AnonymBruker Skrevet 9. juni #21 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for alle svar, ut fra de fleste her så virker det som jeg har rett i det med høyreregel. jeg kjørte veldig sakte og så meg for, han var et godt stykke borte når jeg kjørte ut, jeg stoppet også når jeg så han kom ikke stoppet. Jeg sto altså i ro i selve kollisjonsøyeblikket mens han hadde stor fart. For meg virket det som han ga mer gass, men kan jo være feil, men det som er sikkert er at han ikke bremset og kom i høy fart. skal ringe forsikringsselskapet i morgen tidlig, forhåpentligvis er det overvåkning der som fanget situasjonen. Anonymkode: fb399...976 Jøss, hvis du sto stille og han kjørte så fort at han ikke rakk å stoppe eller var uoppmerksom, så fremstår det jo som at han har kjørt uforsvarlig. Lykke til med forsikringsoppgjøret. Kanskje ringe senteret og hør om de kan spare eventuelle videoopptak? Anonymkode: 6dc06...260 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #22 Del Skrevet 9. juni Høyreregel gjelder her ja, med mindre det skiltes om annet Anonymkode: c1c05...17b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #23 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? Anonymkode: fb399...976 Var han svensk? Jeg vet ikke hva reglene offisielt er der, men har vært på lignende parkeringsplasser i Sverige hvor folk kjører som om det er en "hovedvei" på parkeringsplassen.. Anonymkode: 9d609...2b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #24 Del Skrevet 9. juni Litt vanskelig å tegne på mobilen, men det så omtrent slik ut i kollisjonsøyeblikket. Jeg sto i ro da jeg bråbremset i det jeg så det kom til å smelle og i den lille hastigheten jeg hadde var det stopp på meteren. Han kunne også fint svingt litt i motgående også for å unngått kollisjonen da det ikke var noen andre biler der. Umulig å si farten hans men den var altfor høy med tanke på området. Anonymkode: fb399...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #25 Del Skrevet 9. juni Høyreregel gjelder i Sverige, om det ikke er skilting som sier noe annet. Anonymkode: d1478...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #26 Del Skrevet 9. juni Det finnes egentlig ingen regler på parkeringsplasser her i Sverige, så når det ikke finnes regler så er det høyreregelen som gjelder, for å si det sånn. Så du har ditt på det tørre. Anonymkode: 77e68...074 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 9. juni #27 Del Skrevet 9. juni (endret) Helt klart høyreregel og du har ingen skyld i dette! Høyreregel gjelder på parkeringsplasser. Det gjelder også på alle veier, unntatt hvis det er skiltet med forkjørsvei. Da er det vikepliktskilt på alle sideveier. Argumentet hans om hovedvei hadde altså ikke vært gjeldende om det hadde vært ute på veien engang, med mindre det hadde vært vikepliktskilt på veien du kom fra. Endret 9. juni av Hanne67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni #28 Del Skrevet 9. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var han svensk? Jeg vet ikke hva reglene offisielt er der, men har vært på lignende parkeringsplasser i Sverige hvor folk kjører som om det er en "hovedvei" på parkeringsplassen.. Anonymkode: 9d609...2b7 Nei han var norsk, var DP skilt Anonymkode: fb399...976 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #29 Del Skrevet 10. juni Dette engasjerte meg faktisk litt, for jeg holder på å ta lappen nå og skal ta teorien straks. Fant frem et street view bilde hvor veiene er markert. Så jeg tipper motpart så på sin strekning som vei, og din lokasjon som at du var på vei ut fra parkeringsplass. Han mener derfor du har vikeplikt, da den som kommer ut fra parkeringsplass alltid har vikeplikt som jeg har skjønt det? Så spørsmålet blir vel om forsikringsselskapet anser dette som vei eller ikke, men i følge google, er den hvertfall markert som vei, men den har ikke veinavn... Men så har jo han og kjørt uaktsomt, om du stod i ro enda han var langt unna, og han likevel greide å deise inn i deg. Haha dette blir skikkelig tekstbok-begrep, men sitter med teori appen denne morgenen 😂🤭 Anonymkode: e45dc...419 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #30 Del Skrevet 10. juni https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/vikepliktsregler-pa-parkeringsplass Høyreregel gjelder om ikke annet er skiltet forstår jeg det som. Anonymkode: e630b...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #31 Del Skrevet 10. juni 16 hours ago, Hanne67 said: Helt klart høyreregel og du har ingen skyld i dette! Høyreregel gjelder på parkeringsplasser. Det gjelder også på alle veier, unntatt hvis det er skiltet med forkjørsvei. Da er det vikepliktskilt på alle sideveier. Argumentet hans om hovedvei hadde altså ikke vært gjeldende om det hadde vært ute på veien engang, med mindre det hadde vært vikepliktskilt på veien du kom fra. I Norge (vet dette er Sverige) er det ikke høyreregel fra innkjørsel/parkeringsplass. Masse saker om det her vi bor fordi folk bommer på hva som er vei og utkjøring fra parkering. Anonymkode: d2605...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #32 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? Anonymkode: fb399...976 Det er vanlig høyreregel som gjelder for parkeringplasser også, så lenge du ikke nettopp har startet bilen og er iferd med å kjøre ut. Det du bør håpe på er at dere ikke har samme forsikringsselskap, da kan det bli skylddeling ofte. Anonymkode: 123a7...a5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #33 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? Anonymkode: fb399...976 Å legge ut denne saken på nettet slik du her har gjort, taler ikke til din fordel. Du har en forsikring på bilen, vil jeg anta? Da ringer du til forsikringsselskapet og rådfører deg med dem. De har både jurister og erfaring med denne typen saker. Håper du har tatt bilder før du flyttet egen bil? Ser motparten dette kan du i verste fall bli anmeldt for å henge vedkommende ut på nette. Var jeg deg ville jeg bedt mod. Om hjelp med å slette innlegget og i alle fall bildet du har lagt inn. Anonymkode: 5dc9e...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #34 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg var innblandet i en kollisjon på en parkeringsplass utenfor et kjøpesenter, som dere ser på bildet kommer jeg fra høyre mens motpart kommer fra litt lengre inn på parkeringsplassen. Jeg mener det er vanlig høyreregel på en parkeringsplass motpart mener det stikk motsatte, han mener han kjørte på hovedveien på selve parkeringsplassen og at jeg da har vikeplikt. jeg var også først ute i krysset, han satt fart slik jeg opplevde det og kjørte rett i venstre førerdøren og var såvidt borti venstre bakdør. Vi har ikke skrevet felles skademelding da han var helt gal og vi var totalt uenige, så dette er noe vi skriver selv etter hjemkomst. Har ikke skrevet den enda da jeg fremdeles er helt skjelven. er det jeg som tar feil angående skyld eller er det motpart? Anonymkode: fb399...976 Feilen du gjør i dette tilfellet er at dere ikke skrev skademelding på stedet, han har anledning til å forandre på sin historie......skademelding bør ALLTID skrives på stedet, så på det punktet har dere begge driti dere litt ut. Anonymkode: 123a7...a5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #35 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Forsikringsselskapet avgjør det, så bruk energien fin på å tenke på noe annet. Anonymkode: d602f...961 Enig. Jeg har selv opplevd å få skylda selv om motparten faktisk hadde vikeplikt (høyreregelen). Dette fordi motparten mente at det ikke så ut som jeg kom fra en vei, selv om det sto skilt med veibanen i krysset. 😵💫 Så ikke ta noe for gitt! Anonymkode: e68a6...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #36 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feilen du gjør i dette tilfellet er at dere ikke skrev skademelding på stedet, han har anledning til å forandre på sin historie......skademelding bør ALLTID skrives på stedet, så på det punktet har dere begge driti dere litt ut. Anonymkode: 123a7...a5a Ja, det er ikke slik at dere er enige om hvem som har skyld selv om dere skriver under sammen. Dette skal alltid gjøres! Anonymkode: e68a6...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #37 Del Skrevet 10. juni Uansett hva som er riktig her - for en klovn av en fyr!! Man gir da ikke ekstra gass og treffer noen med vilje bare fordi man (eventuelt) har regelverket på sin side. Og så på en parkeringsplass i tillegg, der man skal kjøre så langsom at det omtrent ikke skal være mulig å treffe noe som dukker uventet opp. Han der er jo farlig! Anonymkode: 380c7...86c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 10. juni #38 Del Skrevet 10. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): I Norge (vet dette er Sverige) er det ikke høyreregel fra innkjørsel/parkeringsplass. Masse saker om det her vi bor fordi folk bommer på hva som er vei og utkjøring fra parkering. Anonymkode: d2605...b29 For meg så ser det ut som det er inne på en parkeringsplass, og ikke utkjøring til en vei. Utkjøringa er lenger opp, ved rundkjøringen, men dette finner forsikringsselskapet ut av. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni #39 Del Skrevet 10. juni Håper dere tok bilder av bilene etter sammenstøtet. Om ikke kan jo han skrive hva han vil i skademelding. Anonymkode: 4dc95...d26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 10. juni #40 Del Skrevet 10. juni Høreregel gjelder, men er også en regel på at man har generell vikeplikt når man starter opp på parkeringsplass, så lenge du stod stille når han traff er det nok hans skyld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå