Gjest 1111 Skrevet 13. februar 2006 #1 Skrevet 13. februar 2006 Jeg vurderer å ta psykologi-studiet på UiB om et og et halvt års tid. I den forbindelse lurte jeg på om det er noen her inne som studerer psykologi eller har studert det og kan svare meg på noen spørsmål. Har prøvd å lese litt rundt selv her inne, og tror jeg har klart å koke ned informasjonen til at for å komme inn på det første året så må man ha relativt høyt snitt. Deretter, hvis man skal videre på andre året (profesjonsstudiet) så må man ha A'er, til nøds en B. Kommer man inn på profesjonsstudiet så er man sikret løpet videre. Stemmer dette? I tilegg lurer jeg litt på hvordan det hele er lagt opp. Er det mange obligatoriske forelesninger? I hvor stor grad er det ting som gjøres muntlig (presentasjoner osv)? Takk!
Arkana Skrevet 13. februar 2006 #2 Skrevet 13. februar 2006 Hvordan karakterkravene er vet jeg ikke, det er så lenge siden jeg begynte at mye har endret seg. Men, når man først er inne på selve profesjonsstudiet så er man sikret plass videre. Jeg studerer i Oslo da, så det kan tenkes at det er annerledes i Bergen. Etter kvalitetsreformen er det en del obligatorisk undervisning, men også mye frivillig. Mesteparten av studiet går imidlertid til lesing på egenhånd. Det er få muntlige presentasjoner, du må kanskje legge fram en artikkel for en relativt liten gruppe mennesker noen ganger og ved UiO må du i allefall en gang i løpet av studiet legge fram et gruppearbeid for hele kullet ditt. Etterhvert i studiet er det en del rollespill, men disse gjøres også kun for en liten gruppe. Generelt spiller det muntlige en svært liten del av studiet (noe som har vært klaget på, så det er jo mulig de endrer det). Ellers er det en (noen ganger to) eksamen og/eller en semesteroppgaver per semester gjennom hele 1. avd, på 2. avd er det kun to eksamener og ingen semesteroppgaver, men derimot hovedoppgaven. Du kan sikkert finne ut nøyaktig hvordan det er i Bergen hvis du ser på UiB sine sider.
Aquarius Skrevet 13. februar 2006 #3 Skrevet 13. februar 2006 Jeg søkte på psykologistudiet på uib i fjor, og kom inn med et snitt på 4,5 fra videregående. Men jeg valgte å takke nei til plassen, så kan ikke fortelle så mye om hvordan studiet er lagt opp.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #4 Skrevet 13. februar 2006 Årsstudiumet på UiB er ikke så vanskelig. Forelesninger er ikke obligatoriske, du bestemmer helt selv hva du vil få med deg. Første semester er PSYK 100, ex.fac og ex.phil. Ex.phil er lagt opp slik at du kan velge om du vil gå opp til eksamen, eller bli med i en seminargruppe hvor du skriver 2 oppgaver i løpet av semesteret, som er grunnlaget for karakterene dine. Du har ingen eksamen. Jeg anbefaler seminarmodellen pga det sosiale og man får masse hjelp. Det var rett og slett enkelt. De som går opp til eksamen på egen hånd sliter mye mer og strykprosenten er høy.
Gjest gjesten over her Skrevet 13. februar 2006 #5 Skrevet 13. februar 2006 Det er kanskje lurt å ikke blande sammen profesjonsstudiet med årsstudiumet. Dette er to forskjellige studier, og årsstudiumet er kun kvalifisering til profesjonsstudiet. Profesjonsstudiet er et isolert studium som er lagt opp annerledes enn årsstudiumet. Flere sier at man ikke får et riktig innblikk i faget før de har kommet på profesjonsstudiet og får oppleve det. Dermed er det litt misvisende å si at årsstudiumet er det "første året på psykologistudiet". Teoretisk sett er det jo det, men.. Jeg vil bare råde til å fokusere på årsstudiumet aller først, og se om du liker det. Gjør ditt beste (nødvendig pga karakterkravene du trenger om du vil videre) og finn ut om du liker faget. Det er såklart nyttig å ha kunnskaper om profesjon, men jeg mener du ikke trenger detaljer om dette studiet enda.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #6 Skrevet 13. februar 2006 Jeg har studert psykologi i Bergen og var ferdig psykolog i 2003. Kan anbefale studiet på det varmeste. Jeg tror det har forandret seg en del siden jeg gikk der, så det er vanskelig å fortelle så mye om hvordan det er lagt opp, men jeg kan jo forsøke å si noe litt generelt. Bergen har tradisjonelt fulgt en slags generalistmodell som vil si at man i liten grad spesialiserer seg i noen bestemt retning i løpet av studiet. Man kan selvfølgelig velge å gjøre ulike forskningsarbeid innen en bestemt retning, men selve undervisningen er lagt opp slik at man lærer litt om mye istedenfor mye om litt hvis du forstår hva jeg mener. Det er en egen poliklinikk på fakultetet, og i løpet av de siste årene har man klienter der. I tillegg er det hovedpraksis (et semester), PPT-praksis og nevropraksis. Lærerne er stortsett veldig flinke og tilgjengelige for studentene. Som sagt tror jeg de har endret studiet en del siden jeg gikk, så det er litt vanskelig å si så mye synes jeg, men du må gjerne spørre hvis du lurer på noe, så skal jeg iallefall prøve å svare!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #7 Skrevet 13. februar 2006 I Oslo skal de begynne å ta inn studentene til profesjonsstudiet på grunnlag av videregående karakteren helt uavhengig av hva studentene presterer på på førstesemesteret i psykologi. Tviler på om Bergen har samme planer, men det gjør jo at man er sikret plass helt fra man begynner på universitetet (slik som feks medisinstudentene)
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2006 #8 Skrevet 30. mai 2006 jeg har tenkt å ta årsstudium i 2007/2008. altså etter sommer skal jeg starte på allmennepåbygg siden jeg gikk på yrkesfag på vgs. bør jeg ta almennepåbygg med realfag. eller bare vanlig allmennepåbygg på vgs. "I Oslo skal de begynne å ta inn studentene til profesjonsstudiet på grunnlag av videregående karakteren helt uavhengig av hva studentene presterer på på førstesemesteret i psykologi. Tviler på om Bergen har samme planer, men det gjør jo at man er sikret plass helt fra man begynner på universitetet (slik som feks medisinstudentene)" du som sa dette? kan du bekrefte fra når de skal begynne med det?
afr0dite Skrevet 30. mai 2006 #9 Skrevet 30. mai 2006 jeg har tenkt å ta årsstudium i 2007/2008. altså etter sommer skal jeg starte på allmennepåbygg siden jeg gikk på yrkesfag på vgs. bør jeg ta almennepåbygg med realfag. eller bare vanlig allmennepåbygg på vgs. "I Oslo skal de begynne å ta inn studentene til profesjonsstudiet på grunnlag av videregående karakteren helt uavhengig av hva studentene presterer på på førstesemesteret i psykologi. Tviler på om Bergen har samme planer, men det gjør jo at man er sikret plass helt fra man begynner på universitetet (slik som feks medisinstudentene)" du som sa dette? kan du bekrefte fra når de skal begynne med det? ← I Oslo, hvis de får gjennomslag, vil de begynne opptakene med videregående karakterer fra og med høsten 2007. Fordi de i fjor endret opptaket til å være en gang i året (på vårhalvåret, tar inn for både høsten og påfølgende vår), fremfor to (hvert vår og høst), vil jeg regne med at det ikke lenger er mulig å komme inn på prof.stud med karakterene fra årsstudiet.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juni 2006 #10 Skrevet 2. juni 2006 Jeg har tatt grunnfaget ved UiB. Da tok de inn rundt 1000 studenter. Det er ekstremt mye, og de hadde alt for få ressurser til så mange studenter. Det var ikke sitteplass til alle på de første forelesningene en gang. Nå tar de 500 studenter, men det er fortsatt mye. Overgangen fra vgs til universitetet er stor. Jeg mener jeg hadde to forelesninger på to timer i uka om våren, og tre om høsten på det meste I tillegg er det seminarer to ganger i uka. Altså veldig lite undervisning. Resten er selvstudie. Alt pensumet er på engelsk, og det er stort og tungt. Det er ingen presentasjoner bortsett fra i ex. phil dersom en velger seminarmodellen. Det anbefaler jeg pga god oppfølging. Ellers vurderes du utifra en skoleeksamen i slutten av semesteret.
afr0dite Skrevet 2. juni 2006 #11 Skrevet 2. juni 2006 I Oslo, hvis de får gjennomslag, vil de begynne opptakene med videregående karakterer fra og med høsten 2007. Fordi de i fjor endret opptaket til å være en gang i året (på vårhalvåret, tar inn for både høsten og påfølgende vår), fremfor to (hvert vår og høst), vil jeg regne med at det ikke lenger er mulig å komme inn på prof.stud med karakterene fra årsstudiet. ← Den nye ordningen starter i Oslo f.o.m høsten 2007, dvs at opptaket som foretas våren 2006 for h06 og v07, tas på grunnlag av vgs karakterer OG årsenhet. Deretter vil det bare være vgs- karakterene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå