Gå til innhold

Spleise på gave med par - er det greit at de betaler halvparten av alle andre fordi de er "en" enhet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om vi skal spleise med noen, så tar vi og deler på antall, så om Kari bor alene, Lise med mann og jeg med min mann, da deler vi på 5 og ikke 3.

Alt annet blir urettferdig for den som bor alene. 

Anonymkode: 89fea...b10

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mange meninger her og jeg har vare lest første siden.

Min mening er at de som er par skal betale for to. Levekostnadene som singel er mye høyere enn for de som er i forhold. Det bør det tas hensyn til. 

Anonymkode: 73774...893

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke lest alle sidene, men tenker litt sånn... Jeg gir jo gaver til folk fordi jeg liker dem, og har lyst til det. Derfor får hele familien til søsteren min gaver. At jeg, som er singel, "bare" får én tilbake, har jeg aldri tenkt på som urettferdig. Det er liksom bare sånn livet har blitt, på en måte? Broren min, som også er singel, får heller ingen ekstra stor gave for å "kompensere" for at søsteren min på en måte får fire. 

Man kan liksom dra dette så langt. Bør de yngste få dyrere gaver fra besteforeldre og foreldre, siden de sannsynligvis vil få færre år med dem? Hvis et par alltid spleiser på gaver til bryllup, er det urettferdig hvis den ene har flere venner? Bør jeg få dyrere gaver enn søsteren min fra foreldrene mine, siden de gir masse gaver o.l. til hennes barn og svogeren min også?

For meg handler det om at livet blir ulikt for alle, og derfor blir dette med gaver osv. det også.

PS: Det med å spleise på mat osv. med par, synes jeg er noe annet.

Anonymkode: 482d7...872

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Grunnen til jeg aldri spleiser med par lengre. Og skal ha nøye planlagt deling av utgifter om vi skal overnatte et sted, eller spleise på mat. Synes det er dårlig deal og betale halvparten av maten eksempel, for å spise 1/3 av den (spiser ikke sinnsykt mye uansett, så blir fort mindre enn det og).

Helt normal parøkonomi tanke. De skal ha, men ikke gi…. 

Anonymkode: 76282...9a1

Mat og hytte er jo noe HELT annet enn gave. Aldri hørt om eller opplevd par som mener mat skal fordeles parvis, og har litt vanskelig for å tro dette er noe du opplever ofte.

Anonymkode: cfd71...d46

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spørs.

Til venners bryllup hvor mannen og jeg går sammen med en tredje venn, så betaler mannen og jeg 2/3 av gave til sammen. 

Til mine foreldre betaler jeg 1/3 og mine to søsken betaler 1/3 hver. Ene søskenet har tre barn og partner og ett søsken er singel og barnløs. Men alle partnere og barn (eller medlemmer av husstanden) skriver navnet på kortet. 

Anonymkode: 9331b...0a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det spørs.

Til venners bryllup hvor mannen og jeg går sammen med en tredje venn, så betaler mannen og jeg 2/3 av gave til sammen. 

Til mine foreldre betaler jeg 1/3 og mine to søsken betaler 1/3 hver. Ene søskenet har tre barn og partner og ett søsken er singel og barnløs. Men alle partnere og barn (eller medlemmer av husstanden) skriver navnet på kortet. 

Anonymkode: 9331b...0a0

Slik gjør vi det også. Har inntrykk av at dette er vanlig rundt meg. Famile og venner er ikke det samme. 

Anonymkode: e4604...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mat og hytte er jo noe HELT annet enn gave. Aldri hørt om eller opplevd par som mener mat skal fordeles parvis, og har litt vanskelig for å tro dette er noe du opplever ofte.

Det har jeg absolutt opplevd, like situasjoner som det hun beskriver. For eksempel når det bestilles Pizza til alle, jeg alene med 1-åring, familie med 2 voksne og 2 store jenter- spleiser 50/50 på pizzaene. Tror nok folk prøver seg med sånt oftere enn man tror. 

Anonymkode: 62f63...17c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg absolutt opplevd, like situasjoner som det hun beskriver. For eksempel når det bestilles Pizza til alle, jeg alene med 1-åring, familie med 2 voksne og 2 store jenter- spleiser 50/50 på pizzaene. Tror nok folk prøver seg med sånt oftere enn man tror. 

Dette er ikke greit. Og ikke vanlig blant noen jeg kjenner. Men sier du ikke fra at dette ble skjeivt? Hva sier de da? 

Anonymkode: e4604...ed5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo helt hårreisende !!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spesielt, aldri opplevd det selv 

Anonymkode: ce09c...96c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og så får man dobbelt så mange gaver også. Sånn er det å bli sammen med noen 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 8c9fb...1fb

Nei? Man får gave fra partneren sin. 

Anonymkode: f2de3...1d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mange meninger her og jeg har vare lest første siden.

Min mening er at de som er par skal betale for to. Levekostnadene som singel er mye høyere enn for de som er i forhold. Det bør det tas hensyn til. 

Anonymkode: 73774...893

Ikke om det er barn i bilde. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.6.2024 den 16.59):

Deler på antall voksne som er med på gaven. At 2 voksne, med 2 inntekter, skal betale mindre enn 1 menneske med 1 inntekt henger ikke på greip. 

Anonymkode: d4223...c78

Jo det gjør det. For de har dobbelt så mange å kjøpe til. Det vanlige er at en betaler for sin familie. Dermed er det bare en som betaler her. Smålig av folk å henge seg opp i dette. Dummeste jeg har lest

Anonymkode: aa428...594

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor henger så mange seg opp i at par har flere å kjøpe gaver til? Det trenger jo slett ikke være sant. En enslig kan ha mye større familie og flere venner enn et par. Uansett er det ikke så relevant ved spleising hva slags utgifter andre har. 

Anonymkode: b8f38...110

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor henger så mange seg opp i at par har flere å kjøpe gaver til? Det trenger jo slett ikke være sant. En enslig kan ha mye større familie og flere venner enn et par. Uansett er det ikke så relevant ved spleising hva slags utgifter andre har. 

Men gaven er jo ikke fra partner, den er fra den som er i familien. Partner skrives på for høflighet, det er absurd at det skal doble størrelsen på gaven. 

Anonymkode: f2de3...1d2

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Å gi gave til familie og skrive partners navn på for høflighet er ikke «spleising»…

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi betaler gaver til våre respektive familier. Så om jeg skulle betale dobbelt bare fordi jeg har søsken som ikke evner å bli i et forhold, så koster det meg dobbelt så mye. Derfor har jeg sluttet å spleise på gaver. Skal jeg uansett betale dobbelt opp på gaver til min mor, så legger jeg heller de pengene i en dyrere gave til henne bare fra meg og samboeren min. 

Anonymkode: ce705...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når det er snakk om søsken, og par så er det ikke slik at søsken har ulik størrelse på familien 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker, som flere, at det kommer an på situasjonen. 

Er det tre søsken som skal spleise på gave til sine foreldre, så vil det være naturlig å dele kostnaden på tre, også hvis den ene har partner. Med unntak av der partner har vært en del av familien i årevis, og har et forhold til sine svigerforeldre som er tilnærmet like nært som deres egne barn har. 
Likevel er det jo vanlig at begge i paret inkluderes på kortet. 

Er man derimot invitert i bryllup, og begge i paret skal, så er det naturlig å dele kostnaden på gaven på antallet gjester som er med på den. (Om det skulle være venner i gjengen som av en eller annen grunn vil være med på gavespleisen, men ikke skal på festen, vil denne måtte betale en andel, og oftest like mye som hver av de andre.) 

Er man ute og spiser, tar hvert par sine kostnader. Altså, om det kun betales pr hode, så deler man på antall hoder. 

Om vi i venninnegjengen skal på bursdag, og har kjøpt felles gave, deler vi kostnaden på antall venninner som er med. 
I noen tilfeller velger vi likevel å inkludere partnere som kjenner bursdagsbarnet på kortet. (Selv om de ikke i praksis er med på å betale, eller skal på festen.) 

Men for meg er jo også dette noe man vet før man handler, så man vet kostnaden pr hode. 

Oftest blir jo aldri dette helt rettferdig, uansett hva man gjør. Om det er fire søsken, der den ene er singel uten barn, den andre er singel med barn, den tredje har partner og barn, og den fjerde har barn. Så må det jo nødvendigvis være sånn at den single uten barn må gi gaver til alle sine tre søsken, og til alle barna. Og om det inviteres til fester for søsknenes partnere, så må det jo nødvendigvis gis gave til disse også. 

Mens det søskenet som har både partner og barn, "vinner" i antall gaver. Både er de to om å dekke utgiftene, men som familie får de jo flere gaver av de andre enn de må gi ut selv. 

Jeg tenker likevel at det blir for dumt hvis alle gaver kun skal være fra de som har vært med å betale sin andel. Det vil jo da bety at  partner og barn aldri kan inkluderes på kort, med mindre man også betaler like mye i gave som den som faktisk har en relasjon til gavemottaker. 
Da hadde det jo antagelig måttet ført til at de som var litt mer perifere, måtte kjøpe sin egen billigere gave, som ble gitt i tillegg til den fine spleisegaven. 

Altså om en av mine venner feirer sin bursdag, og jeg spleiser med venninner på en bra gave til henne. Om jeg ønsker at hun også skal føle at min mann og våre barn vil gratulere henne med dagen og gi en liten oppmerksomhet, så må jeg da ha med egen gave fra dem i tillegg til fellesgaven. (Noe som fort ser litt rart ut.)

Anonymkode: 31422...67f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie (og med min svigerfamilie) så deles kostnadene på antall barn så er eventuelle partnere med på gavelappen.

Når det gjelder bryllypsgaver, hytteturer, etc. så deles det på antall deltagere

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...