AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #1 Del Skrevet 10. juni 2024 Vi er i gang med å planlegge bryllup, og har en liten drøm om vielse på et bestemt sted på fjellet som vi har vært mye. Stedet er ca 30.min gange fra nærmeste parkeringsplass. Veldig usikker på hvordan man løser dette i praksis? Er det noen her som har gjort tilsvarende tidligere? Hvordan få tak i en til å vie oss der, helst en prest, og hvor mye koster sånt? Og så er jeg redd for dårlig vær... Hva gjør vi da? Jeg ønsker å gifte meg i brudekjole, men usikker på om det er vanskelig å få til hvis vi går for vielse der. Noen tanker eller tips til oss? Anonymkode: 7bad5...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #2 Del Skrevet 10. juni 2024 Er det et sted som har hytte? Skal festen være der? Skal folk komme i turtøy? Den norske sommeren er lunefull. Har ikke så mange råd, men husk at denne dagen er mye mindre viktig for gjestene enn for dere, så en halvtimes fjelltur kan gjøre at mange ikke kommer. Ta en vurdering på gjestene deres, og hva som er viktigst av at folk kommer og at vielsen er på det stedet. Vær tidlig ute med alt relevant informasjon, så folk vet hva de sier ja eller nei til. Vær tydelig på forventningene (antrekk for eksempel). Håper dere får en fantastisk dag. Anonymkode: ef6d1...43b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #3 Del Skrevet 10. juni 2024 Synes dette hørtes flott ut! Jeg vil jo tenke at man går inn i turklær, og har med seg våtservietter og finklær i sekken ( dersom dere ønsker det - ellers kommer folk bare i vanlige klær.) Du må snakke med prest om hen vier ute, evt kan feks ordfører gjøre det. Er det mulig å kjøre opp utstyr / partytelt / mat med feks traktor / 4-hjuler i forkant?( evt eldre gjester) Hør med grunneier 😊 Anonymkode: 8ce2e...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #4 Del Skrevet 10. juni 2024 Ts her. Takk for svar! Tenker kun vielse der, og med kun de nærmeste tilstede. Ønsker å gjøre det enkelt, og heller ha fest et annet sted senere. Anonymkode: 7bad5...e12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #5 Del Skrevet 10. juni 2024 Glem det. Anonymkode: 5a6d7...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #6 Del Skrevet 10. juni 2024 Spør deg selv heller hva det skal være godt for. Anonymkode: c75e4...7a3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #7 Del Skrevet 10. juni 2024 30 minutter for deg kan fort være 60 minutter for de mindre vante. Jeg hadde hatet det, hadde dratt av respekt, men hatet det. Anonymkode: 1b774...a8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #8 Del Skrevet 10. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Takk for svar! Tenker kun vielse der, og med kun de nærmeste tilstede. Ønsker å gjøre det enkelt, og heller ha fest et annet sted senere. Anonymkode: 7bad5...e12 Ja, men da er det jo ikke noe problem? Du tåler stå ute i evt regn det kvarteret seremonien tar 😊 Anonymkode: 8ce2e...351 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #9 Del Skrevet 10. juni 2024 Du må først sjekke om det er mulig å gifte seg utendørs i din kommune. Sjekk kommunen sine nettsider. Der jeg bor er det bare å kontakte vigsler i kommunen, nesten alle i kommunestyret her har lov til å være vigslere og høre om noen har anledning på det stedet og den tiden. Andre kommuner er det mer rigid og gjennomføres kun på fast sted og dager. For oss var det ikke aktuelt med noe annet enn borgelig vigsel, så hvordan kirken gjør det aner jeg ikke. Anonymkode: 96840...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 10. juni 2024 #10 Del Skrevet 10. juni 2024 Jeg ville gjort det❤️ Får dere en prest med? Da ville jeg bare skrevet turtøy på dresscode Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 10. juni 2024 #11 Del Skrevet 10. juni 2024 Hvem er "bare de nærmeste"? Er det tre-fire stykker, som er spreke og turvante? Da er det jo ikke noe problem. De og brudgom stiller i turtøy, du stiller i turtøy og har brudekjolen i sekken, og trer den over hodet når dere har kommet fram. Du må selvsagt velge kjole med omhu, da. Når seremonien er over stapper du kjolen i sekken igjen og så går dere tilbake til bilene. Eventuelt holder det kanskje med bare et slør? Hvis du har et kort slør kan du jo gå med det hele dagen, hvis håret er satt opp så det tåler vind og regn. Eller ha et lang slør i håret og stapp enden ned i toppen av ryggsekken mens dere går, og så kan du slippe det løs når dere er framme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2024 #12 Del Skrevet 10. juni 2024 Man behøver vel ikke være sprek og turvant for å være i stand til å gå en tur på 30-60 min? 😅 det må man vel anta folk flest klarer, selv om ikke det er det gøyeste de vet om. Tenker da ikke på folk med sykdom, funksjonshemming eller ekstrem overvekt - men dette vet vel Ts om hos sine nærmeste. Anonymkode: 8ce2e...351 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2024 #13 Del Skrevet 11. juni 2024 Synes kanskje folk i tråden her overdramatiserer veldig. Vi gjorde nettopp dette, gikk en tur som var ca 1,5 km på fin sti og giftet oss på et utsiktspunkt. Kun foreldre, søsken og forlovere til stede, festen hadde vi dagen etter. Vår egentlige plan A var en topptur på nesten 5 km, ca. 500 høydemeter, men på grunn av dårlig værmelding utover dagen valgte vi plan B som var en kortere tur så vi rakk tilbake før været. Det var ingen som klagde av de som skulle være med på tur og eldste i vårt følge var 75 år på det tidspunktet. Hadde med oss en vigsler fra Human Etisk Forbund, så jeg vet ikke hvordan det er hvis det er viktig for dere med en prest. Vi betalte helt vanlig sum for vigsel, tror det var 5000 kr siden vi ikke er medlemmer av forbundet. Angående været så hadde vi en innendørs plan C også i tilfelle helt værkrise. Ville i det minste anbefale deg å ha et par back-up planer, kanskje en tarp som kan henges opp eller om det finnes en eller annen mulighet for ly dit dere skal? Legg kanskje også en innendørsplan i tilfelle det bøtter ned og blåser storm... Jeg gikk den korte turen opp i kjolen min, bare løftet den godt så jeg ikke tråkket den i stykker. Hvis vi skulle gått toppturen var planen min å skifte rett før toppen og før turen nedover igjen. Anonymkode: 00360...f74 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 11. juni 2024 #14 Del Skrevet 11. juni 2024 Å få en prest tror jeg kan bli vanskelig - de er ofte restriktive med vielser utenfor kirke/vigslede rom. Været får man ikke gjort så mye med, det er bare å ha en plan b knyttet enten til sted eller antrekk. Jeg regner med at dere har en viss oversikt over hva som er overkommelig for gjestene, men som en som har en del fysiske begrensninger (som mine nærmeste kjenner til, men ikke alltid likevel innser rekkevidden av) vil jeg oppfordre dere til å ha en dialog med de dere ønsker at skal være der om hva som faktisk er greit for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 11. juni 2024 #15 Del Skrevet 11. juni 2024 Det er ikke noe problem å få prester til å vie utendørs. Ta kontakt med det lokale kirkelige fellesrådet og be om å få prate med en prostesekretær (de har som regel oversikt over prestene). Jeg har bekjente som har giftet seg på fjelltur. Det ene paret hadde bare brudetøy i en tursekk og det andre paret giftet seg i fullt turutstyr, men bruden hadde slør da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2024 #16 Del Skrevet 12. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 11.6.2024 den 11.26): Synes kanskje folk i tråden her overdramatiserer veldig. Vi gjorde nettopp dette, gikk en tur som var ca 1,5 km på fin sti og giftet oss på et utsiktspunkt. Kun foreldre, søsken og forlovere til stede, festen hadde vi dagen etter. Vår egentlige plan A var en topptur på nesten 5 km, ca. 500 høydemeter, men på grunn av dårlig værmelding utover dagen valgte vi plan B som var en kortere tur så vi rakk tilbake før været. Det var ingen som klagde av de som skulle være med på tur og eldste i vårt følge var 75 år på det tidspunktet. Hadde med oss en vigsler fra Human Etisk Forbund, så jeg vet ikke hvordan det er hvis det er viktig for dere med en prest. Vi betalte helt vanlig sum for vigsel, tror det var 5000 kr siden vi ikke er medlemmer av forbundet. Angående været så hadde vi en innendørs plan C også i tilfelle helt værkrise. Ville i det minste anbefale deg å ha et par back-up planer, kanskje en tarp som kan henges opp eller om det finnes en eller annen mulighet for ly dit dere skal? Legg kanskje også en innendørsplan i tilfelle det bøtter ned og blåser storm... Jeg gikk den korte turen opp i kjolen min, bare løftet den godt så jeg ikke tråkket den i stykker. Hvis vi skulle gått toppturen var planen min å skifte rett før toppen og før turen nedover igjen. Anonymkode: 00360...f74 Men hva skulle det tjene til? Anonymkode: c75e4...7a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pjusk1 Skrevet 12. juni 2024 #17 Del Skrevet 12. juni 2024 Så koselig 😊 Jeg var i bryllup ute på en gammel støle i fjor, med prest, så det er ikke et problem så lenge presten er villig. Ta kontakt med kirkekontoret ditt og hør. Vi gikk i turklær, og skiftet til penklær når vi kom fram. De hadde også med en felespiller, og jeg må si det var nydelig stemning og en flott dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #18 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men hva skulle det tjene til? Anonymkode: c75e4...7a3 Folk er forskjellige. For mange betyr fjellet mye, rekreasjon, trening, fritid. For de er fjellet det beste stedet å gifte seg. Kanskje har de møttes som par i fjellet og. For slike gir det mening. Anonymkode: bc978...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2024 #19 Del Skrevet 13. juni 2024 AnonymBruker skrev (På 10.6.2024 den 12.05): Vi er i gang med å planlegge bryllup, og har en liten drøm om vielse på et bestemt sted på fjellet som vi har vært mye. Stedet er ca 30.min gange fra nærmeste parkeringsplass. Veldig usikker på hvordan man løser dette i praksis? Er det noen her som har gjort tilsvarende tidligere? Hvordan få tak i en til å vie oss der, helst en prest, og hvor mye koster sånt? Og så er jeg redd for dårlig vær... Hva gjør vi da? Jeg ønsker å gifte meg i brudekjole, men usikker på om det er vanskelig å få til hvis vi går for vielse der. Noen tanker eller tips til oss? Anonymkode: 7bad5...e12 Her jeg bor er det rett som det er utevielser i fjellet og vi har en prest som gjerne tar på seg turklær og stiller opp. Anonymkode: bc978...4d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #20 Del Skrevet 20. juni 2024 Har hørt andre som har gjort det, de har skiftet der oppe på fjellet også giftet seg. Vær obs på om du har eldre gjester er det ikke sikkert de klarer gåturen. Prest er nok ikke noe problem å få tak i, kontakt kirkekontoret og hør Anonymkode: 48aba...0e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå