Gå til innhold

Spare I Fond - Kortsiktig - tips ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, tenker å spare i fond i en kortere periode da jeg sparer til bolig.

sparetid - ca 1 -2 år. 

vet dette ikke er lenge mtp fondssparing, men er det noen som har noen tips til best mulig sparemåte? :) 

ha en fin sommer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen ? :D 

Skrevet (endret)

Finn et fond som har lave forvaltningsgebyrer. Nordnet har sitt eget, og Kron har også det. 

Men nå som alltid vil det være ganske mye risiko for så kort tidshorisont. Du risikerer at 20-30% av verdien er forduftet når du trenger pengene. Derfor bør man ikke spare kortsiktig i fond om du har en deadline på uttak.

image.png.f8bfdcdd7bccc38f7f6ffa03df978023.png

Oslo børs utvikling siste 10 år. Opp, opp, opp.

Jeg hadde heller satt pengene på en høyrentekonto med 5+% rente. Eller 3-6mnd fastrenteavtaler om renta er enda høyere på det

Endret av newman01
AnonymBruker
Skrevet

Støtter den over her. 

Globalt Indeksfond om du absolutt må i fond. I praksis risikofritt gitt lang tidshorisont. Men med så kort tidshorisont som du har så et det ikke tvil om at du løper en betydelig risiko. Du kan vinne og du kan tape en god del. 

Vurderingen koker egentlig ned til om du har rådt til å ta tapet eller ikke. Har du ikke det, setter du ikke desse pengen i fond men putter de på høyrentekonto. 

Anonymkode: 83f79...63e

Skrevet

Si du setter 100.000 i et fond, og når du skal kjøpe bolig er de verdt bare 80.000. Om du har mer, f.eks 500.000, og det synker til 400.000. Gjør det deg noe?

Hvis du får litt vondt av dette og det er krise om pengene taper seg i verdi, finner du heller en bra sparekonto. Hvis du ikke har bsu allerede, sett det inn på bsu. Ellers så er det ganske bra renter på enkelte kontoer nå, ca 5 %.

Jeg har spart endel i globale indeksfond og enkeltaksjer, men hadde aldri kjøpt fond for så kort tidshorisont som du har.

AnonymBruker
Skrevet

Lite lurt med så kort tidshorisont.

Anonymkode: 8ec4e...ead

AnonymBruker
Skrevet

Idioti.

Anonymkode: 2d1d8...a72

AnonymBruker
Skrevet

Syns det hørtes veldig spennende ut! Hva med litt Bitcoin også? det er jo veldig populært om dagen! Ville satt 50/50 i fond og bitcoins!

Er du heldig, som jeg tror du er, vil du få råd til en leilighet du ikke har råd til nå i dag 😄

Anonymkode: a6387...48f

Skrevet

Ved kortere tidsperiode og når en kan ta tapet, så kan det være spennende med bransjefond.

Jeg vil dog ikke anbefale det.

Det kan være hensiktsmessig når du ellers har en grei kjerneportefølje fra før av og du kun ønsker å krydde litt.

Schmuhu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...