Gå til innhold

Antall sett,styrketrening

Adrenalina1

Anbefalte innlegg

Vanlig vis tar jeg 3 sett av hver øvelse. Innimellom, en gang i uken tar jeg opp til 6 sett av hver. Er det bortkastet å trene mer enn 3 sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Adrenalina1 said:

Vanlig vis tar jeg 3 sett av hver øvelse. Innimellom, en gang i uken tar jeg opp til 6 sett av hver. Er det bortkastet å trene mer enn 3 sett?

Om du har progressjon så er det en indikator på at det ikke er bortkastet. Det finnes veldig mange veier til gode resultater innenfor styrketrening.

Kjører selv 4-6 sett på øvelser jeg liker som treffer de muskelgruppene jeg ønsker å trene litt ekstra.

Det er fremdeles mye variabler. Av og til må man justere ned på volumet på andre øvelser som treffer de samne muskelgruppene, og andre ganger vil volumøkningen ha en positiv effekt.

Du må nesten se an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (18 minutter siden):

Trene for å bygge styrke eller muskler? 

Anonymkode: c175e...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Adrenalina1 skrev (39 minutter siden):

Når man stopper å øke så legger man gjerne til flere sett (høyere trenings volum). Om man venter litt så har man mange steder å ta treningen, men hvis du starter med veldig høyt volum så har man et problem når ting stopper opp, da må man få kroppen sensitiv på lav volum igjen noe som tar en del tid.

ny inntensitet altså mer vekt på stanga er alltid bedre progresjon en å legge til et sett. Volumet må jo opp uansett over tid eller så stopper alt opp.

hvis du har progresjon gående på 3 arbeid sett så ikke endre på noe! Og når det er på tide med endring… så endre kun 1 variabel  om gangen, du vet ikke hva som fungere med totalt nytt trening program. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Trene for å bygge styrke eller muskler? 

Anonymkode: c175e...cbb

Er ikke det det samme.Man blir jo sterkere av å bygge muskler. Jeg har i hvertfall gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (3 timer siden):

Kommer jo heeelt an på repetisjoner, hvilke nivå du er på og hva målet ditt er

Anonymkode: 7dc8f...6e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (3 minutter siden):

Er ikke det det samme.Man blir jo sterkere av å bygge muskler. Jeg har i hvertfall gjort det.

Nei, det er ikke det samme. Er helt ulike treningsmetoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Nop er ikke d samme. De trenes på ulike måter. Styrke - da har man tung vekt og 6-8 reps når du klarer 8 reps men den gitte vekt øker du og når du klarer d igjen så øker du igjen og sånn fortsetter du. Bygge muskler - da har man gjerne 10-15 reps. 

Som du kanskje skjønner, eller ikke så vil du med styrke trening bli sterk og konstant øke styrke (progressive overload) dette er også best dersom du er en idrettsutøver, mens når du bygger muskler vil du trene utholdenheten din samtidig i tilegg som du synlig vil bli større enn dersom du hadde bare trent styrke. 

Alt i alt så er det smak og behag, men begge to er veldig nyttige og alle har godt av å bruke begge inni mellom 

Anonymkode: 8abb0...2b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nop er ikke d samme. De trenes på ulike måter. Styrke - da har man tung vekt og 6-8 reps når du klarer 8 reps men den gitte vekt øker du og når du klarer d igjen så øker du igjen og sånn fortsetter du. Bygge muskler - da har man gjerne 10-15 reps. 

Som du kanskje skjønner, eller ikke så vil du med styrke trening bli sterk og konstant øke styrke (progressive overload) dette er også best dersom du er en idrettsutøver, mens når du bygger muskler vil du trene utholdenheten din samtidig i tilegg som du synlig vil bli større enn dersom du hadde bare trent styrke. 

Alt i alt så er det smak og behag, men begge to er veldig nyttige og alle har godt av å bruke begge inni mellom 

Anonymkode: 8abb0...2b7

Dette er litt utdatert. Man trenger ikke legge seg på 10-15 repetisjoner for å bygge muskler! 

Bygger man muskler bygger man også styrke, så det er litt det samme, men basert på hvilket mål man har er det litt ulike prinsipper til grunn. Skal du utvikle styrke må du løfte tungt, skal du først og fremst bygge muskler har du større valgfrihet, og kan i større grad variere mellom færre og flere repetisjoner og ulik belastning. Du kan ved muskelvekst også variere øvelsene i større grad, fordi muskelen ikke forstår forskjellen på en benkpress og brystpress i maskin. Skal du bli sterkest mulig i benkpress er det benkpress du må prioritere. 

For oss vanlige folk som trener for helsa har ikke forskjellen veldig mye å si, og en variasjon av få (og tunge) repetisjoner og mange (men lettere) repetisjoner kan være hensiktsmessig. Men du kan nøye deg med få repetisjoner også for muskelvekst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
Adrenalina1 skrev (7 timer siden):

De er knytte sammen ,men ikke det samme. Mange naturlige vil jeg heller styrt mot fokus på styrke, de vil oppnå  muskelvekst som en bieffekt av økt prestasjon.  Bli sterk og det åpner mange dører etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei, det er ikke det samme. Er helt ulike treningsmetoder. 

Helt ulikt er det ikke, men er en sammenheng med progressivt volum og Max  muskelvekst. Du bør i begge kategorier ha fokus på Baseløft.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Ikke bare rop ut 10-15 reps.. ja dette gir mere volum, jeg har jo bygd bra med muskler med 3x5 allså kun 15 repetisjoner total per økt, med en frekvens på 2-3 ganger  i uka,  når jeg skal øke i volum blir det nok 3x5 + back off setts med 8 reps eller enkel 5x5.

vi er naturlige, vi bør kun ha fokus på progressiv overbelasting , øker du på 10 reps så forsett! Øker du på 5 reps .. så for all del ikke stopp! Kroppen regulere seg selv å ting vil stoppe opp… da kan du endre på repetisjons område eller legge til flere setts. Volumet må gå opp fra år til år.. ellers så stopper alt opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...