trenger bare å få fyllt på med mer livserfaring. Lære om det som er hyggelig. At det fins hyggelige stunder med familien. Jeg anbefaler å gå turer i det grønne!

Anonymkode: a9d03...220

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (3 timer siden):

Få bort pad, mobil og tv totalt i ett par år! Lær deg å legge dette bort selv når barnet er tilstede og våken. Les barnebøker som er relevante ang adferden for barnet, pek og snakk om det som skjer i boka. Gå på biblioteket å lån bøker med barnet.

Vær veldig bevist på å gi gode beskjeder til barnet
  • sikre deg barnets oppmerksomhet før du gir beskjeden.
  • prøv å få blikk-kontakt.
  • vær fysisk nær barnet.
  • si nøyaktig hva barnet skal gjøre.
  • vær tydelig og bruk enkle ord.
  • vær vennlig og bestemt.
  • gi én beskjed av gangen.
  • vent til barnet følger opp beskjeden.

Bruk korte og enkle setninger, forbered alltid barnet ang hva som skal skje, ikke gi det mer enn 2 valg om den får noen i det heletatt, ros barnet ang hva det får til. Reagerer ikke barnet ditt innen 1 minutt så må du inn å gjenta beskjeden til barnet men vær sikker på at den har mottatt beskjeden. Reagerer den deretter ikke innen 1 minutt så tar du barnet vekk fra det den gjør og bort til det du vil den skal gjøre. Bruk ord som "Bruk innestemme, er du snill", "Ta på deg støvlene nå, er du snill".

Man må forvente at dette må gjøres 100-1000 vis av ganger i løpet av barndommen så det er bare å trene på dette allerede nå👍

Ikke ha for mange planer og gjøremål iløpet av en dag. Sett grenser, vær konsekvent med grensene, hold deg rolig og sett av god tid. Kos masse, senk skuldrene og ha det moro med barnet hver eneste dag. 

Alt dette. Og i tillegg:

- Hold ut, det blir bedre.

- Pust med magen.

- Det er ikke uten grunn at mange har tre-fire-fem eller mer års aldersforskjell mellom ungene.

Anonymkode: 0c7d2...653

AnonymBruker
Skrevet

Eneste jeg ville bekymret meg over er at ungen dunker hodet i golvet! Så det gjør vondt? Og den har gjort det flere ganger? 

Anonymkode: 85680...287

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...